Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 12/4/2025 at 6:24 PM, DukeNukem3d said:

Begge deler er muligens overtro, men jeg foretrekker overtroen til venstre. Og hvem skulle trodd, det ser ut til å være verdiforskjellen mellom vestlige, kristne demokratier og den muslimske verden.

Image

Begge deler er overtro, dog skiller Islam seg ut som den verste ørkenreligionen. At kvinner kan forsvare Islam og det den religionen står for kan bare forklarast med hjernevask, tukt i tidlig alder eller mentale utfordringer. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Skaperen setter reglene, fritt valg å følge de.

Da da mente du ikke det du skrev om at noen skulle bestemme. Greit.

Men hvor kan jeg lese reglene som skaperen setter? For du mener vel ikke Bibelen, som sier at kvinner skal steines, homofile drepes, døtrene kan selges som slaver osv?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Maabren skrev (59 minutter siden):

Begge deler er overtro, dog skiller Islam seg ut som den verste ørkenreligionen. At kvinner kan forsvare Islam og det den religionen står for kan bare forklarast med hjernevask, tukt i tidlig alder eller mentale utfordringer. 

Helt enig. Fullstendig overtro. Til enkeltes voksne store frustrasjon så trodde jeg ikke på kristendom fra veldig ung alder. "Det ble bevist at Jesus levde og at han gjorde undere!" husker jeg en voksenperson brølte til meg blant annet 😂

Men jeg senere forstått at de fleste kristne er ikke slik. Vi har fått en reformert versjon av religionen og prester er hyggelige folk som serverer vafler og brus + kan gi overraskende gode råd. Så jeg har ikke noe imot kristendom lenger. 

• Liker 1
Skrevet

«Men hvor kan jeg lese reglene som skaperen setter?»👇🏼

2. Mosebok 20

Du skal ikke ha andre guder enn meg. 

Du skal ikke misbruke Guds navn. 

Du skal holde hviledagen hellig. 

Du skal ære din far og din mor. 

Du skal ikke slå i hjel. 

Du skal ikke bryte ekteskapet. 

Du skal ikke stjele. 

Du skal ikke tale usant om din neste (lyve). 

Du skal ikke begjære din nestes hus. 

Du skal ikke begjære din nestes eiendom 

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (24 minutter siden):

2. Mosebok 20

Du skal ikke slå i hjel. 

Du skal ikke stjele. 

Merkelig hvor usikker og sjalu denne skaper virker være? Og veldig opphengt i regler rundt eiendom, men bryr seg ikke så mye voldtekt?

• Liker 1
Skrevet
Noxhaven skrev (1 time siden):

Merkelig hvor usikker og sjalu denne skaper virker være? Og veldig opphengt i regler rundt eiendom, men bryr seg ikke så mye voldtekt?

Han vet nok bare hvordan de andre gudene opererer.

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

Men jeg senere forstått at de fleste kristne er ikke slik. Vi har fått en reformert versjon av religionen og prester er hyggelige folk som serverer vafler og brus + kan gi overraskende gode råd. Så jeg har ikke noe imot kristendom lenger. 

Du må skille mellom kristendom og den enkelte kristne. Det er flere varianter. Ikke alle prester er hyggelige folk som serverer vafler og brus heller. Noen er også slik som dette:

https://www.nrk.no/ostfold/tiltalt-for-overgrep_-ber-om-seks-ars-fengsel-for-tidligere-sogneprest-1.16438150

https://www.nrk.no/vestland/siktet-prest-tatt-ut-av-tjeneste-1.17417648

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/PpLQe0/prest-doemt-for-overgrepsbilder

https://www.bt.no/krim/i/1MK1zl/prest-siktet-for-voldtekt-kirken-skal-undersoeke-biskop-ragnhild-jepsens-haandtering

https://www.dt.no/prest-tiltalt-for-seksuelt-overgrep-pa-drammensbadet/s/5-57-2644445

Noen kristne ønsker bare alle alt godt, andre diskriminerer, undertrykker, presser, truer, og vil kontrollere andre mennesker.  Som sagt, de kommer i flere varianter. 

Når vi skal diskutere kristendom og hva den betyr  så må vi nesten fokusere på hva som står i bibelen. Alt som står, ikke bare de vers som  den enkelte kristne velger å ta ut av sammenhengen. 

• Liker 2
Skrevet
Noxhaven skrev (2 timer siden):

De 2 første reglene har et veldig narsissistisk preg over seg også... 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
leticia skrev (25 minutter siden):

Når vi skal diskutere kristendom og hva den betyr  så må vi nesten fokusere på hva som står i bibelen. Alt som står, ikke bare de vers som  den enkelte kristne velger å ta ut av sammenhengen. 

Uenig.  I praksis er kristendom hva troende mener det er, ikke hva som står i bibelen.  

Skrevet
jjkoggan skrev (16 minutter siden):

Uenig.  I praksis er kristendom hva troende mener det er, ikke hva som står i bibelen.  

Så da kan vi bare brenne alle bibler, for kristne trenger dem uansett ikke? 

Troende kristne mener forskjellige ting, og da må kristendom også være mye forskjellig. Min definisjon som ikke troende kan være like riktig som din tolkning som troende. Kanskje du t o.m kan være mer enig i min definisjon enn det du er med en annen troende. 

Skrevet
leticia skrev (17 minutter siden):

Så da kan vi bare brenne alle bibler, for kristne trenger dem uansett ikke? 

Troende kristne mener forskjellige ting, og da må kristendom også være mye forskjellig. Min definisjon som ikke troende kan være like riktig som din tolkning som troende. Kanskje du t o.m kan være mer enig i min definisjon enn det du er med en annen troende. 

Nei, minimum å bli kristen er å tro på Jesus/Gud og bruk bibelen som en guide book.   
Forskjellige tolkninger av bibelen tillates.  Katolikker, protestanter, mennonites, quakers, baptists, calvinists, Lutherans … og andre er også kristne selv om de tolker bibelen ganske annerledes.   

Det er lite å frykte om kristendom hvis du hater noe som står i bibelen når ingen eller meget få tolker det som deg eller ignorer det.  

• Liker 1
Skrevet
jjkoggan skrev (36 minutter siden):

Det er lite å frykte om kristendom hvis du hater noe som står i bibelen når ingen eller meget få tolker det som deg eller ignorer det.  

Kan hende du har rett.  Men det som jeg ser på som et problem med kristendom er definitivt til stede i praksis blant kristne i dag. 

Skrevet (endret)
leticia skrev (27 minutter siden):

Kan hende du har rett.  Men det som jeg ser på som et problem med kristendom er definitivt til stede i praksis blant kristne i dag. 

Kritikken burde bli rettet mot den type kristne du har problemer med hvis det finnes andre kristne som tror som deg istedenfor hele religionen 

kirken min er progressive. En lesbisk kvinne leder kirken med en afroamerikansk assistent 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Skrevet
jjkoggan skrev (1 time siden):

Kritikken burde bli rettet mot den type kristne du har problemer med hvis det finnes andre kristne som tror som deg istedenfor hele religionen 

kirken min er progressive. En lesbisk kvinne leder kirken med en afroamerikansk assistent 

Kritikken rettes mot religionen fordi det er religionen / bibelen i seg selv som er problematisk, ikke den enkelte kristne som tror på det som står der. Jeg er for øvrig kritisk til alle religioner, men akkurat i denne tråden er det kristendom som er tema. 

Bor du i USA? 

Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Bor du i USA? 

Ja, jeg prøver å lære språket og hva nordmenn mener i dag om politikk, religion og idrett 

Beklager hvis det er vanskelig å forstå meg 

Skrevet
leticia skrev (7 timer siden):

Du må skille mellom kristendom og den enkelte kristne. Det er flere varianter. Ikke alle prester er hyggelige folk som serverer vafler og brus heller. Noen er også slik som dette:

https://www.nrk.no/ostfold/tiltalt-for-overgrep_-ber-om-seks-ars-fengsel-for-tidligere-sogneprest-1.16438150

https://www.nrk.no/vestland/siktet-prest-tatt-ut-av-tjeneste-1.17417648

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/PpLQe0/prest-doemt-for-overgrepsbilder

https://www.bt.no/krim/i/1MK1zl/prest-siktet-for-voldtekt-kirken-skal-undersoeke-biskop-ragnhild-jepsens-haandtering

https://www.dt.no/prest-tiltalt-for-seksuelt-overgrep-pa-drammensbadet/s/5-57-2644445

Noen kristne ønsker bare alle alt godt, andre diskriminerer, undertrykker, presser, truer, og vil kontrollere andre mennesker.  Som sagt, de kommer i flere varianter. 

Nettopp, slik ikke alle kristne er brølende maktsyke drittsekker heller. Men jeg har møtt på en. Dog, han gikk jo ikke så mye i kirka da, det handlet vel mer om å finne enda en måte å være dominerende på kanskje.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (10 timer siden):

2. Mosebok 20

Du skal ikke slå i hjel. 

Du skal ikke stjele. 

Er det slik med Norges lover også, at man kan plukke ut deler av en lov og følge kun denne halve loven, og ignorere resten av lovene?

Jeg tror mesteparten av innlegget ditt ble borte. Jeg kan ikke se hoveddelen hvor du begrunner hvorfor du uredelig gjengir kun de delene du liker av 2. Mosebok 20, og hvorfor du ser bort fra alle de andre lovene som Gud og Jesus sier at i Bibelen at du skal følge. 

Skrevet
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Her er jeg langt på vei enig med deg, men ikke helt. Det som står i Bibelen er lett å bruke til inspirasjon for nye konservative bølger, slik vi tydelig ser i U.S.A. for tiden.
Men det er selvsagt fint at kristne har bedre moral enn Bibelen.

jjkoggan skrev (6 timer siden):

Nei, minimum å bli kristen er å tro på Jesus/Gud og bruk bibelen som en guide book.   

Her utelukker du de 90% av kristne som ikke bruker Bibelen som en guide. Selv @PÃ¥inter sier jo at han utelukker 99% av Bibelens lover og påbud, og de aller fleste kristne har ikke lest mer enn en brøkdel av Bibelen.

Skrevet
Maabren skrev (12 timer siden):
DukeNukem3d skrev (På 4.12.2025 den 18.24):

Begge deler er muligens overtro, men jeg foretrekker overtroen til venstre. Og hvem skulle trodd, det ser ut til å være verdiforskjellen mellom vestlige, kristne demokratier og den muslimske verden.

Image

Dog er dette memet bare et eksempel på en form for ekstrem kirsebær plukking, man kan lett finne det man finner i bibelen i koranen og omvendt, det er i bunn å grunn den samme religionen bygd på det samme grunnlaget, same shit, different name. 

• Liker 1
Skrevet
jjkoggan skrev (7 timer siden):

I praksis er kristendom hva troende mener det er, ikke hva som står i bibelen.  

jjkoggan skrev (6 timer siden):

Så i praksis for å være kristen så trenger man å tro på gud og jesus, men ikke nødvendigvis de hellige bøkene sin versjon av dem, dog man kan bruke bibelen som en guide, men egentlig så kan man forme  religionen i hvilken retning man vil så lenge man tror på gud og jesus?

La oss si at jeg hypotetisk tror på gud og jesus og bruker bibelen som en guide, og bibelen guider meg til å tro at lysets engel aka Lucifer aka GammelErik er denne religionenes sanne herre, er jeg fremdeles kristen, eller jeg en kjetter, kanskje en satanist? I praksis er det hva jeg hypotetisk mener hva det er ikke sant? Hypotetisk sett er jeg fremdeles kristen, for jeg former religionen etter min egen vilje, denne anklageren som dere har så mange navn på(kjært barn har mange navn), foretrekkes satan eller noe annet? Uansett det er jo en kristen gud, jeg er hypotetisk sett fremdeles kristen om jeg tror på jesus og gud, bruker bibelen som en guide og anser anklageren som den øverste gud fremfor den såkalte skaperen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...