Uderzo Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Der er min onkel Sitat – Jeg vil ikke se når de skyter, hvis det er greit? Tirsdag ettermiddag sitter den 40 år gamle mattelæreren Khaled Mohammed i et møterom i VGs kontorer i Akersgata i Oslo. Vi sitter sammen foran en skjerm. Mandag fikk han tilsendt en grusom video, fra fødebyen El Fasher i Sudan, over meldingstjenesten WhatsApp: Videoen viser fem væpnede menn fra RSF-militsen, gruppen som siden våren 2023 har vært i krig med den sudanske hæren. Krigerne står foran ti uvæpnede menn, som sitter i sanden. En av de ledende krigerne lader våpenet sitt og sier: «Jeg skal ikke la en eneste av dere overleve.» Så skyter han de forsvarsløse mennene, en etter en. VG advarer om sterke bilder i denne videoen: Vanskelig å forestille seg hvor grusomt det må være for denne mannen å se sin egen familie siste øyeblikk, hjerteskjærende. 3
DukeNukem3d Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Takk for tråd om dette. Det er fryktelige video og bilder jeg ser fra Darfur, jeg regner med at mye av det er forbudt å legge inn her. Så ille er det. Ingen tvil om at dette er et folkemord 1 1
DukeNukem3d Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Kan ikke det internasjonale samfunnet gå fysisk inn og stoppe islamistene? "– Det som skjer nå er et kalkulert og planlagt angrep på El Fasher. Det sier Mathilde Vu, rådgiver for Sudan i Flyktninghjelpen. De jobber tett med flyktninger som nå kommer fra El Fasher, blant annet fra teltleiren i nabobyen Tawila. – Folk som kan flykte, gjør det. Men det kommer inn meldinger om massedrap, voldtekter og plyndringer, sier Vu." Dramatisk endring i Sudan – videoer viser omfattende overgrep – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Endret 15 timer siden av DukeNukem3d 1
Tussi Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden https://www.pbs.org/newshour/amp/world/sudans-paramilitary-killed-hundreds-including-hospital-patients-in-darfur-residents-say?fbclid=IwVERDUANv9eVleHRuA2FlbQIxMAABHkcbRpfk0pjUUXMXp9cvknjhTbpGHfO3yWBgYMpDSCpQfKV-6b0RMHXQmrkB_aem_zgCjvYh_ur8nFo7U68qYtQ Mer detaljert om sykehusmassakren og litt til.
Tussi Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden https://www.nrk.no/norge/dramatisk-endring-i-sudan-_-videoer-viser-omfattende-overgrep-1.17631134 Måten disse er på er skremmende kjent fra 7 oktober i Israel. Det kan bare ganges med 1000, og ingen prøver å stoppe dem. 1
KalleKanin Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Krig og fred skrev (16 timer siden): De har brukt milliarder på PR. Finansfolk investerer i leiligheter der og de flytter dit for å unngå skatt, influensere drar dit for å poste selfies, og nylig så jeg dubai-is med gull eller noe sånt, som ble solgt her i Norge. Dette er noe som jeg stusser veldig over. Det er ingen ordentlig kritikk av UAE++ i norske medier. Å reise til Dubai blir sett på som kult. Jeg savner mye mer kritikk av det som er et egentlig ganske bedritent regime. Jeg synes generelt det er mye hykleri ute å går med tanke på hvem man kritiserer. Ja, vesten er ikke perfekt, men vi må i det minste prøve å hegne om de som i hvert fall _prøver_ å leve etter demokratiske verdier. Noe av den samme grunnen til at jeg synes noe av den massive kritikken mot USA som helhet blir feil. Kritiser gjerne bavianen Trump, men USA er fortsatt langt opp på skalaen over demokratiske stater. Det er veldig mange andre jeg heller vil kritisere enn dem. Nå sklir jeg litt ut i mine egne tanker, men synes generelt vesten er alt for gode til å rakke ned på seg og sine, og alt for lite kritiske til andre stater og diktaturer som har som modus operandi å bryte menneskerettighetene. Men ja, vesten bryter også menneskerettigheter innimellom, og man kan kritisere oss for mye som ikke alltid er smart og kan virke mot sin hensikt, men kom da med hva vi skulle gjort i stedet for? Hva er bedre alternativer? Hvordan skal vi nedkjempe grusomme ideologier? Krigen mot Russland har jo vist at i en del situasjoner er det kun rå makt som gjelder. Bruk da heller kreftene på å gjøre Verden (med stor V) i stort til et litt bedre sted. Ja, vi er ikke perfekte, men alternativene er verre. Hvorfor er vi så feige til å kritisere alle andre? Er det en naiv og misforstått versjon av å "vende det andre kinnet til"? Er det noe man skal kritisere enkelte kristne for, er det i så fall det. At man er alt for tilgivende mot det som virkelig er grusomt, mens man elsker å kritisere "sine egne" og det som i det store og hele er mindre ting. Endret 4 timer siden av KalleKanin 2
Krig og fred Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 54 minutes ago, KalleKanin said: Dette er noe som jeg stusser veldig over. Det er ingen ordentlig kritikk av UAE++ i norske medier. Å reise til Dubai blir sett på som kult. Jeg savner mye mer kritikk av det som er et egentlig ganske bedritent regime. Helt enig. Kanskje fordi journalister drar selv på ferie til Dubai, og deres samfunnsengasjement begrenser seg til Palestina og USA. 2
Klote Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden trn100 skrev (17 timer siden): Sånn er det jo over alt og alltid. Enhver er seg selv og sine nærmest, og ofte ikke det en gang. Men hva skal man gjøre? Ja, sånn er det overalt, hele tiden, ett eller annet sted. Det er ikke meningen at vi som sitter og fryser her oppe i Norge skal bry oss om alt som skjer rundt omkring på denne jordkloden. Fortsetter vi med å bry oss vil det ta knekken på oss til slutt. Og hva hjelper det? 1
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) KalleKanin skrev (1 time siden): Dette er noe som jeg stusser veldig over. Det er ingen ordentlig kritikk av UAE++ i norske medier. Å reise til Dubai blir sett på som kult. Jeg savner mye mer kritikk av det som er et egentlig ganske bedritent regime. Hmm, har det ikke vært veldig mange store negative og kritiske saker om UAE i norske medier de siste årene da? Spesielt rundt kvinners manglende rettigheter, utlendinger som blir fengslet og voldtekt osv, influensere som reiser dit, samt mye om Manchester City og sportsvaskingen. Husker også sakene om klimatoppmøtet. Også har man sakene om norske lag som har planlagt treningsleir i Dubai og avlyst det etter medienes fokus. Negative saker om Dubai-sjokolade. Kidnappingen av Sheika Latifa. En eldre norsk dame som ble kidnappet dit også. Dette er bare det jeg husker i farta, sikkert mye mer og. Føler det har vært svært mye i mediene jeg. Endret 3 timer siden av Snikpellik 3
Rune_says Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (12 timer siden): Kan ikke det internasjonale samfunnet gå fysisk inn og stoppe islamistene? ... Sudan er islamistisk, så det vil by på visse problem. 50 millioner er befolkningen i Sudan og 20 millioner i Tschad. USA har stoppet all nødhjelp (USAID nedlagt) som har vært største bidragsyter til mat og medisiner rundt om i verden. Kaotisk politisk miljø - hvem er forhandlingsparter? Kan man stole på de ? Hva synes de lokale innbyggerne? (Dvs ha ryggen fri ved aksjoner) Inn med soldater i et miljø som er et logistisk mareritt og hvor man ikke kjenner språk, kultur, historie eller kan garantere forsyningslinjer og forsterkninger og hvor antallet soldater er totalt underlegne i antall. Oppskrift på nederlag. Afrika ligger an til å bli verdens mest folkerike kontinent og har en anslått befolkning på 1,56 milliarder allerede. Jeg tror vi ser et skifte der land selv må ordne opp i sine (interne) kriger. Eneste unntak er om de krysser landegrenser og er del av en eller annen forsvarsallianse. UAE, USA, Russland og Kina har hver på sine måter fingrene i Afrika-paien med gull, mineraler, olje etc. Ofte betaler disse økonomiske supermaktene de afrikanske landene / folkegruppene / krigsherrene med våpen i bytte mot Afrika's naturressurser. Det eskalerer små stammekriger til brutale nedslaktinger. Endret 3 timer siden av Rune_says 3 2
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 13 hours ago, Uderzo said: Der er min onkel Vanskelig å forestille seg hvor grusomt det må være for denne mannen å se sin egen familie siste øyeblikk, hjerteskjærende. Fikk lyst til å gi fyren en klem.
Tussi Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Rune_says skrev (1 time siden): Jeg tror vi ser et skifte der land selv må ordne opp i sine (interne) kriger. Eneste unntak er om de krysser landegrenser og er del av en eller annen forsvarsallianse Men det blir det samme som å si at hadde Tyskland kun utslettet egne jøder så kunne man ikke gjort noe. Det er en åpenbar plikt for verden å stanse folkemord. Vi så sanksjonene mot Israel selv om det der er uenighet om hva som skjer. Vi så at verden grep inn i Sinjar. Vi så verden grep ikke inn i Darfur sist,.ei heller i Rwanda, med muligens over en million drept kun pga sin etniske tilhørighet i Rwanda alene Vi kan ikke la være å gripe inn. Nå vil det bli svært vanskelig, verden burde grepet inn FØR denne byen falt 1
DukeNukem3d Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden (endret) Rune_says skrev (2 timer siden): USA Det pågår et reelt folkemord og alt du vil prate om er sedvanlig debatt om USA. Trist. Tror ikke US-AID (som jeg var imot å kutte i, selv om USA er i praksis på vei mot et konkursbo om de ikke tar tak i gjelden snart) kunne forhindret denne islamistiske nedslaktingen. Endret 28 minutter siden av DukeNukem3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå