Kakkelfant Skrevet søndag kl 12:01 Skrevet søndag kl 12:01 Nå synes jeg det ble litt mye følelsstyrt synsing her i tråden, så da bestemte jeg meg for å lese meg opp i emnet. "Jakt på ekorn var tidligere utbredt i Norge, da var det et høyt skattet pelsvilt. Pelsverket kalles gråverk, fordi det er den grå vinterpelsen som brukes. På 1500- og 1600-tallet ble store mengder ekornskinn eksportert fra Norden til hele Europa." Vi ser altså det at vinterpelsen som var grå og ekstra tykk var svært ettertraktet i tidligere tid, og i enkelte områder hvor det blir veldig mange ekorn kan de også opptre som skadedyr som nok bør reguleres ved jakt. "Ekornet spiser frø, nøtter, unge skudd og knopper, bark, blader og blomster, dessuten lav og sopp. Insekter, larver og fugleegg kan også stå på menyen." https://snl.no/ekorn 2
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 12:02 Skrevet søndag kl 12:02 Tussi skrev (7 minutter siden): Joda, og mat må vi ha,men hensynet til dyrene burde telle mye sterkere når jakten kun handler om fascinasjlnen ved å se og drepe et dyr, enn når det handler om å spise dem. Vel jeg er åpenbart helt i mot at enhver form for trofejakt, eller bare ren dreping, folk som mener fuglene er i erte humør eller lignende tull, men mat må vi da ha, og faktum er at Norge er et fjell land meget godt egnet for kjøttproduksjon. Tussi skrev (10 minutter siden): Vi er rovdyr ja, men vi er også eneste arten med en generell evne til å vise noenlunde hensyn Er vi? Jeg har mine tvil. Bikkjer og katter viser stort sett langt mer hensyn enn den ekstremt voldelige menneskerasen. 4
Tussi Skrevet søndag kl 12:03 Skrevet søndag kl 12:03 Kakkelfant skrev (1 minutt siden): Nå synes jeg det ble litt mye følelsstyrt synsing her i tråden, så da bestemte jeg meg for å lese meg opp i emnet. "Jakt på ekorn var tidligere utbredt i Norge, da var det et høyt skattet pelsvilt. Pelsverket kalles gråverk, fordi det er den grå vinterpelsen som brukes. På 1500- og 1600-tallet ble store mengder ekornskinn eksportert fra Norden til hele Europa." Vi ser altså det at vinterpelsen som var grå og ekstra tykk var svært ettertraktet i tidligere tid, og i enkelte områder hvor det blir veldig mange ekorn kan de også opptre som skadedyr som nok bør reguleres ved jakt. "Ekornet spiser frø, nøtter, unge skudd og knopper, bark, blader og blomster, dessuten lav og sopp. Insekter, larver og fugleegg kan også stå på menyen." https://snl.no/ekorn Beklager st jeg sier det, men hensyn til sårbare fuglearter tror jeg er laaangt ned på listen over faktorer som betyr noe for de som skyter ekorn.... 1 1
Tussi Skrevet søndag kl 12:05 Skrevet søndag kl 12:05 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Vel jeg er åpenbart helt i mot at enhver form for trofejakt, eller bare ren dreping, folk som mener fuglene er i erte humør eller lignende tull, men mat må vi da ha, og faktum er at Norge er et fjell land meget godt egnet for kjøttproduksjon. Er vi? Jeg har mine tvil. Bikkjer og katter viser stort sett langt mer hensyn enn den ekstremt voldelige menneskerasen. Ja. Altså, selv om jeg synes jakt er fælt, så er det bedre å spise et dyr som har hatt det greit i skogen, enn en gris som har levd hele livet på betong. Så jeg er ikke imot jakt per se,.jeg er imot jakt som underholdning og fritidsaktivitet 3
Atib Azzad Skrevet søndag kl 12:05 Skrevet søndag kl 12:05 For å være veldig pedantisk så er ikke mennesket klassifisert som rovdyr, dersom en med det mener carnivora, mennesket er omnivor som gorilla eller kråke: [...]Omnivorar er det same som altetande dyr, det vil seia dyr som får næring ved å eta både planter og dyr. Med det, ønsker jeg ikke å utfordre den naturlige dynamikken mellom jakt- og byttedyr, bare å peke på at mennesket ikke er biologisk kodet til å måtte livnære seg på kjøtt, og legge til at kjøttindustrien og mye jakt har svært lite med naturdynamikk å gjøre. 3
The Avatar Skrevet søndag kl 12:07 Skrevet søndag kl 12:07 At det skal være lov å jakte berre for underholdininga sin del, synes eg blir for dumt. Ekornjakt har sine historisk røtter i pelsproduksjon, og kan i den grad ha eit nytteformål om pelsen blir brukt. Mange kommunevåpen har heraldiske teikn som skal representere ekornpels. Interessen for pels er sjølvsagt mykje mindre i dag, men det å innføre eit krav om å nyttegjere seg av jaktbyttet burde være eit minstekrav enten ein skyt ekorn eller elg. 2
Kakkelfant Skrevet søndag kl 12:13 Skrevet søndag kl 12:13 (endret) Jeg ser ingen problemer med å jakte ekorn i de få områdene der det sitter "tre ekorn i hvert tre" og dette da går ut over andre arter ved at de f.eks må plyndre fuglereir fordi det rett og slett blir for mange ekorn om maten. Da er det menneskenes oppgave å regulere og forvalte bestanden slik at den legger seg på en fornuftig balanse med de andre artene. Dette er vårt ansvar fordi vi innehar noe dyrene ikke har, vi har fornuft, forståelse og en oversikt de ikke en gang klarer å forestille seg som et konsept, derfor er det ikke bare vår oppgave men også vår plikt å jakte ekorn der og når det trengs. Når det er sagt, så må jeg si meg enig i fordømmelsen av de som "jakter for morro skyld", det er uten mål og mening. Endret søndag kl 21:25 av Kakkelfant 3
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 12:15 Skrevet søndag kl 12:15 Tussi skrev (1 minutt siden): jeg er imot jakt som underholdning og fritidsaktivitet Vel vi kan være enige i det i det minste 😁 Atib Azzad skrev (4 minutter siden): For å være veldig pedantisk så er ikke mennesket klassifisert som rovdyr, dersom en med det mener carnivora, mennesket er omnivor som gorilla eller kråke: La oss være ærlige her gorillaer er langt mer fredelige enn mennesker, jeg vil heller sammenligne oss med svin, det meste går nedpå, og det med grådighet og lyst, vi er ikke gorillaer, og jeg vet vi er omnivore, men jeg ville legge litt trykk på hvor nådeløst mennesket faktisk er, en mer vellykket jeger eksisterer kort og godt ikke, det er hva vi er. 3
Noxhaven Skrevet søndag kl 12:18 Skrevet søndag kl 12:18 Tussi skrev (1 minutt siden): Beklager st jeg sier det, men hensyn til sårbare fuglearter tror jeg er laaangt ned på listen over faktorer som betyr noe for de som skyter ekorn.... Hver eneste person som har tatt valget om å ha eie katter har nok medført mange flere torturerte og drepte ekorn enn ekorn-jegere og mange flere drepte fugler enn det ekornene utfører ved å spise fugleegg tilsammen. Er det noe som er helt unødvendig og som fører til ekstrem lidelse helt uten hensikt på fugl og ekorn og som ikke er en del av norsk fauna, men som slippes løs uten oppsyn, og noe som vi burde begrense eller forby så er det katter - såklart med unntak av gaupa. Ja til ekornjakt så lenge pelsen eller kjøttet brukes og bestanden er god nok. Ja til ekornjakt for å regulere bestanden om det er for mange i områder. Og så klart ja til etiske jaktregler for å redusere unødvendig lidende. 2
