Dragonlove Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Kahuna skrev (9 minutter siden): Da jeg så videoen av amerikanske helikoptre over Caracas tenkte jeg umiddelbart på hvor lette mål de hadde vært for Robot 70. Så jeg tok en kjapp runde på wikipedia for å se om den gamle østblokken hadde noe som liknet. Jeg fant ikke noe men fant at Venezuela er listet som Robot 70-operatør.. 😮 Robot 70 er et kortholds luftvernsystem. Det er *ikke* et fire-and-forget system, skytteren styrer missilet mot målet ved å sikte med en laserstråle, missilet følger strålen som kommer inn bakfra. Selve missilet er dermed umulig å jamme, derimot kan muligens skytteren oppdages og angripes, om man rekker å gjøre noe under den relativt korte flytiden (8km i Mach 2) Det er selvfølgelig avhengig at systemet er aktivt. At venezuelas forsvar hadde juleferie forteller jo sitt. Det virker ikke som regimet hadde tenkt seg muligheten at noe sånt kunne skje. Amerikanerne har jo planlagt dette i flere mnd, så de har nok hatt nok etteretning til å uskadeliggjøre alle slike trusler, de har jo hatt både bakkestyrker og luftstøtten, alt for å få helikoptrene som hentet Maduro og kona trygt ut og inn. 1
Dragonlove Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Deechon skrev (19 minutter siden): Hvis Maduro skal stilles for retten så kan han ende opp med å bli dømt til henrettelse på linje med Saddam Hussein. Kanskje noe Trump har planlagt lenge 🤔 Han kommer til å bli dømt i New Yourk som ikke har dødsstraff. Dessuten så ble Saddam dømt i en Irakisk rett og han ble henrettet i Irak. 1
Camlon Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar 5 minutes ago, Jobs said: Ja hva tror du da ? Det er er en selvfølge at putin vil spille høyt med atomkortet og true med atomvåpen,og jeg tror putin vet hvor han har trump når det kommer til hardcore trusler ,jeg tror han bakker ut,og det tror nok putin også etter hvordan han har manipulert trump .Det er bare og se på hvem trump tror på gjennom hele historien,han er redd eller i lomma på putin. Russland er vesentlig mer irritert over Europa og USAs støtte til Ukraina enn hva USA gjør i Venezuela. Hvis de skulle komme med hardcore trusler som fører til at Trump bakker ut, så ville de allerede gjort det for å vinne krigen i Ukraina. 1
DukeNukem3d Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) Oppsummert: - Vanlige venezuelere feirer - Venstresiden protesterer og lager et slags forsvar for en ilegitim leder som har KUPPET MAKTEN FRA FOLKET i Venezuela. Utrolig å bevitne. Aner ikke hvor mange slike tweets jeg har sett de siste timene, folk feirer i massive antall i gatene. Endret 3. januar av DukeNukem3d 2 1 1
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar – USA er god på å fjerne diktatorer, men mye dårligere på å sørge for ro og orden og politisk stabiltetet i etterkant, sier Mjelde. Nå diskuterer verdenssamfunnet bruddet på folkeretten. – Men i USA vil denne aksjonen bli vurdert ut fra resultatet, ikke jussen. Fjernes Maduro uten at det bryter ut fullstendig kaos i Venezuela, så vil dette bli sett på som en suksess for Trump-administrasjonen, mener USA-eksperten. Mjelde mener dagens aksjon ligner USAs invasjon av Panama i 1989, da de avsatte president Manuel Noriega. https://www.vg.no/nyheter/i/8pm8BG/usa-ekspert-venezuela-aksjonen-er-den-mest-skjebnesvangre-dagen-i-trumps-presidentskap Og enkelte i denne tråden skjønner ikke hvorfor folk stiller spørsmål ved amerikanernes forståelse av det som skjer. 2
Jobs Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Camlon skrev (5 minutter siden): Russland er vesentlig mer irritert over Europa og USAs støtte til Ukraina enn hva USA gjør i Venezuela. Hvis de skulle komme med hardcore trusler som fører til at Trump bakker ut, så ville de allerede gjort det for å vinne krigen i Ukraina. Ja vi vet svaret om noen dager,jeg og setter 90% på at du har rett. Men at putin vet hvor han har trump er jeg rimelig sikker på.
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) The first Trump administration imposed economic sanctions against Maduro, his allies and state-owned companies to try to force a government change. Maduro was indicted in March 2020 on U.S. charges related to narco-terrorism. The U.S. government has accused Maduro of running the Cartel de los Soles. In August, the U.S. announced a $50 million reward for information leading to Maduro’s arrest. Og folk mener at USA var så briljante at de ordnet alt på egenhånd? Come on! Endret 3. januar av Boing_80 1
Camlon Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Just now, Jobs said: Ja vi vet svaret om noen dager,jeg og setter 90% på at du har rett. Men at putin vet hvor han har trump er jeg rimelig sikker på. Jeg tror du overfokuserer på Trump. Det var Marco Rubio som virkelig ønsket å fange Maduro og som var arkitekten bak militæroperasjonen. Han har også hintet at ledelsen i Cuba er hans neste mål. 2
DukeNukem3d Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Ser ikke ut som at venezuelere bryr seg om at USA "brøt folkeretten" gitt. Folkeretten bør ikke være til for å beskytte diktatorer. En ilegitim president som fikk våpen tilsendt av Russland. Er ikke dette den egentlig innblandingen å kritisere her? Russland forer en ilegitim president med våpen slik at han kan fortsette å okkupere nasjonen sin. Det er det som fordømmes Nei hadde jeg bodd i nærheten hadde jeg blitt med ut i gatene og feiret med venezuelere. Fuck sosialistene og deres iver etter å alltid forsvare diktatorer 5 1
JK22 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Snikpellik skrev (1 time siden): Hen? Det er vel ingen tvil om at visepresidenten er en kvinne. Trump snakket på pressekonferansen om at de hadde god kontakt med henne, og at hun vil samarbeide. Det er allerede spekulasjoner om at det skal ha blitt gjort en avtale. Jeg ville ikke stolte på en notoriske løgners erklæringer, spesielt ettersom bortføringen av Maduro oppfattes som en kraftig ydmykelse for systemet - visepresident Rodriguez som hadde besøkt Putin, kom raskt tilbake til Venezuela og skal ha overtatt presidentstolen med støtte av Padrino og Cabello, som er de egentlige maktpersonene i regimet. Hun er en hardlinjes chavismo som hadde kommet til toppen som en velvillig marionettfigur som forsto det indre hierarkiet i systemet, hvilken var hvorfor de tre mennene på toppen - Maduro, Padrino og Cabello lot henne bli visepresident. Nå er Maduro borte, og hun trenge støtte av de to mektige mennene som kan få henne fjernet uten samvittighetsnag. Da forhandlingene fant sted, hadde ikke Maduro vært vrangvillig bare på egenhånd, han hadde forlangte kompensasjon og annet på vegne av systemet - som Trump fant urimelig fordi kravene som var lagt fram, avvises helt. Hele saken omkring bortføringen ser ut til å henge på en kronisk feiloppfatning på amerikansk hold som er litt for vant til personstyre, når det er flermannstyre i Venezuela. Det er dette som Trump under pressekonferansen ikke forstå, og som venezuelanerne flest forsto; regimet er ikke fjernet - det består. Sikkerhetsstyrker er aktiv på gatene, FANB militæret mobiliseres, forsvarsplan aktiveres - alt tyder på at de hadde stolt på russisk etterretning for å sikre seg forvarsling, og på at Trump ikke skulle tør å angripe disse i juletiden, uten å lære hva som hendt Iran. Nå er det klart for hele verden at Trump forlede, bedra og lyve for å angripe helt uten forvarsling og noe som helst hensyn for militære, politiske og diplomatiske konsekvenser. Hvilken mene at når Trump kom med trusler, vil han slå til - som har fulgt til sterk bekymring flere steder, inkludert Grønland. Så langt ser det ut at regimet ikke er villig til å forhandle, det finnes ikke antydninger om " - ha blitt gjort en avtale - ". Ifølge venezuelanske kilder skal rundt 40 ha blitt drept, flesteparten kubanske livvakter som hadde kjempet meget hardhendt mot de amerikanske spesialsoldatene, men blitt overveltet av kamphelikoptrene som ryddet vegen for amerikanerne, som brøt seg inn og fikk tak på presidentparet. Cuba har funnet seg utsatt for faktiske krigstrusler i likhet med Mexico og Colombia. For Putin er dette en sterk belastning - slik at han har startet et sanksjonsregime mot USA, som i praksis betyr at han vil ikke tillate handelsvirksomhet mellom Russland og USA selv om det er uklart om det gjelder olje og næring. På kinesisk hold kom de med den kraftigste fordømmelse på det diplomatiske feltet, som ikke er et vanlig signal - og som gjør mange diplomater bekymret. Det vil ikke være overraskende om de forsto at de må gjør noe; Putin og Xi ser at Trump har ikke skrupler i det hele tatt. 3 2
JK22 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Camlon skrev (5 minutter siden): Jeg tror du overfokuserer på Trump. Det var Marco Rubio som virkelig ønsket å fange Maduro og som var arkitekten bak militæroperasjonen. Han har også hintet at ledelsen i Cuba er hans neste mål. Da vil amerikanerne oppleve faktisk krig. Det er bare et kvarter flygetid mellom Cuba og den amerikanske delstaten Florida, og det er en militærbase - Guantanamo - som kan angripes med full kraft. Alt Putin trenger å gjøre er å sende Il-76 transportfly eller skip med hundrevis av Shahed droner. Jeg tror ikke han har råd til å la være etter det som hadde hendt. Selv om det er forferdelige økonomiske tilstandene er ikke kommunistregimet så upopulært som Maduroregimet hadde vært, med hundretusener av lojalister som ikke har problemer med å slåss, og det finnes et lite antall krigsveteraner fra Ukraina. 1 4
freedomseeker Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Venezuelanerne feirer, islamister, venstreradikale og andre Trump hatere i Norge sørger. 8 1
Camlon Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar 4 minutes ago, JK22 said: Hele saken omkring bortføringen ser ut til å henge på en kronisk feiloppfatning på amerikansk hold som er litt for vant til personstyre, når det er flermannstyre i Venezuela. Amerikanere som Marco Rubio vet godt at Maduro ikke styrer alene. Det er ikke hva det handler om. Militæret i Venezuela er kontrollert av Padrino Lopez og Colectivos er kontrollert av Cabello. Det de håper på er at Lopez gjennomfører et militærkupp mot Cabello. 2
Jobs Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Camlon skrev (19 minutter siden): Jeg tror du overfokuserer på Trump. Det var Marco Rubio som virkelig ønsket å fange Maduro og som var arkitekten bak militæroperasjonen. Han har også hintet at ledelsen i Cuba er hans neste mål. Ja her er Jhon Bolten sin mening om trump og putin. https://kyivindependent.com/putins-strategy/
Jarmo Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Sitat Sveriges statsminister Ulf Kristersson ønsker en rask og fredelig overgang til demokratisk styre i Venezuela, etter at USA tok Venezuelas president til fange. – Det venezuelanske folket er nå frigjort fra Maduros diktatur. Men alle stater har samtidig et ansvar for å respektere og handle i samsvar med folkeretten, understreker Kristersson i en uttalelse. Han opplyser at landet har vært «et av verdens mest hardføre sosialistiske diktaturer» under Maduro. – Nå trengs det en rask og fredelig overgang til demokratisk styre i Venezuela, skriver Kristersson. 1
DukeNukem3d Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) Jarmo skrev (2 minutter siden): Sveriges statsminister Ulf Kristersson ønsker en rask og fredelig overgang til demokratisk styre i Venezuela, etter at USA tok Venezuelas president til fange. Endelig noen som sier noe fornuftig. Støttes! Endret 3. januar av DukeNukem3d 2 1
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) Registrerer at det er ganske mange som ikke ser at keiseren ikke har et eneste plagg på seg...på bildet spankulerer Trump mens Vance irettesetter et barn som kun påpeker ting slik de er. Keiserens undersåtter klarer ikke å forstå hvordan folk kan være kritiske til guden deres. I følge en del på dette forumet er barnets virkelighet fantasifull og enbstydende med at en er politisk venstrevridd og islamist. Selvfølgelig må det jo være slik! For keiserens nye klær må da alle klare å se????? Endret 3. januar av Boing_80 3 1
JK22 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Camlon skrev (8 minutter siden): Amerikanere som Marco Rubio vet godt at Maduro ikke styrer alene. Det er ikke hva det handler om. Militæret i Venezuela er kontrollert av Padrino Lopez og Colectivos er kontrollert av Cabello. Det de håper på er at Lopez gjennomfører et militærkupp mot Cabello. Da jeg kaller hierarkiet bak Maduro systemet, er det fordi Chavez kunne hans saker når det gjelder oppbygging av gjensidige nettverk mellom individer som styres av egeninteresser som de ment er best forvaltet ved å stå samlet. Det var dette som gjort at det bolivianske regimet hadde i tjue år kunne utholde den ene krise etter den andre, overvunnet alle utfordringer og sist trosset både sitt egne folk og mektige makter som USA. Det som gjør systemet til en suksess, er en blanding av lojalitet, meritter og individuell erververing - hvilken var hvorfor Chavez valgt å forkaste korrupsjonsbekjempelsen, som helt forkastes så snart Maduro kom til makten. Det er ekstraordinært svært lite sannsynlig at Padrino og Cabello vil slåss mot hverandre, for Chavez hadde skapt ikke bare gjensidighet, men også atskilte roller for disse integrert i nettverket - slik at bare den ene på toppen vil ha eneretten. Og det; klarer ikke amerikanerne å forstå. Det er mer lik det romerske oligarkistyret i antikken. 1
Mbappe09 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Legger den her også; Danmark må forberede seg sammen med sine europeiske allierte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå