Capitan Fracassa Skrevet 10. november Skrevet 10. november Kakkelfant skrev (54 minutter siden): Det største problemet er ikke at noe er "woke" egentlig, men heller at det er gjort så håpløst dårlig. Dette høres omtrent ut som argumentet engelske geistlige brukte mot Life of Brian. I følge dem var ikke problemet at den var blasfemisk, men at den var gjort så håpløst dårlig, og ikke var morsom. Kakkelfant skrev (56 minutter siden): Når du har sorthudede dverger i ringenes herre universet, et folkeslag som hovedsaklig lever i huler i fjell. Da blir det ganske vanskelig å leve seg inn i og nyte produksjonen - likeså når de tar seg andre store friheter med kildematerialet. Du har problemer med å leve deg inn i det, jeg synes det er helt absurd at det ikke skal kunne gå an å tenke seg at Aulë laget mørkhudede dverger. At de tar seg handlingsmessige friheter er et helt annet problem. Kakkelfant skrev (59 minutter siden): Det er opprørende når man har elsket f.eks ringenes herre helt siden man var 16 år og leste boken for første gang, og så kommer det en hipster fra amazon og gjør om på alt, tråkker over orginalteksten med skitne ben. Helt enig. Jeg er fortsatt opprørt over den siste av de tre Ringenes Herre-filmene og alt de gjorde om på der, feks. hvor latterlig svakt de gjorde Gondor, og hvordan de fjernet hele slutten. Men om noen av personene der hadde vært mørkhudede ville brydd meg null. 3 1
Atib Azzad Skrevet 10. november Skrevet 10. november 31 minutes ago, Kakkelfant said: D&D og WoW har ingenting med ringenes herre universet å gjøre, det var ifølge orginalteksten ingen mørkhudede dverger og da synes jeg man skal respektere det for å bevare autensiteten. Dvergene i tolkiens verden er laget av stein, det gir ingen mening å begynne å snakke om melanin. 6
Drunkenvalley Skrevet 10. november Skrevet 10. november 1 minute ago, Kakkelfant said: Det var nøyaktig det du etterspurte, orginal teksten. Greit at google bryter norsk lov ved å tilby boken gratis og jeg linket til dette, det er rettet i min kommentar nå. Så svaret er ja, du jobber som dårlig advokat. Nei, du har ikkje "nøyaktig" gitt kva som var etterspurt i heile tatt. Men greit, hvis du vil være barnslig så spør me meir direkte: Kor i bøkene er det etablert hudfargen til dverger? Korleis er det etablert? Kva side eller kapittel er det etablert? Her må du kunne svare bedre enn med heile boka. 5
BadCat Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) Det som er endret senere tiår er at man kan publisere selvprodusert tekst, bilder, lyd, musikk og video. Man trenger ikke å komme gjennom medias nåløye for å bli hørt og sett. En gang eksisterte det blader, aviser, TV, radio, lydbånd og videobånd. I dag er det fritt frem for alle å publisere seg selv. Folk er ikke mer krenket. De har en mulighet til å publisere sitt budskap og nå ut til verden. Se det heller som en gave snarere enn et problem. Endret 10. november av BadCat 2 1
Klote Skrevet 10. november Skrevet 10. november BadCat skrev (6 minutter siden): Det som er endret senere tiår er at man kan publisere selvprodusert tekst, bilder, lyd, musikk og video. Man trenger ikke å komme gjennom medias nåløye for å bli hørt og sett. En gang eksisterte det blader, aviser, TV, radio, lydbånd og videobånd. I dag er det fritt frem for alle å publiserev seg selv. Folk er ikke mer krenket. De har en mulighet til å publisere sitt budskap og nå ut til verden. Se det heller som en gave snarere enn et problem. Det tror jeg også. Alle har i dag sitt eget mikrofonstativ. Alles meninger kommer for dagen ett eller annet sted. Og den aller minst sexy stemmen er en godt voksen mann, med mindre han er homoseskuell, så er han den som er ansvarlig for alt som fortjenes å krenkes. Vi krenkes nok ikke så mye mer enn før, om en ser bort fra politiske krenkelser, som har økt betydelig med den politiske makten og innflytelsen som bare vokser og vokser inn i alles hjem. De fleste krenkelser skriver seg fra politikere som ønsker å ta fullstendig kontroll over hvordan du tenker og lever. 2
Camlon Skrevet 10. november Skrevet 10. november 1 hour ago, Capitan Fracassa said: Helt enig. Jeg er fortsatt opprørt over den siste av de tre Ringenes Herre-filmene og alt de gjorde om på der, feks. hvor latterlig svakt de gjorde Gondor, og hvordan de fjernet hele slutten. Men om noen av personene der hadde vært mørkhudede ville brydd meg null. For meg handler det ikke om at de legger til mørkhudede karakterer, men hvorfor. Hvis filmen foregår et sted hvor folk faktisk er mørkhudede, for eksempel i et varmt område i Middle Earth, gir det helt mening. Problemet oppstår når man lager en flerkulturell miks helt uten grunn, i et univers der det egentlig ikke passer inn. Da blir det ikke mangfold, det blir bare teater. Og så later de som det er helt tilfeldig, helt til det dukker opp en "slem" gruppe som representerer rasistene og en "snill" gruppe som kjemper imot. Da skjønner alle hva poenget egentlig var, og filmen blir moraliserende. Det er egentlig det samme problemet som du beskriver. De respekterer ikke universet og historien til orginalen. I stedet bruker de det som et talerør for sitt eget budskap. 3 1
Capitan Fracassa Skrevet 10. november Skrevet 10. november Camlon skrev (2 timer siden): For meg handler det ikke om at de legger til mørkhudede karakterer, men hvorfor. Hvis filmen foregår et sted hvor folk faktisk er mørkhudede, for eksempel i et varmt område i Middle Earth, gir det helt mening. Dwarves ble i følge mytologien skapt, de oppsto ikke ved evolusjon, så det er ingenting som tilsier at de mørkhudede må være fra et varmere område. For meg gir det ingen mening å legge evolusjonsteoriens føringer på en fantasiverden hvor vesener ble skapt, ikke oppsto ved evolusjon. Camlon skrev (2 timer siden): Problemet oppstår når man lager en flerkulturell miks helt uten grunn, i et univers der det egentlig ikke passer inn. Jeg ser ikke hvorfor de ikke passer inn, og mener du bruker feil kriterium. Helt greit at du ikke liker å se en flerkulturell miks uten en spesiell forklaring, men det er ingenting i Tolkien verden som gjør at det ikke passer inn. 6 1
AtterEnBruker Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) Capitan Fracassa skrev (40 minutter siden): Dwarves ble i følge mytologien skapt, de oppsto ikke ved evolusjon, så det er ingenting som tilsier at de mørkhudede må være fra et varmere område. For meg gir det ingen mening å legge evolusjonsteoriens føringer på en fantasiverden hvor vesener ble skapt, ikke oppsto ved evolusjon. Og selv om dette ikke var tilfelle, og pigmentvitenskapen i LOTR-universet er det samme som i vår verden, kan det enkelt forklares med at folk reiser rundt. Kanskje flukt fra krig der de kommer fra. Vi vet jo at krig og flukt er et reelt konsept i LOTR-universet. Det er også veldig fortellende at det utvises mer sinne over at mørkhudet tilstedeværelse legges til et univers, enn at Herr Kildemateriale visstnok spesifikt designet det universet for at mørkhudet tilstedeværelse ikke ville være mulig. Det er også helt utrolig at vi lar oss lure til å ta denne diskusjonen på nytt, gang på gang på gang. Og taktikken er den samme som altfor mange ganger før: Man uttrykker oppgitthet over denne "skyttergravskrigen". Kan vi heller ikke snakke sammen og forenes gjennom "det fornuftige sentrum"? Der man ikke er splittet utover "to ytterpunkter". Og når man har presentert seg som en troverdig representant for det fornuftige sentrum... DA er det rette tidspunktet å snike foten inn døra; "Meeeeen, det må jo innrømmes. Denne politiske korrektheten har jo kaaaaanskje gått liiiiiiiittegrann langt når man ser mørkhudete i X fantasi-franchise". Andre kjente fraser i denne taktikken "Problemet er jo ikke at det er mørkhudete med. Det er jo bare det at det føles så shoehorned" "Problemet er jo ikke inkludering i seg selv, bare at det føles som om skaperne bare er interesserte i å huke av bokser" "Problemet er jo ikke inkludering i seg selv, det er bare det at det føles trøkka nedover halsen" Og alle de andre feltene på antiwoke-bingokortet. EDIT: Tross alt, disse frasene er jo tross alt synspunkter fra "det fornuftige sentrum", ikke sant? (SPOILER ALERT: Disse frasene er så inni granskauen absolutt ikke sentrisme, de har aldri vært sentrisme, og kommer aldri til å være synonymt med sentrisme, uansett hvor mye man prøver å "vilje" virkeligheten til å gjøre de frasene synonymt med sentrisme) Og folk biter på. Gang på gang på gang (jeg vet, jeg vet, jeg vet, følg mitt eget råd og alt det der). Endret 10. november av AtterEnBruker 6 2
Drunkenvalley Skrevet 10. november Skrevet 10. november 3 minutes ago, AtterEnBruker said: ... Ja, eg merket jo forsåvidt det at dei veldig fort etablerte egen skyttergrav etter at dei syt over skyttergraver. 🤣 2
Camlon Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) 1 hour ago, Capitan Fracassa said: Dwarves ble i følge mytologien skapt, de oppsto ikke ved evolusjon, så det er ingenting som tilsier at de mørkhudede må være fra et varmere område. For meg gir det ingen mening å legge evolusjonsteoriens føringer på en fantasiverden hvor vesener ble skapt, ikke oppsto ved evolusjon. Jeg ser ikke hvorfor de ikke passer inn, og mener du bruker feil kriterium. Helt greit at du ikke liker å se en flerkulturell miks uten en spesiell forklaring, men det er ingenting i Tolkien verden som gjør at det ikke passer inn. 1 hour ago, AtterEnBruker said: Og selv om dette ikke var tilfelle, og pigmentvitenskapen i LOTR-universet er det samme som i vår verden, kan det enkelt forklares med at folk reiser rundt. Kanskje flukt fra krig der de kommer fra. Vi vet jo at krig og flukt er et reelt konsept i LOTR-universet. Dette er det klassiske svaret når en film blir kritisert for å være moraliserende: "Hva om de har en helt annen type hud?" "Hva om det var masse flyktninger?" La oss si at noen lagde en ny Lord of the Rings der hobbiter, mennesker og alver plutselig var en tilfeldig miks av asiater, hvite, svarte og indere. Gir de argumentene da mening? Selvfølgelig ikke. Middle-earth er ikke et multikulturelt kontinent der ulike raser bor side om side og hadde det vært masse flyktninger, ville ikke bare hudfargene blitt blandet, men også rasene. Og hvis hudfargen til mennesker fungerte på en annen måte enn vi kjenner fra vår verden, ville Tolkien ha beskrevet det. Dessuten forklarer ikke det hvorfor det plutselig skulle være så mange forskjellige hudfarger. Hvis mørk hud var en biologisk fordel i klimaet, ville alle i området hatt den, det ville ikke vært en blanding hentet fra dagens menneskelige mangfold. Det er akkurat dette jeg mente med "Og så later de som det er helt tilfeldig." Alle vet, inkludert dere, at det ikke er tilfeldig. Store medieselskaper som driver med slikt har aldri hatt noen dyp respekt for originalmaterialet. De sitter ikke og vurderer biologisk logikk eller verdensbygging. Poenget er ikke realisme, poenget er signalering. Endret 10. november av Camlon 3 1
Capitan Fracassa Skrevet 10. november Skrevet 10. november Camlon skrev (1 time siden): Dette er det klassiske svaret når en film blir kritisert for å være moraliserende: "Hva om de har en helt annen type hud?" "Hva om det var masse flyktninger?" Først siterer du meg, og så finner du på en stråmann jeg ikke har antydet. Hva om du argumenterer mot det jeg skriver i stedet for en lang sutring? Camlon skrev (1 time siden): Middle-earth er ikke et multikulturelt kontinent der ulike raser bor side om side og hadde det vært masse flyktninger, ville ikke bare hudfargene blitt blandet, men også rasene. Jeg lurer på om du helt har gått glipp av det faktum at Middle Earth beskriver en verden hvor folkene har blitt skapt for relativt kort tid siden, og ikke utviklet gjennom evolusjon over millioner av år. Camlon skrev (1 time siden): Og hvis hudfargen til mennesker fungerte på en annen måte enn vi kjenner fra vår verden, ville Tolkien ha beskrevet det Men han gjør jo det, han beskriver hvordan de ble skapt, så verken hudfarge eller andre egenskaper ble til på den måten vi mennesker har utviklet forskjeller. Camlon skrev (1 time siden): Hvis mørk hud var en biologisk fordel i klimaet, ville alle i området hatt den, det ville ikke vært en blanding hentet fra dagens menneskelige mangfold. Igjen, du forholder deg jo ikke til at Dwarves ble skapt av Aulë, så biologisk fordel har jo absolutt ingenting å si. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du og noen andre er så forferdelig opphengt i rase og hudfarge. 7
Colin. Skrevet 10. november Skrevet 10. november Hvis en serie, film eller spill plutselig går woke, så er det bare å ikke sponse disse med 💰. Man har jo ordtaket, go woke go broke. Ser ikke problemet, hvis wokenessen faktisk lønner seg, ja, da får de jo bare fortsette med det. Den Ringenes Herre serien kommer jeg nok aldri til å se ferdig. Man kan jo også aktivt ta et valg om å støtte de utgiverne som kritiseres for å ikke være woke nok, det har jeg også gjort tidligere. 1 1
Camlon Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) 2 hours ago, Capitan Fracassa said: Først siterer du meg, og så finner du på en stråmann jeg ikke har antydet. Hva om du argumenterer mot det jeg skriver i stedet for en lang sutring? Her er det du som sutrer over stråmenn. Jeg siterte ikke bare deg, så jeg er usikker på hvilket sitat du tror jeg hevdet du sa, men realiteten er at ingen av dem er et sitat fra deg eller AtterEnBruker. Sitatene var eksempler på klassiske svar når en film blir kritisert for å være moraliserende. Quote Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du og noen andre er så forferdelig opphengt i rase og hudfarge. Jeg skrev i mitt første innlegg til deg "For meg handler det ikke om at de legger til mørkhudede karakterer, men hvorfor". Det du skriver her er derfor en stråmann. Det er rimelig hyklersk av deg å klage på stråmenn og så komme med en stråmann selv. Du har likevel et poeng, jeg kjenner ikke Lord of the Rings-historien inngående. Men nettopp det at rasene ble skapt, styrker egentlig argumentet mitt. Han brukte mye tid på å beskrive de ulike folkeslagene, og han beskrev ikke et multikulturelt samfunn. Alvene er svært homogene. Menneskene og hobbitene varierer fra region til region, men ikke innenfor samme samfunn. Det er derfor ingenting som tyder på noen multikulturelt samfunn med asiatere, hvite, svarte og indere mennesker og alver som levde side om side. Endret 10. november av Camlon 3
Capitan Fracassa Skrevet 11. november Skrevet 11. november Camlon skrev (6 timer siden): Jeg siterte ikke bare deg, så jeg er usikker på hvilket sitat du tror jeg hevdet du sa, men realiteten er at ingen av dem er et sitat fra deg eller AtterEnBruker. Så hvorfor siterte du meg for så å klage over hvordan dine meningsmotstandere svarer, når jeg ikke svarer slik? Det gir ingen mening. Camlon skrev (6 timer siden): Jeg skrev i mitt første innlegg til deg "For meg handler det ikke om at de legger til mørkhudede karakterer, men hvorfor". Det du skriver her er derfor en stråmann. Det er rimelig hyklersk av deg å klage på stråmenn og så komme med en stråmann selv. Men hele innlegget ditt var jo om rase og hudfarge, så det er ingen stråmann å si at du er opphengt i det, når det er akkurat det du er. Jeg skrev ingenting om hvorfor du er det, eller på hvilken måte. Camlon skrev (6 timer siden): Du har likevel et poeng, jeg kjenner ikke Lord of the Rings-historien inngående. Men nettopp det at rasene ble skapt, styrker egentlig argumentet mitt. Han brukte mye tid på å beskrive de ulike folkeslagene, og han beskrev ikke et multikulturelt samfunn. Alvene er svært homogene. Menneskene og hobbitene varierer fra region til region, men ikke innenfor samme samfunn. Her sier du at homogen kultur må bety homogen hudfarge, men nok en gang tar du utgangspunkt i vår virkelige verden hvor forskjell i hudfarge oppsto i forskjellige verdensdeler, og glemmer helt at det ikke skjedde i Middle Earth. Hva er det som hindret skaperen i å skape 1000 dverger, alle med homogen kultur, men med litt forskjellig nese, høyde, hårfarge, stemme, tykkelse og hudfarge? Av en eller annen grunn er du opphengt i akkurat den siste. Camlon skrev (6 timer siden): Det er derfor ingenting som tyder på noen multikulturelt samfunn med asiatere, hvite, svarte og indere mennesker og alver som levde side om side. Og nok en gang viser du at du ikke har forstått at disse folkene ble skapt, de utviklet seg ikke over hundretusener elller millioner av år. 6
Drunkenvalley Skrevet 11. november Skrevet 11. november Ikkje overraskende å sjå rasistiske fordommer om kva fleire hudfarger betyr. Ikkje at kvite menneske har nokon fargevariasjon i det heila tatt uten å sole seg, ass. Og sida dei er skapt frå stein føle eg behovet for å minnes kva bergarter me har berre her i Norge. Kalkstein Leirstein Sandstein Konglomerat Syenitt Gabbro Rombeporfyr Larvikitt Anortositt Granitt Trondhjemitt Eklogitt Gneis Mylonitt Fyllitt Marmor Kvartsskifer Kleberstein Granatglimmerskifer Grønnstein Eg frista lenke alle, men det er litt mange. Då vil eg heller peike til kilden: https://www.ngu.no/om-geologi/norske-bergarter 6
Camlon Skrevet 11. november Skrevet 11. november 2 hours ago, Capitan Fracassa said: Så hvorfor siterte du meg for så å klage over hvordan dine meningsmotstandere svarer, når jeg ikke svarer slik? Det gir ingen mening. Jeg siterte deg, fordi jeg mente at du svarer på lignende måte. Store medieselskaper har sjeldent noen dyp respekt for originalmaterialet. De sitter ikke og vurderer biologisk logikk eller verdensbygging og det er derfor meningsløst av deg å forsvare dem med hva som kunne være realistisk for dverger når de ikke har tenkt over det og ikke vil stoppe med dverger. 2 hours ago, Capitan Fracassa said: Men hele innlegget ditt var jo om rase og hudfarge, så det er ingen stråmann å si at du er opphengt i det, når det er akkurat det du er. Jeg skrev ingenting om hvorfor du er det, eller på hvilken måte. Innleggene handler om rase og hudfarge fordi det er hva vi diskuterer. Det samme er tilfellet for dine innlegg, så basert på din egen logikk er du også opphengt i rase og hudfarge. 2 hours ago, Capitan Fracassa said: Her sier du at homogen kultur må bety homogen hudfarge, men nok en gang tar du utgangspunkt i vår virkelige verden hvor forskjell i hudfarge oppsto i forskjellige verdensdeler, og glemmer helt at det ikke skjedde i Middle Earth. Hva er det som hindret skaperen i å skape 1000 dverger, alle med homogen kultur, men med litt forskjellig nese, høyde, hårfarge, stemme, tykkelse og hudfarge? Av en eller annen grunn er du opphengt i akkurat den siste. Og nok en gang viser du at du ikke har forstått at disse folkene ble skapt, de utviklet seg ikke over hundretusener elller millioner av år. Det som hindret det er at Tolkien beskriver hvordan folk ser ut, og det handler om folk og geografi, ikke om tilfeldig variasjon. Dverger i Tolkien er lave, brede, tunge og skjeggete, og fremstår ganske ensartede innenfor samme folk. En film med tynne glattbarberte dverger ville derfor kræsjet med beskrivelsene i bøkene. Alver blir beskrevet som lyse i huden, nesten overjordisk preg. Blant menneskene beskrives for eksempel Rohirrim som lyse i hår og hud, mens folk fra Harad har mørkere hud og tydelig annerledes utseende enn folkene i nord. Tolkien bruker altså utseende, også hudfarge, til å bygge verden. Hvis en film skulle kaste inn en helt tilfeldig miks av utseender innenfor en og samme gruppe, uten å bry seg om hvordan Tolkien faktisk beskrev dem, ville det ikke vært “fri fantasi i et nytt univers”. Det ville vært å ignorere den interne logikken i verden han bygde og akkurat det er det jeg kritiserer. 3 1
Capitan Fracassa Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) Camlon skrev (24 minutter siden): Jeg siterte deg, fordi jeg mente at du svarer på lignende måte. Og der tok du helt feil, derav min beskyldning om stråmann, siden du svarte som om jeg argumenterte for noe helt annet enn det jeg gjorde. Camlon skrev (24 minutter siden): Innleggene handler om rase og hudfarge fordi det er hva vi diskuterer. Det samme er tilfellet for dine innlegg, så basert på din egen logikk er du også opphengt i rase og hudfarge. Jeg kan nok sies å være opphengt i folk som kommer med ulogiske argumenter, og svarer derfor ofte på slike innlegg helt uavhengig av det spesielle temaet, helt uten å være opphengt i det spesifikke temaet. Camlon skrev (24 minutter siden): Det som hindret det er at Tolkien beskriver hvordan folk ser ut, og det handler om folk og geografi, ikke om tilfeldig variasjon. Dverger i Tolkien er lave, brede, tunge og skjeggete, og fremstår ganske ensartede innenfor samme folk. En film med tynne glattbarberte dverger ville derfor kræsjet med beskrivelsene i bøkene. Dette er et helt annet argument enn evolusjons/biologi-argumentet du har kommet med så langt. Jeg får nesten inntrykk av at du er i mot blandede hudfarger og slenger ut det ene argumentet etter det andre. Men beskrives dvergene som ensartet i hudfarge, i hårfarge, i øyefarge? Jeg spør, for jeg husker ikke. Jeg synes det er mer enn pussig at du på den ene siden sier om hvordan dvergene ble til: Sitat Du har likevel et poeng, jeg kjenner ikke Lord of the Rings-historien inngående. ...og samtidig kjenner Tolkiens verden så godt at det ødelegger innlevelsen din at dvergene ikke alle har samme hudfarge. Endret 11. november av Capitan Fracassa 3 2
Camlon Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) 3 hours ago, Capitan Fracassa said: Og der tok du helt feil, derav min beskyldning om stråmann, siden du svarte som om jeg argumenterte for noe helt annet enn det jeg gjorde. Nei, jeg tok ikke feil. Det jeg kritiserte var å bruke enkelteksempler om realisme for å forsvare medieselskaper som legger til multikulturelle samfunn for å signalisere at de støtter mangfold. Kom ikke du med et enkelteksempel om dverger? Quote Jeg kan nok sies å være opphengt i folk som kommer med ulogiske argumenter, og svarer derfor ofte på slike innlegg helt uavhengig av det spesielle temaet, helt uten å være opphengt i det spesifikke temaet. Jeg er også opphengt i folk som kommer med ulogiske argumenter, så jeg valgte å svare deg. Quote Dette er et helt annet argument enn evolusjons/biologi-argumentet du har kommet med så langt. Jeg får nesten inntrykk av at du er i mot blandede hudfarger og slenger ut det ene argumentet etter det andre. Men beskrives dvergene som ensartet i hudfarge, i hårfarge, i øyefarge? Jeg spør, for jeg husker ikke. Jeg synes det er mer enn pussig at du på den ene siden sier om hvordan dvergene ble til: Mitt argument er at man skal respektere orginalverket, og jeg misliker filmer som er moraliserende. Dvergene beskrives som lave, brede, tunge og skjeggete. Mennesker fra Rohirrim beskrives som lyse i hår og hud, mens folk fra Harad har mørkere hud. Jeg synes derfor det ikke passer med glattbarberte tynne dverger eller Rohirrim-folk og Harad-folk som er en blanding av indere, asiatere, hvite og svarte. Quote Jeg synes det er mer enn pussig at du på den ene siden sier om hvordan dvergene ble til: ...og samtidig kjenner Tolkiens verden så godt at det ødelegger innlevelsen din at dvergene ikke alle har samme hudfarge. Dette er en stråmann. Det sitatet handler om mennesker, ikke om dverger Om noen laget en film hvor bare dvergene hadde ulik hudfarge, så ville det ikke vært et problem. Men det er også et urealistisk scenario. Endret 11. november av Camlon 3
OMyre Skrevet 11. november Skrevet 11. november (endret) Hele “krenkekulturen” er egentlig resultatet av sosial hjernevask. Vi har blitt lært opp til å reagere følelsesmessig på alt som utfordrer oss, i stedet for å bruke hodet. Media, skole og politikere har i årevis dyrket frem en kultur der det å bli fornærmet gir status, mens ærlighet straffes. Du skal helst mene det “riktige”, ellers blir du stemplet. Dette er ikke toleranse – det er tankekontroll med et smil. Vi lever i et samfunn der folk applauderer offerrollen og frykter å si sannheten. Og den som tør å stille spørsmål, får beskjed om å tie for ikke å “såre noen”. Hvis du må sensurere deg selv for å passe inn, er du ikke fri – du er bare godt trent. Så hva kan en gjøre med dette? Her tror jeg «alle» må se seg selv i speilet og starte med litt refleksjon. Endret 11. november av OMyre 1 1 1
Drunkenvalley Skrevet 11. november Skrevet 11. november 13 minutes ago, OMyre said: ... Rart, den einaste sensuren eg kjenner er at eg må vera høflig sjølv med rasshøl på nettet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå