Kakkelfant Skrevet tirsdag kl 10:17 Skrevet tirsdag kl 10:17 (endret) On 10/26/2025 at 10:23 PM, Jobs said: Hvor får du kjøpt dette ? Om du ikke får tak i 10 kilo sekker med tørkede brune bønner er det disse som er de samme i mindre forpakning (koster 35 kroner/stk hos kiwi, 700 ish kroner for 10 kilo): Endret tirsdag kl 10:21 av Kakkelfant 1 1
Hugo_Hardnuts Skrevet tirsdag kl 12:08 Skrevet tirsdag kl 12:08 bzzlink skrev (16 timer siden): De strammet inn ganske raskt etter at jeg fikk det. Først tok de ammunisjonen. Så kom det en lås i magasinåpningen, som jeg hadde nøkkel til. Det var ikke noe suksess for da begynte alle å møte opp på øvelse uten nøkkelen sånn at man slapp å skyte Videre så tok de tennstempel en stund og tilslutt hele sluttstykket Jeg slapp unna låsen, men var med på "tennstempel/sluttstykke lagres sentralt"-epoken. Det var fullstendig meningsløst. Så kan man mene mye om beredskapen er svekket eller styrket med de endringene HV har vært igjennom, men jeg vil nå si at generelt oppleves treningene nå som langt mer meningsfulle enn tidligere, og folkene er generelt også betydelig mer motivert. I den grad det klages, handler det lite om innhold og i hovedsak om at en del taper ganske mye penger på å bli innkalt. 1
The Avatar Skrevet tirsdag kl 12:32 Skrevet tirsdag kl 12:32 Hugo_Hardnuts skrev (10 minutter siden): Jeg slapp unna låsen, men var med på "tennstempel/sluttstykke lagres sentralt"-epoken. Det var fullstendig meningsløst. Det verste med den løysinga var eigentleg at dersom vi hadde blitt invadert og alle i heimevernet skulle ikle seg uniform og ta med sitt "tørre" våpen til samlingsstaden, så hadde soldaten vært eit fullt lovleg krigsmål for fientlege soldatar som openbart ikkje kan vite at soldaten dei møter på gata har defekt våpen og ingen ammunisjon. Etter mitt syn så er det så enkelt som at dersom du ikkje stoler på at soldatane kan oppbevare fungerande våpen heime, så burde heile våpenet være oppbevart i leiren. For enten har du ein strategi på at soldatane skal møte opp og hente ut alt nødvendig utstyr før dei kan forsvare landet, eller så har du ein strategi på at soldatane kan starte sin motstandskamp frå eigen heim. Det hjelp lite å ta AG3'en på ryggen utan sluttstykke og springe til skogs for å forsvare landet når du ikkje kan bruke AG'en til anna enn klubbe. Er ellers einig i at ordninga for heimevernssoldatar må blir betre, enten ved at ein får kompensert sine økonomiske tap på å være på repetisjonsøvelse, eventuelt at alle har samme tapet gjennom at alle over 18 år enten er på repøvelse eller tenestegjer i sivliforsvaret. I alle tilfeller så trur eg at det å preppe så mykje at du må ha våpen for å beskytte deg mot naboane dine, vil være ein dårleg plan på lang sikt. Fungerer kanskje greit om ein ser for seg at det blir fullstendig anarki og alle mot alle, men realistisk sett så skal vi ha ganske langvarige kriser før samfunnsstrukturen går såpass i oppløysing. 2
oddeh Skrevet tirsdag kl 12:43 Skrevet tirsdag kl 12:43 Hugo_Hardnuts skrev (21 minutter siden): Jeg slapp unna låsen, men var med på "tennstempel/sluttstykke lagres sentralt"-epoken. Det var fullstendig meningsløst. Så kan man mene mye om beredskapen er svekket eller styrket med de endringene HV har vært igjennom, men jeg vil nå si at generelt oppleves treningene nå som langt mer meningsfulle enn tidligere, og folkene er generelt også betydelig mer motivert. I den grad det klages, handler det lite om innhold og i hovedsak om at en del taper ganske mye penger på å bli innkalt. Våpen i mitt HV-område er sentraltlagret, så slipper heldigvis styret med å ha det hjemme. Har bare vært på én øvelse, men det var nyttig og en god opplevelse. Jeg tjente faktisk på øvelsen ettersom jeg fikk full lønn + "lønn" fra Forsvaret. Når det gjelder beredskap så er alt annet HV-utstyr hjemme. Dette inkluderer ABC-vern om "shit really hits the fan". Har alternativ oppvarming og kokemulighet. Masse vann og langtidsholdbar mat til folk og dyr. Ris er genialt ettersom det holder seg "uendelig" og kan brukes til det meste. Portable solcellepaneler for lading av hodelykter, mobil, pc og radio. 2
Jobs Skrevet tirsdag kl 12:50 Forfatter Skrevet tirsdag kl 12:50 The Avatar skrev (13 minutter siden): I alle tilfeller så trur eg at det å preppe så mykje at du må ha våpen for å beskytte deg mot naboane dine, vil være ein dårleg plan på lang sikt. Fungerer kanskje greit om ein ser for seg at det blir fullstendig anarki og alle mot alle, men realistisk sett så skal vi ha ganske langvarige kriser før samfunnsstrukturen går såpass i oppløysing. Det er bare omfattende bruk av atomvåpen slik at vi ikke får dyrket mat på flere år at det blir så galt som du beskriver. Kriser uten bruk av atomvåpen blir maks snakk om noen uker uten strøm og mat enkelte steder.
Leo_ Skrevet onsdag kl 23:58 Skrevet onsdag kl 23:58 Jobs skrev (På 26.10.2025 den 21.01): Hvordan vil du forberede deg og din familie om det verste skulle skje ? Om det VERSTE skulle skje..? Jeg er aktiv dynamisk sportsskytter og har tre pistoler i 9mm, en pistol i .22, en rifle i 9mm og en rifle i .22, rundt 5000 smell lagerført og utstyr for å lage rundt 10'000 9mm til - Jeg tar det jeg trenger fra de som har preppa godt 🙂 Dette er selvsagt ekstremt usannsynlig, for de aller aller fleste er litt hermetikk, tørrmat og et par 20 liters dunker med vann med klortabeletter i mer enn nok, men det er absolutt lurt å ha tenkt over saken.
Dotten Skrevet torsdag kl 14:53 Skrevet torsdag kl 14:53 (endret) Har levd uten mobil en uke. Er noenlunde i live. Lå også et par dager i telt i sommer. Befriende. Er du ikke klar til å leve noen uker uten elektristet og tilgang til mat (butikk) og vann (spring), da er du ikke særlig godt forberedt. Ha slikt på lager. "Den som feiler med å forberede seg, forbereder seg på å feile." Endret torsdag kl 14:54 av Dotten 1 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 17:41 Skrevet torsdag kl 17:41 https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/telting/telttilbehor/nodsovepose-029445/
Vokteren Skrevet fredag kl 08:35 Skrevet fredag kl 08:35 Følger myndighetene opp egne anbefalinger når offentlige tilfluktsrom forfaller? https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/raser-over-tilfluktsrom-elendig-forfatning/18223885/
Uderzo Skrevet fredag kl 13:34 Skrevet fredag kl 13:34 HV diskusjonen er splittet ut i en egen tråd: 2
Jarmo Skrevet fredag kl 19:13 Skrevet fredag kl 19:13 (endret) Tja? Har boxmat og tørrmat for ca. en mnd, lang holdbarhet. Campingvogn i hagen, med alt vi trenger. Solpanel på taket, 100 Ah batteri, 2x10kg gass. Alt går på strøm/gass. 12 volt/gass om nødvendig. 5 volt til lading, DAB, mobil, lys osv. En hele haug med batterier og batteribanker. Noe ekstra isolert og utetelt. Truma sentralvarme. Soveposer ned til - 20(aldri her, mest -15-16 en eller to dager) Vannrenser og ørten bekker i nærheten, fra Jotunheim. Fiskemuligheter og masse hjort i hagen. Bålpanne i hagen og mye ved. Ekstra gassbrenner med flere patroner(store) 2 dieselbiler med fylle tanker hele tiden.(mer eller mindre) Huset har vedfyring i tilfelle strømmen går. I grunn kan jeg ta vare på ca. 10-12 personer om krise. Flere her som ikke har vedovn. osv. Endret fredag kl 19:34 av Jarmo 1
The Avatar Skrevet lørdag kl 09:49 Skrevet lørdag kl 09:49 Jarmo skrev (På 30.10.2025 den 18.41): https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/telting/telttilbehor/nodsovepose-029445/ Slike produkt forstår eg ikkje heilt vitsen med i samband med beredskap, anna enn dersom 129 kr er alt du har råd til å betale. I både heimen og bilen har du plass til sovepose av litt høgare kvalitet og som isolerer litt betre. Eg skjønner poenget med ein superliten sovepose i dagstursekken der ein dårleg sovepose er betre enn ingen om uhellet skulle være ute, men i bilen og i alle fall i heimen så skaffer du deg sovepose som varer i meir enn eit døgn. 1
0laf Skrevet lørdag kl 12:24 Skrevet lørdag kl 12:24 (endret) Ingen prepper, men bor i nærheten av et mellomstort vann, og har kjøpt et lite vannfilter og tabletter beregnet på den slags Tar opp nær sagt ingen plass, og kan rense titusenvis av liter med vann dersom det skulle være krise Har også propan stående, har alltid en full flaske i reserve til grillen, dersom den som er i bruk går tom, og det holder til noen måneder med grilling, og skog er det nok av dersom man skulle trenge ved i en krise Pakker med tørrmat som holder nærmest evig er å få kjøpt, men har ikke gått til det skrittet, men vi har alltid en haug med pasta, ris og lignende stående, ofte 10-15 kilo av hvert, som brukes opp og fornyes etterhvert, diverse hermetikk osv, nok til å klare seg i noen måneder Fra å ha tilbrakt noe tid utendørs så har jeg allerede tennstål, kniver, våpen, fiskestang, generell kunnskap om feller og den slags, og skogen i nærheten er full av hare, rådyr, elg og annet, sjøen er full av fisk, så skal nok finne mat Dersom det blir atomkrig antar jeg at jeg ikke er en av de få som overlever uansett, og skulle jeg være det så satser jeg på at noen av mine døde naboer er preppere Endret lørdag kl 12:28 av 0laf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå