a_aa Skrevet søndag kl 23:08 Skrevet søndag kl 23:08 Hvis det er mitt spørsmål: a_aa skrev (24 minutter siden): Hvis vi snakker om livssyns tilbøyeligheter til å ty til vold, hvorfor er geografi en interessant faktor i det hele tatt? ... som får deg til å lure på: DukeNukem3d skrev (6 minutter siden): ... du ser virkelig ikke forskjellen på det å begå terror i en krig eller konflikt kontra det å begå terror mot julemarked, konserter og tegneserieforlag i fredstid? ... så vil jeg si at du tar noen mentale syvmilsteg i retning "Uforståelig". Jeg ser forskjell. Jeg ser også at spørsmålet er ubesvart. 5
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet søndag kl 23:14 Populært innlegg Skrevet søndag kl 23:14 (endret) a_aa skrev (13 minutter siden): Hvis det er mitt spørsmål: ... som får deg til å lure på: ... så vil jeg si at du tar noen mentale syvmilsteg i retning "Uforståelig". Jeg ser forskjell. Jeg ser også at spørsmålet er ubesvart. Trådens tema er altså terrorangrep mot julemarkeder. Terrortrusselen mot julemarkeder kommer primært fra Islam. Den største terrortrusselen mot Europa er Islam. Geografien er vel avklart. Og det å dra det til konflikter og kriger langt unna for å kunne si at "buddhister og hinduister begår også terror" (bare ikke i Europa, da) gjør det ikke noe bedre etter mitt syn. Jeg reagerte på påstanden om at "det ikke hadde noe med islam å gjøre". Det er åpenbart bullshit. Islamisme er et stort problem i vesten og det tragiske er at det som i dag bare skal 2 radikaliserte personer til for å gjøre ufattelig skade. Den dagen buddhister, hinduister, jøder og ateister begynner å begå terror mot sivile i vesten så skal jeg absolutt være minst like kritisk til den utviklingen. Det er også et problem på andre måter. Æreskultur, ydmykelsesran, gjengkriminalitet, etc. Alt dette er jo noe som også blir koblet til ikke-vestlig innvandring og som det har vært åpne debatter om i Norge. Det virker som at mange partier har våknet litt opp og erkjent problemene de siste årene. Men dere reagerer jo som om vi er i 2009 og dette skulle være veldig kontroversielt å ta opp. Endret søndag kl 23:22 av DukeNukem3d 5 3 2
a_aa Skrevet søndag kl 23:24 Skrevet søndag kl 23:24 Du mener kjerneproblemet i islamisme er islam, jeg mener kjerneproblemet i islamisme er ekstremisme. Der forblir vi uenige. Vi er enige om at islamisme må bekjempes. Det får være bra nok Ellers er jeg en agnostiker på et saktegående tog mot Ahteist City, og for min del er all religiøst fundert sosial kontroll/undertrykkelse svært uakseptabelt. Og kriminalitet skal selvfølgelig slås tilbake på vanlig vis, vi må ha nok politi og et kjapt rettsvesen. Tar kvelden nå 4 3 1
Populært innlegg HasuUser Skrevet søndag kl 23:53 Populært innlegg Skrevet søndag kl 23:53 50.000 muslimske terrorangrep siste 50 åra. Andre religioner: kristendom 100, Hinduisme 20, buddhisme 10 og 200 fra jødene. Man kan slå sammen all terror begått av alle andre og likevel når det ikke Islam til anklene. 7 5
Boing_80 Skrevet i går, 00:13 Skrevet i går, 00:13 (endret) HasuUser skrev (11 timer siden): 50.000 muslimske terrorangrep siste 50 åra. Andre religioner: kristendom 100, Hinduisme 20, buddhisme 10 og 200 fra jødene. Man kan slå sammen all terror begått av alle andre og likevel når det ikke Islam til anklene. Jeg håper at noen med stor tålmodighet kan forklare deg litt om konteksten for disse terrorhandlingene du viser til (kilde mangler). For tendensen så langt på forumet sier meg at tålmodighet vil være viktig i diskusjonen med deg. For du overforenkler noe som er ganske komplisert. De siste 4 årene har de samme diskusjonene vært på dette forumet og det er ganske mange gode debattanter som har skrevet, redegjort for og forklart ting på en så god måte at kommentarene burde blitt festet øverst på forumet. Endret 19 timer siden av Boing_80 3 1
Kajac Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden DukeNukem3d skrev (9 timer siden): Trådens tema er altså terrorangrep mot julemarkeder. Terrortrusselen mot julemarkeder kommer primært fra Islam. Den største terrortrusselen mot Europa er Islam. Geografien er vel avklart. Og det å dra det til konflikter og kriger langt unna for å kunne si at "buddhister og hinduister begår også terror" (bare ikke i Europa, da) gjør det ikke noe bedre etter mitt syn. Jeg reagerte på påstanden om at "det ikke hadde noe med islam å gjøre". Det er åpenbart bullshit. Islamisme er et stort problem i vesten og det tragiske er at det som i dag bare skal 2 radikaliserte personer til for å gjøre ufattelig skade. Den dagen buddhister, hinduister, jøder og ateister begynner å begå terror mot sivile i vesten så skal jeg absolutt være minst like kritisk til den utviklingen. Det er også et problem på andre måter. Æreskultur, ydmykelsesran, gjengkriminalitet, etc. Alt dette er jo noe som også blir koblet til ikke-vestlig innvandring og som det har vært åpne debatter om i Norge. Det virker som at mange partier har våknet litt opp og erkjent problemene de siste årene. Men dere reagerer jo som om vi er i 2009 og dette skulle være veldig kontroversielt å ta opp. Der gjør du det igjen... Du setter likhetstegn mellom islam og ekstrem islamisme. Det er ikke det samme, selv om ekstrem islamisme har utspring fra islam. Det er dette jeg reagerer på. Terrortrusselen kommer fra ekstremister, ikke fra de tusenvis av muslimene som bare prøver å leve et liv i fred. Likevel omtaler du begge som om de skulle vært det samme. Og denne retorikken fôrer bare mer ekstremisme, utenforskap og forskjeller i samfunnet. Problemet er ikke islam i seg selv. Problemet er ekstremisme. Ekstreme islamister misbruker islam på samme måte som høyreekstreme misbruker kristendom. Men når det kommer til høyreekstreme klarer vi av en eller annen grunn å skille ekstremistene fra religionen... Ekstremismen må tas tak i. Og den må tas tak i hardt, uavhengig av bakenforliggende religion, hudfarge eller opprinnelig nasjonalitet. Retorikken du og TS med flere bruker bidrar dessverre til det motsatte. 4 2
DukeNukem3d Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Kajac skrev (1 minutt siden): Problemet er ikke islam i seg selv. Problemet er ekstremisme. Ekstreme islamister misbruker islam på samme måte som høyreekstreme misbruker kristendom. Men når det kommer til høyreekstreme klarer vi av en eller annen grunn å skille ekstremistene fra religionen... Islamister har en rett-frem-tolkning av tekstene. Tror de fleste har skjønt dette, men på forumet her er det en del islam-apologeter som lever i 2010 og later som vi ikke har hatt en jihadist-bølge mot hele vest europa. Jihadist-bølgen kommer fra Islam, den kom ikke fra kristendom eller noen annen religion. Her får du det godt forklart: 4 2
Populært innlegg FrihetensRegn Skrevet 20 timer siden Populært innlegg Skrevet 20 timer siden Når man leser meningsmålinger utført i muslimske land eller samfunn så vil man kunne se hvor vanlig det er å støtte ekstremistiske holdninger som det IS står for. Blant annet når det kommer til hvordan man skal behandle de som ikke er muslimer og de som frafaller Islam og velger en annen religion. I vestlige land praktiserer vi tilnærming, åpenhet og aksept til en gruppe mennesker som ser på dette som en svakhet. Vårt levesett er ikke forenelig med de vi tar inn i vesten. Vi tar stadig inn flere unge menn som hater alt vi er og står for. 8 2
Abigor Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 12 hours ago, Kajac said: Overskriften blir misvisende. Disse personene er like mye "muslimer" som Anders Berhing Breivik er "kristen". Disse folkene er ekstremister og terrorister, og bør omtales deretter. Innvandringsdebatten er allerede polariserende og useriøs nok som den er, så la oss holde oss saklig og ikke gre alle under én kam. No true scotsman? Disse personene er muslimer, de følger i muhammeds blodige fotsport. 5 2
Abigor Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 9 hours ago, a_aa said: Du mener kjerneproblemet i islamisme er islam, jeg mener kjerneproblemet i islamisme er ekstremisme. Der forblir vi uenige. Synes du oppfinneren av islam muhammed var ekstremist? 7
Baranladion Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Kajac skrev (6 minutter siden): Problemet er ikke islam i seg selv. Problemet er ekstremisme. Ekstreme islamister misbruker islam på samme måte som høyreekstreme misbruker kristendom. Men når det kommer til høyreekstreme klarer vi av en eller annen grunn å skille ekstremistene fra religionen... Det er ganske mange steder i verden der ekstremister styrer befolkningen etter Islam, med jernhånd. Så indirekte blir Islam problematisk, men ikke pga religionen i seg selv, men fordi den blir misbrukt til å styre hvermansen, som da gjerne er religiøse fra før. Et verktøy, som misbrukes. Å styre folk når de har en overbevisning er ganske enkelt, og det skjer overalt, innenfor kristendom, eller sekter og kulter, og har ført til mye dritt. Det blir vanskeligere å koble høyreekstreme til feks kristen religion, ihvertfall her i landet der kristendom har null makt. Det er bare å se bakover i tid, så ser man at mennesker også her på berget gjorde grusomme ting, overbevist om at det var det rette å gjøre basert på hva guds representanter her på jorden forkynte. Religion som styresett, anført av mennesker som ønsker makt er oppskrift på katastrofe. 4
Abigor Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Synes Sam Harris er god på dette temaet: "The only problem of islamic fundamentalism is the fundamentals of islam" Endret 20 timer siden av Abigor 3 2 1
Kajac Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (27 minutter siden): Islamister har en rett-frem-tolkning av tekstene. Tror de fleste har skjønt dette, men på forumet her er det en del islam-apologeter som lever i 2010 og later som vi ikke har hatt en jihadist-bølge mot hele vest europa. Jihadist-bølgen kommer fra Islam, den kom ikke fra kristendom eller noen annen religion. Her får du det godt forklart: Misforstår du meg med vilje? Ekstremisme, og i dette tilfellet ekstrem islamisme, er problemet. Det er du som stadig sammenstiller generell islam med ekstrem islamisme. Med denne logikken må vi nesten også omtale alle vanlige kristne som høyreekstreme fascister. Men det gjør vi ikke, for det ser ut som folk klarer å skille klinten fra hveten så lenge man ikke snakker om muslimer. Men jeg gidder ikke å kjempe mot vindmøller mer i denne tråden. Jeg skal oppsummere det jeg mener så kort og enkelt som mulig. Ekstremisme er problemet, uavhengig av religion. Å kalle alle i en gruppe for terrorister fordi en veldig liten men ekstrem del av denne gruppen skaper problemer, fører bare til økt polarisering og mer utenforskap og splittelse, som igjen sender flere folk inn i ekstremismen. De som tjener mest på dette er ironisk nok de ekstreme islamistene... Endret 20 timer siden av Kajac 6
Zepticon Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden DukeNukem3d skrev (11 timer siden): jødisk terror Palestinerne vil nok være uenig her. 2 1
DukeNukem3d Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Kajac skrev (9 minutter siden): Ekstremisme er problemet, uavhengig av religion. Jeg er uenig. Islam er overrepresentert på helt overveldende vis. Terroren fra Islam skyldes "rett-frem-tolkning" av tekstene. I andre religioner så har man enten gått vekk fra tekstene eller så kan ikke terror begrunnes i tekstene (Jainisme f.eks) "Between 1979 and May 2021, we counted 48,035 Islamist terrorist attacks around the world, which have resulted in the deaths of at least 210,138 people." Islamist Terrorist Attacks in the World 1979-2021 - Fondapol "Tilfeldig" Å se vekk fra islamisme og bare late som at problemet er "generell ekstremisme" er den type naive islamapologetisme man så tidlig på 2010-tallet som nok delvis la til rette for den naive innvandringspolitikken vi nå angrer dypt på i en del vestlige land. Etter de utallige islamistiske terrorangrepene i Europa så kan jeg rett og slett ikke fatte hvordan det er mulig å leve i den samme bobla. Endret 20 timer siden av DukeNukem3d 4 2 1
sofiemyr Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Kajac skrev (4 minutter siden): Misforstår du meg med vilje? Ekstremisme, og i dette tilfellet ekstrem islamisme, er problemet. Det er du som stadig sammenstiller generell islam med ekstrem islamisme. Med denne logikken må vi nesten også omtale alle vanlige kristne som høyreekstreme fascister. Men det gjør vi ikke, for det ser ut som folk klarer å skille klinten fra hveten så lenge man ikke snakker om muslimer. Men jeg gidder ikke å kjempe mot vindmøller mer i denne tråden. Jeg skal oppsummere det jeg mener så kort og enkelt som mulig. Ekstremisme er problemet, uavhengig av religion. Å kalle alle i en gruppe for terrorister fordi en veldig liten men ekstrem del av denne gruppen skaper problemer, fører bare til økt polarisering og mer utenforskap og splittelse, som igjen sender flere folk inn i ekstremismen. De som tjener mest på dette er ironisk nok de ekstreme islamistene... Men er det ikke på grensen til fascinerende at i vår vestlige del av verden så er langtifra alle muslimer terrorister men allikevel så er de aller fleste terrorister muslimer? 4 3
PrettyBoy Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (11 minutter siden): Jeg er uenig. Islam er overrepresentert på helt overveldende vis. Terroren fra Islam skyldes "rett-frem-tolkning" av de muslimske tekstene. I andre religioner så har man enten gått vekk fra tekstene eller så kan ikke terror begrunnes i tekstene (Jainisme f.eks) "Between 1979 and May 2021, we counted 48,035 Islamist terrorist attacks around the world, which have resulted in the deaths of at least 210,138 people." Islamist Terrorist Attacks in the World 1979-2021 - Fondapol De fleste angrepene skjer i noen få land preget av konflikt, som Irak, Afghanistan og Somalia. Hvis islam i seg selv var årsaken, ville volden vært likt fordelt i muslimske land, det er den ikke. Flertallet av ofrene er muslimer, disse gærningene dreper først og fremst egne mennesker i sine egne samfunn. Så nei, er ikke islam som er problemet, volden handler om krig, makt, poltikk og ekstrem ideologi. Endret 20 timer siden av PrettyBoy 2 2
HasuUser Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 11 minutes ago, Kajac said: Å kalle alle i en gruppe for terrorister fordi en veldig liten men ekstrem del av denne gruppen skaper problemer, fører bare til økt polarisering og mer utenforskap og splittelse, som igjen sender flere folk inn i ekstremismen. Stråmann 7
DukeNukem3d Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden PrettyBoy skrev (Akkurat nå): Hvis islam i seg selv var årsaken, ville volden vært likt fordelt i muslimske land, det er den ikke. Det er også en åpenbar logisk fallacy. Det blir selvsagt "fred" når man endelig har nådd målet: Et shariadiktatur vunnet gjennom Jihad der alle brysomme minoriteter er borte. Men jeg vil vel si at det ikke er noe fremskritt for menneskeheten og Islam fortsatt er et problem som holder 50+ muslimske land nede. 2 1 1
Kajac Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden sofiemyr skrev (7 minutter siden): Men er det ikke på grensen til fascinerende at i vår vestlige del av verden så er langtifra alle muslimer terrorister men allikevel så er de aller fleste terrorister muslimer? * Islamister. De fleste terrorister er islamister. Men det er også et definisjonsproblem her for hva som regnes terrorangrep. For eksempel blir tusenvis av mennesker skutt og drept i USA hvert eneste år i vilkårlige skyteangrep. Men det blir stort sett aldri omtalt som terrorangrep, med mindre det er en muslim som står bak. Er ikke det fascinerende? En muslim skyter én person, og det er et islamistisk terrorangrep. En kristen, hvit mann utrydder en halv skole, og det er en uheldig skyteepisode gjort av et enkeltindivid.... 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå