obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Subara skrev (13 minutter siden): Kultur er hva vi trenger i dårlige tider for å tenke på noe annet og aktivisere oss. Alt fra å gå på kunstutstillinger og konserter til lefsebaking, går jeg ut i fra. Kultur bygger vår nasjon og identitet og viser oss fram for verden. Noe vi kan være stolte av. Vi har offentlige bygg som forfaller. Disse bruker vi og turister som bakgrunn når vi fotografer på mobilene. Så fantastisk, hit vil vi reise! Kultur gir mening for de som ikke liker å se på fotball - ofte kvinner. Her også som kilde til likestilling, demokrati og ytringsfrihet. KI kommer inn som noe nytt. Jeg synes at estetikken i seg selv bør få mer plass. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringa-prioriterer-kunst-og-kultur/id3123804/ Aldri vært på et kultur arrangement i hele mitt liv...hvilket er noen år. Hva søren skal vi med slikt?
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Forøvrig hvis det foregår svindel i kulturavdelingen så er det ein anna avdeling enn statsbudsjettet* så bør ta hånd om det. Endret 1 time siden av Drunkenvalley Skriveleif 2
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (Akkurat nå): Aldri vært på et kultur arrangement i hele mitt liv...hvilket er noen år. Hva søren skal vi med slikt? Vi med små barn er på slikt hele tiden, vi skal på kulturnatt i helgen feks. 4
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Sjørøver skrev (4 minutter siden): Hvor mye særnorsk kultur har blitt produsert de siste årene? Noe som har vært en eksport suksess? Hadde det vært særnorsk, helt greit. Men det aller meste er bare søppel og tilkarring. Setter folk i aktivitet, selv om ymse kvalitet. Også arrangementer der frivilligheten er med er viktig. Endret 2 timer siden av Subara 2
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Kulturdirektoratet tar i mot søknader i altinn, så det er veldig strengt. Samme sted vi fyller ut skattemeldingen. 2
trikola Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 22 minutes ago, obygda said: Men ny regjering kan vi jo få. Ap er i mindretall. Men sammensetningen av Storinget endrer seg jo ikke. Skal Kongen gi oppdrag til regjeringsdannelse til Sylvi? Eller Erna? Eller Trygve? Om det er et personalproblem for deg - Sylvi og Trygve er verre enn Jonas for min smak.
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Sjokkerende nyhet å lese at fleire her inne som syt over kultur berre ikkje begripe kva kultur er. 🤣 Kultur er mangt. Mistenker ein del av disse kulturbudsjettene går i konserter og mange andre arrangementer, stimulere utvikling av kunst i lokalmiljøet, m.mer. 2
mandodiao Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (11 minutter siden): Aldri vært på et kultur arrangement i hele mitt liv...hvilket er noen år. Hva søren skal vi med slikt? Jeg går ikke i kirken, eller moskeen heller for den del. Så jeg synest vi burde kutte alle penger som går til den norske kirken, og ikke minst alle de andre tros- og livssynsamfunn. De kan betale for seg selv si... Men men sånn er livet i et samfunn 4
Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (29 minutter siden): Aldri vært på et kultur arrangement i hele mitt liv...hvilket er noen år. Hva søren skal vi med slikt? Aldri vært på kino, konsert, show, utstilling eller teater? Tror jeg ikke på. Med tanke på hvor mye befolkningen benytter seg av kultur så tenker jeg at hva søren skal vi med slikt besvarer seg selv. 1
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Er ikkje fort sport og idrett også under kulturtilbud? 1
Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (2 timer siden): Er vell en halvering i kvoteflyktninger? Tallet på kvoteflyktninger går ned fra 500 til 100. Under Solberg-regjeringen var tallet på 3000. Nåværende regjering senket først tallet til 2000, så 1000, så 500 og nå er altså forslaget 100. 1
Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): Er ikkje fort sport og idrett også under kulturtilbud? Jepp, sport og idrett er inkludert i kulturbudsjettet. Blant annet er en stor del av dette kulturbudsjettet full momskompensasjon til frivillige organisasjoner, som berører idrettslag. Det inkluderer også bygging av idrettsanlegg. 1 1
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tenkte berre eg kunne sverge svømmehaller var ein del av kulturtilbudet i kommunen hehe. 1
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (8 minutter siden): Tallet på kvoteflyktninger går ned fra 500 til 100. Under Solberg-regjeringen var tallet på 3000. Nåværende regjering senket først tallet til 2000, så 1000, så 500 og nå er altså forslaget 100. aha, jeg troddet det gikk fra 200 til 100. my brad!
ole_marius Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) obygda skrev (58 minutter siden): Aldri vært på et kultur arrangement i hele mitt liv...hvilket er noen år. Hva søren skal vi med slikt? Kultur er rekreasjon som har til hensikt å gi en impuls som er noe annet enn dagligdagse handlinger aka jobb, carl og co på kvelden, og pub innimellom. Ved å bli eksponert for noe som er annet enn rutiner er hensikt å gi deg noe nytt å reflektere på. At man har mye dårlig kunst er jeg enig i, derimot når jeg går på galleri og div. musikaler etc, så prøver jeg å se det tekniske bak de gode kunstverkene. Om det er mallerier, så kan jeg sette pris på at noen har mestret en spesifikk material og teknikk bak maling. For opera, ev. musikaler er det kostymer, scene kunst, musikk etc. En annen diskusjon som jeg derimot mener er at kunst er elitisk. Med dette legger jeg i en mening at mye er dyrt å betale seg inn til, noe som distanserer det å oppleve kultur til dem med penger. Endret 1 time siden av ole_marius
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Faktiskt kunstgallerier er ein ganske liten andel av kulturtilbudet da. Mange av dei er også berre tvert ut gratis eller lavkostnad å besøke det eg har opplevd. 2
Smule8o Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 14 minutes ago, ole_marius said: Kultur er rekreasjon som har til hensikt å gi en impuls som er noe annet enn dagligdagse handlinger aka jobb, carl og co på kvelden, og pub innimellom. Ved å bli eksponert for noe som er annet enn rutiner er hensikt å gi deg noe nytt å reflektere på. At man har mye dårlig kunst er jeg enig i, derimot når jeg går på galleri og div. musikaler etc, så prøver jeg å se det tekniske bak de gode kunstverkene. Om det er mallerier, så kan jeg sette pris på at noen har mestret en spesifikk material og teknikk bak maling. For opera, ev. musikaler er det kostymer, scene kunst, musikk etc. Men hvorfor skal staten betale for sånne fritidssysler for voksne mennesker?
Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Smule8o skrev (Akkurat nå): Men hvorfor skal staten betale for sånne fritidssysler for voksne mennesker? Fritidssysler? Rundt 100.000 er sysselsatt innenfor kultur i Norge. 1
Drunkenvalley Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Også er det vanskelig å drifte ein del av disse uten offentlig støtte, samtidig som det er ønskelig at tilbudet eksisterer. 1
Baranladion Skrevet 56 minutter siden Skrevet 56 minutter siden Salvesen. skrev (2 timer siden): Så du klager altså på skattelettene men ønsker å dekke mer av budsjettet med skattepenger? 🤔 To ting kan være sant samtidig. Skattelettelsene betyr ingenting for noen, i praksis. Du innrømmer jo selv at du ikke trenger de pengene, og for de aller fleste merker man ikke noe til 2-300kr mer i måneden. En kunne like gjerne droppet det, men det ser jo bra ut med "x-antall milliarder i skattelette til folk flest". Symbolpolitikk. Og ja, jeg har et ønske om at vi dekker mer av utgiftene med skatteinntekter og ikke avkastning fra investeringer fra et overopphetet marked, i en boble i en ustabil verden. Som jeg skrev, det lar seg vanskelig gjøre ved hjelp av skatt(betyr økninger), og bør derfor løses ved å få ned utgiftene. Vi har ett sinnsykt statsbudsjett sammenlignbart med andre land hvor ting er nesten like bra, men som ikke har et enormt oljefond. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå