jjkoggan Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 (endret) Duriello skrev (47 minutter siden): Kan han? 🤔 Og hva om "han" er en hun? Eller hen? Det tror jeg Han/hun/hen - det er irrelevant Gud er ikke et menneske Endret 21. desember 2025 av jjkoggan
Duriello Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 (endret) jjkoggan skrev (8 minutter siden): Det tror jeg Han/hun/hen - det er irrelevant Gud er ikke et menneske Er hen et dyr da? Alle dyr har vel han/hun og dem som kan skifte nært på "kommando". Endret 21. desember 2025 av Duriello 1
leticia Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 Duriello skrev (1 minutt siden): Er hen et dyr da? Må isåfall være et fabeldyr 😉👌 1
Duriello Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 leticia skrev (1 minutt siden): Må isåfall være et fabeldyr 😉👌 Noe ala https://en.wikipedia.org/wiki/Fantastic_Beasts ? 😃 1
jjkoggan Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 Duriello skrev (5 minutter siden): Er hen et dyr da? Alle dyr har vel han/hun og dem som kan skifte nært på "kommando". Et mus
leticia Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 Duriello skrev (3 minutter siden): Noe ala https://en.wikipedia.org/wiki/Fantastic_Beasts ? 😃 Tenkte mer på slike: https://lille.snl.no/fabeldyr Men ditt forslag funker også. 1
PÃ¥inter Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 (endret) Maabren skrev (45 minutter siden): r. Nåtidens eventyr om epstein & venner som har seg med unge jenter viser at lite har forandra seg. Synd er laga for folket slik at di med makt eller i maktposisjoner kan gjere som di lyster Ja, la oss bare være enige om at epsteins eskapader er helt naturlig, vi må jo feire kjærligheten. La utviklingen kjøre sin egen vei 🤭 Endret 21. desember 2025 av PÃ¥inter 1
Mflj Skrevet 22. desember 2025 Forfatter Skrevet 22. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (17 timer siden): Ja, la oss bare være enige om at epsteins eskapader er helt naturlig, vi må jo feire kjærligheten. La utviklingen kjøre sin egen vei 🤭 Mennesker trenger Epsteinere, sånn at man har noen man kan peke på som den store syndebukken. En Scapegoat som Jesus ønsker å tilgi, men som mennesker heller vil peke på og snakke om. For på den måten kan ens egen synd føles mindre, og en kan føle seg bedre selv, istedenfor å gå til Jesus og be om tilgivelse for sine egne synder. Den sistnevnte metoden ønskes vel ikke, for da må man jo ta ett oppgjør med egen synd. En scapegoat er etter skikken beskrevet i 3 mosebok i bibelen en geit som fikk alles synd overført på seg. En annen geit ble offeret. På den måten kunne folkets synd tilgis. Mennesker ønsker noen scapegoats som vi kan projisere vår egen synd på. Så i stedenfor å se på Jesus som tilgir oss, velger vi å fokusere på andre mennesker, som vi anser som syndigere enn oss selv. Djevelen er den som anklager oss natt og dag foran Gud. Det er ikke det vi skal gjøre. Vi skal tilgi hverandre, hvis vi selv ønsker å bli tilgitt. I tillegg til å erkjenne, og be om tilgivelse for vår egen synd. Selv de største syndere kan tilgis. Endret 22. desember 2025 av Mflj
O3K Skrevet torsdag kl 20:58 Skrevet torsdag kl 20:58 Mflj skrev (På 20.12.2025 den 12.03): Dette er en farlig måte å tenke på. Å tenke at ens egen synd er så liten og ubetydelig at en ikke trenger tilgivelse er farlig. Jeg tenker ikke slik; dog tenker jeg at tilgivelsen må komme fra de som jeg faktisk har begått urett mot, og for mitt eget vedkommende så er listen over berørte personer uhyre liten, især sammenlignet med Putin til dømes. Mflj skrev (På 20.12.2025 den 12.03): Det jeg skrev var at alle har synd. Hvorfor dette oppleves støtende vet jeg ikke. Jeg inkluder jo meg selv i dette også, og opplever ikke det som støtende, men som sant. Ingen mennesker er uten synd. Å sammenligne din synd med andres synd er irrelevant. Det er ikke irrelevant; det handler om å være nyansert. Ulike handlinger har ulike konsekvenser. Selv du gjør forskjell på ulike handlinger ved å kategorisere enkelte handlinger som «synd». Det er vesentlig stor forskjell mellom å begå folkemord, og det å ha samleie før ekteskap. Folkemord har tusenvis til millioner av ofre, mens samleie før ekteskap har ingen. Å i så henseende simpelthen si: «alle har synd» er i beste fall en uhyre smakløs spøk som frarøver ansvar for individuelle handlinger. Mflj skrev (På 20.12.2025 den 12.03): Ens egen synd er like virkelig uansett hva eller hvor stor andres synd måtte være. Det å sammenligne sin egen synd med andres synd hjelper lite. Det at en annen persons synd evt skulle være større en din egen synd rettferdiggjør ikke deg selv på noen som helst måte. Jeg er enig i at mine egne ugjerninger ikke blir rettferdiggjort av å simpelthen ha betydelig mindre skadeomfang enn andres. Derimot påpeker det urettferdigheten i en felles dom som drar alle over én kam. Generelt sett så mener jeg at man ikke bør gå rundt og tenke at man er bedre enn andre mennesker, samt at man bør være forsiktig med å dømme andre. Men sammenlignet med faktiske krigsforbrytere så mener jeg også at det er litt innafor å gi seg selv i det minste bittelitt anerkjennelse som bedre medmenneske. Jeg er ingen helgen som har dedikert hele livet mitt til å hjelpe andre, men jeg lever et nokså kjedelig liv så det er sjeldent jeg begår urett mot andre, men når det skulle inntreffe så prøver jeg å gjøre opp for meg etter beste befinnende. Å antyde at folk som lever normale om dog enn middelmådige liv ikke er stort bedre enn krigsforbrytere som Putin er et hån som undergraver det gode i mennesker, og det er således flere kritikkverdige momenter ved denne syndelæren (slik DU har presentert den vel å merke) som kan oppfattes som støtende. Her følger en kortfattet liste over de mer kritiske momentene: 1) «Alle har synd». At vi alle er født med synd innebærer at enhver sin sjel er dømt til evig fortapelse det sekundet man tar sitt første åndedrag; før man har rukket å faktisk foreta seg noe som helst. Og siden ingen kan unngå å bli født uten synd så blir vi i praksis dømt for å simpelthen være født. 2) Siden vi alle er født med synd så er sjelen dømt til evig fortapelse helt fra starten av. Derfor har det ingenting å si hva du faktisk foretar deg gjennom livet. Om alle som har voldtatt, myrdet eller bedrevet tortur aldri begikk disse handlingene så ville utfallet for sjelen uansett være det samme da sjelen var dømt til evig fortapelse fra fødselen av. Det er følgelig ingen sjelelige konsekvenser for alskens grusomme handlinger. 3) Alt av grusomheter kan feies under teppet. En tyrann som har drept utallige mennesker kan få alle sine synder tilgitt (dog må vedkommende riktignok oppriktig angre), og således få sjelen sin ønsket velkommen til Guds himmelske paradis. Samtidig vil en ikke-kristen som har levd et normalt liv og knapt gjort en flue fortred få sjelen sin sendt strake veien til helvetes dypeste avgrunner, ene og alene fordi vedkommende døde som ikke-kristen. Å bringe uhorvelig lidelse over andre mennesker kan tilgis, men det å simpelthen ikke tro på den «rette» religionen er tilsynelatende en utilgivelig synd. Hele denne syndelæren fremstår som urettferdig, unyansert og ansvarsfraskrivende. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå