Mars2029 Skrevet onsdag kl 09:08 Skrevet onsdag kl 09:08 Vokteren skrev (1 minutt siden): Problemet er at kunder, programmerere, eiere og utviklere sitter helt andre steder enn i Norge. En haug med kraftslukende servere med tilhørende kjøling gir oss ikke hånden på rattet. Som sagt så ble hånd på rattet en litt feil ordlegging, selv om jeg syns vi absolutt burde ha det og. Å ha datasentere plassert i Norge vil gi oss en viss makt/kontroll. Kan alltids nasjonalisere de om utviklingen i verden tilsier det.
Vokteren Skrevet onsdag kl 09:23 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:23 Mars2029 skrev (9 minutter siden): Som sagt så ble hånd på rattet en litt feil ordlegging, selv om jeg syns vi absolutt burde ha det og. Å ha datasentere plassert i Norge vil gi oss en viss makt/kontroll. Kan alltids nasjonalisere de om utviklingen i verden tilsier det. Å nasjonalisere denne bransjen er ikke gjort over natten når store internasjonale aktører først har fått fotfeste. Det hadde vært mye bedre om norske investorer og forskningsmiljøer hadde bygget opp dette markedet og tilbudt utleie/deltagelse og vært med på å styre utviklingen etter demokratiske prinsipper. Da kunne vi snakket om å ha en hånd på rattet.
Uderzo Skrevet onsdag kl 09:27 Skrevet onsdag kl 09:27 Mars2029 skrev (18 minutter siden): Hardware kommer til å være like viktig som software. Hand på rattet ble kanskje litt feil. En tomt og strøm, og noen lokale arbeidsplasser, det er vårt bidrag, that's it. Verdiskapingen skjer andre steder. Hva får vi igjen for å selge strømmen vår? Og det vil øke behovet for utbygging av kraft og kraftnettet, som vil koste enorme summer, og vi får noen hundre arbeidsplasser i retur? Høres ikke ut som en god deal spør du meg. Vi selger oss billig. 1 1
Mars2029 Skrevet onsdag kl 09:35 Skrevet onsdag kl 09:35 Vokteren skrev (2 minutter siden): Å nasjonalisere denne bransjen er ikke gjort over natten når store internasjonale aktører først har fått fotfeste. Det hadde vært mye bedre om norske investorer og forskningsmiljøer hadde bygget opp dette markedet og tilbudt utleie/deltagelse og vært med på å styre utviklingen etter demokratiske prinsipper. Da kunne vi snakket om å ha en hånd på rattet. Tenker en grei nok løsning var at staten hadde en minimum eierandel på 50%. Slik som vi holdt på i starten av oljealderen. Men er pro datasenter uansett for min del. Generelt tenker jeg vi burde investere mye mer i diverse infrastruktur i Norge, føler det ikke lenger er like trygt å ha all formuen plassert i utlandet. Plutselig blir verdiene frosset om feil personer kommer til makten og vi ikke følger spillereglene deres. Når det gjelder strømforbruket så er det en nobrainer at vi i kombinasjon starter opp flere gasskraftverk her hjemme.
Vokteren Skrevet onsdag kl 09:46 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:46 Mars2029 skrev (1 minutt siden): Tenker en grei nok løsning var at staten hadde en minimum eierandel på 50%. Slik som vi holdt på i starten av oljealderen. Men er pro datasenter uansett for min del. Generelt tenker jeg vi burde investere mye mer i diverse infrastruktur i Norge, føler det ikke lenger er like trygt å ha all formuen plassert i utlandet. Plutselig blir verdiene frosset om feil personer kommer til makten og vi ikke følger spillereglene deres. Når det gjelder strømforbruket så er det en nobrainer at vi i kombinasjon starter opp flere gasskraftverk her hjemme. Toget med statlige eierandeler og større innenlandske investeringer har gått for lengst. Det har EUvennene på Stortinget satt en stopper for. Der gjelder markedet foran nasjonale interesser. Du har rett i at store utenlandske investeringer utgjør en risiko for Pensjonsfondet. Et par Trumper eller Putiner ekstra og fondet kan krympe drastisk. Hvorfor kan ikke EU bygge opp igjen sin egen atomkraft fremfor at Norge skal fyre opp CO2-spyende gasskraftverk? 1
Drunkenvalley Skrevet onsdag kl 10:19 Skrevet onsdag kl 10:19 Veit ikkje om eg lik utviklingen i denne konteksten spesifikt, men det er absolutt eit økende behov for datasentre som står utenfor gigantenes bruk, og som ein meir håndfast kan stole på følger norsk lov.
Mars2029 Skrevet onsdag kl 10:28 Skrevet onsdag kl 10:28 (endret) Vokteren skrev (45 minutter siden): Toget med statlige eierandeler og større innenlandske investeringer har gått for lengst. Det har EUvennene på Stortinget satt en stopper for. Der gjelder markedet foran nasjonale interesser. Du har rett i at store utenlandske investeringer utgjør en risiko for Pensjonsfondet. Et par Trumper eller Putiner ekstra og fondet kan krympe drastisk. Hvorfor kan ikke EU bygge opp igjen sin egen atomkraft fremfor at Norge skal fyre opp CO2-spyende gasskraftverk? Fordi det gir Norge kontroll over egen strømforsyning. Uavhengig av datasenter så vil strømforbruket øke. Om vi skulle få et overskudd så er det bare bra det og. Slipper vi å være avhengig av strømimport om vinteren. Og fordi vi produserer gass, da tenker jeg det bare er naturlig at vi også har en god evne til å produsere strøm ut av denne selv. Endret onsdag kl 10:33 av Mars2029
HF- Skrevet onsdag kl 11:20 Skrevet onsdag kl 11:20 Kva betaler egentlig datasenter for straumen? Betaler dei nettleige, avgifter og spot? Eller er det som kraftkrevande industri; 12 års fastpris?
Zepticon Skrevet onsdag kl 11:29 Skrevet onsdag kl 11:29 Datasentre er et tapsprosjekt. Vi bruker opp strømmen på ting vi ikke har noen fortjeneste på. De får billig strøm, vi får ingenting. Tjenestene datasentrene tilbyr kan ikke skattlegges i norge. Antall ansatte i norge er minimalt. Verdiskapningen og pengene eksporteres. Om vi selger like mye strøm til Google som til Elkem, så tjener norge 100x mer på strømmen Elkem får (arbeidsplasser, skatt, arbeidsgiveravgift osv) mens google kjøper strøm og thats it. 2 2 1
Drunkenvalley Skrevet onsdag kl 11:33 Skrevet onsdag kl 11:33 Datasentre som betjener norske bedrifter for norske formål, osv, og som står etter beste emne utenfor Azure, Google, Amazon, osv, har ein meir openbar verdi. Vore emne som kjem opp på arbeidsplassen min i ny og ne.
Ankor Skrevet onsdag kl 11:34 Skrevet onsdag kl 11:34 2 hours ago, Mars2029 said: Å ha datasentere plassert i Norge vil gi oss en viss makt/kontroll. Kan alltids nasjonalisere de om utviklingen i verden tilsier det. Det er ikke sånn det virker. Når de først er bygget får vi ikke lov av EU til å endre betingelsene på noe som helst vis uten å betale enorme beløp i erstatning. 2
Ankor Skrevet onsdag kl 11:36 Skrevet onsdag kl 11:36 1 hour ago, Mars2029 said: Fordi det gir Norge kontroll over egen strømforsyning. Uavhengig av datasenter så vil strømforbruket øke. Så fordi vi uansett får for lite strøm så kan vi like godt gjøre underskuddet enda større? 1 1
Zepticon Skrevet onsdag kl 12:11 Skrevet onsdag kl 12:11 Drunkenvalley skrev (36 minutter siden): Datasentre som betjener norske bedrifter for norske formål, osv, og som står etter beste emne utenfor Azure, Google, Amazon, osv, har ein meir openbar verdi. Vore emne som kjem opp på arbeidsplassen min i ny og ne. Norge har bruk for datasentre for å drive nasjonal-kritisk infrastruktur som vi i dag har outsourcet til MS (Azure). Vi burde ta det hjem og ha egne skyer for slikt.
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 12:15 Skrevet onsdag kl 12:15 (endret) Hva vil det koste å ha en egen serverpark kun for kritiske statshemmeligheter, og ikke samtidig åpne den for TikTok, Facebook, ChatGPT og Google? Jeg ser for meg at den ikke trenger å være så diger og strømkrevende da. Endret onsdag kl 12:17 av Mannen med ljåen
sk0yern Skrevet onsdag kl 12:51 Skrevet onsdag kl 12:51 Det var egentlig mest oppsiktsvekkende å se hva digitaliseringsministeren sa: Vi skal utnytte en råvare, altså data, som vi kan selge globalt skape en leverandørindustri, tilsvarende som for oljebransjen dette handler om sikkerhet og trygghet, hvor skal bildene på iPhonen din lagres? Vitner egentlig om en minister som ikke forstår helt hva hun snakker om. Uansett, det kan absolutt være mer fornuftig å bruke strømmen internt i landet, kontra å selge den til Danmark/Tyskland/England. Ulempen med datasenterne, er at vi bare selger infrastruktur. Altså, strøm og tomt, samt noen få middels betalte arbeidsplasser. Verdiskapningen som skjer i datasenteret får vi ingen inntekter fra. Hvorfor noen tenker det er en god idé klarer jeg ikke helt å forstå. Hvem ville tenkt at å bygge en mer eller mindre helautomatisert svært kraftkrevende fabrikk på norsk jord er smart, hvis alt av overskudd fra driften skattlegges på Cayman Islands? 4 2
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 12:54 Skrevet onsdag kl 12:54 (endret) Grunneiere, aksjonærer, kraftselskaper, investorer, lettlurte fjols, landssvikere... Lista er ikke lang, men de fins. Det er ofte dem som har makt. Endret onsdag kl 12:55 av Mannen med ljåen
Vokteren Skrevet onsdag kl 13:03 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:03 Mars2029 skrev (2 timer siden): Fordi det gir Norge kontroll over egen strømforsyning. Uavhengig av datasenter så vil strømforbruket øke. Den beskjedne økningen i det norske strømforbruket (som også har skjedd de siste 50 år+) har vi god kontroll over. Den klarer vi lett å håndtere med fornuftig politikk og tekniske nyvinninger. Dette er bærekraft og leveringssikkerhet i praksis. Det vi tydeligvis ikke har kontroll over er datasentere som plutselig vil etablere seg i Norge, det grønne skiftet i EU og krigen i Ukraina. Forhold som gjør at vi må ha mye større nasjonal kontroll enn i dag. 2
freedomseeker Skrevet onsdag kl 13:10 Skrevet onsdag kl 13:10 Politikerne viser som vanlig en enorm mangel på kunnskap, og det er direkte flaut å se på. Man ser hvordan avdankede politikere blir hyret inn av konsulentselskaper, samtidig som de beholder hele sitt kontaktnett. Dermed kan store selskaper kjøpe seg innflytelse og påvirke beslutningstakerne. Dette er for meg den eneste rasjonelle forklaringen på hvordan de kan opptre så ignorante og kunnskapsløse. Hvis man først skal ha utenlandsk eide datasentre som bruker så store mengder av våre ressurser, burde man åpenbart stille krav som sikrer at vi faktisk får mer igjen for det. 2 1
HF- Skrevet onsdag kl 13:32 Skrevet onsdag kl 13:32 freedomseeker skrev (18 minutter siden): Politikerne viser som vanlig en enorm mangel på kunnskap, og det er direkte flaut å se på. Man ser hvordan avdankede politikere blir hyret inn av konsulentselskaper, samtidig som de beholder hele sitt kontaktnett. Dermed kan store selskaper kjøpe seg innflytelse og påvirke beslutningstakerne. Dette er for meg den eneste rasjonelle forklaringen på hvordan de kan opptre så ignorante og kunnskapsløse. Hvis man først skal ha utenlandsk eide datasentre som bruker så store mengder av våre ressurser, burde man åpenbart stille krav som sikrer at vi faktisk får mer igjen for det. Politikerne på Stortinget sitt på sidelinja og berre ser på etableringa av nye datasenter. Det er kommunene som stiller med tomt, og så er det "first come, first served" i køa til Statnett. På tide Stortinget våkner og stopper galskapen! 1
rozon Skrevet onsdag kl 13:39 Skrevet onsdag kl 13:39 Problemet er at ingen vil ha en motorvei i hagen, men alle vil ha bedre veier. "Jeg vil ha mindre latency i Outlook og Excel web, men ikke pokker om jeg skal ha noe datasenter." Serr? 4 hours ago, Vokteren said: Å nasjonalisere denne bransjen er ikke gjort over natten når store internasjonale aktører først har fått fotfeste. Det hadde vært mye bedre om norske investorer og forskningsmiljøer hadde bygget opp dette markedet og tilbudt utleie/deltagelse og vært med på å styre utviklingen etter demokratiske prinsipper. Da kunne vi snakket om å ha en hånd på rattet. Det ville krevd en samling folk på Løvebakken som var interessert i noe annet enn å sikre seg god pensjon og høytstående jobber på kontinentet. Ergo ikke de folkene vi har valgt inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå