Gå til innhold

«Kvalitetsgassmasker» til Ukraina

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheKims skrev (7 timer siden):

Maskene skal blant annet beskytte mot tåregass. En FFP1 maske vil gjøre lite til ingenting mot tåregass.

Men igjen - "vanlige" støvmasker er helt ubruklige for soldater.

Skrevet
Zepticon skrev (6 timer siden):

Hadde den kosta 200kr hadde saken vært grei. Men 3000kr for produktet er helt horribelt gitt konstruksjonen. Dette er hyllevare, og ikke noe som koster milioner (miliarder?) å utvikle.

De hadde selvsagt ikke utviklet denne hvis det var hyllevare. De skal ha igjen penger for R&D, produksjonsutstyr osv. Da kan vi anta at de første leveransene blir ganske så dyre, og så faller prisen som en sten for de neste 30.000 som eventuelt bestilles.

Det koster penger å utvikle ting, og det koster penger å ta patenter. Og vi lever som du sikkert har fått med deg i et høykostland.

Skrevet
Cyrio skrev (5 timer siden):

Munnbind- nei

Biltemamaske - absolutt. (Ikke best, men "god nok")

Soldater fungerer meget bra med hyllevareløsninger, det ser vi blant annet også i Ukraina. 

Ja, synes jeg ser deg i en skyttergrav langs fronten i Ukraina med Biltema masken din. Lykke til med det!

Skrevet
Rune_says skrev (4 timer siden):

Nei, jeg tror ikke det.  Ingen av maskene er gode ift noen typer gassangrep, men 33 kr er greit for noe som gjør at du kan utstå tåregass i 1 min. 

3000 kr for buff med filter som a) slipper igjennom 20-30x mer fine partikler og b) gjør at du bare utholder tåregass i 20 sek kontra 60 sek for den til 33 kr er regelrett svindel.

Tja, hva skal man si. Vi kan kopiere inn fra et svar fra firmaet i vg.

SAFEgaiter filtrerer opptil 90 prosent av relevante partikler, fungerer sammen med øvrig taktisk utstyr og er produsert i flammehemmende materialer etter NATO-standard.

Den reduserer også soldaters visuelle og infrarøde signatur. Helt avgjørende i et krigsteater dominert av droner og sensorsystemer.

Tilbakemeldingene fra ukrainske soldater er entydige: Bedre utholdenhet, mindre stress og økt kontroll.

https://www.vg.no/nyheter/i/JO1736/har-aldri-vaert-en-vernemaske

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Jalla21 said:

Tilbakemeldingene fra ukrainske soldater er entydige: Bedre utholdenhet, mindre stress og økt kontroll.

Vel, forsvarsminister Tore O. Sandvik og regjeringen avventer å signere en kontrakt med maskefirmaet, blant annet etter «innspill fra Ukraina».

• Liker 1
Skrevet
helsten2 skrev (10 minutter siden):

Vel, forsvarsminister Tore O. Sandvik og regjeringen avventer å signere en kontrakt med maskefirmaet, blant annet etter «innspill fra Ukraina».

Det er selvsagt bra at de gjør en grundig vurdering, og spesielt bør de ta innspill fra de rundt 2500 som har brukt de ved fronten alvorlig.

• Liker 1
Skrevet

Trikset om å lure noen til å kjøpe gråstein for prisen av gull, er utvilsomt svindel. Om det er korrupsjon vet jeg ikke (det avhenger av om det har vært bestikkelser eller lignende for å tvinge gjennom noe som var åpenbart overpriset). Det mest alvorlige er likevel at grov sløsing med penger koster liv. Penger har alltid en alternativ bruk og disse pengene kunne vært brukt på måter som har mye større potensiale til å spare liv.

• Liker 1
Skrevet

Synes direktøren og styreleder av firmaet som selger disse bør sendes til Ukraina for full test av disse buffene i 3 mnd ved frontlinjen. 

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Ser noen nevne korrupsjon, men jeg klarer ikke helt å se noe som peker på at det er tilfellet.  

Det skal ikke mye til. Hvis honoraret til forskningslederen og Nakstad er like oppblåst som prisen på buffen er vi i mål.

Jeg syns det er naivt å utelukke korrupsjon. Det virker som at et godt forhold til en offentlig ansatt, eller kanskje to, er nok til å få 100 mill i statlige penger. Det er i mitt hode grunn nok til å undersøke nærmere.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Jalla21 said:

De hadde selvsagt ikke utviklet denne hvis det var hyllevare. De skal ha igjen penger for R&D, produksjonsutstyr osv. Da kan vi anta at de første leveransene blir ganske så dyre, og så faller prisen som en sten for de neste 30.000 som eventuelt bestilles.

Det koster penger å utvikle ting, og det koster penger å ta patenter. Og vi lever som du sikkert har fått med deg i et høykostland.

Du ska verkligen ha bra kunder hvis du klarar av att ta ut stora delar av utviklings kostnaden på den första sändningen.

Möjligt att det er så når staten bestiller men normalt er det vel snarare tvärtom. Må vara billig först. 

Förstår inte helt saken. Hvorfor ska Norge laga noe helt nytt till Ukraina för 100 millioner? Bör vel finnas noe tillgängligt skulle man tro. 

Låter som att noe har gått lite dåligt i utvecklingen och kvalitetskontrollen. 

Skrevet
obygda skrev (41 minutter siden):

Synes direktøren og styreleder av firmaet som selger disse bør sendes til Ukraina for full test av disse buffene i 3 mnd ved frontlinjen. 

Holder det ikke med de 2500 ukrainske soldatene som har testet den mener du?

Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

At de er brukt forteller ingenting om tester. Hvem har testet dem og hvilke tester er gjennomført? 

Jeg bare refererte til hvor det tallet er hentet fra. Men så vidt jeg skjønner det, er det da 2500 ukrainske soldater som har fått denne utlevert og har brukt det i sin tjeneste, som da vil kunne betegnes som en brukertest. Så er påstanden fra Watchbird at de har fått gode tilbakemeldinger, men omfanget i bruk og under hvilke forhold står det ikke noe om.

Skrevet
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Har noen utelukket korrupsjon?

Fint hvis ingen har gjort det. Så skal man selvsagt ikke gå til motsatte ytterpunkt heller og legge til grunn at det har skjedd, men det er påfallende svak kvalitetssikring på denne investeringen og grunn til å undersøke nærmere.

Jeg tok forøvrig en kikk på hjemmesidene til dette firmaet og noe mer svulstig og intetsigende har jeg ikke sett siden Enron. Det er en tendens til at dess mindre substans, dess mer svulstig og intetsigende språkbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...