Karltorbj Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Jobs skrev (57 minutter siden): Hvorfor går du i menigheten når du ikke tror på det som står i Bibelen ? Og det var det, du hadde aa komme med? Endret 8 timer siden av Karltorbj 1
skaftetryne32 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Karltorbj skrev (50 minutter siden): Du faar ikke meg i den, som jeg opplever det som, usakelige energitappingsfella di. Gish gallop😉 https://en.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop 2
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Vi er på et diskusjonsforum, og alle som kommer hit gjør det for å diskutere. Jeg tror ikke det er en eneste her som henvender seg til folk på gata, i deres hjem eller i kirken og ber dem slutte å tro, så vi lar religiøse ha sin tro i fred hvis de ikke aktivt oppsøker diskusjonene her. Hvis du ikke ønsker å diskutere religion, er det vel bedre at du ikke deltar i religionstråder, enn å klage over at andre diskuterer. Sorry, men tydeligvis ikke alle. Noen er mer opptatt av å komme med usaklige, korte spørsmål, uten å svare når de får spørsmål tilbake. Men ja. Det finnes jo de som henvender seg til folk på gata, i deres hjem. Men dette er i Norge i hovedsak kristne som forsøker å omvende oss "hedninger det da". Gjerne religiøse sekter. Men på nett, vet du hva, der gidder faktisk ikke jeg med flere å la galskapen stå uimotsagt. Der må man faktisk tåle at folk ytrer sine meninger. Ytringsfrihet betyr ikke frihet til å ikke bli motsagt 1
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden leticia skrev (28 minutter siden): Men ja. Det finnes jo de som henvender seg til folk på gata, i deres hjem. Men dette er i Norge i hovedsak kristne som forsøker å omvende oss "hedninger det da". Gjerne religiøse sekter. Men på nett, vet du hva, der gidder faktisk ikke jeg med flere å la galskapen stå uimotsagt. Der må man faktisk tåle at folk ytrer sine meninger. Ytringsfrihet betyr ikke frihet til å ikke bli motsagt Så hvis jeg forstår innlegget ditt riktig, så er det kun på internett du tør å si meningen din?
Wall Dorf Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Capitan Fracassa skrev (På 20.11.2025 den 12.01): Forskjelleg er at jeg retter takknemligheten der den hører hjemme, flaks, mine foreldre, norske myndigheter, egen innsats, osv. - i stedet for å rette den mot en innbilt gud som visstnok sørger for dette for meg, men gir blaffen i alle millioner av barn i nød. Her har du nok bommet litt på opplysningene man finner spredt gjennom hele Bibelen om Guds medynk til denne verden. Han bryr seg katta om denne verden (1.Kor.3.18-19/ Joh.12.31), og avstammingen fra Adam hvor alle betegnes som forgjengelig (vår jordiske kropp (se Rom.8.6-8) Hans opphav er av menneskelig opphav (Heb.7.14) Det fremgår i Mark.12.20-27 at han bare er Gud for "de levende" altså de som reises opp fra de døde. Leser man 1.Kor.15 (oppstandelsen fra de døde) får man en enda bedre forståelse av at uforgjengeligheten er viktigere enn forgjengeligheten ( det som dør som er av kjøtt og blod som betegnes heller som dødninger som kan begrave sine døde.
Vokteren Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (15 timer siden): Du har enda ikke fått med deg at MENA-innvandrere er voldsomt overrepresentert i de negative statistikkene? Det er riktig. Kristendommen har heldigvis blitt et tamt moralpoliti uten særlig innflytelse. Men de har samtidig fått et nytt og viktig mandat, nemlig å demme opp for langt mer aggressive og konfliktsøkende religioner som vokser i takt med økende innvandring.
Subara Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Wall Dorf skrev (1 time siden): Her har du nok bommet litt på opplysningene man finner spredt gjennom hele Bibelen om Guds medynk til denne verden. Han bryr seg katta om denne verden (1.Kor.3.18-19/ Joh.12.31), og avstammingen fra Adam hvor alle betegnes som forgjengelig (vår jordiske kropp (se Rom.8.6-8) Hans opphav er av menneskelig opphav (Heb.7.14) Det fremgår i Mark.12.20-27 at han bare er Gud for "de levende" altså de som reises opp fra de døde. Leser man 1.Kor.15 (oppstandelsen fra de døde) får man en enda bedre forståelse av at uforgjengeligheten er viktigere enn forgjengeligheten ( det som dør som er av kjøtt og blod som betegnes heller som dødninger som kan begrave sine døde. Gud er altså allmektig i paradiset/himmelriket og ikke på jorda? https://snl.no/paradis Al: Gud er skaperen og herskeren over paradiset (Edens hage i Bibelen), og en som dømmer hvem som kommer til det himmelske paradiset etter døden i abrahamittiske religioner (jødedom, kristendom, islam) Gud bestemmer kriteriene for å komme til paradis og den endelige skjebne, enten det er et jordisk eller himmelsk rike. Jehovas vitner tror at paradiset er på en "gjenopprettet" jord.
Jobs Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Subara skrev (8 minutter siden): Gud er altså allmektig i paradiset/himmelriket og ikke på jorda? https://snl.no/paradis Gud er allmektig på himmel og jord. 1
PÃ¥inter Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Vokteren skrev (1 time siden): Men de har samtidig fått et nytt og viktig mandat, nemlig å demme opp for langt mer aggressive og konfliktsøkende religioner som vokser i takt med økende innvandring. Er dette mandatet gitt av ateistpartiet, vedtatt av stortinget eller er det et bibelvers du mener gir dette mandatet?
OMyre Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det du peker på er i stor grad helt legitime innvendinger – og faktisk helt i tråd med hvordan moderne historikere og teologer selv vurderer Bibelen. Mange av punktene du nevner (Quirinius-problemet, manntallet, skapelsesberetningen, jomfrufødsel, mirakler osv.) er historisk eller naturvitenskapelig problematiske. Det er det ingen seriøse fagmiljøer som benekter. Men poenget er at Bibelen aldri var ment som en naturfagbok eller et moderne historisk arkiv. Den er en samling av teologiske tekster som uttrykker mening, tro, moral og verdensforståelse – ikke mekanikken bak kosmologi, evolusjon eller administrasjon i Romerriket. Kort sagt: Ja: Mange bibelske utsagn kan ikke bekreftes historisk. Ja: Skapelsesfortellingen er uforenlig med vitenskap. Ja: Mirakler og metafysiske utsagn kan ikke testes empirisk. Men Bibelens sannhet ligger for troende ikke i presise tidspunkter og naturbeskrivelser, men i den eksistensielle fortellingen: om mennesket, moral, håp, skyld, tilgivelse, rettferdighet og forholdet til noe større. Hvis man leser Bibelen som naturfag, blir den feil. Hvis man leser den som teologi, havner den i riktig kategori. 1
Wall Dorf Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden Subara skrev (52 minutter siden): Gud er altså allmektig i paradiset/himmelriket og ikke på jorda? Subara skrev (52 minutter siden): Gud er altså allmektig i paradiset/himmelriket og ikke på jorda? https://snl.no/paradis Al: Gud er skaperen og herskeren over paradiset (Edens hage i Bibelen), og en som dømmer hvem som kommer til det himmelske paradiset etter døden i abrahamittiske religioner (jødedom, kristendom, islam) Gud bestemmer kriteriene for å komme til paradis og den endelige skjebne, enten det er et jordisk eller himmelsk rike. Jehovas vitner tror at paradiset er på en "gjenopprettet" jord. Alt har jo en begynnelse og slutt, Gud sender sin enbåren sønn til jorden for å samle alle under seg og overgis til Gud (1.Kor.15.21-28) Når endetiden er over flytter Gud seg ned til menneskene etter at man er blitt fridd ut fra mørkets makt. (Kol.1.3-14) Og etter den nye jord og himmel er blitt skapt. (Kol.1.15-20 ) 2.Pet.3.13 (8-13) Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor. Skapelsen Åp-21.1-4: Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå