Gå til innhold

Kan man anvende lokal admin bruker på MAC OS ?

arne22

Anbefalte innlegg

Skrevet
quantum skrev (38 minutter siden):
Uderzo skrev (23 timer siden):

Du logger inn med lokal bruker, Apple-ID er ikke obligatorisk. Men du trenger det for App store etc.

Appstoretilgang er vel muligens obligatorisk for å få oppdatert systemet. 

Nei, det trenger du ikke.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
quantum skrev (39 minutter siden):

Lenge siden jeg har brukt Mac men det er ett av to merker jeg har vært nødt til å få reparert i det heletatt. Det var ikke bedre kvalitet enn hos andre "premium" leverandører (basert på min ringe erfaring som ikke er statistisk signifikant i det heletatt). Med M-chippene har de tatt et kvantesprang og blitt veldig attraktive. 

Ja M-chippen er et stort steg og jeg sliter med å finne Windows maskiner som faktisk klarer å måle seg uten å koste vesentlig mer. Og de kommer til kort når det gjelder batterilevetid og/eller støynivå.

Ellers er jeg enig i at Apple er ikke feilfritt. Men som en som drifter 300 Windows maskiner og bytter ut ca 20-30 av de i året så opplever jeg vesentlig stor forskjell på problemer med Apple vs alternativene (for vår del Lenovo). Og de Lenovo maskinene koster stort sett det samme som en påkostet MacBook Air eller rimeligste MacBook Pro modell, så det er ikke prisen det skal stå på.

Skrevet

Min påstand er at maskiner myntet på bedriftsmarkedet har en bedre kvalitet enn maskiner myntet på konsument-markedet, selv om (i dette tilfelle) maskinvaren aka prosessorene er identiske. 

Skrevet (endret)
23 hours ago, arne22 said:

Hvis man formulerer slik: "Apple var først ute med å utvikle den teknologien som muliggjør Client Side Scanning på en mobiltelefon", blir dette da rett? 

Nei.
Hvis vi ser vekk fra det faktum at både Google, Microsoft, Facebook, Dropbox og Twitter drev med side-scanning på serversiden på materiale opplastet til skyen lenge før Apple kom med sitt forslag i 2021 om å side-scanne bildene på iPhone for utelukkende å avsløre seksuelt misbruk av barn, så er det et faktum at Google allerede på det tidspunktet hadde drevet med side-scanning på Android-telefoner i 4 år, fra 2017, dvs en kontinuerlig scanning av apper for malware og alt det som Google definerte som "skadelig innhold".

Det er verdt å merke seg at der er en stor forskjell mellom Apple og Google her.
Mens Apple i hovedsak lever av å selge deg maskinvare-produkter, så lever Google i hovedsak av dine personopplysninger, dvs du er produktet.
Det siste betyr at selv om det hypotetisk ikke skulle eksistere noen apper eller innhold på din Android-enhet, slik at side-scanning blir meningsløst, så handler Googles interesse for dine personopplysninger om mer enn kun dette.
Google er f.eks svært interessert i nøyaktig hvor du befinner deg i verden til enhver tid.
Og nettopp derfor forkludret Google systeminnstillingene for lokasjonstjenester på folks Android-enheter i 2017 med viten og vilje, senere avslørt i e-poster internt i Google, slik at innstillingene ble diffuse og vagt definerte, med det nettoresultat at det var stor sannsynlighet for at Android-enheten fortsatte å rapportere brukerens posisjon på tross av at brukeren trodde at han hadde slått denne funksjonaliten av, og ikke nyttet det å dra ut SIM-kortet heller.
Og for dette fikk Google en bot på 400 millioner kr i Australia, og 4.1 millarder kr i USA.
Derfor blir jeg litt lattermild når Android-brukere i diverse diskusjonsfora engasjerer seg i påstander og myter rundt sikkerheten til iPhone, en telefon de etter eget utsagn hverken bruker eller er interessert i, istedet for å engasjere seg i sikkerheten til sin egen Android-telefon, noe de virkelig burde ettersom Android alltid har vært notorisk sikkerhetsmessig underlegen i forhold til iOS.

Når det gjelder innkjøp av Windows-PC versus Mac, samt hva man får for pengene, så ser jeg i denne debatten mye synsing basert på personlige anekdoter, noe som tjener dårlig som objektive vurderinger og råd, hverken i den ene retningen eller i den andre retningen.
Jeg kunne også kommet med mine personlige anekdoter, meninger og personlige preferanser her, noe som jeg etter å ha brukt Mac og Windows-PC side om side i ca 35 år påberoper meg å være godt kvalifisert til å gjøre en sammenligning på og uttale meg om, men det lar jeg ligge.
Da stoler jeg mye mer på uavhengig uhildet signifikant statistikk, og formidler den gjerne videre:
Faktum er at man jævles mindre med en Mac i forhold til en Windows-PC, og i tillegg er Mac også billigere i forhold til Windows-PC, for dette er nemlig selskapet IBM sine erfaringer på 200 000 av sine Mac'er og 200 000 av sine Windows-PC'er (sitat): "IBM says it is 3X more expensive to manage PCs than Macs".

Og nettopp derfor trenger Windows-brukeren mye mer support enn Mac-brukeren trenger, i følge IBM (sitat): "macOS users and devices require less support, as seven engineers support 200,000 macOS devices versus 20 engineers required to support 200,000 Windows devices. That is a 186% increase in support engineering needed for Windows devices".

Forskjellen mht hvor mye mer brukerne må jævles med Windows i forhold til MacOS er overveldende, i følge IBM (sitat): "Only 5 percent of Mac users called the help desk for assistance, compared with 40 percent of PC users".

Når IBM rapporterte at det å migrere fra Windows til Mac var lettere for brukerne enn det å migrere fra Windows 7 til Windows 10, så vet man nesten ikke om man skal le eller gråte (sitat): "Migration is also easier for IBM workers using Mac, as nearly 98% of macOS users report that the migration was simple, compared to 86% migrating from Windows 7 to Windows 10".

Og skulle jeg likevel komme med min personlige erfaring, så kan jeg ikke se at forholdene som beskrives ovenfor har endret seg noe nevneverdig de siste årene.

Endret av Radon Ready
Skrevet (endret)
14 hours ago, Radon Ready said:

Hvis vi ser vekk fra det faktum at både Google, Microsoft, Facebook, Dropbox og Twitter drev med side-scanning på serversiden på materiale opplastet til skyen lenge før Apple kom med sitt forslag i 2021 om å side-scanne bildene på iPhone for utelukkende å avsløre seksuelt misbruk av barn, så er det et faktum at Google allerede på det tidspunktet hadde drevet med side-scanning på Android-telefoner i 4 år, fra 2017, dvs en kontinuerlig scanning av apper for malware og alt det som Google definerte som "skadelig innhold".

Nå er vel ikke "side scanning" og "client side scanning" vel ikke akkurat det samme?

Har det noe med hverandre å gjøre i det hele tatt?

Endret av arne22
Skrevet
quantum skrev (2 timer siden):

Ser ut som jeg husker feil ja. Man er ikke så innelåst med mac som man er med iphone.

Du trenger det ikke for å bruke iPhone heller men skal du laste ned fra AppStore så må du logge inn der.

Skrevet (endret)
On 12/20/2025 at 6:07 AM, arne22 said:

Nå er vel ikke "side scanning" og "client side scanning" vel ikke akkurat det samme?

Har det noe med hverandre å gjøre i det hele tatt?

Javisst pokker har det det, i denne konteksten.
Skal vi drive flisespikkeri her, så skjer "side scanning" versus "client side scanning" i følge konvensjonene på hhv sky/server-siden versus lokalt på mobiltelefonen, men den side-scanningen Google har drevet med på Android-telefoner siden 2017 er i høyeste grad "client side scanning".
Det ble også nylig offentlig at innhold lagret på Android-telefonen scannes for det Google kaller "sensitivt innhold", eller sagt på godt norsk: bilder scannes for nakenhet.

Men skjønner jeg deg riktig, så har du altså en annen definisjon på det som etter alle konvensjoner er åpenbar lokal client side-scanning på Android-telefoner, og du nekter å kaller det "client side scanning" skjønner jeg?
Hva kaller du det for da, og hvorfor det?

Og siden du etter ditt eget utsagn aldri har eid en iPhone, antakelig pga tvil rundt hvor dyptgående den påståtte client side-scanningen som foregår på iPhone er, så er jeg spent på hvilken telefon-plattform kjent for å ha bedre personvern enn iPhone, som du som er så engasjert i dette har valgt istedet?

De som evt fortsatt er i tvil om sikkerheten på Apples plattformer versus konkurrentenes plattformer, kan jo f.eks spørre seg sjøl disse enkle spørsmålene:

Hvorfor er det slik at bankene/BankID tillater ansiktsgjenkjenning på kun iPhone for autentisering/innlogging i nettbank og tillater ikke ansiktsgjenkjenning på Android (sitat): "Facial recognition in BankID. The BankID app for iOS works with Face ID. However, facial recognition is not supported in Android".

Hvorfor ble det slik at Stortinget valgte vekk Android i favør av iOS (sitat) "Stortinget valgte bort Android. Hensynet til sikkerheten fikk oss til å velge iPad, forklarer IT-sjef Frode Rein i Stortinget......Deretter ble det kjørt en sikkerhetsgjennomgang, der Apple iOS sto fram som det sikreste systemet. – Vi fant ut at vi ikke kunne tillate annet enn iOS"

Hvorfor er det slik at Statens Graderte Plattformtjenester (SGP) kun tillater Apple/MacBook for dokumentbehandling og kun tillater iPhone for tale, video og chat (sitat): "SGP har spesialdesignet en Sharepoint-løsning for dokumentbehandling, egne  PC-er (kun Macbook) og en mobilapplikasjon for tale, video og chat til sluttbrukerne på såkalt begrenset plattform. Siden det bare er Apple som tilfredsstiller kriteriene, tillates denne kun på Iphones"

Endret av Radon Ready
Skrevet
nomore skrev (20 timer siden):

Du trenger det ikke for å bruke iPhone heller men skal du laste ned fra AppStore så må du logge inn der.

Alle kan klare seg fint uten iPhone. Men du er sikkert klar over at det er et veldig lukket økosystem?

Skrevet
quantum skrev (1 minutt siden):

Men du er sikkert klar over at det er et veldig lukket økosystem?

det er vel avhengig av hvor avansert bruker man er. Vil man at ting bare skal funke uten noe som helst fikling fungerer iPhone fint.

Skrevet
ilpostino skrev (22 minutter siden):

det er vel avhengig av hvor avansert bruker man er. Vil man at ting bare skal funke uten noe som helst fikling fungerer iPhone fint.

Du får ta det opp med de som påstår noe annet.

Skrevet (endret)
2 hours ago, quantum said:

Alle kan klare seg fint uten iPhone. Men du er sikkert klar over at det er et veldig lukket økosystem?

Det motsatte av "lukket økosystem" er jo det begrepet som Android-entusiastene har forfektet i alle år: valgfrihet.
I den forbindelse så er det svært så interessant hvordan Android-entusiastene opp gjennom årene har måttet bevege seg fra skanse til skanse ved å stadig å måtte redefinere begrepet "valgfrihet" i takt med at tingene endret seg stikk i strid med deres ønsketenking og alle dogmene de forfektet.
La oss ta et historisk tilbakeblikk på dette fenomenet, og især hvordan forklaringene deres endret seg til bortforklaringer.
Vi starter med begynnelsen, rundt den tiden Android ble lansert, og da var nyhetene og forklaringene slik:

Nyhet: Til Android får man telefoner av mange merker og i alle prisklasser, også billige.
Man kan kjøpe apper fra andre nettsteder enn kun Google Play.
Android-entusiastenes forklaring: Selvfølgelig, dette er selve definisjonen på valgfrihet, og det å ha valgfrihet og det å kunne bestemme selv er for alle.
De smarte kan velge mellom forskjellige billige telefoner og merker, hvorav noen kanskje er merker som du aldri har hørt om.
De smarte laster ned apper fra forskjellige app-butikker.
Kun idioter velger lukkede systemer, dvs det å kjøpe dyre telefoner av kun et eneste merke, og kun idioter laster ned apper fra kun en eneste app-butikk.

Etter noe tid fikk vi neste nyhet: titusener av mennesker har fått infisert telefonen sin med trojanere ved å laste ned apper fra forskjellige app-butikker.
http://news.softpedia.com/news/Third-SMS-Trojan-Variant-Targets-Russian-Android-Users-160917.shtml
https://www.computerweekly.com/news/2240159261/New-Android-virus-hits-100K-devices-in-China
Android-entusiastenes bortforklaring: Selvfølgelig, dette er jo helt logisk; folk som er så dumme at de tar risikoen ved å laste ned apper fra andre app-butikker enn kun en eneste app-butikk, dvs Google Play, fortjener det.

Etter noe tid fikk vi neste nyhet: millioner av mennesker har fått infisert telefonen sin med trojanere ved å laste ned apper fra Google Play.
https://www.digi.no/artikler/ny-skadevarebolge-pa-android-market/293151
https://www.digi.no/artikler/skadevare-la-pa-google-play-i-flere-uker/200757
http://www.pcworld.com/article/2099421/report-malwareinfected-android-apps-spike-in-the-google-play-store.html
https://www.digi.no/artikler/adware-forkledd-som-apper-herjer-fortsatt-pa-google-play/320573
Android-entusiastenes bortforklaring: Selvfølgelig, dette er jo helt logisk; Google Play er ekvivalent med valgfrihet, men den valgfriheten får man kun hvis man er villig til å ta en viss risiko.
Folk som er så dumme at de ikke sjekker appens bruker-rating og appens privelegier på forhånd fortjener det.

Etter noe tid fikk vi neste nyhet: et ukjent antall mennesker har fått infisert android-telefonen sin med trojanere ved kun å kjøpe en billig fabrikkny Android-telefon uten å laste ned noe som helst på den:
http://securityaffairs.co/wordpress/25829/malware/android-pre-installed-malware.html
http://securityaffairs.co/wordpress/23591/malware/pre-installed-malware-on-android.html
https://blog.avast.com/android-devices-ship-with-pre-installed-malware
https://itavisen.no/2019/06/11/google-bekrefter-splitter-nye-android-telefoner-ble-levert-med-bakdorer/
Android-entusiastenes bortforklaring: Selvfølgelig, dette er jo helt logisk; folk som er så dumme at de kjøper billige telefoner av forskjellige merker som man aldri har hørt om, fortjener det.
Dessuten så har valgfrihet og det å kunne bestemme selv aldri vært for alle, men kun for noen få og intelligente folk.

Etter noe tid fikk vi neste nyhet: Google samlet inn brukernes posisjoner på tross av at brukerne hadde slått av funksjonen i Android.
Google så på det som et problem at brukerne fant instillingene for å slå av posisjoneringen.
For å løse "problemet" laget Google flere innstillinger av den ene innstillingen slik at samtlige måtte være avslåtte for at posisjoneringen virkelig skulle være avslått, og i tillegg spredte Google disse innstillingene utover og gravde de dypt ned i menyene slik at de ble vanskelig å finne.
https://www.theguardian.com/technology/2017/nov/22/google-track-android-users-location-services-turned-off-sim
https://itavisen.no/2021/06/01/google-pa-tiltalebenken-problem-at-brukerne-finner-personverninnstillingene/
Android-entusiastenes bortforklaring: Selvfølgelig, vi Android-brukere har ikke noe imot at vi blir posisjonert til enhver tid, for vi er ærlige mennesker som ikke har noe å skjule, og vi synes at det er flott at Google gir oss persontilpasset reklame basert på stedet vi befinner oss på til enhver tid.
Dessuten så er det å plundre med å finne bortgjemte og ikke-intuitive innstillinger noe som passer oss fint, for det er nemlig kun for intelligente folk.
De som IKKE liker å bli overvåket, eller IKKE liker å jævles med å finne bortgjemte og ikke-intuitive innstillinger, kan gå til Apple.

Når det gjelder det "lukkede økosystemet" du nevner, så er det slik at jeg fra iPhonen min styrer belysning, temperatur og vifter i smarthuset., og får jeg røykutvikling eller vannlekkasje hjemme mens huset er tomt for folk så får telefonen beskjed om det.
Med telefonen styrer jeg den utendørs badestampen, jeg styrer robotstøvsugerne, jeg styrer av-ising, oppvarming og lading av bilen, jeg styrer overvåkingskameraer rundt huset fra telefonen, jeg styrer romteleskopet mitt fra den, og jeg har spesialiserte apper og oppslagsverk på telefonen relevant for mitt yrke og mine sysler til en sammenlagt pris (vi snakker fem-siffret pris) som kanskje utgjør halvparten av telefonens pris.
Merk derfor følgende: Jeg valgte iPhone, fordi den hadde samtlige av appene som trenges til alt det forannevnte, mens Android hadde kun noe få av dem.
Det at dette skyldes det faktum at utviklerne velger å utvikle til den plattformen hvor brukerne er mest villige til å bruke penger, får være en annen historie.
Jeg valgte iPhone fordi den kan/kunne synkroniseres med mine andre enheter på en måte konkurrentene bare kan/kunne drømme om, og jeg valgte den fordi statistisk 4 av 5 nye apper kom(mer) til iOS før de kom(mer) til Android, og fordi Apple kunne vise til lengst support.

Men for min del må Android-entusiastene gjerne være så stolte de bare orker over av at de valgte et økosystem som visstnok ikke var "lukket", hva nå enn slags betydning det måtte ha i praksis, men som har begrenset funksjonalitet mht tredjeparts apper og utstyr.

Endret av Radon Ready
Skrevet (endret)

Da har vi altså kommet fram til at man kan bruke en lokal admin bruker som ikke registreres hos Apple. Da er jo sånn sett det første og viktigste kriteriet oppfylt, for å kunne skifte ut en eksisterende Windows Mini PC med en Mac Mini.

Hva så med det man har av utstyr, som skjerm, tastatur, mus, osv, kan det eksisterende utstyret brukes videre med Mac mini, eller må noe av dette skiftes ut? (Skerm: HDMI, Tastatur, etc: USB-A) 

Og en annen viktig problemstilling: Kan man risikere at man får installert noen form for "Agentic AI" på en Mac PC, altså noe a la MS Copilot?

Endret av arne22
Skrevet
arne22 skrev (9 timer siden):

Da har vi altså kommet fram til at man kan bruke en lokal admin bruker som ikke registreres hos Apple. Da er jo sånn sett det første og viktigste kriteriet oppfylt, for å kunne skifte ut en eksisterende Windows Mini PC med en Mac Mini.

Hva så med det man har av utstyr, som skjerm, tastatur, mus, osv, kan det eksisterende utstyret brukes videre med Mac mini, eller må noe av dette skiftes ut? (Skerm: HDMI, Tastatur, etc: USB-A) 

Og en annen viktig problemstilling: Kan man risikere at man får installert noen form for "Agentic AI" på en Mac PC, altså noe a la MS Copilot?

Det meste av standard utstyr fungerer helt ut av boksen med en Mac. Bare vær obs på at du har nok av de rette portene. Usikker på om nyeste Mac Mini har dedikert HDMI port eller om du må gå fra USB-C/TB til HDMI.

Apple har Apple Intelligence som alternativ til CoPilot. Men det er noe du må selv slå på for å bruke og ikke noe Microsoft finner lure løsninger på å snikaktivere deler av mot ditt samtykke.

Her er et skjermbilde fra iOS. Tilsvarende på macOS.

IMG_0863.thumb.jpeg.5d02138f83af087a3fdb62250f52b625.jpeg

Så det er et veldig klart ja/nei valg.

Skrevet (endret)

Der er 5 USB-C porter. Så en må ha adapter eller HUB som kan koble USB-C til USB-A.

For skjerm er der både HDMI og Thunderbolt 4.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
arne22 skrev (14 timer siden):

Det må jo være ganske enkelt å google for dine spesifikke behov. Hvis du ikke er villig til å prøve alternativer så er det nok sannsynlig at dine programmer ikke støttes. Men hvis du er åpen for alternativer så er det fullt mulig. 

Skrevet
18 hours ago, Nimrad said:

Hvis du ikke er villig til å prøve alternativer så er det nok sannsynlig at dine programmer ikke støttes.

Dette berører vel ikke akkurat den aktuelle problemstillingen?

Skrevet
21 hours ago, Svein M said:

Der er 5 USB-C porter. Så en må ha adapter eller HUB som kan koble USB-C til USB-A.

For skjerm er der både HDMI og Thunderbolt 4.

Ja, det hører jo med til det man kan google, så det er jo kjent.

Spørsmålet går jo da på graden av kompabilitet for det utstyret man kobler opp via USB. Altså om utstyret til Windows i tistrekkelig grad er kompatibelt med utstyret for Mac, slik at man kan fortsette å bruke det gamle utstyret for Windows. (Skjerm, mus, tastatur, etc)

Skrevet
23 hours ago, nomore said:

Det meste av standard utstyr fungerer helt ut av boksen med en Mac. Bare vær obs på at du har nok av de rette portene.

OK. Der har vi egentlig svaret. Takker 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...