Gå til innhold

Kjøp av hus frå familiemedlem, pris for kontrakt og oppgjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nokon som har erfaring med å kjøpe hus utanfor marknaden, td. av familiemedlem, der pris er avklart og du kun treng hjelp til det formelle?

Meglaren dei me kjøper av har kontakt med skal ha 20 000,- for jobben. Propr skal ha 9900,-. 

Finnes det fleire alternativ, ev. mogleg å gjere det billegare?

Eg er medlem i LO Favør, men klarte ikkje heilt å finne ut av kva det ville kosta å brukt advokat gjennom det. Nærmaste eg kom var 2019,- kroner timen hos Legalis.

Endret av Zeph
Videoannonse
Annonse
Skrevet

9900,- er nok vanskelig å slå prismessig med det som er inkludert hos Propr, men det tredje alternativet er vel å finne en advokat som driver med sånn som dette.

Skrevet

Hvorfor trenger dere noen utenforstående?

Det eneste du/dere trenger er en kjøpskontrakt (lastes ned fra forbrukerrådet sin hjemmeside) som dere signere og melder inn selv samt betale dok.avgift (av markedsverdi, dersom kjøpsverdi er under markedsverdi). 

Eller hvorfor tenker du at dere trenger noen utenforstående? Forventer du at det skal bli tvister i etterkant?

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (2 minutter siden):

Godt poeng. Meg bekjent så "må" man ha brukt megler/propr eller lignende for å kjøpe selger/kjøperforsikring.

Skrevet (endret)
wampster skrev (6 minutter siden):

Det eneste du/dere trenger er en kjøpskontrakt (lastes ned fra forbrukerrådet sin hjemmeside) som dere signere og melder inn selv samt betale dok.avgift (av markedsverdi, dersom kjøpsverdi er under markedsverdi). 

Eller hvorfor tenker du at dere trenger noen utenforstående? Forventer du at det skal bli tvister i etterkant?

Det var litt sånt eg ville finne ut av. Kva gjer ein advokat som me ikkje kunne klart sjølve? Er det mykje greier med papir og sånt for å få det til? Er det noko du må ha advokat til?

Kan banken kreve profesjonell involvering for å sikre seg sjølv?

Eg ventar ingen tvist. Det er nær familie, me er godt kjent med huset og har takstrapport.

Huset skal kjøpast med både eigenkapital og lån, men der har vel banken kontroll.

Endret av Zeph
Skrevet
3 minutes ago, Zeph said:

Det var litt sånt eg ville finne ut av. Kva gjer ein advokat som me ikkje kunne klart sjølve? Er det mykje greier med papir og sånt for å få det til? Er det noko du må ha advokat til?

Eg ventar ingen tvist. Det er nær familie, me er godt kjent med huset og har takstrapport.

Huset skal kjøpast med både eigenkapital og lån, men der har vel banken kontroll.

Det en advokat (eller megler) kan tilby er å være en "nøytral" tredjepart som sitter på salgssummen i perioden mellom dere har sendt inn papirer til Kartverket og fått bekreftelse på tinglysing tilbake.

Denne perioden kan være noen dager og frem til da er salget ikke gjennomført i statens register.

Når man får bekreftelsen fra kartverket så kan advokat (megler) betale ut pengene til selger.

Dette sikrer at ikke selger får pengene før kjøper har fått hjemmel til eiendommen.

Det høres ikke ut som dere trenger denne ekstra tjenesten.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Zeph skrev (10 minutter siden):

Det var litt sånt eg ville finne ut av. Kva gjer ein advokat som me ikkje kunne klart sjølve? Er det mykje greier med papir og sånt for å få det til?

Da jeg kjøpte bolig av faren min (10 år siden ca) lastet vi bare ned kjøpskontrakt fra forbrukerrådet, fylte den ut med alt av info, vedlegg, etc og meldte det inn selv. Ingen av oss tegnet kjøp/salgs forsikring naturlig nok da begge parter var like kjent med eiendommen. Jeg kjøpte riktignok en leilighet så grense på hva som kan være feil/mangel. Ved et huskjøp kan det være greit å ha en tilstandsrapport i bunn.

Viktig at en betaler dok.avgift av reel markedsverdi, så vi fikk en verdivurdering som vi la til grunn for betaling/utregning av dok.avgift så det ikke kunne bli noe kluss med/mot staten i etterkant

Presiserer at bare fordi det funket fint for meg, betyr ikke at det ikke kan oppstå konflikter i ettertid for andre og at jeg ikke kan holdes ansvarlig (litt i overkant, men vil ikke havne i trøbbel). 

edit: Er en av dere medlem hos Huseierne vil jeg tro at de har litt info om slikt og/eller man kan ringe dem og få deres syn på slik (om man skulle ønske og/eller trenge det.)

Endret av wampster
Skrevet

Det du trenger oppgjørsmegler til er å sikre mot den andre partens kreditorer. Dersom en av dere har økonomiske problemer (som man vet om, eller som man ikke vet om) så er det en risiko for at kreditorene tar kjøpesummen uten at kjøper får huset, eller tar huset uten at selger får pengene. Oppgjørsmegler er en forsikring mot dette, både bokstavelig talt (de har ansvarsforsikring om de gjør feil) men først og fremst ved at det å bruke en tredjeperson som sitter på pengene mens skjøtet tinglyses gjør at kreditorene aldri kan få tak i penger/eiendom uten at motparten har fått eiendom/pengene. 

Er du helt, helt trygg på at dette ikke er en risiko kan du gjennomføre oppgjør selv. Det er bare å sende inn skjøte og betale når tinglysingen er på plass, evt. betale når skjøtet sendes inn. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Det du trenger oppgjørsmegler til er å sikre mot den andre partens kreditorer. Dersom en av dere har økonomiske problemer (som man vet om, eller som man ikke vet om) så er det en risiko for at kreditorene tar kjøpesummen uten at kjøper får huset, eller tar huset uten at selger får pengene. Oppgjørsmegler er en forsikring mot dette, både bokstavelig talt (de har ansvarsforsikring om de gjør feil) men først og fremst ved at det å bruke en tredjeperson som sitter på pengene mens skjøtet tinglyses gjør at kreditorene aldri kan få tak i penger/eiendom uten at motparten har fått eiendom/pengene. 

Er du helt, helt trygg på at dette ikke er en risiko kan du gjennomføre oppgjør selv. Det er bare å sende inn skjøte og betale når tinglysingen er på plass, evt. betale når skjøtet sendes inn. 

Begge partar har ein stabil økonomisk situasjon, begge har finansieringsbevis og det er ingenting som tilseier at det skulle dukke opp økonomiske problem med nokre av partane.

Skrevet

Eg skal sjekke med banken sidan det er lån involvert.

Finnes det ei smørbrødliste eller er det så enkelt som å skrive ut kontrakt, skrive på alt, sende inn og overføre pengar?

Selgar skal bruke pengane til kjøp av bustad, så om eg får gjennomført det ila. eit par veker kan dei unngå mellomfinansiering. Våre midlar kjem frå sparekonto og lån.

Banken vil kanskje ikkje overføre pengar til selgar før dei ser at me har overtatt bustaden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...