Gå til innhold

For mange IT-nerder med ADHD


Anbefalte innlegg

Skrevet

Strukturering og antall alternativer for informasjonskanaler og lagring er i ferd med å gå av skaftet.
Epost, sms, messenger, teams, facebook, Snap er bare noen eksempler.
Dataverktøy som er lite brukervennlige, ikke snakker sammen eller som stadig krasjer er noe annet.
Lagring i skyen, på pc eller på lokal server er andre forhold som må tas hånd om.
Når support stadig oppdaterer mappestrukturer, versjoner og krav uten å informere de berørte, begynner brukerne å nærme seg kokepunktet.
Kaoset blir komplett når noe jobber innenfor Citrix og andre utenfor.

Snart på tide at IT-nerder med ADHD-diagnose blir stengt inne på et kott ?
De forstår åpenbart ikke at det finnes mange forskjellige mennesker som skal orientere seg i et ustrukturert kaos.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min oppfatning mer et leder-problem. Ledere som altid vil endre noe tilsynelatende for endringens del.
 

Men jeg har merket at lagring har blitt langt mer oppstykket siste år, mens det før var mappestruktur på en server er det nå både OneDrive, Teams, SharePoint i tillegg til eget nettverksområde.

 

  • Liker 4
Skrevet
*F* skrev (13 minutter siden):

Etter min oppfatning mer et leder-problem. Ledere som altid vil endre noe tilsynelatende for endringens del.
 

 

Det er også min oppfatning.
Ledere som ikke ser helhet/prosess og som ikke evner å sette skapet på plass, burde finne seg noe annet å gjøre.

Skrevet

Snakker du om internt i ditt eget selskap nå? 

Forøvrig sliter jeg mer med it sikkerhet, det begynner å bli banalt til tider. Både i mitt eget selskap men også hos kunder. Spesielt innenfor "krigføring" av noe slag. Det er nesten umulig å selge noe pga alle kravene. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Snakker du om internt i ditt eget selskap nå? 

Forøvrig sliter jeg mer med it sikkerhet, det begynner å bli banalt til tider. Både i mitt eget selskap men også hos kunder. Spesielt innenfor "krigføring" av noe slag. Det er nesten umulig å selge noe pga alle kravene. 

IT-sikkerhet er standard bortforklaring når jeg stiller spørsmål om temaet. Men når løsningene blir så «sikre», at de er tilnærmet ubrukelige har det gått for langt. Satt på spissen går businessen rundt, kun pga kreative omveier og løsningsorienterte/erfarne brukere.

Når mange sitter på hver sin tue og ingen koordinerer, vedlikeholder og strukturerer, går det raskt dit høna sparker.

Endret av Vokteren
Skrevet

Enkelte bedrifter har så dårlig sikkerhet at de ikke bruker DMZ engang. Heller ikke har rutiner for å sjekke utstyr som går tilbake fra DMZ til lokalnett om de har DMZ.

SMB er alt for lite sikkerhetsbevisste og er avhengige av ansatte tar tak.

 

Skrevet
vidor skrev (27 minutter siden):

Enkelte bedrifter har så dårlig sikkerhet at de ikke bruker DMZ engang. Heller ikke har rutiner for å sjekke utstyr som går tilbake fra DMZ til lokalnett om de har DMZ.

SMB er alt for lite sikkerhetsbevisste og er avhengige av ansatte tar tak.

 

Er det noen som tenker DMZ lenger ute hos "vanlige" kunder?

Skrevet
Vokteren skrev (49 minutter siden):

IT-sikkerhet er standard bortforklaring når jeg stiller spørsmål om temaet. Men når løsningene blir så «sikre», at de er tilnærmet ubrukelige har det gått for langt. Satt på spissen går businessen rundt, kun pga kreative omveier og løsningsorienterte/erfarne brukere.

 

Som igjen fører til enda strengere sikkerhet. "kreative omveier" er noe av sikkerhet sitt største problem og som gjerne går mest ut over brukervennligheten.

Generellt sett kommer den største trusselen innenifra.
Det er alltid en balanse mellom brukervennlighet og sikkerhet, mtp dagens sikkerhetsrisikoer så peker gjerne pilen mer mot sikkerhet enn brukervennlighet. Både pga interne og eksterne trusler.

Skrevet
aklla skrev (22 minutter siden):

 

Som igjen fører til enda strengere sikkerhet. "kreative omveier" er noe av sikkerhet sitt største problem og som gjerne går mest ut over brukervennligheten.

Generellt sett kommer den største trusselen innenifra.
Det er alltid en balanse mellom brukervennlighet og sikkerhet, mtp dagens sikkerhetsrisikoer så peker gjerne pilen mer mot sikkerhet enn brukervennlighet. Både pga interne og eksterne trusler.

Hvis jeg ikke hadde hatt kreative omveier og erfarne kollegaer ville min arbeidsplass stoppet opp med ujevne mellomrom.
Ikke sjelden må vi ta i bruk penn og papir når it-systemene krasjer og nerdene klør seg i hodet. Da er det viktig å kunne den bakenforliggende prosessen.

Skrevet

Penn og papir klarer ingen å hacke.
Vil anbefale dialog med de som sitter å feilsøker, men noe sier meg at det ikke er helt ønskelig det heller.

Ellers er det antagelig mer ett budsjett-problem enn ett teknisk problem, hvor mye oppetid er ledelsen villige til å betale for?
Høy oppetid koster, ofte koster nedetiden enda mer men er vanskeligere å se på budsjetter..

Skrevet

Tenker meir at det er eit problem at IT-nerdane ikkje slepper ordentlig til. 

Etter mitt syn er den viktigaste årsaken til at datasystem har blitt vanskelege å bruke, at nokon utan teknisk forståing har innført endringar som var tenkt som meir brukervenleg. Microsoft Office/Teams/Onedrive er eit godt døme; iveren etter å gjere alt brukervenleg og enkelt har ført til heilt nye utfordringar, som at det nesten har blitt vanskeleg å endre eit dokument på lokal PC utan at den endringa også blir lasta opp i skya og synkronisert på alle einingar. Ein heilt super funksjon når det er dette du vil, heilt håplaust når du treng ein unik lokal versjon. 

  • Liker 2
Skrevet
The Avatar skrev (2 timer siden):

Tenker meir at det er eit problem at IT-nerdane ikkje slepper ordentlig til. 

Etter mitt syn er den viktigaste årsaken til at datasystem har blitt vanskelege å bruke, at nokon utan teknisk forståing har innført endringar som var tenkt som meir brukervenleg. Microsoft Office/Teams/Onedrive er eit godt døme; iveren etter å gjere alt brukervenleg og enkelt har ført til heilt nye utfordringar, som at det nesten har blitt vanskeleg å endre eit dokument på lokal PC utan at den endringa også blir lasta opp i skya og synkronisert på alle einingar. Ein heilt super funksjon når det er dette du vil, heilt håplaust når du treng ein unik lokal versjon. 

Et godt eksempel på hvor dårlig it-nerder og brukere kommuniserer og hvor lite it-nerder forstår av reelle behov.

Skrevet

Vil ikke legge skylden på IT-avdelingen. Jeg har selv vært vitne til en høytstående leder som hadde forakt for Teams, så hen innførte Slack med brask og bram, som bare fragmenterte organisasjonen ytterligere.

Skrevet
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Vil ikke legge skylden på IT-avdelingen. Jeg har selv vært vitne til en høytstående leder som hadde forakt for Teams, så hen innførte Slack med brask og bram, som bare fragmenterte organisasjonen ytterligere.

Teams fungerer best til videomøte, selv om det alltid er noen som plundrer med å dele presentasjon, lydekko, holde kontakt med projektor osv osv.

Når Teams skal brukes sammen med andre lagringsmedier, mappestrukturer, telefonisystemer, chattetjenester, prosjektverktøy osv begynner problemene for alvor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...