Gå til innhold

Scientologi - Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld alle sammen, har i det siste sett flere dokumentarer om den manipulerende sekten "Scientology". Skremmende hvor mye innflytelse de har på det lokale miljøet. Hvor er det her i Norge?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Lena Revanscar skrev (31 minutter siden):

God kveld alle sammen, har i det siste sett flere dokumentarer om den manipulerende sekten "Scientology". Skremmende hvor mye innflytelse de har på det lokale miljøet. Hvor er det her i Norge?

Disse krapylene utnytter folk og misbruker Guds og Jesu (PBUH) navn. Det blir ikke bedre av at Tom Cruise og John Travolta (personlig tragedie for meg siden han var min favorittskuespiller) en god stund var aktive i organisasjonen.

En sjarlatan:
960px-L._Ron_Hubbard_in_1950_(cropped_3x

Her er noen linker:

Vi Menns journalist lot seg teste av scientologkirken. Resultatet ligner ikke grisen.

https://www.nettavisen.no/scientologkirken/niels-syvander-baardseth/tro/domt-ustabil-av-scientologene/s/12-95-3192231

- Det er dessverre slik at personlighetstester kan føre til selvmord. Det sier en av Scientologi-kirkens skarpeste kritikere i Norge.

https://www.nrk.no/norge/--testene-kan-fore-til-selvmord-1.5394315

Og det virkelig tragiske:

«Ville vært i live i dag hvis hun ikke hadde gått til scientologene»
https://www.dagbladet.no/nyheter/ville-vaert-i-live-i-dag-hvis-hun-ikke-hadde-gatt-til-scientologene/66463178

To timer etter at hun hadde tatt en personlighetstest i regi av Scientologikirken tok den 20 år gamle datteren til stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo (SV) fra Alta livet av seg.
https://www.nrk.no/sapmi/ballos-datter-tok-sitt-liv-1.5392072

Hank Von Helvete:

• Han slet lenge med narkotikaavhengighet, men ble rusfri etter et opphold på Narconon på slutten av 00-tallet.
  • Narconons behandlingsopplegg er basert på læren til grunnleggeren av scientologikirken, L Ron Hubbard, og er omstridt.
  • Etter at Husby ble rusfri, har han jobbet med sin manager og venn Trygve Haug, som er scientolog. Sammen har de blant annet sendt materiale skrevet av Hubbard til rektorer på norske skoler.

https://www.vg.no/rampelys/i/XrdxB/hank-om-scientologikritikken-jeg-blir-tillagt-motiver-jeg-ikke-har

Hvorfor viser jeg interesse for dette temaet? Jeg har et yrke der jeg snakker med folk i kriser og har hørt om scientologikirkens faenskap (mrk: ikke et spark mot kristendommenn eller Jesus (PBUH) som jeg har dypeste respekt for. Jeg respekterer imidlertid ikke ulver i fåreklær og scientologikirken er en slik farlig sekt skapt kun for å tjene penger på ulykkelige og vanskeligstilte mennesker). 

sekter.jpg

En flott bok om temaet sekter.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Scientologi minner i grunnen mye om Islam, De siste dagers hellige, Jehovas Vitner og Heaven's Gate.

De har alle tatt elementer fra andre religioner og kokt sammen sin egen versjon med egne profeter og greier, det er forkastelig greier som alle har fellesnevneren at det dreier seg om kontroll over mennesker og undertrykking. Men det gjelder vel stort sett alle religioner.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Boing_80 skrev (13 timer siden):

Jeg respekterer imidlertid ikke ulver i fåreklær og scientologikirken er en slik farlig sekt skapt kun for å tjene penger på ulykkelige og vanskeligstilte mennesker). 

Det er strengt tatt alle religioner, det unike ved scientologi er at den er relativt fersk, så svindelen er tydeligvis på en måte mer åpenbar? Det er spesielt fordi løgnene er så ferske og sikkert ganske lette å avsløre, men hva er egentlig forskjellen, er det noen forskjell?

Det åpenbare er at nesten all religion er farlig og skadelig på et eller annet vis, de har nesten alle veldig farlige og utdaterte ideer. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Gjør det du kan for å holde deg unna sekter. Eneste grunnen til at de eksisterer er for å misbruke deg til sin fordel. Det å se dokumentarer og lese kritisk litteratur kan spare deg for en verden av smarte og økonomisk ruin. Hvis noe virker for bra til å være sant er det som regel det. Scientologi påstår du er hjelpetrengende og så skal de «fikse» deg med dyrere og dyrere «kurs». Bare oppkonstruert viss-vass for å svindle til seg penger.

Har du interesse av metodene, så skaff deg dem på alternativt vis, og bevar hjernen og pengene dine intakt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har lagt av tid for å undersøke kulten Scientologi. Et svært effektivt våpen de har, ihvertfall i Oransje Kongers Rike, er at de kan fotfølge, trakassere, isolere medlemmer som velger å forlate kulten, fra sin egen familie og venner. Alt dette innenfor loven. Skremmende effektivt for de som allerede er innenfor og er usikker. Ganske ubehagelig tanke fra en som ikke har vært i en kult.

• Liker 1
Skrevet

Det var en gang jeg hadde god tid og ble med og tok testen deres. Jeg skåre høyt på alt (forstod at her måtte man bruke hodet når man svarte) og dermed så hadde de ikke noen argumenter for at jeg skulle ta kurs og bli medlem bla bla. De spurte meg om jeg var psykolog, noe jeg ikke er og de nærmest kasta meg ut av lokalene deres🤣. De er bare en gedigen bløff. Lurer folk til å betale for dyre kurs, folk som sikkert er søkende og trenger hjelp av noe slag, men Scientologi er ikke svaret. Som annen "religion", så er det snakk om å få makt og kontroll over folk. Styr unna!!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Scientologi kjører en null toleranse for rus. Er ikke dette en god ting? Kanskje reddet en del sjeler?

On 12/27/2025 at 5:32 PM, Boing_80 said:

Disse krapylene utnytter folk og misbruker Guds og Jesu (PBUH) navn. Det blir ikke bedre av at Tom Cruise og John Travolta (personlig tragedie for meg siden han var min favorittskuespiller) en god stund var aktive i organisasjonen.

En sjarlatan:
960px-L._Ron_Hubbard_in_1950_(cropped_3x

Her er noen linker:

Vi Menns journalist lot seg teste av scientologkirken. Resultatet ligner ikke grisen.

https://www.nettavisen.no/scientologkirken/niels-syvander-baardseth/tro/domt-ustabil-av-scientologene/s/12-95-3192231

- Det er dessverre slik at personlighetstester kan føre til selvmord. Det sier en av Scientologi-kirkens skarpeste kritikere i Norge.

https://www.nrk.no/norge/--testene-kan-fore-til-selvmord-1.5394315

Og det virkelig tragiske:

«Ville vært i live i dag hvis hun ikke hadde gått til scientologene»
https://www.dagbladet.no/nyheter/ville-vaert-i-live-i-dag-hvis-hun-ikke-hadde-gatt-til-scientologene/66463178

To timer etter at hun hadde tatt en personlighetstest i regi av Scientologikirken tok den 20 år gamle datteren til stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo (SV) fra Alta livet av seg.
https://www.nrk.no/sapmi/ballos-datter-tok-sitt-liv-1.5392072

Hank Von Helvete:

• Han slet lenge med narkotikaavhengighet, men ble rusfri etter et opphold på Narconon på slutten av 00-tallet.
  • Narconons behandlingsopplegg er basert på læren til grunnleggeren av scientologikirken, L Ron Hubbard, og er omstridt.
  • Etter at Husby ble rusfri, har han jobbet med sin manager og venn Trygve Haug, som er scientolog. Sammen har de blant annet sendt materiale skrevet av Hubbard til rektorer på norske skoler.

https://www.vg.no/rampelys/i/XrdxB/hank-om-scientologikritikken-jeg-blir-tillagt-motiver-jeg-ikke-har

Hvorfor viser jeg interesse for dette temaet? Jeg har et yrke der jeg snakker med folk i kriser og har hørt om scientologikirkens faenskap (mrk: ikke et spark mot kristendommenn eller Jesus (PBUH) som jeg har dypeste respekt for. Jeg respekterer imidlertid ikke ulver i fåreklær og scientologikirken er en slik farlig sekt skapt kun for å tjene penger på ulykkelige og vanskeligstilte mennesker). 

sekter.jpg

En flott bok om temaet sekter.

Er dessverre enig her. Har lenge lagt min elsk på Travolta som skuespiller. For meg ble det en skuffelse etter Battlefield Earth. Så kom "Swordfish" som jeg elsker, sett flere ganger.

Skrevet
Lena Revanscar skrev (3 timer siden):

Scientologi kjører en null toleranse for rus. Er ikke dette en god ting? Kanskje reddet en del sjeler?

Er dessverre enig her. Har lenge lagt min elsk på Travolta som skuespiller. For meg ble det en skuffelse etter Battlefield Earth. Så kom "Swordfish" som jeg elsker, sett flere ganger.

Jeg er veldig skeptisk til metoden deres. Uansett vil jeg aldri støtte en organisasjon hvis fundament ligger på grådighet og uærlighet.

Ble litt usikker her; mistet du interessen for Travolta fordi han spilte dårlig i par filmer eller ble du skuffet over hans medlemsskap i Scientologikirken?

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Boing_80 said:

Jeg er veldig skeptisk til metoden deres. Uansett vil jeg aldri støtte en organisasjon hvis fundament ligger på grådighet og uærlighet.

Ble litt usikker her; mistet du interessen for Travolta fordi han spilte dårlig i par filmer eller ble du skuffet over hans medlemsskap i Scientologikirken?

La oss ikke bli usikker sammen, Travolta har for meg levert siden Grease, Pulp Fiction, (ihvertfall) Face Off og Swordfish. Mannen en høyst kvalifisert skuespiller og drar en troverdig rolle etter historie. Alle filmene er sett flere ganger om ikke i nevnt rekkefølge. For en som ser mye film og bruker kanskje altfor mye tid på Internettet. Dette gjør at informasjon blir dobbeltsjekket, "for Internett representerer den Store Sannheten", så er min opplevelse, etter Travolta ble medlem av sekten, Tom Cruise har blitt markedsført som nye Messias og Travolta får bare annen gangs roller slik at Tom får fokus. Muligens bare meg, det er min opplevelse. Travolta har MYE mer å levere.

Skrevet
Lena Revanscar skrev (17 minutter siden):

La oss ikke bli usikker sammen, Travolta har for meg levert siden Grease, Pulp Fiction, (ihvertfall) Face Off og Swordfish. Mannen en høyst kvalifisert skuespiller og drar en troverdig rolle etter historie. Alle filmene er sett flere ganger om ikke i nevnt rekkefølge. For en som ser mye film og bruker kanskje altfor mye tid på Internettet. Dette gjør at informasjon blir dobbeltsjekket, "for Internett representerer den Store Sannheten", så er min opplevelse, etter Travolta ble medlem av sekten, Tom Cruise har blitt markedsført som nye Messias og Travolta får bare annen gangs roller slik at Tom får fokus. Muligens bare meg, det er min opplevelse. Travolta har MYE mer å levere.

Men at han er blitt medlem av en sekt som gjemmer seg bak Jesu navn og er kun ute etter å rane til seg andres penger, det betyr lite?

Skrevet
1 minute ago, Boing_80 said:

Men at han er blitt medlem av en sekt som gjemmer seg bak Jesu navn og er kun ute etter å rane til seg andres penger, det betyr lite?

Du peker på en økonomiske rollen som Tom Cruise har, ikke John Travolta, for førstnevnte har en solid godt gjennomført markedsført rolle som nye "Messias". For all del, Tom Cruise sine filmer drar inn et solid overskudd. Mine påstander er der at Travolta kan levere mer men sekten, "Scientology", holder han tilbake. Personlig så liker jeg ikke Tom Cruise som person, men aksepterer han som skuespiller. 

Skrevet
Lena Revanscar skrev (Akkurat nå):

Du peker på en økonomiske rollen som Tom Cruise har, ikke John Travolta, for førstnevnte har en solid godt gjennomført markedsført rolle som nye "Messias". For all del, Tom Cruise sine filmer drar inn et solid overskudd. Mine påstander er der at Travolta kan levere mer men sekten, "Scientology", holder han tilbake. Personlig så liker jeg ikke Tom Cruise som person, men aksepterer han som skuespiller. 

Okei, da er jeg med. Vet du hvorfor Travolta havnet i denne sekten?

Skrevet
1 minute ago, Boing_80 said:

Okei, da er jeg med. Vet du hvorfor Travolta havnet i denne sekten?

Det overrasker meg hvordan noen i denne moderne opplyste verden med tilgang til Internett i det hele tatt havner i en sekt?

Skrevet
Lena Revanscar skrev (Akkurat nå):

Det overrasker meg hvordan noen i denne moderne opplyste verden med tilgang til Internett i det hele tatt havner i en sekt?

Overrasker ikke meg og enda mindre etter å ha lest boken jeg refererte til tidligere i denne tråden.

Skrevet (endret)

Hvorfor er det greit å diskuterer skuespillere all den tid de bare er lokkemiddel til en kynisk sekt der medlemmene ellers opplever det stikk motsatte av det skuespillerne gjør. Det eneste de bidrar med er et skuespill om at sekten er "bra". Spesielt Tom Cruise har et helt forkvaklet på hva som foregår og er en suckup til sekten.

Ja, de bidrar med hjelp til ved katastrofer og f.eks Narconon, men tror du dette er noe annet en å prøve og rette opp i all den negative PR som de er assosiert med?

Uansett finnes det genuint gode organisasjoner du heller kan støtte. Her vil jeg si Scientologi-folkene havner på sisteplass.

Heldigvis er folk flest våkne nok til å ha fått med seg at Scientologi er en sekt, så hele greia er mest en vits de prøver å videreføre. Medlemstallene stuper, og har gjort det i årevis.

Endret av vidor
  • Liker 1
Skrevet
Lena Revanscar skrev (56 minutter siden):

Da blir det en ekstra bok her i huset 🙂

Den er flott og beskriver flere slike sekter verden over. Forfatteren Audhild Skoglund er flink til å fortelle og formidle.

Ellers ramlet jeg over en dokumentar om Scientologi-kirken som jeg faktisk så for noen timer siden. Kanskje du liker den også?

• Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, Boing_80 said:

Den er flott og beskriver flere slike sekter verden over. Forfatteren Audhild Skoglund er flink til å fortelle og formidle.

Ellers ramlet jeg over en dokumentar om Scientologi-kirken som jeg faktisk så for noen timer siden. Kanskje du liker den også?

Hiver meg rundt og ser dokumentaren nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...