Atib Azzad Skrevet søndag kl 12:20 Skrevet søndag kl 12:20 Just now, skaftetryne32 said: La oss være ærlige her gorillaer er langt mer fredelige enn mennesker, jeg vil heller sammenligne oss med svin, det meste går nedpå, og det med grådighet og lyst, vi er ikke gorillaer, og jeg vet vi er omnivore, men jeg ville legge litt trykk på hvor nådeløst mennesket faktisk er, en mer vellykket jeger eksisterer kort og godt ikke, det er hva vi er. Det var bare tenkt som andre eksempler på omnivore arter, ikke et forsøk på sammenligning. Ja, mennesket har utviklet verktøy som gjør oss svært farlige. Om gorillaen er fredelig, grisen er grådig, eller mennesket er nådeløst føler jeg er påfunn som er vanskelig og muligens meningsløst å skulle forsøke å kvantifisere. Jeg lever godt som veganer, og kjenner ikke på noen iboende nådeløshet som i hemmelighet driver meg til å ønske dyr inn i noen industriell kjøttindustri. 1
Neptun1 Skrevet søndag kl 12:22 Skrevet søndag kl 12:22 (endret) Sovna skrev (2 timer siden): Ekorn-jakten er i gang med regjeringen sin velsignelse. Går jeg meg en tur i skog og så er det en velsignet ekorn-plaffer med fyllesjuke i nærheten. Hva faen..? Ikke noe rekreasjon for meg i alle fall, kun risiko for eget liv. Jeg har ingen glede av å skyte ekorn. Jeg har faktisk null forståelse for de som er ihuga fan av dette. Det finnes oppdrett av løver, geparder etc, hvor høyt betalende kunder kan få gleden av å drepe de. Dyrene står nærmest stille, de har ikke et tilstrekkelig jakt og frykt for menneske modus siden de er alet opp i fangenskap. Wow, jeg kjenner jeg blir så jævlig imponert over disse folka med Rambo-egenskaper. Jeg har signert via Noah for motstand mot lystmordere i vår fauna. Det er dessverre altfor mange skyteglade som går under begrepet "jeger". Har ikke noe i mot dem som går på jakt med en sunn innstilling, men dessverre gjelder dette langt fra alle. Det er personer jeg personlig kjenner som ikke kan se dyr i naturen uten å tenke "hvor er rifla mi". De greier simpelthen ikke se et dyr uten et ønske om å skyte det - for sin egen tilfredsstillelse dvs for sport. Dessverre kan jeg si dette sammenfaller med personlighetsforstyrrelser som narsissisme eller psykopati. Ekstremt opptatte av å fremheve seg selv for ros - og ikke minst manglende empati er kjennetegn. Og med sin selvtillit tror de at de er kjempesmarte. Det er de ikke. Skal signere og støtte Noah med et fast pengebeløp. Endret søndag kl 12:29 av Neptun1 1
Tussi Skrevet søndag kl 12:26 Skrevet søndag kl 12:26 Noxhaven skrev (5 minutter siden): Hver eneste person som har tatt valget om å ha eie katter har nok medført mange flere torturerte og drepte ekorn enn ekorn-jegere og mange flere drepte fugler enn det ekornene utfører ved å spise fugleegg tilsammen. Er det noe som er helt unødvendig og som fører til ekstrem lidelse helt uten hensikt på fugl og ekorn og som ikke er en del av norsk fauna, men som slippes løs uten oppsyn, og noe som vi burde begrense eller forby så er det katter - såklart med unntak av gaupa. Ja til ekornjakt så lenge pelsen eller kjøttet brukes og bestanden er god nok. Ja til ekornjakt for å regulere bestanden om det er for mange i områder. Og så klart ja til etiske jaktregler for å redusere unødvendig lidende. Altså. Etiske jaktregler bør være en selvfølge. De idiotene som stod og filmet seg selv rundt en såret (ikke død) ulvetispe f eks burde aldir noensinne få lov å delta i jakt. Slike folk er sadister Så ser jeg også at det må være en viss balanse i naturen 1
Tussi Skrevet søndag kl 12:30 Skrevet søndag kl 12:30 Neptun1 skrev (4 minutter siden): Det er dessverre altfor mange skyteglade som går under begrepet "jeger". Har ikke noe i mot dem som går på jakt med en sunn innstilling, men dessverre gjelder dette langt fra alle. Det er personer jeg personlig kjenner som ikke kan se dyr i naturen uten å tenke "hvor er rifla mi". De greier simpelthen ikke se et dyr uten et ønske om å skyte det - for sin egen tilfredsstillelse dvs for sport. Dessverre kan jeg si dette sammenfaller med personlighetsforstyrrelser som narsissisme eller psykopati. Ekstremt opptatte av å fremheve seg selv for ros - og ikke minst manglende empati er kjennetegn. Og med sin selvtillit tror de at de er kjempesmarte. Det er de ikke. Det som er interessant er jo at jegerenofte sier at de tar ansvar for bestanden ved å drepe svake og små dyr. Men like fullt ser vi dem på forsida av lokalavisene der de står med store, sterke dyr som bare ikke kunne la gå fra seg... Og så forventer de at vi sjal.legge godviljen til i å forstå den? Samme med de drittsekkene som reiser til Afrika for å drepe inngjerdede løver. De fortjener hets etter mitt syn Så er det da trolig de fleste jegere som har respekt for naturen, for livet der, og som ønsker å medvirke til en god naturforvaltning pg bruler dyret som mat. Jeg kjenner flere av disse, og skal ikke si noe vondt om dem,.Men jeg kunne ikke gjort det. Jeg klarer ikke drepe en skadet padde engang 1
Neptun1 Skrevet søndag kl 12:31 Skrevet søndag kl 12:31 Tussi skrev (3 minutter siden): Så ser jeg også at det må være en viss balanse i naturen Helt enig, vi skal høste av naturen - men det er ikke dette som er problemstillingen. Det er drittsekkene med helt feil innstilling. Slike som begynte allerede i barndommen med å plage dyr. 2
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 12:32 Skrevet søndag kl 12:32 Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Om gorillaen er fredelig, grisen er grådig, eller mennesket er nådeløst føler jeg er påfunn som er vanskelig og muligens meningsløst å skulle forsøke å kvantifisere. Gorillaen har en ganske fredelig natur, å kalle griser grådige blir feil, de er bare dyr som gjør det dyr gjør, men mennesket utmerker seg som den mest vellykkede arten og jegeren på denne planeten, det er vår evolusjonære byrde, en sekk det ikke er lett å bli kvitt, selv om grønnsakene åpenbart er bedre for oss i dag. Atib Azzad skrev (2 minutter siden): Jeg lever godt som veganer, og kjenner ikke på noen iboende nådeløshet som i hemmelighet driver meg til å ønske dyr inn i noen industriell kjøttindustri. Deg alene, nei men flokken er faktisk nådeløs, og de lar seg så veldig lett lede. Personlig er jeg enig med Vaclav Smil om at kjøtt bør være en del av kostholdet, men ikke som i dag der kjøtt er blitt en stor del av dietten.
Atib Azzad Skrevet søndag kl 12:42 Skrevet søndag kl 12:42 4 minutes ago, skaftetryne32 said: Deg alene, nei men flokken er faktisk nådeløs, og de lar seg så veldig lett lede. Personlig er jeg enig med Vaclav Smil om at kjøtt bør være en del av kostholdet, men ikke som i dag der kjøtt er blitt en stor del av dietten. Jeg er åpen for å ta en slik diskusjon på et tidspunkt, men jeg ser for meg at den er såpass vanskelig og preget av en del antagelser som sikkert vil være tidkrevende å jobbe seg igjennom, og at den dermed bør spares til en dedikert tråd. Det er veldig mange meninger om kosthold, jeg lever veldig fint med å ha valgt kjøttindustrien ut av mitt. Quote Gorillaen har en ganske fredelig natur, å kalle griser grådige blir feil, de er bare dyr som gjør det dyr gjør, men mennesket utmerker seg som den mest vellykkede arten og jegeren på denne planeten, det er vår evolusjonære byrde, en sekk det ikke er lett å bli kvitt, selv om grønnsakene åpenbart er bedre for oss i dag. Hvis det ikke er noen parametere i benevnelsen mest vellykket art som diskvalifiserer dem som destruerer økosystemer og livsgrunnlaget på planeten, så er vi kanskje det, selv om argumentasjonen din minner meg litt om den såkalte hvite manns byrde.
Neptun1 Skrevet søndag kl 12:43 Skrevet søndag kl 12:43 Tussi skrev (4 minutter siden): Det som er interessant er jo at jegerenofte sier at de tar ansvar for bestanden ved å drepe svake og små dyr. Men like fullt ser vi dem på forsida av lokalavisene der de står med store, sterke dyr som bare ikke kunne la gå fra seg... Og så forventer de at vi sjal.legge godviljen til i å forstå den? Samme med de drittsekkene som reiser til Afrika for å drepe inngjerdede løver. De fortjener hets etter mitt syn Så er det da trolig de fleste jegere som har respekt for naturen, for livet der, og som ønsker å medvirke til en god naturforvaltning pg bruler dyret som mat. Jeg kjenner flere av disse, og skal ikke si noe vondt om dem,.Men jeg kunne ikke gjort det. Jeg klarer ikke drepe en skadet padde engang Psykopater som reiser til Afrika for å felle et stort dyr for å ha hodet over peisen er scum of the earth. Trofejegere er like ille som krypskyttere. Skulle vært skuddpremie for alle slike. (karma) I Norge: Man kan jo bare ane hva som er årsaken til alle "vådeskudd" på jakt, noen med dødelig utfall. Vi kan være ganske sikker på at de skyter fordi de har hørt en lyd eller ser noe de ikke aner hva er. Allikevel skyter de.. Burde straffes som overlagt drap. Finnes ingen unnskyldninger for såkalt vådeskudd. 1
Snylter Skrevet søndag kl 13:21 Skrevet søndag kl 13:21 2 hours ago, Sovna said: Ikke noe rekreasjon for meg i alle fall, kun risiko for eget liv. Jeg har signert via Noah for motstand mot lystmordere i vår fauna. Hvis du er såpass nære at du oppfatter det som risiko for ditt liv er det en viss sannsynlighet for at jakten ikke drives etter gjeldende juridiske regler og samfunnsnormer. Allikevel er det altså 60 år eller noe siden sist en ikke-jeger ble drept i jakt i Norge.. NOAH kan på mange måter høres ut som en fornuftig organisasjon, men leser du deg litt opp vil du se at NOAH mener vi ikke skal ha kjæledyr en gang.. 2 hours ago, Tussi said: Enig! I tillegg til denne sin syke drapslysten klarer de jo sør2en meg å skyte hester, hunder, traktorer, mot offentlig bygg, og hverandre i ræva 171740 jegere betalte jegeravgift i fjor, jegeravgift er et krav for å gå på jakt. År man ikke bedriver jakt kan man droppe jegeravgiften.. Det er således grunn til å tro at tilnærmet alle disse 171740 jegerne var på jakt i 2024-2025 (jaktåret går fra 1. april) Totalt er ca 550000 nordmenn registrert som jegere. At 171740 personer på jakt vil føre til enkelte hendelser er dessverre et faktum, dette til tross for et strengt regelverk og streng internjustis i jegerbestanden. Jeg fant ingen god oversikt over jaktulykker, men alt tyder på at ingen mennesker som ikke har bedrevet jakt har blitt drept i jakt på 60år. 1 hour ago, Tussi said: Det man ikke tar hensyn til er jo at dyr er redde ved jakt, og jakt, særlig år det ikke engang er for matauk, er en belastning for dyrene. Dyr har relasjoner og er glad i hverandre,og det å skyte tilfeldige dyr påfører lidelse og frykt ikke bare til de som dør, men de som overlever også Noen dyr er redde i jakt, noen dyr er også redde uten at det foregår jakt.. Se på villreinen, de tåler tydeligvis ikke at vi går i samme område som de holder til engang.. I kontrast til dette jakter jeg på Svalbardrein, der skvetter resten av flokken unna når man feller et dyr før flokken så gjerne roer seg ned noen hundre meter unna. Selv godt uti sesongen hender det man kan komme seg på under 50 meters avstand som jeger, det er ikke tegn på at de er redde. Det varierer hvor redde dyr er både i jakt og utenfor jakt, det varierer også hvor nært bånd dyr har. 1 hour ago, Femtekolonne said: En mulig løsning er en mer rigid lovgivning rundt jakt og eierskap av jaktvåpen. Mulig man må få jakt inn som en yrkesgruppe. Men tenker det blir leven når folk blir tvunget til å levere inn jaktvåpnene sine fordi en profesjonell gruppe overtar. Og ikke minst næringen og grunneiere som nå tjener store penger på folkesporten jakt. Dette vil selvsagt ikke skje, jakt er en viktig del av vår kultur. 39 minutes ago, Noxhaven said: Og så klart ja til etiske jaktregler for å redusere unødvendig lidende. Vi har strenge regler for jakt, fokus er å redusere dyrenes lidelse til et absolutt minimum. Gjennom opplæringen alle jegere må gjennom er dette også fokus. I tillegg må storviltjegere skyte opp med en praktisk skyteprøve før jakten kan ta til, hvert eneste år. 37 minutes ago, Atib Azzad said: Jeg lever godt som veganer Veganer eller bare vegansk kosthold? Hvordan ordner du deg gode, skikkelig varme klær uten bruk av animalske produkter? Jeg er spent på å høre hva slags produkter man da bruker.. Selv går jeg med ull på kroppen ca 9 av årets 12 mnd. 27 minutes ago, Tussi said: Det som er interessant er jo at jegerenofte sier at de tar ansvar for bestanden ved å drepe svake og små dyr. Men like fullt ser vi dem på forsida av lokalavisene der de står med store, sterke dyr som bare ikke kunne la gå fra seg... Og så forventer de at vi sjal.legge godviljen til i å forstå den? Samme med de drittsekkene som reiser til Afrika for å drepe inngjerdede løver. De fortjener hets etter mitt syn Så er det da trolig de fleste jegere som har respekt for naturen, for livet der, og som ønsker å medvirke til en god naturforvaltning pg bruler dyret som mat. Jeg kjenner flere av disse, og skal ikke si noe vondt om dem,.Men jeg kunne ikke gjort det. Jeg klarer ikke drepe en skadet padde engang Hvor ofte ser du jegere på forsiden av lokalavisen med et stort dyr de ikke kunne la gå fra seg? Har du noen konkrete artikler fra din lokalavis kanskje? Spiser du kjøtt eller andre animalske produkter? 15 minutes ago, Neptun1 said: I Norge: Man kan jo bare ane hva som er årsaken til alle "vådeskudd" på jakt, noen med dødelig utfall. Vi kan være ganske sikker på at de skyter fordi de har hørt en lyd eller ser noe de ikke aner hva er. Allikevel skyter de.. Burde straffes som overlagt drap. Finnes ingen unnskyldninger for såkalt vådeskudd. Det forekommer dessverre jaktulykker, med over 170000 jegere som går på jakt innenfor jaktåret og ca et dødsfall hvert andre år eller noe i jaktulykker. Hver ulykke er en for mye men vi har rett og slett svært få ulykker i jakt i Norge, dette skyldes en jegerstand som består av mange svært dyktige mennesker og en god kultur for våpenbruk. For ordens skyld: Jeg er jeger, jeg har vært gjennom opplæring for å bli jeger, er svært våpenvant. Jeg jakter på Svalbardrein og rype, noen år også fjellrev. Rein og rype jakter jeg for maten, rev for pelsen. 1 2 1
Tussi Skrevet søndag kl 13:25 Skrevet søndag kl 13:25 Snylter skrev (3 minutter siden): Hvor ofte ser du jegere på forsiden av lokalavisen med et stort dyr de ikke kunne la gå fra seg? Har du noen konkrete artikler fra din lokalavis kanskje? Spiser du kjøtt eller andre animalske produkter Flere ganger hvert år Ja, jeg spiser kjøtt, men jeg skulle ønske jeg ikle gjorde det. Jeg er med andre ord litt hyklersk.
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 13:26 Skrevet søndag kl 13:26 Da så jeg plutselig et ekorn utenfor kjøkkenvinduet, kom løpende over gangveien og løp rett opp pila i hagen, har ikke sett et ekorn her på år og dag, kanskje de vet de og?😉 Rød og fin var den. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå