DukeNukem3d Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Jøss, ser ut som at vi har vunnet livets lotteri ved å bli født i Norden gitt. Er vel ikke mye av dette vi kunne tatt som en selvfølge om vi var gjestearbeidere i styrtrike Qatar eller Saudi.
jjkoggan Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): Nekter du for at vesten er best på disse verdiene som Leticia nevner? The Economist Democracy Index - Wikipedia Du kan jo se selv hvordan vesten gjør det (eller de som har valgt å dele våre verdier som Sør-Korea og Japan) kontra andre land eller andre religioner. Ser du ikke korrelasjonen jeg nevner? Det er dårlig vitenskap å sammenligne land pga så mange forskjellige variabler. Det er mye bedre å måle effekten på noe når du måler det i det samme samfunnet, ikke forskjellige land med forskjellige historier, politikk og økonomisk utfordringer. 2 2
DukeNukem3d Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) jjkoggan skrev (17 minutter siden): Det er dårlig vitenskap å sammenligne land pga så mange forskjellige variabler. Så vi kan ikke sammenligne det kristelige, demokratiske vesten og f.eks den muslimske verden og trekke noen konklusjoner? Fordi det er "for mange variabler"? Ser ikke helt den. Iran, Saudi Arabia og Qatar m.fl kunne vært som Norge hvis de ville. Og både kunnskapen og erfaringen ligger der ute helt synlig for alle. Så det er egentlig ingen grunn til at disse rike oljenasjonene ikke skulle være rike, demokratiske, blomstrende land med nordiske rettigheter for alle. Men NOE holder det tilbake... hmm, hva kan det være mon tro. Utdaterte religiøs ideologi fra Islam kanskje? Endret 20 timer siden av DukeNukem3d
jjkoggan Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden DukeNukem3d skrev (3 minutter siden): Så vi kan ikke sammenligne det kristelige, demokratiske vesten og f.eks den muslimske verden og trekke noen konklusjoner? Fordi det er "for mange variabler"? Ser ikke helt den. Iran, Saudi Arabia og Qatar m.fl kunne vært som Norge hvis de ville. Og både kunnskapen og erfaringen ligger der ute helt synlig for alle. Så det er egentlig ingen grunn til at disse rike oljenasjonene ikke skulle være rike, demokratiske, blomstrende land med nordiske rettigheter for alle. Men NOE holder det tilbake... hmm, hva kan det være mon tro. Utdaterte religiøs ideologi fra Islam kanskje? Du kan ikke konkludere noe om ateisme effekten med å sammenligne kristne og muslimske land 4
leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden jjkoggan skrev (43 minutter siden): Jeg kan bli helt enig med deg (mange kristne er helt enig med deg) Ja, jeg vet at det er forskjellige synspunkter blant kristne. Kanskje noen av dem er helt enig med meg også. Men hvis man skal bli helt enig med meg, så må man faktisk overse eller utelukke visse deler av bibelen. Jeg syns man burde være ærlig på at bibelen beskriver både gode og dårlige handlinger, og ikke kun fremheve det gode, som beskrivelse av jesu sin nestekjærlighet og tilgivelse. Religionen er slik jeg ser det både kvinnefiendtlig, homofiendtlig, og ja, faktisk også diskriminerende med tanke på etnisitet når den beskriver et utvalgt folk. De som står innenfor, og de som står utenfor. Det er beskrevet groteske handlinger (drap) foretatt av gud og andre bibelske personer. Det er også mye ondskap som er utført i kristendommens navn opp gjennom historien. Folk må selv stå ansvarlig for at de (mis)bruker religionen for å utføre grusomme handlinger. Men bibelen legger faktisk opp til en del av det selv, med mange av historiene som fortelles der. F eks at kvinner er mindre verdt, at homofile skal drepes o.l. Jeg skjønner at bibelen er skrevet i en annen tid, hvor samfunnet var på en helt annen måte. Og nettopp derfor blir det så veldig feil at mange enda tar den bokstavelig, hva angår verdien til enkelte grupper i befolkningen. 1
DukeNukem3d Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden jjkoggan skrev (4 minutter siden): Du kan ikke konkludere noe om ateisme effekten med å sammenligne kristne og muslimske land Jeg vokste opp i et fantastisk flott kristent land. Ateisme er jo noe som har kommet med årene og det ser ut til å gjøre ting verre. Ateister på ytre venstre har de siste 40 årene funnet ut at landene våre var litt for bra og at vi trenger litt utfordringer igjen. Derav masseinnvandring fra MENA-land og igjen press på våre verdier med æreskultur, ydmykelsesran, islamistisk terror over store deler av vest europa. Jeg er ateist selv, men jeg ser jo at ateistene som gruppe ødelegger og river ned det som var da jeg vokste opp... Ingen trengte å bekymre seg for ydmykelsesran da.
afterall Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): Jeg vokste opp i et fantastisk flott kristent land. Ateisme er jo noe som har kommet med årene og det ser ut til å gjøre ting verre. Ateister på ytre venstre har de siste 40 årene funnet ut at landene våre var litt for bra og at vi trenger litt utfordringer igjen. Derav masseinnvandring fra MENA-land og igjen press på våre verdier med æreskultur, ydmykelsesran, islamistisk terror over store deler av vest europa. Jeg er ateist selv, men jeg ser jo at ateistene som gruppe ødelegger og river ned det som var da jeg vokste opp... Ingen trengte å bekymre seg for ydmykelsesran da. Har vokst opp med kristne foreldre og med faget kristendom på skolen, men jeg vil ikke si vi egentlig er et kristent land i dag. Gjerne sjekk statistikk på antall som rapporter kristen gudstro, antall som går jevnlig til gudstjeneste, og spør folk om hva de egentlig feirer når de feirer jul og påske Ikke har vi noen statskirke heller. Tenk at sekulære Norden er det beste stedet i verden å bo 5
DukeNukem3d Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden afterall skrev (7 minutter siden): Har vokst opp med kristne foreldre og med faget kristendom på skolen, men jeg vil ikke si vi egentlig er et kristent land i dag. Gjerne sjekk statistikk på antall som rapporter kristen gudstro, antall som går jevnlig til gudstjeneste, og spør folk om hva de egentlig feirer når de feirer jul og påske Ikke har vi noen statskirke heller. Tenk at sekulære Norden er det beste stedet i verden å bo Alle disse verdiene er fullt ut kompatible med (moderne) kristendom. Ideen Jesu Nestekjærlighet spiller seg fortsatt ut i hele vesten. De andre dårlige ideene og tekstene har spilt seg ut, men med tiden valgt vekk. Profeten og barbaren Muhammed er en annen ide med sine egne konsekvenser. 2 ideer som er hovedforskjellen på det demokratiske vesten og midtøsten utenom Israel.
leticia Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden DukeNukem3d skrev (2 timer siden): Da kan du jo trøste deg med at du har vokst opp i et kristent, vestlig, demokratisk land der vi er best i verden (eller blant de beste) på disse punktene. I Norge så jobber politikerne hver dag for at alle skal ha like gode muligheter. Hvis du avsløres som homofil i et muslimsk land så kan det hende du henger i galgen. Så vi bør være evig takknemlige for at vi vant livets lotteri og trakk et kristent, vestlig demokratisk land da vi ble født Eller så kan jeg være lei meg for at jeg ikke vokste opp i et sekulært land som Frankrike, hvor stat og kirke / religion har vært skilt siden begynnelsen av 1900 - tallet, religion ikke sponses over statsbudsjettet, religiøse symbol ikke er lov for offentlige ansatte å bruke, og det ikke er religionsundervisning i skolen. I tillegg så er de verdens første land som har grunlovsfestet retten til abort. Ja, vi i Norden har kommet langt når det gjelder rettigheter. Men å tillegge det kristendommen blir feil. Man har mye kristendom i lite likestilte land også. Som f eks Kongo... 3
jjkoggan Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden leticia skrev (3 timer siden): Ja, jeg vet at det er forskjellige synspunkter blant kristne. Kanskje noen av dem er helt enig med meg også. Men hvis man skal bli helt enig med meg, så må man faktisk overse eller utelukke visse deler av bibelen. Jeg syns man burde være ærlig på at bibelen beskriver både gode og dårlige handlinger, og ikke kun fremheve det gode, som beskrivelse av jesu sin nestekjærlighet og tilgivelse. Religionen er slik jeg ser det både kvinnefiendtlig, homofiendtlig, og ja, faktisk også diskriminerende med tanke på etnisitet når den beskriver et utvalgt folk. De som står innenfor, og de som står utenfor. Det er beskrevet groteske handlinger (drap) foretatt av gud og andre bibelske personer. Det er også mye ondskap som er utført i kristendommens navn opp gjennom historien. Folk må selv stå ansvarlig for at de (mis)bruker religionen for å utføre grusomme handlinger. Men bibelen legger faktisk opp til en del av det selv, med mange av historiene som fortelles der. F eks at kvinner er mindre verdt, at homofile skal drepes o.l. Jeg skjønner at bibelen er skrevet i en annen tid, hvor samfunnet var på en helt annen måte. Og nettopp derfor blir det så veldig feil at mange enda tar den bokstavelig, hva angår verdien til enkelte grupper i befolkningen. Så folk som er enige med deg ikke er kristne? 1
Capitan Fracassa Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden jjkoggan skrev (16 timer siden): Hvordan beskriver du din religionskritiske agendaen? Promotere ateisme? Jeg vil påstå at jeg ikke har noen religionskritisk agenda, men jeg forstår at det kan se sånn ut. Jeg er egentlig ikke særlig kritisk til Den Norske Statskirken, kun gode minner fra mine 18-20 år som kristen og hadde feks. ikke noe problem med å la barna mine gå i julegudstjeneste. Jeg ser også at mange mennesker kan ha behov for noe å tro på, og DNK er da blant de beste alternativene. For min del handler diskusjonene her mer om min interesse for religion, filosofi, psykologi og historie. Jeg synes bibelens tilblivelseshistorie og hva vi vet om den er superspennende, og at det er like spennende hvordan sterkt troende avviser all slik faktakunnskap om Bibelen som ikke stemmer med deres tro. Så jeg er egentlig her for å forsøke å bryne min kunnskap og mine tanker mot andre, ikke fordi jeg har et mål eller noen agenda. 3
leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden jjkoggan skrev (9 timer siden): Så folk som er enige med deg ikke er kristne? Jeg sier at folk som er enige med meg ikke følger bibelens skrifter. De kan identifisere seg som kristne likevel. De bare velger å overse visse deler av bibelen isåfall. 2
Capitan Fracassa Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) leticia skrev (56 minutter siden): Jeg sier at folk som er enige med meg ikke følger bibelens skrifter. De kan identifisere seg som kristne likevel. De bare velger å overse visse deler av bibelen isåfall. Jeg vil fremheve dette. Jeg kjenner ikke en eneste kristen som ikke ignorerer store deler av Bibelen, og mitt inntrykk er at det gjelder alle de kristne deltagerne her på forumet også, selvsagt i varierende grad. Den eneste troende her som ser ut til å bry seg om hele Bibelen, er @Wall Dorf, men jeg blir overrasket om hen regner seg som kristen. Endret 6 timer siden av Capitan Fracassa 2
jjkoggan Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden leticia skrev (46 minutter siden): Jeg sier at folk som er enige med meg ikke følger bibelens skrifter. De kan identifisere seg som kristne likevel. De bare velger å overse visse deler av bibelen isåfall. Jeg tror ikke det finnes en kristen sekt som følger bibelen 100%. Alle «tolker « bibelen Du svarte ikke spørsmålet forresten. Er man kristen ifølge deg hvis man er enig med deg? 1
Wall Dorf Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Den eneste troende her som ser ut til å bry seg om hele Bibelen, er @Wall Dorf, men jeg blir overrasket om hen regner seg som kristen. Takk for oppmerksomheten! Jeg ser på hele Bibelen som en profetisk bok. Hele NT viser jo så klart til profetene, og hele NT viser jo til GT - også i ren tekstform. (Apg.13.33: det har Gud oppfylt for oss som er barna deres, da han reiste opp Jesus. Slik står det også skrevet i andre salme (v7): Du er min Sønn, jeg har født deg i dag. - Denne dagen hører også hjemme i Åp.12., men også i en mengde andre skriftsteder, som hos profeten Jes.66 under overskriften "Frelse og dom" (v 1-8 f) Den nevnes også som Herrens dag (i 1.Kor.5.4-5) Endret 4 timer siden av Wall Dorf
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (8 timer siden): Jeg vil påstå at jeg ikke har noen religionskritisk agenda, men jeg forstår at det kan se sånn ut. Jeg er egentlig ikke særlig kritisk til Den Norske Statskirken, kun gode minner fra mine 18-20 år som kristen og hadde feks. ikke noe problem med å la barna mine gå i julegudstjeneste. Jeg ser også at mange mennesker kan ha behov for noe å tro på, og DNK er da blant de beste alternativene. For min del handler diskusjonene her mer om min interesse for religion, filosofi, psykologi og historie. Jeg synes bibelens tilblivelseshistorie og hva vi vet om den er superspennende, og at det er like spennende hvordan sterkt troende avviser all slik faktakunnskap om Bibelen som ikke stemmer med deres tro. Så jeg er egentlig her for å forsøke å bryne min kunnskap og mine tanker mot andre, ikke fordi jeg har et mål eller noen agenda. De fleste diskusjoner her er ateisme mot kristendom og hvor dumt det er å tro, ikke akademiske diskusjoner om bibelens tilblivelsehistorier og folks psykologiske forhold til bibelen. Jeg forstår ikke hvorfor du gidder å delta hvis det du sier er sant. Ellers er ateisme mot kristendom lite produktive diskusjoner. En finner ikke vitenskapelig bevis for tro. 1
PÃ¥inter Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden jjkoggan skrev (32 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du gidder å delta hvis det du sier er sant. Det er nok fordi han ikke er ærlig, jeg kan sikkert finne et sitat som viser at det faktisk er en agenda for å diskutere mot kristendom.
Capitan Fracassa Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) jjkoggan skrev (49 minutter siden): De fleste diskusjoner her er ateisme mot kristendom og hvor dumt det er å tro, Selv om jeg er ateist, forsøker jeg å nyansere, selv om jeg ikke alltid får det til. Men jeg har liten interesse av å si hvor dumt det er å tro. Sitat ikke akademiske diskusjoner om bibelens tilblivelsehistorier og folks psykologiske forhold til bibelen. Det siste handler jo om hvorfor folk tror på noe de har så lite bevis for, og hvor en del av bevisene går direkte i mot deres tro. Jeg forsøkte å få til en diskusjon om i hvilken grad NT tar direkte feil når den hevder Jesus oppfylte profetier, men fikk vel kun ett KI-basert svar desverre. Sitat Jeg forstår ikke hvorfor du gidder å delta hvis det du sier er sant. Mangel på bedre alternativer... Men du har rett i at det er lite av diskusjonene jeg ønsker. Sitat En finner ikke vitenskapelig bevis for tro. Hva slags bevis finnes, mener du, og hvorfor er de så dårlige at de ikke kan regnes som vitenskapelige? Endret 1 time siden av Capitan Fracassa 1
leticia Skrevet 52 minutter siden Skrevet 52 minutter siden Capitan Fracassa skrev (5 timer siden): Jeg vil fremheve dette. Jeg kjenner ikke en eneste kristen som ikke ignorerer store deler av Bibelen, og mitt inntrykk er at det gjelder alle de kristne deltagerne her på forumet også, selvsagt i varierende grad. Den eneste troende her som ser ut til å bry seg om hele Bibelen, er @Wall Dorf, men jeg blir overrasket om hen regner seg som kristen. Har egentlig vært litt nysgjerrig på @Wall Dorf - synes til å ha mye kunnskap, men har enda ikke helt skjønt om personen anser seg som kristen eller ikke. Men til det du sier da @Capitan Fracassa - jeg tror det er der dobbeltmoralismen kommer inn. Det er så store motsetninger i bibelen, at den rett og slett ikke henger i hop. Kanskje ikke så overraskende, når den er laget av så mange forskjellige forfattere, bare satt sammen som en samling. (Litt som eventyrene ble samlet inn).
leticia Skrevet 45 minutter siden Skrevet 45 minutter siden jjkoggan skrev (5 timer siden): Jeg tror ikke det finnes en kristen sekt som følger bibelen 100%. Alle «tolker « bibelen Du svarte ikke spørsmålet forresten. Er man kristen ifølge deg hvis man er enig med deg? Jeg gjorde jo det. Men for å klargjøre min oppfatning. Nei, jeg syns ikke man er kristen hvis man er enig med meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå