Gå til innhold

Tromsø, der mistet dere retten til å le!

Snylter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem under 60 går med brodder? Er du norsk må du klare å hente deg inn hvis du sklir og nesten går på trynet. Noen tap er naturligvis akseptabelt, og ved å gå på snørra gir du andre glede på grå vinterdager. 

IMG_4813.jpeg.e4274a3637283c7ac7e1c66bd200ecfd.jpeg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (18 timer siden):

Jeg liker egentlig snø godt, men ikke kulda  som følger med 😄

Grunnen til at vi innførte en grense på -25°C der jeg jobber. Kaldere enn det, og vi blir hjemme.

Bilde fra februar 2021. Du vet det er kaldt ute når motoren høres ut som den har lyst til å stoppe mens du kjører.
Girspaken kjentes ut som å bytte gir nedi en eplekake, og selv strekene på dashbordskjermen hang igjen når de endret seg.

_Bilde0269_2.jpg

• Liker 2
Skrevet (endret)
Snylter skrev (1 time siden):

Siste 13 mnd var største snødybde i Tromsø 120cm den 13. januar..

Det var faktisk målt ca 8 meter snøfall i fjor. men det komprimeres og tiner mye under vinterstormer.

I dag er det 71cm

Endret av leifeinar
Skrevet
leifeinar skrev (48 minutter siden):

Det var faktisk målt ca 8 meter snøfall i fjor. men det komprimeres og tiner mye under vinterstormer.

I dag er det 71cm

Oppe på værvarslinga midt på Tromsøya:

• Torsdag: 23 cm
  • Fredag: 35 cm
  • Lørdag: 48 cm
  • Søndag: 72 cm

Likevel la det seg en halvmeter (på øyemål = ca knehøyde) i oppkjørselen min natt til lørdag og etter å ha fjernet det så la det seg en ny halvmeter natt til søndag.

Men nå var det vel ikke snømengde som var utgangspunkt for tråden, men glatt føre og det har det jo vært selv om det ikke har vært unormalt mye snø. En halvmeter i døgnet er jo ikke så uvanlig her oppe i ekte vinterdeler av landet.

Skrevet
Simen1 skrev (19 timer siden):

Du kan komme og hente så mye du vil - fra oppkjørselen min :p

Jeg var faktisk ute å kjørte i dag til og med i nærheten av noen av problemstedene. Som lokalkjent helt i trafikken så har jeg selvsagt skodd bilen riktig. 4x4 og piggdekk. Samt at jeg kjørte svært pent. Det var mange andre her oppe i hovedstaden i Nord-Norge som gjorde det samme og trafikken gitt ganske greit - sakte men trygt. Politiet hadde sperret av to bakker, men byens bratteste bakke var tydeligvis åpen fra nedsiden. Jeg fikk ikke sett toppen av bakken i det jeg kjørte forbi, men håper det var sperrebånd eller noe sånt der.

Er selv trygt plassert i Oslo, men har kjørt litt i Tromsø, og jeg ble litt nysgjerrig på hvilken bakke som man anser som den bratteste. Husker at jeg kjørte ut av fjellparkeringen i sentrum og ned en bakke krysser inn i de 2 hovedgatene som går gjennom Tromsø by. Ikke langt unna den kjente kiosken og biblioteket/kinoen? Tenkte at den bakken nok var ganske spennende når snøen kom...

Skrevet

Forsiden til Nordlys akkurat nå, med mine kommentarer:

Screenshot2025-11-16at17-51-42Nordlys.thumb.jpg.9350b5678c193a10f4f4fdf143270650.jpg

Etter å ha kikket nærmere på bildene fra trafikkulykkene i går:

- Buss i grøft på Fagereng: Sannsynligvis en av sjåførene uten opprinnelse i Tromsø/Norge.

- Buss skled baklengs ned bakke i sentrum: Sannsynligvis det samme. Busselskapet sliter med rekruttering og deler seg i stort sett to grupper: Eldre nordmenn med lang erfaring som sjåfør i Tromsø. Disse havner sjeldent i uhell pga føre. Den andre gruppen er yngre og ofte av utenlandsk opprinnelse. Ofte med relativt ferskt førerkort på buss.

- Bobil skled baklengs ned mackbratta: Utenlandske skilter

- Grå varebil skled baklengs ned samme sted: Også her utenlandske skilter

- Grøholdtbakken: Sort minibuss fra Tromsø taxi: Godt mulig en sjåfør med utenlandsk opprinnelse her også

- Grøholdtbakken, blå taxi: Godt mulig utenlandsk opprinnelse her også

- Grøholdtbakken, hvit taxi: Samme her.

- Tre andre biler var involvert i Grøholdtbakken, ukjent opprinnelse på sjåførene. Ser ut som lokalt tilhørende biler som har blitt innblandet.

- Kollisjon mellom to biler i Finnfjordbotn: Ukjent

- Kollisjon i Ramfjorden: En blå Toyota merket Hertz kolliderte med motgående kjøretøy, så kan man jo tenke seg til om det var ekte tromsøværinger eller ikke inni den.

- Kjedekollisjon i Arbeiderbakken: Ukjent, men ser ikke ut som leiebiler (dårlig bilde i mørket)

• Liker 2
Skrevet (endret)
RookieNO skrev (21 minutter siden):

Er selv trygt plassert i Oslo, men har kjørt litt i Tromsø, og jeg ble litt nysgjerrig på hvilken bakke som man anser som den bratteste. Husker at jeg kjørte ut av fjellparkeringen i sentrum og ned en bakke krysser inn i de 2 hovedgatene som går gjennom Tromsø by. Ikke langt unna den kjente kiosken og biblioteket/kinoen? Tenkte at den bakken nok var ganske spennende når snøen kom...

Du tenker sikkert på Rådhusgata. Den er temmelig lang, så begynner man å seile der så kan farta bli stor gjennom krysset med Vestregata. Den er skummel på glatt føre, men regnes ikke for å være den bratteste. Den bratteste er øverste del av Kræmerbakken. Det er ikke like bratt som unnarennet på hoppbakker, men man får litt av det samme magasuget når man står øverst der med bilen. Jeg har kjørt der på tørt sommerføre med både bil og sykkel men liker å leve så jeg kommer aldri til å prøve den på vinteren. Men noen bor jo der så de må vel bli vant til det på et vis.

Andre steder man bør holde seg unna på glatta er Holmboevegen, Storskogvegen, Musegata, Røstbakken, Søren Zakariasens gate, svingen i langnesbakken og en rekke andre. Hele byen er egentlig full av bratte bakker. Det er ikke uten grunn at Tromsø er den byen a litt størrelse med høyest piggdekkandel i landet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det er som guttete vennskapelig knuffing og lekeslossing. En måte å sosialisere på som kvinner ofte ikke forstår eller synes er barnslig. Likevel, noen kvinner sosialiserer verbalt på samme måte f.eks når de heier på ulike fotballag.

Jeg skriver i hvert fall som jeg gjør med et rampete smil om munnen.

Screenshot2025-11-16at16-58-52StartpageSkeresultater.png.3cfd5b2bed1f80263248ea8cdcc6bd44.png

Det er ingen innbitthet eller genuint hat i bunn. Det er vennskapelig erting. Men det er nå bare min nordnorske humorstil. Jeg forstår at folk er litt mer hårsåre sørpå og får litt bakoversveis når de hører oss nordfra banne eller erte og knuffe for å sosialisere.

Nei nei nei, Simen, det der gjør du ikke.

Fremstille meg som en fisefin sørnorsk frøken som er for hårsår, og ikke tåler eller forstår knuffing, lekeslossing osv.

Jeg er vant med å være i "maskuline" miljø, både på jobb og i fritiden, og trives faktisk bedre i dem enn i feminine miljø. (jeg har f.eks tidligere hatt jobb på fiskeri, hvor noen av arbeidsoppgavene var å ta fisken og kappe hodet av dem i maskiner, bare for å gi deg et bilde på et jeg ikke er noen fisefin frøken). En barsking med grovt ordbruk gjør meg verken hårsår eller gir meg bakoversveis. Så lenge han tåler rappkjeften min tilbake tilbake så går det helt fint. 

Poenget mitt Simen, er at når vi kommer fra forskjellige bakgrunner så har vi forskjellige erfaringer, og det som kan synes som "easypeasy" og helt naturlig for noen, vil for andre være en kjipere opplevelse. 

Ta et annet eksempel da. På vestlandet så tåler vi ganske mye vind og regn og flom, vi har fjordene og havet til å ta unna for alt nedbøren. Skjer det samme på  indre østlandet så flommer elvene over, og tar med seg hus og gårder, og annet som måtte stå i veien for de store vannmassene. Samme nedbøren, men forskjellige konsekvenser. 

Slik er det kanskje med snøen også? At på østlandet hvor det bor mye flere folk, så blir det mer kaos i trafikken av de samme snømassene som man får nordpå på mindre steder? Pga befolkningsgrunnlaget? 

Vel, uansett. Det var ikke ment personlig mot deg, det var tilfeldig hvem jeg siterte når jeg snakket om at vi ikke trenger å le av hverandre i det hele tatt fordi vi har forskjellige erfaringer.

Skrevet
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Grunnen til at vi innførte en grense på -25°C der jeg jobber. Kaldere enn det, og vi blir hjemme.

Bilde fra februar 2021. Du vet det er kaldt ute når motoren høres ut som den har lyst til å stoppe mens du kjører.
Girspaken kjentes ut som å bytte gir nedi en eplekake, og selv strekene på dashbordskjermen hang igjen når de endret seg.

_Bilde0269_2.jpg

Huff - tar heller 40 pluss enn 40 minus anyday. 🌴

Kaldt for meg er 5 minus :lol: 

Opplevde engang at det var så mye tåke og kaldt nok til at (tror det var i Tyskland, husker ikke helt) det frøs på ruta mens jeg kjørte. Ikke noe kjekt. Heldigvis varte det ikke lenge. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Glad jeg ikke bor i Tromsø, vært der en 20-talls ganger.

Fint område, men aldri hatt noe ønske om å overnatte der selv om jeg oftest kunne ha overnattet der, fin natur og bra vær er ikke alt, hvorfor kan man jo tenke seg til i tråden her..

Egentlig bare å kaste seg videre så fort man  kan.

Er godt å få denne påminnelsen 2 ganger i året, når det snør i Tromsø og bilene der ligger strødd og all klagingen over været og hvor glatt der er kommer samt om 2 uker når de samme folka sier ler av at andre gjør det samme og påstår at det  aldri kunne skjedd der..

Endret av aklla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...