Gå til innhold

Revolusjon i Iran?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Så lenge man er imot USA og Israel så er det veldig mange som er villig til å overse forbrytelser mot menneskeheten, fordi de er "the good guys"

Eksakt!

• Liker 5
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (1 time siden):

Dette handler ikke om imaginære "lunchopplevelser", men om offentlige fordømmelser av prestestyret i Iran og andre muslimske diktatur fra venstresiden - som er særdeles vanskelig å finne. Vel, faktisk umulig.

Heller ikke kritikk av sosialistiske diktatur rundt om i verden er mulig å finne.
De er rasende på Maduro's vegne.

Når snakket Støre om brudd på folkeretten på inn -og utpust sist?
Kan ikke erindre han eller andre på venstresiden har brukt ordet noensinne selv om brudd skjer hele i tiden i omtalte regimer.

Umulig? Det tok meg ca 30 sekunder å finne bla denne: https://www.dagbladet.no/nyheter/brant-hijaber-foran-stortinget/77259909 Samme år (2022) innførte regjeringen, med Støre i spissen, sanksjoner mot Iran som svar på menneskerettighetsbruddene: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-slutter-seg-til-eus-sanksjoner-mot-iran/id2935729/

Støre og de sittende regjeringen har da heller ikke uttrykt at han er rasende på Maduros vegne, men tvert i mot vært tydelig på at regimet er autoritært og mangler støtte i folket, selv om man også har uttrykt at folkeretten ble brutt fra amerikansk side.

Så jeg tror altså du kanskje ikke leser norske medier så grundig...

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
59 minutes ago, Tussi said:

Da antar jeg at du fullstendig støtter dødsstraff for terrorister I Israel...

Hvis Israel innfører dødsstraff for alle som gjennomfører drap i politisk hensikt, inkludert jøder, så ja, det kan jeg akseptere. Hvis det i praksis kun gjelder palestinere, slik det ser ut til å bli, så er det nok et eksempel på avskyelig sionistisk rasisme.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (9 minutter siden):

Hvis Israel innfører dødsstraff for alle som gjennomfører drap i politisk hensikt, inkludert jøder, så ja, det kan jeg akseptere. Hvis det i praksis kun gjelder palestinere, slik det ser ut til å bli, så er det nok et eksempel på avskyelig sionistisk rasisme.

Da er jeg helt uenig med deg, dødsstraff er en uting og hører ikke hjemme noe sted. Men du kommenterte ikke feilinformasjonen du igjen kom med

• Liker 2
Skrevet
14 minutes ago, Tussi said:

Da er jeg helt uenig med deg, dødsstraff er en uting og hører ikke hjemme noe sted. Men du kommenterte ikke feilinformasjonen du igjen kom med

Jeg skal ikke si det 100% sikkert, men jeg tror det er en avisand som denne linken tyder på. Først snakker de om demonstranter, men så snakker de om opprørere i artikkelen.

The statement carried by Iranian state television said even those who "helped rioters" would face the charge.

Dessuten:

Article 186 of the Iranian law states that if a group or organisation engages in armed opposition to the Islamic Republic, all members or supporters who knowingly assist its aims may be considered 'mohareb' (enemies of God), even if they do not personally participate in armed activities.

https://www.msn.com/en-in/news/world/protesters-are-enemies-of-god-iran-warns-of-death-penalty-in-crackdown/ar-AA1TXjLe

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (26 minutter siden):

TL;DR; for å lage omelett må man knuse noen egg - det er tillatelig å drepe folk om det gir mulighet til å drepe jøder med på kjøpet

• Liker 7
Skrevet
Just now, Ballalaika said:

TL;DR; for å lage omelett må man knuse noen egg - det er tillatelig å drepe folk om det gir mulighet til å drepe jøder med på kjøpet

Har jeg noensinne sagt at det ikke er tillatt å drepe folk? Jeg aksepterer dødsstraff for visse forbrytelser. Ikke at jeg vil ha det her i Europa.

Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Jeg skal ikke si det 100% sikkert, men jeg tror det er en avisand som denne linken tyder på. Først snakker de om demonstranter, men så snakker de om opprørere i artikkelen.

The statement carried by Iranian state television said even those who "helped rioters" would face the charge.

Dessuten:

Article 186 of the Iranian law states that if a group or organisation engages in armed opposition to the Islamic Republic, all members or supporters who knowingly assist its aims may be considered 'mohareb' (enemies of God), even if they do not personally participate in armed activities.

https://www.msn.com/en-in/news/world/protesters-are-enemies-of-god-iran-warns-of-death-penalty-in-crackdown/ar-AA1TXjLe

Rioters er ikke en armed group, fyi.... Men støtter du dette? Alt for regimet?

• Liker 6
Skrevet
fredrik2 skrev (På 8.1.2026 den 23.47):

Tycker det er lite speciellt at forum deltagaren som tidigare hade en avatar med "I love Iran" eller liknande ikke har kommenterat i tråden eller om händelserna vad jag har sett men istället verkar fokusera på hur diskriminerande de som kritiserar Israel er på forumet. 

+1!

• Liker 6
Skrevet (endret)
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Umulig? Det tok meg ca 30 sekunder å finne bla denne: https://www.dagbladet.no/nyheter/brant-hijaber-foran-stortinget/77259909 Samme år (2022) innførte regjeringen, med Støre i spissen, sanksjoner mot Iran som svar på menneskerettighetsbruddene: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-slutter-seg-til-eus-sanksjoner-mot-iran/id2935729/

Støre og de sittende regjeringen har da heller ikke uttrykt at han er rasende på Maduros vegne, men tvert i mot vært tydelig på at regimet er autoritært og mangler støtte i folket, selv om man også har uttrykt at folkeretten ble brutt fra amerikansk side.

Så jeg tror altså du kanskje ikke leser norske medier så grundig...

Det var overbevisende..
Googler man i en time for å finne noen perifere uttalelser som støtter også muslimske kvinners rettigheter i Norge så finner man det også.
Men det er ingen prioritet hos kvinnebevegelsen på venstresiden.
På høyresiden er det en selvfølge.

Endret av Neptun1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (20 minutter siden):

Hva heter hu venstreradikale dama i NRK som hevdet at hijab var et symbol på "beauty" når hun var i Iran? Dette var like før
protestene brøt ut i 2022 da hundrevis av kvinner ble drept for å ikke bære dette symbolet på frihet og skjønnhet ifølge NRK. 

Endret av Godjul
  • Liker 5
Skrevet
Godjul skrev (14 minutter siden):

Hva heter hu venstreradikale dama i NRK som hevdet at hijab var et symbol på "beauty" når hun var i Iran? Dette var like før
protestene brøt ut i 2022 da hundrevis av kvinner ble drept for å ikke bære dette symbolet på frihet og skjønnhet ifølge NRK. 

Det eneste riktige er at man får lov å velge selv. Hverken et påbud eller et forbud er riktig

• Liker 2
Skrevet
Godjul skrev (13 minutter siden):

Min første tanke var Sidsel Wold eller Hilde Henriksen Waage, men det er så mange av islamvennlige kvinner i NrK at det er uvisst hvem det gjelder.

Hun her er ei venstrevridd norske kvinne ansatt i Dagbladet, et mediested på linje med NrK. Kan ikke vente på å bli dekket til med hijab av muslimer;

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Neptun1 skrev (39 minutter siden):

Det var overbevisende..
Googler man i en time for å finne noen perifere uttalelser som støtter også muslimske kvinners rettigheter i Norge så finner man det også.
På høyresiden er det en selvfølge.

Hvis du trenger en time for å finne frem til regjeringen.no, vil jeg påstå at problemet nok heller ligger hos deg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (2 minutter siden):

Hvis du trenger en time for å finne frem til regjeringen.no, vil jeg påstå at problemet nok heller ligger hos deg.

Nei det er ikke vanskelig i det hele tatt.
Men man bør nok være kritiske for å danne seg et bilde av hva politikere og mediene står for.
Synes du dekningen i mediene om situasjonen i Iran står i stil med de unges kamp for frihet - som er unik i et 40 års perspektiv?
Og ikke minst om prioriteringen bærer preg av oppsøkende journalistikk vs. de daglige Trump-over-dosene?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...