Gå til innhold

Best tannstell hos katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Etter hva jeg har forstått, er daglig tannstell nødvendig også for katter.

Kan noen dele hvordan dere gjør tannstellet på katten deres?

Hvilke produkter anbefaler dere å bruke? Jeg har foreløpig kjøpt "Vet’s Best Clean Teeth Moisturizing Finger Pads" for å begynne å venne katten til munnstell.

Jeg får som regel lov til å inspisere tannkjøtt og tenner på "gode dager" uten store problemer men pus blir fort lei, men innimellom er det fullstendig "nei takk" nesten umulig fra katten.

Derfor hadde det vært fint å få noen tips til hvordan jeg kan gjøre tannstellet til en mest mulig positiv og smertefri opplevelse – både for meg og pus.

Hva er lurt av produkter, tannbøste og tannkrem eller "fingerbøll"

Tips takk! :D

Endret av oddeh
skriveleif
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Katten spiser allerede godt med tørrfôr daglig. Den er nå 6 måneder gammel, og ved første veterinærkontroll ble det påvist små mengder tannstein og mild gingivitt. Jeg er bekymret for videre utvikling dersom jeg ikke får til et tilfredsstillende tannstell. Er tyggebein effektiv?

Katten var redd for engangsserviettene – den luktet på dem og sprang vekk. Etter mye godbiter aksepterte den dem til slutt, og jeg fikk lov til å vaske ansiktet med serviettene. Katten slikket også på disse serviettene. Jeg tar dette gradvis og håper det går seg til etter hvert. I dag fikk jeg ikke lov til å inspisere tenner eller tannkjøtt.

Endret av oddeh
Fjerner et innlegg og påfølgende sitat.
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig å pusse tennene på katten din. Tenk deg om litt nå. Det er en million katter i dette landet som lever helt lykkelig uten tannpuss. Gi den helt vanlig tørrfor og friskt vann så ordner dette seg selv.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
likferd skrev (På 5.11.2025 den 18.59):

Nei, det er ikke nødvendig å pusse tennene på katten din. Tenk deg om litt nå. Det er en million katter i dette landet som lever helt lykkelig uten tannpuss. Gi den helt vanlig tørrfor og friskt vann så ordner dette seg selv.

Har tenkt meg om flere ganger før jeg laget denne posten, men etter å ha gjort litt research på nettet og lest fagartikler som anbefaler ukentlig tannstell for dyr, samt fått råd fra en erfaren veterinær som anbefaler daglig tannpleie, føler jeg det er viktig å dele dette. Det er over en million katter som aldri får tilstrekkelig tannstell, og det er nok flere enn én million mennesker som heller aldri bruker tannbørste eller utfører tannstell. Hva skjer da? Tannsmerter, ubehag, tannråte og til slutt tannløshet.

Jeg vil ikke tenke på tanken at katten min skal leve et liv med smerter i munnen eller ha problemer med å spise fordi jeg har neglisjert tannhelsen hennes. For meg er det viktig å gjøre det jeg kan for at hun skal ha en sunn og smertefri tilværelse.

Jeg har begynt å venne katten gradvis til å få tennene børstet med fingerpads. Får lov å inspisere hele munnen, og jeg vasker hjørnetennene og fronttennene. Jeg merker at hun blir fort utålmodig, men jeg stresser ikke. Jeg tar det gradvis, og håper det blir bra etter hvert.

Har også bestilt Bucacat Oral Pasta til katt https://www.apotek1.no/produkter/bucacat-oral-pasta-til-katt-45g-921416p "en enzymbasert tanngel mot dårlig ånde og plakk"

Ser flere her har anbefalt tyggebein som kan hjelpe med plakk og tannhelse. Er det noen som kan linke meg et eksemplar som dere har hatt gode erfaringer med?

Takk for hjelpa! :)

sedsberg skrev (På 5.11.2025 den 12.56):

Sikkert gode penger i å selge helseprodukter for kjæledyr.

Det har du nok helt rett i, finnes nok utallige vidunder produkter som låver gull og grønne skoger, derfor jeg blant annet forhører meg her på forumet! ;) 

Endret av afixy
Skrevet

Katter pleier vanligvis ikke å bøtte innpå med ting som sukkertøy, energidrikker, kaffe og sigaretter så de blir spart for mye bare der. Får de normalt og sunnt kosthold så holder tenna bra. I tillegg får ikke katter karies slik som mennesker.

• Liker 1
  • oddeh endret tittelen til Best tannstell hos katt?
Skrevet (endret)

Det spørst om ikkje dagleg plaging av katten er verre enn risiko for at tennene byrjar å ramle ut når/dersom katten blir 15-20 år gammal.

Som nemnt av fleire her vil tørrfôr/kattekjeks i stor grad hindre at dette blir eit problem.

Endret av torbjornen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...