SAS1984 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Jalla21: 100% enig med deg der. Forøvrig så har ikke "internasjonal rett" noen betydning lengre siden det ikke er noen til å håndheve denne. Det har frem til nå vært USA — med symbolske koalisjoner av frivilige som har stått for dette. Jeg personlig kan ikke fordra Trump. Men når det kommer til militærmakt, så er det ingen over, ingen ved siden eller noen i nærheten av å være rett under. De har kjørt flere wargame mappinger — Hvor de setter resten av verden opp mot USA — Hvor kjernefysiske våpen er tatt ut av bildet — Og resultatet er dominanse, ikke okkupasjon— Og USA kommer ut på topp Vs resten av verden kombinert. Selv om en hadde satt EU+Kina og ynkelige Russland sammen mot USA — Så ville USA ha vunnet. Det er en grunn til at Kina ikke har tatt Taiwan ennå. Alle simulasjoner viser at Kina får grisebank og taper — Mot USA’s marine alene — På hjemmebane (Selv om USA lider tap selv) 1 1
Tussi Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar agvg skrev (27 minutter siden): Så det som skjer i Iran i dette øyeblikket er amerikansk propaganda? Selvsagt bør man støtte ett folkelig opprør mot slike drittregimer som Iran Ganske heftig å forsvare et regime.som henretter en innbygger hver 6 time i snitt..... 1
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) agvg skrev (29 minutter siden): Så det som skjer i Iran i dette øyeblikket er amerikansk propaganda? Selvsagt bør man støtte ett folkelig opprør mot slike drittregimer som Iran Det regimet er det en grunn til at er der. Ikke at det nødvendigvis er rett, men det er en grunn til det. Kjenner du til Persias historie? Og ikke kom med oppgulp fra ChatGPT nå. Og ja, amerikansk og israelsk propagda siden 80-årene. US and Iran have a long, complicated history, spanning decades before US strikes on nuclear sites https://theconversation.com/us-and-iran-have-a-long-complicated-history-spanning-decades-before-us-strikes-on-nuclear-sites-259240 Beware Propaganda For War With Iran https://www.currentaffairs.org/news/beware-propaganda-for-war-with-iran At man enda ikke er kritisk etter at Bush og Blair løy om masseødeleggelsesvåpen i Irak og et påskudd for krig. Om Iran så er saken klinkende klar og hvis man ikke skjønner hva som skjedde i Venezuela så er man stokk dum. Endret 3. januar av Boing_80 2 1
Deechon Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Blir spennende å se om trump går hele veien og innlemmer Venezuela inn som den 51 staten eller om de bare nøyer med en marionettefigur som leder.
agvg Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Boing_80 skrev (1 minutt siden): Det regimet er det en grunn til at er der. Ikke at det nødvendigvis er rett, men det er en grunn til det. Kjenner du til Persias historie? Og ikke kom med oppgulp fra ChatGPT nå. Ja, til en viss grad, Iran var ett offer i maktspillet i Midtøsten, men jeg tror ikke det var dette bedritne prestestyret folk ønsket seg da de gjorde opprør på slutten av syttitallet. Dette svineriet har ikke gjort annet enn og lage problemer i hele regionen, og om folket knuser dette regimet i det opprøret som skjer mens jeg skriver ville være veldig bra. 4 1
Imaginacíon Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Dette dreier seg om olje fra a til å. Trump sier nå at USA vil være sterkt involvert i den venezuelanske oljeindustrien. 2 2
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) agvg skrev (3 minutter siden): Ja, til en viss grad, Iran var ett offer i maktspillet i Midtøsten, men jeg tror ikke det var dette bedritne prestestyret folk ønsket seg da de gjorde opprør på slutten av syttitallet. Dette svineriet har ikke gjort annet enn og lage problemer i hele regionen, og om folket knuser dette regimet i det opprøret som skjer mens jeg skriver ville være veldig bra. Prestestyret er der av en grunn selv om de ikke gjør det rette for folket. Vi må hele tiden prøve å skjønne hvorfor ting er blitt som der blitt istedenfor å dømme over en lav sko. Du ser virkelig ikke at Israel og USA har alt å vinne på dette her? Casus belli...og gjennom historien har folk gått på limpinnen gang på gang. Du vet at for hver krig som faenskapet USA og Israel setter i gang så er det for det meste Europa som må lide mtp. flyktininger? Pga. trykket som oppstår voksen ytre høyre for hver dag som går og blir en større og større trussel for fredelige borgere. Endret 3. januar av Boing_80 1 1
Simen1 Skrevet 3. januar Forfatter Skrevet 3. januar (endret) Angående tiltalepunktene mener jeg å kunne tolke en del av det som foregår i kulissene: 1. Trump driter i lov og rett. Han ville styrte Maduro fra makta. 2. Trump beredte grunnen med propaganda om narkosmugling, noe andre land driver med i større omfang, så det er tydelig mer et påskudd enn en hovedgrunn. 3. Trump driter i lov og rett, og beordrer sine militære til å bryte havretten ved flere anledninger (smuglerfartøy, oljefartøy) 4. Trump driter i lov og rett og beordrer sine militære til å angripe et land og kidnappe en statsleder han ikke liker. 5. Trump driter i lov og rett og har åpenbart avvist juridisk rådgivning i alle ledd. 6. Trump driter i lov og rett og når han har gjennomført disse aksjonene kaster han saken i fanget på sine juridiske rådgivere, som åpenbart ble tatt på senga, og ber de "fikse opp", mens han tar seg en middagshvil eller tur på golfbanen. 7. Dette har resultert i den svært rare meldingen om tiltalepunkter som bærer preg av ad hoc og brainstorming. Trump driter lang vei i hva juristene sier om saken og fokuserer på det operasjonelle. For all del, Maduro er en dritt-statsleder, grunntanken til Trump var god og gjennomføringen i natt rent operasjonelt bra, men juridiske og geopolitiske implikasjoner står til stryk. Dette viser hvilken gorillamentalitet Trump har. Endret 3. januar av Simen1 3 1
agvg Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Boing_80 skrev (1 minutt siden): Prestestyret er der av en grunn selv om de ikke gjør det rette for folket. Vi må hele tiden prøve å skjønne hvorfor ting er blitt som der blitt istedenfor å dømme over en lav sko. Du ser virkelig ikke at Israel og USA har alt å vinne på dette her? Casus belli...og gjennom historien har folk gått på limpinnen gang på gang. Finnes ingen unnskyldning for ett slikt styre, de kuppet det folkelige opprøret, Frankrike funderte på og ta livet av Kohmeini da han bodde i Paris, tror de angret på at de lot ham gå. 5 1
iblazeqt Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Jeg lurer litt på om andre stormakter som Russland og Kina skjelver noe mer i buksene enn i går. Jeg må jo si, for jeg som ikke har peiling, så virker jo dette ekstremt profft utført. De gjennomførte jo faktisk en vellykket spesialoperasjon på en halv arbeidsdag. Til motsetning av hva Putin klarte. Dette var sikkert i en helt annen liga, men likevel. Det viser også handlekraft utad. 2 1
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar agvg skrev (Akkurat nå): Finnes ingen unnskyldning for ett slikt styre, de kuppet det folkelige opprøret, Frankrike funderte på og ta livet av Kohmeini da han bodde i Paris, tror de angret på at de lot ham gå. Vissvass. Royalistene er de som sutrer hele veien. Hvorfor kan vi ikke respektere at Iran ikke vil ha et samfunn med ørten hundre kjønn og et forvirret folk som vet verken ut eller inn? For det er det USA og Israel prøver på; å lokke med løfter om demokrati, men som handler om noe helt annet. Iranere har grunn til å være skeptiske. Ola Nordmann får bare støtte USA og terrorstaten Israel. 1
agvg Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Tussi skrev (9 minutter siden): Ganske heftig å forsvare et regime.som henretter en innbygger hver 6 time i snitt..... Ja, jeg ser endel som mener Mossad støtter det folkelige opprøret i Iran, og da er den forskrudde logikken at regimet i Iran er positivt, og etter Trump truet har endel Trump-hatere trekt samme konklusjon, at det folkelige opprøret er falskt og styrt... 3 1
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar iblazeqt skrev (2 minutter siden): Jeg lurer litt på om andre stormakter som Russland og Kina skjelver noe mer i buksene enn i går. Jeg må jo si, for jeg som ikke har peiling, så virker jo dette ekstremt profft utført. De gjennomførte jo faktisk en vellykket spesialoperasjon på en halv arbeidsdag. Til motsetning av hva Putin klarte. Dette var sikkert i en helt annen liga, men likevel. Det viser også handlekraft utad. Jeg er ikke imponert. Når et lands styre legger alt åpent så kan man valse inn. Vet du hvordan CIA under Obama fikk has på Bin Laden i Pakistan? Var ingenting imponerende fra amerikansk hold. Det pakistanske luftforsvaret fikk et elektrisk "brudd" i par timer.
agvg Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Boing_80 skrev (1 minutt siden): Vissvass. Royalistene er de som sutrer hele veien. Hvorfor kan vi ikke respektere at Iran ikke vil ha et samfunn med ørten hundre kjønn og et forvirret folk som vet verken ut eller inn? For det er det USA og Israel prøver på; å lokke med løfter om demokrati, men som handler om noe helt annet. Iranere har grunn til å være skeptiske. Ola Nordmann får bare støtte USA og terrorstaten Israel. Da får de arrangere frie og demokratiske valg, hvis de er så sikre på at folket vil ha denne elendigheten. Men det vil de selvsagt ikke gjøre, håper folket henger alle mullaene de finner. 6 1
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) agvg skrev (8 minutter siden): Ja, jeg ser endel som mener Mossad støtter det folkelige opprøret i Iran, og da er den forskrudde logikken at regimet i Iran er positivt, og etter Trump truet har endel Trump-hatere trekt samme konklusjon, at det folkelige opprøret er falskt og styrt... Og enda mer heftig er det å frosvare en terrorstat som dreper spedbarn og feirer det ved å si at det deres guderett. Og hvorpå deres supportere har hodene så stukket ned i sanden at de ikke ser noe annet. Og enhver kritikk utløser en tirade av artikler som skal "vekke" samvittigheten. Og ikke uventet at de som støtter Israel uansett hva slags faenskap de finner på automatisk er mot Iran. Endret 3. januar av Boing_80 1
Boing_80 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar agvg skrev (Akkurat nå): Da får de arrangere frie og demokratiske valg, hvis de er så sikre på at folket vil ha denne elendigheten. Men det vil de selvsagt ikke gjøre, håper folket henger alle mullaene de finner. Det kommer, men i alle fall ikke nå. Iran som har så mange sanksjoner mot seg fra USA, ikke det minste rart at ting er slik de er i landet.
Rhabagatz Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar 22 minutes ago, SAS1984 said: Forøvrig så har ikke "internasjonal rett" noen betydning lengre siden det ikke er noen til å håndheve denne. Det har frem til nå vært USA — med symbolske koalisjoner av frivilige som har stått for dette. Dette er en ellevill påstand. Det er FN som skal stå for håndhevelse av folkeretten. USA har i beste fall bedrevet selvtekt på folkeretten, og i mange tilfeller rene angrepskriger. Realiteten er at USA har vært en serielovbryter, og en absolutt versting i forhold til folkeretten - helt siden 2vk. 4
agvg Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Boing_80 skrev (Akkurat nå): Og enda mer heftig er det å frosvare en terrorstat som har dreper spedbarn og feirer det ved å si at det deres guderett. Forsvarer ingenting annet at all hjelp det iranske folket kan få er bare positivt, finnes ikke en eneste logisk grunn til og forsvare dagens styre i Iran. 7
agvg Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Boing_80 skrev (1 minutt siden): Det kommer, men i alle fall ikke nå. Iran som har så mange sanksjoner mot seg fra USA, ikke det minste rart at ting er slik de er i landet. Og disse sanksjonene kommer jo helt uten noen grunn? Iran er ett fyrtårn for frihet og demokrati? Eller noe sånt.... 4
iblazeqt Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) Boing_80 skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke imponert. Når et lands styre legger alt åpent så kan man valse inn. Vet du hvordan CIA under Obama fikk has på Bin Laden i Pakistan? Var ingenting imponerende fra amerikansk hold. Det pakistanske luftforsvaret fikk et elektrisk "brudd" i par timer. Nei, jeg var nok for ung da dette skjedde til at jeg fulgte særlig med på utenriks. Så det er mye mulig hele denne seansen var super triviell. Men dette kan vel tolkes som å vise styrke utad, og på den måten redusere sjansen for at Kina innvaderer Taiwan. Kina mistet vel akkurat en viktig kilde for olje nå. Endret 3. januar av iblazeqt 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå