Gå til innhold

Har sympati noen verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråden om krystallnatten ble det dratt frem en påstand om at palestinere,venstre radiikale hadde kuppet markeringen og således hadde rasket med seg den immaterielle verdien sympati fra jødene. Derfor ville det mosaiske trossamfunnet ha sin egen markering.

Det fikk meg til å undres om det finnes noen verdi i sympati. Noen mener tydeligvis det har en verdi,men jeg sliter i å forstå verdien. En annen måte å si dette på er som en representant for jødene påpekte at palestinerne vant propaganda krigen. Var det verdien av sympati man tapte...og hva er det egentlig verdt?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artig spørsmål. Sympati har vel kanskje ingen direkte verdi i seg selv utover et følelsesmessig plan. Det kan gi en følelse av trygghet å vite at andre sympatiserer med deg, og motsatt utrygghet hvis man vet at de ikke gjør det. Men sekundært vil jo sympati ha en verdi i form av at det kan utløse støtte fra andre, her i form av økonomisk, militær eller diplomatisk støtte. Og motsatt vil manglende sympati kunne utløse sanksjoner eller støtte til motparten.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Sympati er vel kanskje immaterielle verdier noen ønsker å putte på sin balanse? Jeg synes det er litt merkelig å argumentere i en sak på at noen får mer sympati enn andre og at dette er å regne som et tap for den part som får minst. Det blir fort at man begynner å føre regnskap over hvem som er mest glad i hvem osv..Da er man langt forbi den økonomiske eller rettslige sfæren og man beveger seg i et landskap der ære og annet befinner seg. Rasjonelle argumenterer fordufter fort når man skal kjempe om sympati....

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (8 timer siden):

Var det verdien av sympati man tapte...og hva er det egentlig verdt?

Markeringen av Krystallnatten handler ikke så mye om å samle empati som det er å være en påminnelse om hvor raskt grusomheter i verden kan skje. 

Om man ser bort fra den særdeles treffende ironien med det som skjer i Israel i dag, så prøver jødene å fortelle oss at disse historiske øyeblikkene må markeres og huskes, fordi de kan skje igjen. De etterspør ikke nødvendigvis empati, men en omtanke.

Empati er på mange måter en motpol til en egosentrisk verdi. Empati har ekstremt mye verdi for den som får det, men for å kunne få det så må man også kunne gi det. Det krever noe helt spesielt fra en person å gi empati, og en sterk forutsetning for å kunne være i stand til å være empatisk er at man føler seg trygg selv.

• Liker 2
Skrevet
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Markeringen av Krystallnatten handler ikke så mye om å samle empati som det er å være en påminnelse om hvor raskt grusomheter i verden kan skje. 

Om man ser bort fra den særdeles treffende ironien med det som skjer i Israel i dag, så prøver jødene å fortelle oss at disse historiske øyeblikkene må markeres og huskes, fordi de kan skje igjen.

Empati er på mange måter en motpol til en egosentrisk verdi. Empati så ekstremt mye verdi for den som får det, men for å kunne få det så må man også kunne gi det.

Empati er evnen til å sette seg i en annens følelsesposisjon. Sympati er noe helt annet.

Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Empati er evnen til å sette seg i en annens følelsesposisjon. Sympati er noe helt annet.

Jeg er uenig i at sympati er riktig ordbruk her, men finner det fascinerende at du som TS gikk rett på banal semantikk på et ganske utfyllende svar.

• Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Jeg er uenig i at sympati er riktig ordbruk her, men finner det fascinerende at du som TS gikk rett på semantikk på et ganske utfyllende svar.

Ja,men empati handler om hva du som menneske er i stand til å føle og oppleve..Sympati er noe mer ullent..f.eks synes synd på noen,holde med noen osv..så det er ikke det samme. 

Skrevet

Det fikk meg til å undres om det finnes noen verdi i sympati. Noen mener tydeligvis det har en verdi,men jeg sliter i å forstå verdien. En annen måte å si dette på er som en representant for jødene påpekte at palestinerne vant propaganda krigen. Var det verdien av sympati man tapte...og hva er det egentlig verdt?

Sympati er hyggelig det, men trygghet er viktigere. 

• Liker 2
Skrevet
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Sympati er hyggelig det, men trygghet er viktigere. 

Det er åpenbart,men samtidig veldig fascinerende å se mange er opptatt av sympati kontoen når det kommer til konflikter. 

Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Det er åpenbart,men samtidig veldig fascinerende å se mange er opptatt av sympati kontoen når det kommer til konflikter. 

Det er fordi sympati - hvis den blir stor nok - kan cashes inn som politisk, økonomisk og militær støtte. 

• Liker 2
Skrevet

I tråden om krystallnatten ble det dratt frem en påstand om at palestinere,venstre radiikale hadde kuppet markeringen og således hadde rasket med seg den immaterielle verdien sympati fra jødene. Derfor ville det mosaiske trossamfunnet ha sin egen markering.

Dette handler etter mitt skjønn om at sympati overfor jødene som bærer på en særdeles tung og tragisk historie er blitt brukt som et moralsk tabu for å stagge kritikk av handlinger og politikk dagens Israel tidvis utfører overfor sine naboer.  

Vi må jo sette oss inn i og forstå hvor vondt og vanskelig denne tunge og tragiske historiske ballasten gjør det for israelere  å bli utsatt for stadige fiendtligheter. Hvem er du som i det fredelige nord tillater deg å sette deg på den moralske pidestallen og kritisere hva israelere som lever under så vanskelige kår velger å gjøre for å forsvare seg?

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Det er fordi sympati - hvis den blir stor nok - kan cashes inn som politisk, økonomisk og militær støtte. 

Det er nok korrekt,og noen forsøker hardere enn andre å holde på sympati. Det er nok ikke alltid like enkelt.

Skrevet
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Riktig. Kurderne har f eks i relativt liten grad klart å vekke tilstrekkelig sympati til å oppnå beskyttelse. Man har i noen grad, men blir lett ofret i det storpolitiske spillet. På den annen side så man f eks bildene fra Sinjar som medførte en øyeblikkelig operasjon for å beskytte dem, heldigvis

Jeg har hatt om nærhetsetikk på universitetet, og det virker på meg som at de som klarer å få de "beste bildene" i de riktige media i stor grad er de som får sympatien. Som jo handler om menneskets respons på et lidende ansikt. Det gjelder forsåvidt i mange saker

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tronhjem skrev (9 minutter siden):

Dette handler etter mitt skjønn om at sympati overfor jødene som bærer på en særdeles tung og tragisk historie er blitt brukt som et moralsk tabu for å stagge kritikk av handlinger og politikk dagens Israel tidvis utfører overfor sine naboer.  

Vi må jo sette oss inn i og forstå hvor vondt og vanskelig denne tunge og tragiske historiske ballasten gjør det for israelere  å bli utsatt for stadige fiendtligheter. Hvem er du som i det fredelige nord tillater deg å sette deg på den moralske pidestallen og kritisere hva israelere som lever under så vanskelige kår velger å gjøre for å forsvare seg?

HVis man ikke klarer å forstå hvorfor israelerne handler som de gjør, i ly av sin historie, hjelper man ingen av partene, heller ikke palestinerne. Jeg sier ikke at det fritar for kritikk. Men etter mitt syn er man altfor dårlig til å se HVORFOR folk gjør som de gjør, man ser kun handlingen.

Det gjelder forøvrig også palestinerne, ikke bare Israel

Endret av Tussi
Skrevet
Tronhjem skrev (1 minutt siden):

Det får bli opp til den enkelte å ha sympati med hvem man vil. Men Israel har tatt ut et ganske stort uttak av denne kontoen mhp Gaza. Det er åpenbart at verdien av sympatien de hadde etter 2 verdenskrig er som smuler å regne sammenlignet med i dag.

Skrevet
obygda skrev (47 minutter siden):

Ja,men empati handler om hva du som menneske er i stand til å føle og oppleve..Sympati er noe mer ullent..f.eks synes synd på noen,holde med noen osv..så det er ikke det samme. 

Sympati kan ligne litt på solidaritet, bare ispedd mer omtanke.

Skrevet (endret)
Tussi skrev (11 minutter siden):

Riktig. Kurderne har f eks i relativt liten grad klart å vekke tilstrekkelig sympati til å oppnå beskyttelse. Man har i noen grad, men blir lett ofret i det storpolitiske spillet. På den annen side så man f eks bildene fra Sinjar som medførte en øyeblikkelig operasjon for å beskytte dem, heldigvis

Jeg har hatt om nærhetsetikk på universitetet, og det virker på meg som at de som klarer å få de "beste bildene" i de riktige media i stor grad er de som får sympatien. Som jo handler om menneskets respons på et lidende ansikt. Det gjelder forsåvidt i mange saker

Jepp. Vi mennesker er veldig dårlige til å ta innover oss lidelse vi ikke ser. 

Det er derfor mange heller vil hjelpe hundre flyktninger i Norge enn en hundre tusen flyktninger i en leir i Kenya. 

Endret av VifteKopp
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
VifteKopp skrev (28 minutter siden):

Jepp. Vi mennesker er veldig dårlige til å ta innover oss lidelse vi ikke ser. 

Det er derfor mange heller vil hjelpe hundre flyktninger i Norge enn en hundre tusen flyktninger i en leir i Kenya. 

Enig. Og det er jo ikke rett at det skal være slik. Å fiske etter sympati gjennom medier osv.kan fort slå kontra også. Med det mener jeg at de som forsøker å få sympati hardest ofte kan ende med å bli mislikt om man prøver for hardt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...