Gå til innhold

Tips til hjemmenettverk trengs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes sikkert noen gode svar i eldre tråder på dette, men det er litt vanskelig for meg å vite akkurat hvilken tråd som best passer min situasjon, så da lager jeg en ny. Jeg har et nykjøpt og ganske stort hus, hvor jeg må (les: vil) ha kablede uttak i de fleste rom, og et godt nok trådløst nett. Altibox-en står i den ene enden av huset i 2. etasje (ved sikringsskapet, ned mot gulvet i den etasjen), og leverer forsåvidt greit nok trådløse signaler i den halvdelen av huset i 1. og 2. etasje. Som et absolutt minimum for det trådløse bør jeg ha noe som forsterker signalet på den andre siden av huset, men gjerne også et opplegg for sokkeletasjen med 1-2 forsterkere og et uthus/snekkerbod som står på tomten, og hvis det ikke blir uhensiktsmessig kostbart: noe til brygga på tomta, men den ligger 60 meter i luftlinje fra der Altibox-en står.

Som nevnt ønsker jeg kablet nett også, og min første tanke var å legge internettkabler.langs lister i taket, og feste små 4/5-port gigabit switcher i serie oppe i et hjørne i hvert rom, slik at det holder med ett kabelhull i veggen i hvert rom. Eventuelle enheter som forsterker det trådløse signalet kan kanskje også kobles på via disse? Det skal sies at jeg har tre meter takhøyde i de to hovedetasjene, så disse enhetene oppi taket vil ikke stå i veien for noe annet enn potensielt god estetikk. Er dette en god grunntanke?

Det er også noen hule paneler nede ved gulvet i hovedetasjen, hvor det i alle fall ligger strømkabler inni (se bilde). Jeg kunne muligens brukt dem for å legge kabler skjult og montert RJ45-uttak rett i veggen. Men, disse panelene er jo spikret fast og det er en del arbeid hvis jeg vil inn bak der og legge flere kabler.

Spørsmålet er jo da hvordan jeg burde legge dette opp, og hvilke enheter jeg burde kjøpe for å få dette bra nok?

Jeg kan legge til at jeg fikk to TP-Link EAP615-Wall-enheter fra en outletavdeling for en slikk og ingenting, som jeg kan returnere om det ikke passer mitt behov. Denne krever strøm over ethernet, kunne jeg kanskje basert meg på disse via å sette opp en TP-Link TL-SG105PE i hver etasje?

Screenshot 2025-11-10 at 11-55-04 Salgsoppgave Eidebakken 23 (WarmWhite) - prospekt eidebakken 23.pdf.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (34 minutter siden):

Som nevnt ønsker jeg kablet nett også, og min første tanke var å legge internettkabler.langs lister i taket, og feste små 4/5-port gigabit switcher i serie oppe i et hjørne i hvert rom, slik at det holder med ett kabelhull i veggen i hvert rom. Eventuelle enheter som forsterker det trådløse signalet kan kanskje også kobles på via disse? Det skal sies at jeg har tre meter takhøyde i de to hovedetasjene, så disse enhetene oppi taket vil ikke stå i veien for noe annet enn potensielt god estetikk. Er dette en god grunntanke?

Tja, det er ikke best practice akkurat, men sånn blir det vel sjeldent ved ettermontering i eldre hus.

Jeg ville kanskje heller satt opp doble kontakter i hvert rom. Da klarer du deg med én stor switch (gjerne en med PoE-støtte) i rommet du starter fra.

MICROCONNECT RS Veggboks Dobbel UTP Cat.6 Modulæruttak 2xRJ45 LSA Polarhvit  | Datarekvisita

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (9 timer siden):

Tja, det er ikke best practice akkurat, men sånn blir det vel sjeldent ved ettermontering i eldre hus.

Jeg ville kanskje heller satt opp doble kontakter i hvert rom. Da klarer du deg med én stor switch (gjerne en med PoE-støtte) i rommet du starter fra.

MICROCONNECT RS Veggboks Dobbel UTP Cat.6 Modulæruttak 2xRJ45 LSA Polarhvit  | Datarekvisita

Jeg aner ikke hva best practise er, engang. Prøver egentlig bare å klekke ut noen løsninger som fungerer og navigere i det mylderet av muligheter som er, og finne noe som gir god bang for bucks ut fra det jeg er ute etter og hva som ikke er FOR mye arbeid å realisere. Men det er et poeng at det ikke er altfor skjemmende, det kler rett og slett ikke husets aura at ting er gjort halvveis.

Skrevet
2 hours ago, knopflerbruce said:

Jeg aner ikke hva best practise er, engang. Prøver egentlig bare å klekke ut noen løsninger som fungerer og navigere i det mylderet av muligheter som er, og finne noe som gir god bang for bucks ut fra det jeg er ute etter og hva som ikke er FOR mye arbeid å realisere. Men det er et poeng at det ikke er altfor skjemmende, det kler rett og slett ikke husets aura at ting er gjort halvveis.

Best practise for et bedriftsnettverk med for eksempel 2-300 brukere er jo ikke nødvendigvis det samme som best practise for et hjemmedatanettverk med 2-3 brukere. Slik som du foreslår løsningene så er det vel ikke lagt opp til maksimal kapasitet for mange samtidige brukere, eller for å kunne skalere og bygge ut for mange nye ansatte, men det er vel heller ikke det som er behovet.

Hvis formålet er "hjemmebruk" og de tekniske kraven er "moderate" så er det vel bare å fortsette slik som foreslått, teste ut og finne ut om det fungerer godt nok.

Hvis det ikke gjør det, så er det jo bare å legge ut en tegning av nettverket, her på forum, som forklarer hva man har bygd opp, og så etterlyse forslag til forbedringer. 

Skrevet

Jeg ville belaget meg på å trekke kabler til alle deler av hus og uthus for å få en god nok dekning. 
Selv om det ville medførst synlig kabling. 

En repeater (forsterker) vil bare forsterke et dårlig signal.
Optimalt vil du ha flere aksesspunkt som sender wifi. 

Om mulig ville jeg også hatt kabel til hvert tv punkt og data/kontor osv. 
Pluss evt aksesspunkt og kanskje kamera/ringeklokke etterhvert. 

Skrevet
arne22 skrev (19 timer siden):

Best practise for et bedriftsnettverk med for eksempel 2-300 brukere er jo ikke nødvendigvis det samme som best practise for et hjemmedatanettverk med 2-3 brukere. Slik som du foreslår løsningene så er det vel ikke lagt opp til maksimal kapasitet for mange samtidige brukere, eller for å kunne skalere og bygge ut for mange nye ansatte, men det er vel heller ikke det som er behovet.

Hvis formålet er "hjemmebruk" og de tekniske kraven er "moderate" så er det vel bare å fortsette slik som foreslått, teste ut og finne ut om det fungerer godt nok.

Hvis det ikke gjør det, så er det jo bare å legge ut en tegning av nettverket, her på forum, som forklarer hva man har bygd opp, og så etterlyse forslag til forbedringer. 

I verste fall snakker vi sommerfest og folk som vandrer rundt og sjekker telefonen mens det går en stream eller to, tipper jeg. Takler det jeg styrer med 10 personer som er påkoblet pluss whatever enheter jeg har stående i huset permanent, er det godt nok. Hvertfall enn så lenge :)

Jeg tenkte forresten på en EAP225 Outdoor til å få signal i hagen o.l. - det går vel an?

Skrevet
knopflerbruce skrev (11 timer siden):

I verste fall snakker vi sommerfest og folk som vandrer rundt og sjekker telefonen

Jeg har enda tilgode å bli spurt om Wifi av gjester. I dag har vell alle mobildata i alle fasonger og mengder som dekker de mobile behovene? Jeg bekymrer meg lang mer om at JEG har wifi på dass enn om 15 gjester kan se kattevideoer samtidig :D

Jeg har selv lagt opp ish 20 nettverkspunkt i leilighetn min fra 1996. Brukte da gamle coax rør og la opp egne rør på strategiske plasser. Feks i lettvegger mellom to rom. Alt er trekt opp til etasjeskille og så derifra til tekniskbod på loft.

Skrevet

Jeg fikk satt opp mine to TP-Link EAP615 Wall-enheter da jeg fikk noen PoE-switcher i posten. Men, disse setter opp egne separate nettverk. Må jeg ha en slags TP-Link controller-enhet eller liknende et sted i huset som snakker med disse for å få dem til å merge til ett trådløst nettverk?

Skrevet (endret)

Hvorfor kabler langs lister i taket ? Jeg angrer på at jeg ikke la disse langs lister nede ved gulvet... 

Et Asus Aimesh dekker de fleste hjemmebehov og de fleste asusroutere kan brukes i dette. Eks. 2 hovedenheter. 1 på hver sin "side" av hjemmet med kablet nett mellom dem. Så kan du trekke kabler til hver romswitch fra de igjen. Trenger du mer wifidekning bytter du en switch eller 2 ut med en asusrouter. 

Endret av Caddy
Skrevet
Caddy skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kabler langs lister i taket ? Jeg angrer på at jeg ikke la disse langs lister langs gulvet... 

Et Asus Aimesh dekker de fleste hjemmebehov og de fleste asusroutere kan brukes i dette. Eks. 2 hovedenheter. 1 på hver sin "side" av hjemmet med kablet nett mellom dem. Så kan du trekke kabler til hver romswitch fra de igjen. Trenger du mer wifidekning bytter du en switch eller 2 ut med en asusrouter. 

Har også god erfaring med asus routere - men skal man ikke benytte kablet mellom dem (hvilket er å foretrekke)  -så bør man ha 3 bånds rutere der ett bånd er dedikert backhaul. Ulempen er at mange av disse asus ruterene ikke støtter VLAN - det meste av de som støtter VLAN støtter det ikke "etter boka".  Jeg forsøkte meg med overgang til UNIFI - men der fikk jeg aldri IGMP til å fungere ut fra UCG fiber ruteren og det er visstnok et kjent problem med SW her på min ruter...som da krever nedgradering av SW. Så føler meg lurt der - men dette gjelder da spesifikt Telenor T-WE og deres IPTV løsning. Ellers synes jeg faktisk at å bruke en hovedruter og alle nodene i AP fungerer best mhp dekning. Å bruke AIMESH har den ulempen at det tydeligvis bruker samme bånd på alle nodene. Så har du masse naboer med ulike bånd de opererer på så blir det jo litt støy på enkelte kanaler. En AP som er tilpasset naboenes nett mhp bånd fungerer bedre er min erfaring. Da må klientene selv hoppe mellom AP'ene - men dette går stort sett sømløst. Jeg leter fortsatt etter det perfekte nettverket - men har ennå ikke funnet noe som fungerer bedre og mer sømløst enn disse prosumer ruterene til ASUS der jeg bruker nodene i AP modus og har kablet nett mellom nodene. Har gamle CAT 5 kabler så kjører 2.5 GB mellom nodene - det gir mer enn nok hastighet for vår familie i alle rom.

TP link omada løsningene er vel også en løsning basert kun gigabit nettverk. 

Skrevet
Caddy skrev (1 time siden):

Hvorfor kabler langs lister i taket ? Jeg angrer på at jeg ikke la disse langs lister nede ved gulvet... 

Har ikke noen preferanse på det. Jeg har paneler langs veggene som ting kan skjules bak, men det er vel interferensproblemer om sånt ligger for nær strømkabler eller skaper jeg et problem som ikke eksisterer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...