Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Marzo skrev (30 minutter siden):

Som er den gruppen i vårt land som mottar mest skattepenger.. Det vet til og med du. 

Hva i all verden har det med saken å gjøre?

Har vi utryddet fattigdommen i Norge ? Nei.

Derav skal vi prioritere disse fremfor å sende penger til Polen, det er jo det som var poenget her. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så vidt jeg har fått med meg, er skattefritaket i Polen tidsubegrenset. Polen har også ordninger for foreldrepenger.
Det spiller egentlig ingen rolle, jeg synes det er helt urimelig at vi fortsatt sender så grotesk mye penger til dette landet.

De har heller ikke kostnader knyttet til masseinnvandring slik som Norge har, og landet opplever ikke en demografisk revolusjon. De gir nesten ingenting i bistand, og de prioriterer industri og økonomisk vekst foran CO2 utslipp.

Den økonomiske velstanden har økt i et enormt raskt tempo, mens vi de siste 15 årene har opplevd en vedvarende nedgang.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
freedomseeker skrev (6 minutter siden):

Så vidt jeg har fått med meg, er skattefritaket i Polen tidsubegrenset. Polen har også ordninger for foreldrepenger.
Det spiller egentlig ingen rolle, jeg synes det er helt urimelig at vi fortsatt sender så grotesk mye penger til dette landet.

De har heller ikke kostnader knyttet til masseinnvandring slik som Norge har, og landet opplever ikke en demografisk revolusjon. De gir nesten ingenting i bistand, og de prioriterer industri og økonomisk vekst foran CO2 utslipp.

Den økonomiske velstanden har økt i et enormt raskt tempo, mens vi de siste 15 årene har opplevd en vedvarende nedgang.

Forøvrig bra å se at Polen har nyttet midlene godt da, og klart å ha positiv utvikling. Europa er vell godt tjent med et sterkt Polen.

Vi sender også penger til flere land gjennom EØS-midler. 

Slovakia f.eks. der regjeringen flørter med Putin, og innerst inne ønsker seg ut av EU og NATO

• Liker 3
Skrevet
freedomseeker skrev (På 23.10.2025 den 11.20):

Sender Norge penger til Polen som ikke er et fattig land og ikke har vært det på en god del tiår nå?

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (2 timer siden):

Sender Norge penger til Polen som ikke er et fattig land og ikke har vært det på en god del tiår nå?

Husker du ikke når Polen stoppet leveranser med håndsprit under pandemien? 

Og Vedum gikk ut og sa at Norge burde stoppe bidragene sine på 100milioner i måneden til Polen.

I tillegg til de milionene, så har Norge sendt milioner av penger i kontanstøtte, og barnetrygd nedover til Polen.

• Liker 2
Skrevet
mandodiao skrev (46 minutter siden):

Husker du ikke når Polen stoppet leveranser med håndsprit under pandemien? 

Du mener den hudskadelige håndspriten som er ment å desinfisere mot BAKTERIER og har null effekt for beskyttelse fra luftveisviruser? Den klarer de fleste av oss godt foruten. 

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (1 minutt siden):

Du mener den hudskadelige håndspriten som er ment å desinfisere mot BAKTERIER og har null effekt for beskyttelse fra luftveisviruser? Den klarer de fleste av oss godt foruten. 

Jeg mente først og fremst kronene, evt. Zloty eller Euro

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Dette er jo bra, og mesteparten er positivt for norsk og økonomi og næringsliv. Handels- og utviklingssamarbeid med våre allierte er viktig.

Litt mer gjensidighet hadde kanskje vært på sin plass ?

• Liker 4
Skrevet
freedomseeker skrev (På 23.10.2025 den 11.20):

Jeg unner Polen alt godt, men...våre politikere derimot.. Fokuset er helt feil, vi skal bygge ned - alt i miljøets navn. Vi må også passe på å skatte ihjel de som skaper noe, slik at vi får jaget de bort - så kan de jo skape noe andre plasser. I etterkrigstiden hadde vi politikere som var opptatt av å bygge opp landet og skape velstand. Nå gjør vi det motsatte og vi kommer til å få som fortjent.  FN med sine miljømål holder igjen rike I land, imens utviklingsland durer på. 

Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Vi bør virkelig unne Polen fremdriften. De har offret mye for oss, både i industrien men også bygge landet ift boliger med mer. De har virkelig stått på! 

Jeg unner Polen og folket der alt godt, men altså.. ofret mye for oss? De har tatt i deres øyne godt betalte jobber i Norge og levd godt på denne lønna i hjemlandet. Opportunisme kalles dette. Nå når kronekursen har gått i dass, pga våre politikere som ønsker å bygge ned landet. Ja da rømmer også polakkene og andre utlendinger som jobber i norge. Hvorfor det? Igjen.. opportunisme, de får bedre betalt i andre land.

Det blir som Fillipinere som jobber på norske skip, i våres øyne er de på slave kontrakter, ofte 6-12mnd ute til sjøs. Hjemme er de konger, de lever i hus og har biler vi nordmenn bare kan drømme om.  

Eller.. nordmenn som var til sjøs på 1900-1980, da var vi vår tids billige arbeidskraft. Allikevel, når de kom hjem var de konger.. 

• Liker 2
Skrevet
kåre b skrev (Akkurat nå):

Jeg unner Polen og folket der alt godt, men altså.. ofret mye for oss? De har tatt i deres øyne godt betalte jobber i Norge og levd godt på denne lønna i hjemlandet. Opportunisme kalles dette. Nå når kronekursen har gått i dass, pga våre politikere som ønsker å bygge ned landet. Ja da rømmer også polakkene og andre utlendinger som jobber i norge. Hvorfor det? Igjen.. opportunisme, de får bedre betalt i andre land.

Det blir som Fillipinere som jobber på norske skip, i våres øyne er de på slave kontrakter, ofte 6-12mnd ute til sjøs. Hjemme er de konger, de lever i hus og har biler vi nordmenn bare kan drømme om.  

Eller.. nordmenn som var til sjøs på 1900-1980, da var vi vår tids billige arbeidskraft. Allikevel, når de kom hjem var de konger.. 

Ja de har tatt dritten og fått mye dritt i retur. 

Nei de rømmer ikke, for oss som bor på Vestlandet og i industrien deler en fortsatt fly med de når en er rundt forbi i Europa. Men det er nå mer en miks av folk i de omringende landene. Helt klart. Men de fra Polen er fortsatt her. Og det er ikke så overraskende, vi er helt avhengig av de i mange fag da Nordmenn ikke "kan" det lengre. 

Fillipinere er på slave kontrakter på våre skip... Jisez snakk om å være blind. Hvor mange av de har du delt tid med på båt og hvor mange har du besøkt hjemme? Hvor mange har du hatt en reell samtale med ift til det du snakker om? Jeg har hatt mange i min tid på sjøen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Ja de har tatt dritten og fått mye dritt i retur. 

Nei de rømmer ikke, for oss som bor på Vestlandet og i industrien deler en fortsatt fly med de når en er rundt forbi i Europa. Men det er nå mer en miks av folk i de omringende landene. Helt klart. Men de fra Polen er fortsatt her. Og det er ikke så overraskende, vi er helt avhengig av de i mange fag da Nordmenn ikke "kan" det lengre. 

Fillipinere er på slave kontrakter på våre skip... Jisez snakk om å være blind. Hvor mange av de har du delt tid med på båt og hvor mange har du besøkt hjemme? Hvor mange har du hatt en reell samtale med ift til det du snakker om? Jeg har hatt mange i min tid på sjøen. 

Svar til avsnitt 1: 

"Om lag halvparten av de polske arbeiderne i Norge er reist hjem. Flest i verftsindustrien har forlatt landet." 

Verftsansatte polakker er reist hjem 

Østeuropeere forlater Norge – lønner seg ikke å jobbe her – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio 

Slår alarm: Norge mister polakkene | Finansavisen 

Nå har jeg vært en del på verft de siste årene, jeg kjenner også godt flere verftseiere. At polakkene/øst europeerne  er dyktige folk, som verftsindustrien er helt avhengig av har du helt rett i. 

Men , du må jo ha en syvende sans, siden du klarer å ta tempen på bemanningen i Norge på ett par flyturer.. 

Svar til avsnitt 2: 

Jeg er sjøkaptein, så joda..  

"Fillipinere er på slave kontrakter på våre skip... Jisez snakk om å være blind"  

-Jeg sa aldri at de ER på slave kontrakter. Jeg sa at i VÅRE øyne er det slave kontrakter. Altså, kontrakter nordmenn aldri ville skrevet under på, på grunn av betingelsene.  

Når min bestefar reiste ut på 60 tallet var det 18 mnd kontrakt, og man hadde da etter 18 mnd rett på fri hjemreise fra Europeisk havn. Var ikke skipet i Europa, så måtte man betale selv, eller vente til skipet kom til europa.  I mine øyne er dette også en slavekontrakt, men min bestefar og mange andre nordmenn var godt fornøyd.

Hadde du godtatt en slik kontrakt som min bestefar reiste ut på? 

Endret av kåre b
  • Liker 2
Skrevet
kåre b skrev (8 minutter siden):

Svar til avsnitt 1: 

"Om lag halvparten av de polske arbeiderne i Norge er reist hjem. Flest i verftsindustrien har forlatt landet." 

Verftsansatte polakker er reist hjem 

Østeuropeere forlater Norge – lønner seg ikke å jobbe her – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio 

Slår alarm: Norge mister polakkene | Finansavisen 

Nå har jeg vært en del på verft de siste årene, jeg kjenner også godt flere verftseiere. At polakkene/øst europeerne  er dyktige folk, som verftsindustrien er helt avhengig av har du helt rett i. 

Men , du må jo ha en syvende sans, siden du klarer å ta tempen på bemanningen i Norge på ett par flyturer.. 

Svar til avsnitt 2: 

Jeg er sjøkaptein, så joda..  

"Fillipinere er på slave kontrakter på våre skip... Jisez snakk om å være blind"  

-Jeg sa aldri at de ER på slave kontrakter. Jeg sa at i VÅRE øyne er det slave kontrakter. Altså, kontrakter nordmenn aldri ville skrevet under på, på grunn av betingelsene.  

Når min bestefar reiste ut på 60 tallet var det 18 mnd kontrakt, og man hadde da etter 18 mnd rett på fri hjemreise fra Europeisk havn. Var ikke skipet i Europa, så måtte man betale selv, eller vente til skipet kom til europa.  I mine øyne er dette også en slavekontrakt, men min bestefar og mange andre nordmenn var godt fornøyd.

Hadde du godtatt en slik kontrakt som min bestefar reiste ut på? 

Ett par flyturer? Jeg har flydd regelmessig inn og ut av en av de typiske "verft" flyplassene på vestlandet. Jeg har gjort dette i snart 15 år. Jeg bor også i en by som har verftet mitt i sentrum og jeg ser arbeiderne daglig i byen. 

Jeg har allerede nevnt at noen er skiftet ut i fra andre land. 

Hehe ja ikke så rart å forstå handlingen din som sjøkaptein. De er jo dine slaver.. 

Kontrakten han hadde på 60 tallet er ikke så langt i fra det de har... Og vi er ikke på 60 tallet nå. 

Men, jeg forstår typen så jeg runder av her. Ta godt vare på de da, flinke folk. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du som utlending ikke har noen spesiell tilknytning til Norge så er det jo snart ingen vits i jobbe i Norge, du finner jobber i Europa som i det minste har enn vettug valuta, ingen gidder og jobbe for norske rubler.

Skrevet
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Hehe ja ikke så rart å forstå handlingen din som sjøkaptein. De er jo dine slaver.. 

Vennligst forklar hva du mener med "handlingen min", hva har jeg gjort? 

Kontrakten han hadde på 60 tallet er ikke så langt i fra det de har... Og vi er ikke på 60 tallet nå. 

De har betraktelig bedre betingelser idag. 

Men, jeg forstår typen så jeg runder av her. Ta godt vare på de da, flinke folk. 

Du oppfører deg på vanlig måte, du leser ikke innleggene du besvarer og du tillegger den andre meninger. Til opplysning så ser nok omtrent alle som gidder å lese innleggene tvers igjennom deg. 

Du skriver skråsikkert om saker du har null peiling på, og når du blir stilt til veggs så går du på person. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 28.10.2025 den 8.19):

Ja, her er mat for Sløseriombudskommisjonen om de ikke har plukket det opp ennå. Her var et klassisk dokument med svada, klisjeer og ordsalat om hvilken "fantastisk" rolle Norge spiller med sin vidåpne lommebok. Men ikke akkurat så gode argumenter for at regjeringen sender u-hjelp til et rikt land som Polen. Polske myndigheter må jo le hele veien til banken av denne narsissistiske utdelingstrangen fra den norske stat.

900+ millioner ja. Her har vi penger som kunne vært brukt til å bedre jernbanenettet, livsviktig og livreddende medisin, eldreomsorg og styrking av pensjoner. Så hvilke viktige ting er det Norge avser i-landet Polen med?

Skal vi se:

"Klima". Here we go again. Ved å sende hundrevis av millioner av norske skattekroner til i-landet Polen så skal vi sørge for at Polen er med og redder oss fra klimadommedag. Ja, det er jo helt i Støres ånd det; mannen som faktisk har uttalt rett ut at det å "redde klimaet" er den nye oljen som Norge skal leve av i fremtiden. Nok et eksempel på hvordan slike pamper kjøper seg prestisje internasjonalt med folkets skattepenger.

"Rettstatsprinsipper". Ja, det var rette rævva som feis! Kommer det fra en regjering som driter i rettskraftige dommer fra Høyesterett fordi det ikke passer dem, investorvennene deres og "klimareddingen".

"Kamp mot desinformasjon". Rette rævva som feis igjen. Er nok for mange ferske eksempler til at jeg behøver å dra de frem her.

"Helseberedksap". Polen er ikke et u-land og har egne ressurser til å sørge for sitt eget helseberedskap. Og hvordan er det nå med prinsippene om å redde seg selv før man redder andre, noe som er grunnleggende for overlevelse? For eksempel å rydde opp i de graverende forholdene i norske helsevesen som ikke er et oljerikt land verdig, med flere "direktrører" enn intensivplasser, at man "ikke har råd" til livreddende medisin, manglende renslighet på pleiehjem, korridorpasienter etc. etc. etc.? Hvorfor skal vi sendre millioner på millioner til Polens helseberedskap når vår egen er under enhver kritikk?

"Demokratiske verdier". Rette rævva som feis #3. Fra en regjering som har trumfet gjennom at man ikke lenger kan stryke og kumulere kandidater, forsøkte å banke igjenom en lov som ville sette demokratiet til side og overføre makt til statsministeren i en "krise", som ønsket å fjerne Stortingets rett til å vedta statsbudsjett, som har sørget for lover som gir mer hemmelighold i myndighetsbeslutninger, holder kjeft om upopulære beslutninger i valgkampen og banker dem igjennom senere, fremmet mer overvåkning og spionasje.....ikke akkurat de som holder sin sti så veldig ren til å fortelle andre demokratiske land om demokrati. Og dette skal de bruke millioner på å sende til Polen? For hva? For noen pompøse og overbetalte "eksperter" på demokrati de skal sende til Polen og deres hotellopphold og middager? Jeg sier bare kjøs katta for deres prat om "demokratiske verdier". Denne regjeringen er ikke verdig å ta det ordet i sin munn.

"Menneskerettigheter". Rette rævva som feis #4. Norge er ikke de verste i verden, men har langt fra holdt sin sti ren på dette området og er ikke de rette til å forkynne om dette til andre. Nok et eksempel på systematisk narsissisme fra norsk myndighetshold.

"Kultur". Er det norsk oppgave å finansiere polsk kulturliv? Polen er en kulturnasjon med en rik kulturhistorie og har aldri vært avhengige av pengeregn fra Norge for dette. De må jo virkelig le av hvor lett lommeboka vår er åpen. En ting er sikkert; Norge sørger for å holde ANDRE lands statsbudsjetter mer i balanse om ikke sitt eget. Tenk deg noen i det polske kulturdepartementet snakker om arrangementet av en stor festival neste år og noen sier "spør Norge, da regner pengene inn". Og så gjør de det og ler av det etterpå.

"Militære". Hvordan var nå det med å beskytte seg selv før man beskytter andre? Joda, forsvarssamarbeide er viktig, men hva gjør Norge for å sørge for at sitt eget forsvar er tilstrekkelig før de regner penger over andre?

"12 norske fagetater". Ja, her ser vi nok et eksempel på hvordan  vi i Norge eser ut byråkratiet og bruker "internasjonal solidaritet" som påskudd.

"Norge samarbeider tett med EU". I know. Kanskje alt for tett også; i tillegg til å lydig underkaste seg alt som er av EU-direktiver uten å være medlem. Selv om Norge sa NEI til medlemsskap to ganger; noe som også forteller hvorfor norske myndigheter og "arbeider"-partiet ikke skal være de første til å forkynne andre land om "demokratiske verdier".

Ikke for å misforstå; jeg liker Polen. Et flott land og en kulturnasjon med rik historie og som tar ansvar for sin egen fremtid. Hvilket vi kanskje ikke kan si om Norge desverre, som mer og mer fremstår som en narsissistisk milliardærarving på speed som sløser bort mer og mer av familiearven på å kjøpe seg venner og prestisje ute i verden samtidig som man driter i å vedlikeholde huset man bor i og er kjipe mot egne familiemedlemmer, hvorav noen også går for lut og kaldt vann.

Salvesen. skrev (På 28.10.2025 den 8.38):

En ting er iallefall sikkert, vi er helt klart #1 på klaging i verden. 

Hvem er "vi" som helt klart nummer 1 på klaging i verden? "Vi" betyr jo deg selv og eventuelt noen andre? Altså deg og familien? Eller deg og vennene dine?

Uansett; hva har det med trådens tema å gjøre at du og vennene dine eller hvem det nå er er verdensemestere på klaging?

mandodiao skrev (På 28.10.2025 den 8.47):

Og Vedum gikk ut og sa at Norge burde stoppe bidragene sine på 100milioner i måneden til Polen.

Ikke så dum egentlig han Vedum. Bare synd han lot seg kue så mye av "arbeider"-partiet.

mandodiao skrev (På 28.10.2025 den 8.47):

I tillegg til de milionene, så har Norge sendt milioner av penger i kontanstøtte, og barnetrygd nedover til Polen.

Vel, det er nå EU/EØS-regler som vi ikke kan reservere oss mot(kontantstøtten burde oppheves, men det er en annen sak). Men vi er vel ikke forpliktet til å sende 900 millioner til Polens forsvar, kultur, "demokratiopplæring", "menneskerettighetsopplæring" og Polens "grønne omstilling"?

Endret av Morromann
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...