Gå til innhold

To mus på en gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, ikke en extra hyggelig kveld på byen. Men en problemstilling jeg aldri har tenkt over. 

Jeg har kjøpt meg en wheel stand. Men kommer ikke bort til PC bordet. For å bruke musa. Så jeg kjøpte en skit billig trådløs mus. For å bare bruke når jeg er i racing standen. Men hvordan bruker man 2 mus på en gang? Er dette noe PCen bare tenker greit for meg? Eller vil en overstyre den andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke er noen konflikt mellom tilkoblingene så vil begge musene sende sine signaler til pc'en. Så lenge du bruker kun en av gangen, så vil det nok funke helt fint.

Skrevet

Med USB fungerer det fint med flere mus, tastatur og andre enheter innenfor rimelighetens grenser. Eksempelvis har alle bærbare pcer innebygget tastatur og styreplate, men det er vanlig å koble til ekstra mus og tastatur når en arbeider på et kontor.

Så, dette er noe som bare fungerer uten noen ekstra oppsett.

(Før USB, der pcer hadde PS2 kontakt til mus og tastatur var det ikke like enkelt.)

Skrevet (endret)
59 minutes ago, toralfb said:

(Før USB, der pcer hadde PS2 kontakt til mus og tastatur var det ikke like enkelt.)

USB og PS/2 sameksisterte på hovedkort i flere år fra 96/97 og utover. PS/2 tok over for 9-pin seriell og AT-tastatur med ATX-standarden i 1995 og mer utbredt i 1997. USB kom i 1996 og ble mer utbredt i 97/98.

PS/2 kom i 1987 men det var mest å finne på proprietære maskiner som IBM og Compaq. På hovedkort som var hyllevare var det uvanlig med PS/2 til etter at ATX tok over-

Det er bare å kjøre på.

image.png.c34d7196605e943c63014fd9db44eb25.png

PS/2 connectors were standard on early ATX motherboards and remained common for years, even alongside USB, due to benefits like lower latency, better N-key rollover for gaming, and BIOS compatibility, though they are rare on new consumer boards now, often found on server or specific gaming boards for legacy reasons.

Endret av BadCat
Skrevet
5 minutes ago, BadCat said:

USB og PS/2 sameksisterte på hovedkort i flere år fra 96/97 og utover. PS/2 tok over for 9-pin seriell og AT-tastatur med ATX-standarden i 1995 og mer utbredt i 1997. USB kom i 1996 og ble mer utbredt i 97/98.

Jeg snekret en enkel PC for noen uker siden basert på hovedkortet Asus Prime A520M-K. Det var produsert i juli 2025 og har - surprise! - en PS/2 port. (I dette tilfellet kom det godt med, da mottakeren veldig gjerne ville beholde sitt KeyTronic tastatur.)

Skrevet (endret)

Det er på overklokkingskort også.

Det som holder PS/2 tilbake er at den makser ut på 200 samplinger og USB >= 2.0 på 8k

PS/2 best case gir 5ms latency mens USB 2.0 i beste fall i praksis gir 0,6 til 1,4 ms latency. Jeg har ikke målinger for PS/2 så jeg kan ikke si noe om teoretisk vs. praksis når det gjelder forsinkelser. Begrensningene bør i alle fall gjøre USB atskillig bedre. Påstanden om at PS/2 har lavere forsinkelse må dateres til omtrent da USB-mus hadde 125 Hz samplingsrate. Så lever påstanden videre 20-25 år senere når USB-mus har hatt askillige løft. Det er i alle fall min konklusjon.

USB 2.0 High Speed can support 8000 Hz polling rates, but it's often better achieved with USB 3.x (xHCI controller) for reliability; while USB 2.0's EHCI has the bandwidth (480Mbps), the older driver/controller (EHCI) on Windows can bottleneck it below 8K Hz, so USB 3.0 ports (xHCI) are generally recommended for consistent 8K Hz performance in gaming mice and keyboards.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, BadCat said:

Det er på overklokkingskort også.

Det som holder PS/2 tilbake er at den makser ut på 200 samplinger og USB >= 2.0 på 8k

PS/2 best case gir 5ms latency mens USB 2.0 i beste fall i praksis gir 0,6 til 1,4 ms latency. Jeg har ikke målinger for PS/2 så jeg kan ikke si noe om teoretisk vs. praksis når det gjelder forsinkelser. Begrensningene bør i alle fall gjøre USB atskillig bedre. Påstanden om at PS/2 har lavere forsinkelse må dateres til omtrent da USB-mus hadde 125 Hz samplingsrate. Så lever påstanden videre 20-25 år senere når USB-mus har hatt askillige løft. Det er i alle fall min konklusjon.

Fordelen (teoretisk) med PS2 er at de bruker interrupt og ikke polling. Noe som i teoprien kan redusere forsinkelser. I dag er PC-er så raske at det ikke har noe å si med mindre man har ødelagte drivere eller software som skaper forsinkelser.

Skrevet

To mus på en gang - jeg måtte dobbeltsjekke at dette ikke var sex og samlivsdelen av forumet... 

Spøk til side: To mus fungerer helt greit samtidig. Du kan ha en i hver hånd og pekeren vil lystre begge. Jeg bruker å faktisk å ha to stykker koblet til samtidig og veksle fra den uergonomiske til den ergonomiske når jeg blir sliten i hånda. Den uergonomiske er mer responsiv og treffsikker så derfor er den førstevalget. Den som ikke er i bruk legges bare til siden uten å koble fra.

• Liker 1
Skrevet

Pcen ordner alt dette for deg, men den er jo selvsagt ikke laget for å bruke mange muser på en gang, så jeg kan anbefale gratisprogrammet "EitherMouse" som lar deg individuelt stille inn musene med tanke på sensitivitet og andre ting. Du kan også flippe musepekeren og bytte om på rekkefølgen på museknappene, om du ønsker å bruke en mus med venstre hånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...