Bata Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Det jeg ikke forstår er den iherdige kampen for å normalisere politikk skapt for å kontrollere folks frihet. Altså, alle de parolene disse var under, vekk med de under regnbueflagget, vekk med whatever høyresiden velger å hate mest på nå. Woke, jøder, muslimer, fritenkende, you name it. Å kalle dette nazistisk er problematisk fordi? Disse er jo patologiske mennesker, en form for mental kreft som kommer til å ødelegge alt positivt ved vestlige demokratier. Er nok av denne råtne ideologien rundt uansett. Hva vil disse kalles om ikke fascister? Hva skal man kalle de høyreorienterte med idealer som gir meg brekningsfornemmelse? Altså, disse "mennene" og småguttene som henger på nett og lærer seg politikk der kan jo egentlig bare melde seg i en jobb under parolen "arbeit macht frei" og la seg rævpule av næringslivet til de kanskje kan får pensjonere seg i en alder av 75 år. HVORFOR kulturkrigen først? Hvorfor sosial kontroll og en felles "fiende" og alt det der? Hele ideologien handler jo bare om å fjerne skatter og flytte midler over til de bemidlede få, alt annet er jo bare populisme. 4 3
Folkflesk Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Camlon skrev (13 minutter siden): Det stemmer nok at det finnes ytterliggående grupper som prøver å bruke denne begivenheten som arena, men det er fortsatt et faktum at uavhengighetsmarsjen tiltrekker svært mange helt vanlige folk. Polske meningsmålinger viser faktisk at bare rundt 28 % av befolkningen har et negativt syn på marsjen, det ville den ikke hatt om den besto av en gjeng nynazister. Når man fra Norge stempler hele arrangementet som nazisme eller engang ytre høyre, overser man det enorme antallet mennesker som deltar av helt andre grunner. Det virker også litt arrogant å sette merkelapper på utenlandske bevegelser vi egentlig ikke forstår. Synes denne marsjen bekrefter mye av den samme stemningen som preget det polske presidentvalget: Beskyldninger mot mer moderate politikere for å være tyske agenter, anti-ukrainsk retorikk og ren bygde-nasjonalisme. Ikke tilfeldig at valget ble vunnet av trumpisten Nawrocki, med et par enda mer ytterliggående kandidater høyt oppe. Hvorfor prøve å skjønnmale dette spektakkelet, som i Norge ville vært krefter til høyre for FrP? Endret 5 timer siden av Folkflesk 1 2
Camlon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 minute ago, Folkflesk said: Synes denne marsjen bekrefter mye av den samme stemningen som preget det polske presidentvalget: Beskyldninger mot mer moderate politikere for å være tyske agenter, anti-ukrainsk retorikk og bygde-nasjonalisme. Ikke tilfeldig at valget ble vunnet av trumpisten Nawrocki, med et par enda mer ytterliggående kandidater høyt oppe. Hvorfor prøve å skjønnmale dette spektakkelet, som i Norge ville vært krefter til høyre for FrP? Har du noen meningsmålinger blant deltakerne som viser at flertallet faktisk mener at moderate politikere er tyske agenter eller at de er anti-Ukraina? Hvis man skal tillegge hundretusener av mennesker i utlandet slike holdninger, bør det finnes dokumentasjon. Vi har også sett nok av ekstreme slagord i norske demonstrasjoner, men det betyr ikke at de representerer hele demonstrasjonen. 3
Folkflesk Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Camlon skrev (50 minutter siden): Har du noen meningsmålinger blant deltakerne som viser at flertallet faktisk mener at moderate politikere er tyske agenter eller at de er anti-Ukraina? Hvis man skal tillegge hundretusener av mennesker i utlandet slike holdninger, bør det finnes dokumentasjon. Vi har også sett nok av ekstreme slagord i norske demonstrasjoner, men det betyr ikke at de representerer hele demonstrasjonen. Man trenger ikke meningsmålinger når man nettopp har hatt et valg vunnet av en nasjonalist som er av samme ulla som demonstrantene. Presidentvalget var preget av beskyldninger om tyske forbindelser, landssviker-påstander, retorikk mot ukrainske flyktninger og den samme anti-gay-nasjonalismen som partiet PiS baserer seg på. 3 ytre høyre-kandidater var blant de fremste i valget. Så denne nasjonalist-marsjen med slagord som "Gud og fedreland" er overhodet ingen overraskelse. Dette er meget tvilsomme krefter som vi ser i flere land, deriblant blant trumpistene i USA - som mange i denne marsjen ser på som naturlige allierte. Endret 4 timer siden av Folkflesk 4
23:4 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Folkflesk skrev (9 timer siden): Hva er det som skjer her? Florerer jo av utropstegn og hysteriske uttrykk som svartedauen og "den røde pesten". Klokka er 08.53 og dette minner sterkt opp kauking i fylla. Er vi inne fra nachspielet etter Michaels? Jeg tipper endetiden 2
AtterEnBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Boing_80 skrev (5 timer siden): Det skremmende er at det er folk som ser hva som foregår foran øynene på dem og likevel vil de ikke kalle ting for det de er. Det er noe av hensikten til denne tråden. Å prøve å gaslighte flest mulig til å ikke kalle det for hva det er. Det er akkurat som mobberen i skolegården som manipulerer mobbeofferet sitt til å ha dårlig samvittighet simpelthen for å ønske at mobberen stopper med mobbinga. En annen hensikt er også å iverksette hele denne mytefabrikkeringsprossessen og obskurantismen der fascisme og nazisme blir kamuflert for allmenheten som "en annerledes mening du er uenig i". Det er derfor selverklærte "sentrister" kun reagerer på de som motsetter seg fascismen, og aldri mot selve fascistene: "hvorfor er du så sinna og ytterliggående? Skjønner du ikke at det får deg til å se dårlig ut? Skjønner du ikke at det får deg til å fremstå som en hesteskoteori?". Legg merke til disse desperate forsøkene til å fremstille alle som motsetter seg fascismen som "et ytterpunkt" eller "økt polarisering". Legg merke til denne konstante fremstillingen av fascisme som en "side" som på død og liv alltid må behandles som like legitimt som den "andre siden" (de som fascistene ønsker å undertrykke). Fordi de vil ikke at folk skal utøve sinne mot fascismen. For jo mindre av befolkningen som utøver sinne mot fascismen, jo flere av befolkningen kommer til å tenke at "hmmm, så få mennesker som blir sinte av dette. Kanskje det betyr at det ikke er noe å være sinna over?". Og det er nøyaktig det fascistene ønsker. At deres ideologi skal bli mer akseptert. De trenger ikke overbevise flertallet. De trenger bare å overbevise nok av massene til at deres ideologi er akseptabel, normalt og noe som fint kan sameksistere i et fungerende samfunn. Det er ingen av delene. Bata skrev (56 minutter siden): Det jeg ikke forstår er den iherdige kampen for å normalisere politikk skapt for å kontrollere folks frihet. De siste fire ordene er som oftest svaret på det spørsmålet. Navnet på denne tråden er reinspikka projisering. Det er akkurat som Jason Stanley sa; Always accuse your opponents of what you yourself are planning to do. Vi snakker tross alt om en ideologi som ønsker rangere mennesker som lavererangs borgere, og innføre en stat som kan stjele og kontrollere befolkningens kropper, bestemme hvem befolkningen kan forelske seg i, hvem de kan gifte seg med, hvem de har lov til å ligge med, hva de kan gjøre med sine egne kropper, hvordan de har lov til å presentere seg selv, hva de i det hele tatt har lov til å tenke om seg selv, hvilken gud de kan tro på, og de i det hele tatt har frihet til å velge å ikke tro på noen gud, osv... Alt det overnevnte er i seg selv dehumanisering. Hvis man er for alt det overnevnte, er man den som dehumaniserer. Og ja, det betyr at den som dehumaniserer, er et ondskapsfult mareritt-fjols, Hvis man fremstiller transpersoner som voldtektsmenn i offentlige garderober, så dehumaniserer man transpersoner. Hvis man arbeider politisk for at kvinner ikke skal ha selvbestemmelsesrett over sine egne kropper, så dehumaniserer man kvinner. Hvis man aktivt jobber for å fremstille innvandrere som en trussel for befolkningens trygghet, en ødeleggende kraft for nasjonens identitet og kultur og årsaken til befolkningens økonomiske ustabilitet, så dehumaniserer man innvandrere. Og hvis man forsvarer, ufarliggjør og legitimerer de som dehumaniserer, så bidrar man og tilrettelegger for dehumaniseringen. Bata skrev (1 time siden): Hva vil disse kalles om ikke fascister? Hva skal man kalle de høyreorienterte med idealer som gir meg brekningsfornemmelse? Hva enn forslag du kommer opp med, vil det aldri være høflig nok for apologister. De vil alltid finne en måte å both-side deg på, og fremstille deg som en hesteskoteori. Så du kan likegjerne gå full No Vazeline/Hit'em Up. Nå, hvis noen fremdeles mener at den beste og eneste måten er å imøtekomme fascister og nazister på en høflig måte og debattere deres ideer i det frie markedet for ideer, og at å forsvare fascistenes ytringsfrihet er viktigere enn å forsvare deres fremtidige ofre, så er det absolutt ingenting jeg kan gjøre for å stoppe dem i å gjøre nettopp det. Men jeg kommer til å fortsette å påminne så mange jeg kan at ingen skal føle seg tvunget til å være nødt til å imøtekomme fascister, istedenfor å fordømme dem. 5 1
Folkflesk Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 23:4 skrev (4 minutter siden): Jeg tipper endetiden
23:4 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AtterEnBruker skrev (3 minutter siden): Nå, hvis noen fremdeles mener at den beste og eneste måten er å imøtekomme fascister og nazister på en høflig måte og debattere deres ideer i det frie markedet for ideer, og at å forsvare fascistenes ytringsfrihet er viktigere enn å forsvare deres fremtidige ofre, så er det absolutt ingenting jeg kan gjøre for å stoppe dem i å gjøre nettopp det. Men jeg kommer til å fortsette å påminne så mange jeg kan at ingen skal føle seg tvunget til å være nødt til å imøtekomme fascister, istedenfor å fordømme dem. Problemet er at slike som deg skriker dette ordet til alle som er uenige med deg ! Forsett med det, nå svinger pendelen og kommer til å treffe dere dramatisk i den form at ingen tar dere seriøst noen gang mer. 1
Drunkenvalley Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 5 minutes ago, 23:4 said: Problemet er at slike som deg skriker dette ordet til alle som er uenige med deg ! Forsett med det, nå svinger pendelen og kommer til å treffe dere dramatisk i den form at ingen tar dere seriøst noen gang mer. Du sier dette uten eit hint av sarkasme samtidig som klovnene som bekymrer seg over å bli kalt nazi kontinuerlig syt over woke, "venstre ekstremisme," kommunisme og sosialisme, og regelmessig anklager openbart andre i tråden eller forumet for å vera ein av dei. Toget er gått, ta deg ei bolle med dette tullet. Ein spade er ein spade, våg å kalle deg sjølv ein spade. 3
Uderzo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Drunkenvalley skrev (2 timer siden): Eg syns det er litt tragikomisk da å høyre det på diskusjon.no, som har mildt sagt lite moderasjon i disse seksjonene. Føler at ein fort må ta å ettergå seg sjølv litt i støvlene når ein sett så høge krav til kun media, men ikkje seg sjølv i arenaer ein styrer. Det er to helt forskjellige ting. Medier har et ansvar for å rette og synliggjøre feil overfor alle leserne sine. Et diskusjonsforum fungerer annerledes, moderatorer kan ikke og skal ikke faktasjekke hvert eneste innlegg. Rollen vår er å håndheve retningslinjene, ikke drive redaksjonelt arbeid. Skjønner ikke helt hvor denne misoppfattelsen kommer fra. Hvis du har tilbakemeldinger på retningslinjene og hvordan de blir håndhevet, så kan du benytte deg av "Tilbakemeldinger til forumet". Noterer meg for øvrig at du ikke svarer på spørsmålet mitt. 1 2
Neptun1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Venstresiden har gjort egne ideer om kjønn, klima og migrasjon til moralske absolutter. Uenighet møtes ikke med debatt, men med stempler som "nazist", "fascist", "rasist, "fornekter". Dette er ikke argumentasjon, det er demonisering. Når staten, media og akademia slutter å tenke og bare følger ideologi blir politikk til moralsk maktspill. Resultatet er symbolpolitikk som koster milliarder og kveler ytringsfriheten. 1
Red Frostraven Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 23:4 skrev (14 minutter siden): Problemet er at slike som deg skriker dette ordet til alle som er uenige med deg ! Forsett med det, nå svinger pendelen og kommer til å treffe dere dramatisk i den form at ingen tar dere seriøst noen gang mer. ...når ble noen kalt nazist her på forumet sist og for hvilke meninger..? Når ble noen kalt venstreekstrem, og for hvilke meninger? Endret 3 timer siden av Red Frostraven 3 1
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Neptun1 skrev (9 minutter siden): Resultatet er symbolpolitikk som koster milliarder og kveler ytringsfriheten. Hvis man i tillegg til å bedrive symbolpolitikk og kvele ytringsfriheten misbruker statsappatatet til egen kjeltringvirksomhet så begynner vi å nærme oss Trump. 3
Bata Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Neptun1 skrev (10 minutter siden): Venstresiden har gjort egne ideer om kjønn, klima og migrasjon til moralske absolutter. Uenighet møtes ikke med debatt, men med stempler som "nazist", "fascist", "rasist, "fornekter". Dette er ikke argumentasjon, det er demonisering. Når staten, media og akademia slutter å tenke og bare følger ideologi blir politikk til moralsk maktspill. Resultatet er symbolpolitikk som koster milliarder og kveler ytringsfriheten. Det her er det som gjør at jeg gulper i munnen min. Jeg er ikke venstreside og går mot mange av deres idealer, likefullt, aldri får jeg stempelet som nazi eller fascist av andre enn sånne som deg. Det er ikke alle andre ideer. Det er dine ideer di lille nazispire. Fascistapologet. Ha i det minste ryggraden for å stå for det du sier. Slutt å vær så feig og tro at du er som alle oss andre som ikke er i linje med det du og dine definerer som politisk korrekthet. Du er et kvalmende skue. Et skrømt og et skall av et menneske. 3
Bata Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) The fuck? Feil. Endret 3 timer siden av Bata
Drunkenvalley Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 17 minutes ago, Uderzo said: Det er to helt forskjellige ting. Medier har et ansvar for å rette og synliggjøre feil overfor alle leserne sine. Et diskusjonsforum fungerer annerledes, moderatorer kan ikke og skal ikke faktasjekke hvert eneste innlegg. Rollen vår er å håndheve retningslinjene, ikke drive redaksjonelt arbeid. Skjønner ikke helt hvor denne misoppfattelsen kommer fra. Hvis du har tilbakemeldinger på retningslinjene og hvordan de blir håndhevet, så kan du benytte deg av "Tilbakemeldinger til forumet". Syns ikkje det er veldig forskjellige ting. Syns dei ligg veldig tett nærme på det hele. No har dykk valgt kva retning dykk ynskje ta, men eg syns berre det høyres hult ut å sette terskelen så høgt for andre når dykk har valgt å legge den terskelen sjølv gravd under asfalten. Det er ikkje meint så mykje som kritikk mot korleis forumet blir behandlet, men eg syns det blir litt å kaste stein i glasshus berre. Quote Noterer meg for øvrig at du ikke svarer på spørsmålet mitt. Glapp litt mellom fingrene berre. Spørsmålet var: Quote Pleier du å google nyhetssaker for å finne ut om de inneholdt feil og om avisen har trukket den tilbake? Nei, det blir sjeldent, men når eg ikkje er kjent med saken eller prøver søke opp oppdateringer generelt pleier eg bruke Google. Det skjer naturlig nok feil fra tid til anna. Korleis tenker du dei burde gjort det? Hatt ein stor sak på det? Ikkje sarkastisk meint ass, for dette er forøvrig eit emne eg veit mange media-funksjoner slit med, f.eks hadde jo Linus Tech Tips ein ganske stor affære med nøyaktig denne problematikken sjølv. 2
Uderzo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): Nei, det blir sjeldent, men når eg ikkje er kjent med saken eller prøver søke opp oppdateringer generelt pleier eg bruke Google. Det skjer naturlig nok feil fra tid til anna. Korleis tenker du dei burde gjort det? Hatt ein stor sak på det? Ikkje sarkastisk meint ass, for dette er forøvrig eit emne eg veit mange media-funksjoner slit med, f.eks hadde jo Linus Tech Tips ein ganske stor affære med nøyaktig denne problematikken sjølv. Et banner/sak som ikke forsvinner fra forsiden på null komma niks er en start. Jeg vil ikke sammenligne dette med LTT i det hele tatt, faktafeil i en video om en laptop er noe annet enn "Nazimarsjer i Polen".
Neptun1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Bata skrev (26 minutter siden): Det her er det som gjør at jeg gulper i munnen min. Jeg er ikke venstreside og går mot mange av deres idealer, likefullt, aldri får jeg stempelet som nazi eller fascist av andre enn sånne som deg. Vet ikke hvem eller hva du sikter til. Jeg stempler ingen som dette, som vel gikk frem av min kommentar. 2
Fatninja Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden 3 hours ago, AtterEnBruker said: Nå, hvis noen fremdeles mener at den beste og eneste måten er å imøtekomme fascister og nazister på en høflig måte og debattere deres ideer i det frie markedet for ideer, og at å forsvare fascistenes ytringsfrihet er viktigere enn å forsvare deres fremtidige ofre, så er det absolutt ingenting jeg kan gjøre for å stoppe dem i å gjøre nettopp det. Men jeg kommer til å fortsette å påminne så mange jeg kan at ingen skal føle seg tvunget til å være nødt til å imøtekomme fascister, istedenfor å fordømme dem. Så "captn". Du virker for å alltid ha mye å si. Hva definerer en nazist for deg da? Hva er meninger du er dypt uenig i, men som du tolererer? Hva er meninger du mener kvalifiserer å møtes med vold og generell ufyselighet? 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå