Gå til innhold

Krenkesamfunnet og hylekoret

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kakkelfant skrev (54 minutter siden):

Det største problemet er ikke at noe er "woke" egentlig, men heller at det er gjort så håpløst dårlig.

Dette høres omtrent ut som argumentet engelske geistlige brukte mot Life of Brian. I følge dem var ikke problemet at den var blasfemisk, men at den var gjort så håpløst dårlig, og ikke var morsom.

Kakkelfant skrev (56 minutter siden):

Når du har sorthudede dverger i ringenes herre universet, et folkeslag som hovedsaklig lever i huler i fjell. Da blir det ganske vanskelig å leve seg inn i og nyte produksjonen - likeså når de tar seg andre store friheter med kildematerialet.

Du har problemer med å leve deg inn i det, jeg synes det er helt absurd at det ikke skal kunne gå an å tenke seg at Aulë laget  mørkhudede dverger. At de tar seg handlingsmessige friheter er et helt annet problem.

Kakkelfant skrev (59 minutter siden):

Det er opprørende når man har elsket f.eks ringenes herre helt siden man var 16 år og leste boken for første gang, og så kommer det en hipster fra amazon og gjør om på alt, tråkker over orginalteksten med skitne ben.

Helt enig. Jeg er fortsatt opprørt over den siste av de tre Ringenes Herre-filmene og alt de gjorde om på der, feks. hvor latterlig svakt de gjorde Gondor, og hvordan de fjernet hele slutten. Men om noen av personene der hadde vært mørkhudede ville brydd meg null.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutes ago, Kakkelfant said:

D&D og WoW har ingenting med ringenes herre universet å gjøre, det var ifølge orginalteksten ingen mørkhudede dverger og da synes jeg man skal respektere det for å bevare autensiteten.

Dvergene i tolkiens verden er laget av stein, det gir ingen mening å begynne å snakke om melanin.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Kakkelfant said:

Det var nøyaktig det du etterspurte, orginal teksten. Greit at google bryter norsk lov ved å tilby boken gratis og jeg linket til dette, det er rettet i min kommentar nå.

Så svaret er ja, du jobber som dårlig advokat. Nei, du har ikkje "nøyaktig" gitt kva som var etterspurt i heile tatt. Men greit, hvis du vil være barnslig så spør me meir direkte:

Kor i bøkene er det etablert hudfargen til dverger? Korleis er det etablert? Kva side eller kapittel er det etablert? Her må du kunne svare bedre enn med heile boka.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det som er endret senere tiår er at man kan publisere selvprodusert tekst, bilder, lyd, musikk og video. Man trenger ikke å komme gjennom medias nåløye for å bli hørt og sett. En gang eksisterte det blader, aviser, TV, radio, lydbånd og videobånd. I dag er det fritt frem for alle å publisere seg selv.

Folk er ikke mer krenket. De har en mulighet til å publisere sitt budskap og nå ut til verden. 

Se det heller som en gave snarere enn et problem.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (6 minutter siden):

Det som er endret senere tiår er at man kan publisere selvprodusert tekst, bilder, lyd, musikk og video. Man trenger ikke å komme gjennom medias nåløye for å bli hørt og sett. En gang eksisterte det blader, aviser, TV, radio, lydbånd og videobånd. I dag er det fritt frem for alle å publiserev seg selv.

Folk er ikke mer krenket. De har en mulighet til å publisere sitt budskap og nå ut til verden. 

Se det heller som en gave snarere enn et problem.

Det tror jeg også. Alle har i dag sitt eget mikrofonstativ. Alles meninger kommer for dagen ett eller annet sted. Og den aller minst sexy stemmen er en godt voksen mann, med mindre han er homoseskuell, så er han den som er ansvarlig for alt som fortjenes å krenkes.

Vi krenkes nok ikke så mye mer enn før, om en ser bort fra politiske krenkelser, som har økt betydelig med den politiske makten og innflytelsen som bare vokser og vokser inn i alles hjem. De fleste krenkelser skriver seg fra politikere som ønsker å ta fullstendig kontroll over hvordan du tenker og lever.

Skrevet
1 hour ago, Capitan Fracassa said:

Helt enig. Jeg er fortsatt opprørt over den siste av de tre Ringenes Herre-filmene og alt de gjorde om på der, feks. hvor latterlig svakt de gjorde Gondor, og hvordan de fjernet hele slutten. Men om noen av personene der hadde vært mørkhudede ville brydd meg null.

For meg handler det ikke om at de legger til mørkhudede karakterer, men hvorfor. Hvis filmen foregår et sted hvor folk faktisk er mørkhudede, for eksempel i et varmt område i Middle Earth, gir det helt mening.

Problemet oppstår når man lager en flerkulturell miks helt uten grunn, i et univers der det egentlig ikke passer inn. Da blir det ikke mangfold, det blir bare teater. Og så later de som det er helt tilfeldig, helt til det dukker opp en "slem" gruppe som representerer rasistene og en "snill" gruppe som kjemper imot. Da skjønner alle hva poenget egentlig var, og filmen blir moraliserende.

Det er egentlig det samme problemet som du beskriver. De respekterer ikke universet og historien til orginalen. I stedet bruker de det som et talerør for sitt eget budskap.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...