Morromann Skrevet i går, 06:34 Skrevet i går, 06:34 iblazeqt skrev (21 timer siden): Ja, som regel kan partiene gjemme seg bak manglende flertall. Det kan dog ikke AP her. Syns begge problemstillingene er ille. Men jeg sitter ikke på en bedre løsning. Men stiller spørsmål til hvor demokratisk vår prosess i realiteten er. Ihvertfall mer demokratisk enn det "arbeider"-partiet og Høyre har ønsket seg hvor "forslaget med flest stemmer" skulle bankes gjennom vedrørende statsbusjettet. Takk og lov for at de to partiene ikke har flertall sammen på Stortinget! Jarmo skrev (21 timer siden): Det tror jeg nok fort kan skje. Det er absolutt en mulighet at de neste 4 årene vil se hyppige regjeringsskifter med regjeringer som kastes etter mistillitsforslag. Men hvem vil erstatte en AP-regjering som må gå av? Vil SP sitte som minipartner i en FRP-dominert regjering? Jeg stiller meg meeeget tvilende til det. En ren FRP-regjering? I mangel på alternativer kan det bli en realitet ja; men en slik regjering vil ha et skjørt grunnlag for støtte i Stortinget. En FRP-Høyre-regerjering hvor rollene er snudd fra sist kan jo skje; men det vil vel være ydmykende for Høyre å være mikropartner for et stort FRP. Jarmo skrev (1 minutt siden): Herlig å se at Roar Hagen fortsatt gjør karikaturer. Han har vel vært med VG i nærmere 40 år nå. Og har slående fremstillinger av Støre(ofte med flosshatt)og det i en avis som ellers er nesegruse i sin beundring of nærmest forgudelse av Støre. 4 1
Klote Skrevet i går, 06:44 Skrevet i går, 06:44 Bare kvalmt å høre på de krampaktige bortforklaringene fra de "ansvarlige" politikerne. Veldig forutsigbart at grasrota våknet og krevde at løgnene ble til virkelighet. Heldigvis står løgnene for evig tid. Vinn vinn. 3 1
Cyrio Skrevet i går, 07:14 Skrevet i går, 07:14 Powertrainer skrev (1 time siden): jeg tror fortsatt mye "valgflesk" går "under radaren" med lignende svindel. Det kan ha med min oppfatning over hvor useriøs politikken har blitt,spesiellt i valgkamper. 100% 5
Klote Skrevet i går, 10:16 Skrevet i går, 10:16 Lagabøter skrev (18 timer siden): Hvorfor så mye oppstyr? Hele valgkampen er jo konkuranse i valgflesk, og er vel ikke første gang en regjering bryter løfter Å bryte løfter kan skyldes ulike årsaker, i politikk kan partier tvinges til å måtte gå fra løfter, fordi de kan jo ikke være sikre på om det de lover får flertall i Stortinget. Å lyve ved å formidle beviselige usannheter er noe HELT ANNET enn å bryte valgløfter. I dette tilfellet er det i tillegg sterkt aggraverende omstendigheter som skyldes kjennskap til nylige egne vedtak, nært forestående valg, og en svertekampanje mot høyresiden som var basert på egen løgn. I et sunt og anstendig demokrati burde dette ført til regjeringens avgang, og utlysning av nyvalg. I Norge er noen syltynne bortforklaringer nok, deretter glemmes det hele, og de høye mørke herrene kan fortsette sin ferd, skamløst med hevet hode og formidle trygghet og ansvarlighet. Ps: hadde det blitt utført et nyvalg om to uker ville venstresiden tapt valget, garantert. Så alvorlig er en slik løgn. I stedet kan sittende regjering klatte over og bortforklare mens de venter på at folket glemmer. 4 1
Klote Skrevet i går, 11:23 Skrevet i går, 11:23 (endret) Stoltenberg ønsker også å bortforklare og forenkle det hele til en alvorlig "feil", som må ryddes opp i. – Det er ein alvorleg feil at det blei sagt ting som ikkje blei følgt opp i budsjettet, seier finansminister Jens Stoltenberg til NRK. – Då er det viktig å gjere to ting: Det eine er å beklage, det har vi gjort, og det er noko eg sjølvsagt er heilt einig i. Men enda viktigare enn å beklage er jo at vi retter opp og ryddar opp, legg han til. Feilen var ikke at det ble sagt noe som ikke ble fulgt opp i budsjettet. Feilen var at budsjettet var vedtatt, og det som ble sagt og lovt i ettertid var motsatt av det som var blitt vedtatt. Det er ikke en feil, det er å fortelle noe en vet ikke er sant. Altså en løgn. https://www.nrk.no/nyheter/stoltenberg_-_-ein-alvorleg-feil-1.17621614 Endret i går, 11:25 av Klote 6 1
Jarmo Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden More to come: Sitat Allerede i 2024 slo fylkesrådet alarm om at gratisferjene var underfinansiert. Da meldte NRK at Nordland hadde et underskudd på 16,8 millioner kroner som følge av ordningen. Med 23 ferjesamband er Nordland et av landets største ferjefylker, og fylket er dermed spesielt hardt rammet når kompensasjonen ikke dekker inntektstapet. – Så lenge gratis ferjer er underfinansiert, betyr det at grepene vi ønsker å gjøre om sommeren, som økt frekvens og flere ferjer, blir vanskeligere å gjennomføre, sa daværende fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H), til NRK i oktober i fjor. Flertallet på fylkestinget i Nordland reagerer på at kompensasjonen til fylkeskommunene ikke står i forhold til de tapte billettinntektene. Ifølge pressemeldingen vil tapet i billettinntekter utgjøre mellom 100 og 170 millioner kroner når regjeringen viderefører gratis ferje. – Samtidig styrkes fylkeskommunens økonomiske rammer med 58 millioner kroner. Det betyr at ordningen er underfinansiert med mellom 40 og 110 millioner kroner. Etter flere år med gratis ferje er det heller ikke gitt at summen for tapte billettinntekter er den samme som da ordningen ble innført. Samtlige gruppelederne, bortsett fra Arbeiderpartiet, stiller seg derfor bak kravet om full kompensasjon når det endelige statsbudsjettet skal vedtas. Kilde: i Sandnessjøen, ABO. 1 1
BadCat Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden I går ble det igjen gjentatt at det har begått feil. Skuffende, mildt sagt. Det er ikke en feil å gjøre noe med hensikt. At det får et utilsiktet eller feil utkomme betyr ikke at feil ble begått. 2
BadCat Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) På tide å innse at vi lever i et langstrakt land. Vi trenger fergestøtte og andre goder, blant annet sletting av studiegjeld for de som er villige til å bo i distriktene. Endret 13 timer siden av BadCat 2
Morromann Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Klote skrev (På 22.10.2025 den 8.44): Bare kvalmt å høre på de krampaktige bortforklaringene fra de "ansvarlige" politikerne. Veldig forutsigbart at grasrota våknet og krevde at løgnene ble til virkelighet. Heldigvis står løgnene for evig tid. Vinn vinn. Grasrota hadde 4 ÅR til å "våkne". 4 år med redusert kjøpekraft og levestandard og LIKEVEL ga de "arbeider"-partiet fornyet tillit og økt oppslutning. Så den "grasrota" gir jeg ikke mye for om de nå "våkner" en måned for sent. Dessuten har "grasrota" hukkomelse og oppmerksomhet som gullfisker og det hele er glemt om en måned. Ihvertfall om to. Klote skrev (22 timer siden): I et sunt og anstendig demokrati burde dette ført til regjeringens avgang, og utlysning av nyvalg. Norge er vel et av få land i Vest-Europa hvor nyvalg i praksis er umulig så vidt jeg har skjønt. I Danmark derimot er det statsministeren som utlyser valg og hen kan oppløse tinget; så vidt jeg har skjønt når som helst innenfor en 4-årsperiode med frist på 4 år etter forrige valg(om han ikke oppløser innen da blir det valg uansett). I Norge er det for store parlamentariske forhindringer for at det er mulig i praksis. Men det burde ha vært mulig når den parlamentariske situasjonen blir fastlåst. Klote skrev (22 timer siden): I Norge er noen syltynne bortforklaringer nok, deretter glemmes det hele, og de høye mørke herrene kan fortsette sin ferd, skamløst med hevet hode og formidle trygghet og ansvarlighet. Folket har jo mye av skylden selv som stemmer på de samme løgnerne omat og omat og omat og omat. Det var ren overfladiskhet som sikret AP seieren i år. Etter 4 år med løgn og bortforklaringer om strømpriskrisen, elektrisifering av sokkel, ignorering av rettskraftige høyesterettsdommer, matpriser som går i taket, de største rentehevingene i Europa, kronen gjort til en søppelvaluta, batterifabrikker, datasentre, avståelse av grunnleggende nasjonale ressurser til EU, implementering av det ene hersens EU-direktivet etter det andre, ramponering av naturen for "det grønne skiftet", lover om overvåkning og spionasje på folket osv. osv. osv. Alt dette er lett tilgjengelig informasjon for alle som gidder å følge med og se forbi "Jens er så kjekk så da må jeg stemme AP". Så jeg har ikke noen medlidenhet for de som stemte AP i år og begynner å klage nå. De fikk nøyaktig det de stemte for og de kan trøste seg med at de fikk med seg Jens. Jeg og andre som ikke stemte AP har mer legitim rett til å klage synes jeg. De 28 prosentene fikk det de stemte for og får være glade for det. Det burde ikke ha kommet som et sjokk. Kanskje et godt råd er å stirre mindre inn i små fordummingsskjermer og litt mindre reality-TV og litt mindre Dagbladet og VG de neste 4 årene kan være et godt råd? Klote skrev (22 timer siden): Ps: hadde det blitt utført et nyvalg om to uker ville venstresiden tapt valget, garantert. Så alvorlig er en slik løgn. I stedet kan sittende regjering klatte over og bortforklare mens de venter på at folket glemmer. Jeg er ikke overbevist. Siste meningsmåling viste minimale endringer; tror AP gikk tilbake bare 2%. Husk at eldre damer over 60 som stemmer "arbeider"-partiet fordi de synes Jens og Jonas er så kjekke og flotte er en betydelig og stor velgergruppe som bruker stemmeretten aktivt. Valgdeltakelsen der er høy desverre. Og de vil gjøre det igjen. Jeg ser disse eldre damene i Facebook-veggen til Støre, nesegruse av beundring for "flotte" Jens og Jonas. Mobbe de fattige gjør de også når de kommer innom og forteller hvor mye vanskeligere livssituasjonen deres har blitt de siste 4 årene og de velbemidlende eldre damene som forguder Støre skriver "flytt til utlandet da hvis du synes det er så fælt her". Er Støre og dagens ledelse i "arbeider"-partiet stolte av at deres mest lojale velgere er eldre damer i dessertgenerasjonen som mobber de fattige? 1
Morromann Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Klote skrev (21 timer siden): Stoltenberg ønsker også å bortforklare og forenkle det hele til en alvorlig "feil", som må ryddes opp i. – Det er ein alvorleg feil at det blei sagt ting som ikkje blei følgt opp i budsjettet, seier finansminister Jens Stoltenberg til NRK. – Då er det viktig å gjere to ting: Det eine er å beklage, det har vi gjort, og det er noko eg sjølvsagt er heilt einig i. Men enda viktigare enn å beklage er jo at vi retter opp og ryddar opp, legg han til. Feilen var ikke at det ble sagt noe som ikke ble fulgt opp i budsjettet. Feilen var at budsjettet var vedtatt, og det som ble sagt og lovt i ettertid var motsatt av det som var blitt vedtatt. Det er ikke en feil, det er å fortelle noe en vet ikke er sant. Altså en løgn. https://www.nrk.no/nyheter/stoltenberg_-_-ein-alvorleg-feil-1.17621614 En finansminister som drar på ferie, eller "bokturne" som han kaller midt under de mest krevende forhandlingene om statsbudsjettet - kan man kalle det ansvarlig styring? Ellers er bortforklaringene et eksempel på "gaslighting" brukt i politisk retorikk. Det er garantert ikke hans egne ord, men ting han har øvd seg på i møte med PR-rådgiverne på bakrommet.
Cyrio Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Morromann skrev (9 minutter siden): En finansminister som drar på ferie, eller "bokturne" som han kaller midt under de mest krevende forhandlingene om statsbudsjettet - kan man kalle det ansvarlig styring? Ellers er bortforklaringene et eksempel på "gaslighting" brukt i politisk retorikk. Det er garantert ikke hans egne ord, men ting han har øvd seg på i møte med PR-rådgiverne på bakrommet. "Arbeider"partiet lider dessverre av det som kan kalles overlegenhet. For å sammenligne litt med en ordinær barnefamilie, så forestiller AP seg at de har rollen til "far i huset" om man skal se på det med gammeldagse øyne. I deres øyne lar de "barna" gjøre som de vil så lenge det ikke er "farlig", for de vil jo gjerne fremstå som snille, rettferdige og demokratiske. Men når det skjer noe som de har en sterk mening om fordi de selv anser saken som viktig så må resten av familien vente på dem. Da er familiedemokratiet byttet ut med "Nå hører dere på meg!" Og "ingen gjør noe før jeg kommer" De anser det jo ikke som "farlig" at Jens er på bokturnering, for alle andre må jo bare vente til han finner ledig tid. Alt skal skje på hans/deres premisser ettersom de faktisk er "maktpersonen", og de andre er egentlig noen bortskjemte barn som må forhandles med/settes på plass når "nok er nok". Se for dere det utbruddet om f. Eks Listhaug hadde vært på bokturnering midt i det som er en relativt kritisk periode.. de hadde nok ikke latt det blitt forbigått.. De har nytt godt av å være et stort parti over lengre tid, og da blir de arrogante. 2 1
Subara Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Har ikke fulgt med så godt, men nå har de vel rettet opp "feilen". En diktator hadde ikke gjort det, så jeg synes ikke dette var så ille. Så bra at vi har en regjering der man samarbeider på tvers av partiene og kan ta selvkritikk. 1
mandodiao Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Subara skrev (9 minutter siden): Har ikke fulgt med så godt, men nå har de vel rettet opp "feilen". En diktator hadde ikke gjort det, så jeg synes ikke dette var så ille. Så bra at vi har en regjering der man samarbeider på tvers av partiene og kan ta selvkritikk. Det er bra, men de fortjener ikke skryt for det. Jeg får bare mindre tillit av politikerspråket i etterkant, der de prøver å prate seg selv vekk fra ansvar. Ingen kan ta skylden for en feil som ingen har gjort, de vet ikke hvor eller hvordan feilen har oppstått. Alle er bare offer for en mystisk feil. Men alle tar ansvar for å rette opp i feilen, da er alle på ballen. Noe som er litt gøy, er vell at mange av de som er mest provosert og har kjørt hardest på mot Ap, synest egentlig tiltakene med gratis ferge og nedskriving av studielån er tullete, og de har stemt i mot de. 3
obygda Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Subara skrev (31 minutter siden): Har ikke fulgt med så godt, men nå har de vel rettet opp "feilen". En diktator hadde ikke gjort det, så jeg synes ikke dette var så ille. Så bra at vi har en regjering der man samarbeider på tvers av partiene og kan ta selvkritikk. De har IKKE rettet opp feilen. Skal de gjøre det så må man faktisk si at valget var ugyldig og lyse ut nytt stortingsvalg. Så alvorlig er dette faktisk. Det er NULL tvil om at AP har tjent stemmer og trolig stortingsplasser som følge av denne "feilen". De har ikke opptredt redelig og slikt kan ikke bare fikses ved å gi etter og innføre valgløftet. Vi har nå løgnere som representerer oss på Stortinget. Endret 9 timer siden av obygda 1
Lyncs Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Subara skrev (1 time siden): Har ikke fulgt med så godt, men nå har de vel rettet opp "feilen". En diktator hadde ikke gjort det, så jeg synes ikke dette var så ille. Så bra at vi har en regjering der man samarbeider på tvers av partiene og kan ta selvkritikk. De ble nødt til å rette opp feilen. Dersom Trygve ikke hadde forlangt det for å forhandle om statsbudsjettet så er det garantert at feilen hadde blitt vedtatt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå