Gå til innhold

Matkasser på døren bærekraftig ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min egen del så hadde jeg Godt Levert i ganske lang periode. Begynner å bli noen år siden nå (kanskje 2018 jeg sluttet), så vet ikke om de har blitt et offer for enshittification, men den gang så var jeg temmelig fornøyd. Pittelitt dyrere, men gjorde meg interessert i mat og kokkekunst, lærte meg en haug av oppskrifter jeg bruker i dag også, samt ga meg mye variasjon i hverdagene.

Eneste ulempen var at det av og til var noen litt trause matretter, og i kombinasjon med tidsknipa og et kjøkken som tilhørte en ungkar så ble det fryktelig tiltak å lage noen av middagene.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

«Samkjøring» er ønsketenking fra MDG-lobbyen og som ikke er mulig å praktisere for folk flest.

MDG vil jo tvangsflytte folk til et kollektiv i Oslo...å by usentralt er pr def. en synd

Skrevet
22 hours ago, Vokteren said:

«Samkjøring» er ønsketenking fra MDG-lobbyen og som ikke er mulig å praktisere for folk flest.

Korleis er det ønsketenking at budbilen frå Oda (eller andre) leverer til femten forskjellige hus i samme gate i samme tidsrom? Joda, det betyr kanskje at eg får potetene 16:45, og ikkje 16:30 slik eg aller helst hadde ønska, men det er et stykke fra det til ønsketenking. Samkøyring er jo allereie praksis for t.d. posten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
19 hours ago, obygda said:

MDG vil jo tvangsflytte folk til et kollektiv i Oslo...å by usentralt er pr def. en synd

Det ter jo blank løgn at MDG vil det.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
barfoo skrev (27 minutter siden):

Det ter jo blank løgn at MDG vil det.

I praksis er det jo ikke det. Man foreslår politikk som skal gjøre det dyrere å bo usentralt. 

Skrevet

Om matkasser er bærekraftig kjem nok heilt ann på kva ein samanlikner det med.
At matkassene blir køyrt ut med eigen bil treng ikkje å medføre vesentleg meir utlsepp enn om alle matkassekundane må ta ein 500 meters omveg for å køyre innom og parkere ved ein matvarebutikk på veg heim. Om 10 matkassekunder i same nabolag hadde kunne køyre strake vegen heim så vil varebilen med matkasser kunne køyre opp til 5 km før det er meir bærekraftig at disse kundane tek ein 500 meters omveg.

Eg tenker at det som kanskje er minst bærekraftig med matkassene er all den maten som kundane velger å ikkje bruke, enten fordi dei heller vil ha noko anna til middag enn det matkassa legger opp til, eller at ein ikkje er 100% fornøgd med kvaliteten på grønsakene ein har fått levert og derfor heller kjøper eigne grønsaker. Ideelt sett så burde matkasser være ein god måte å få brukt opp f.eks dei grønsakene som butikkundane velger bort når dei får plukke grønsakene sjølv, men tendensen er nok heller omvendt ved at dei som leverer matkasser er så opptatt av kvalitet at dei ikkje vil risikere å tape kunder på å levere ut matvarer med skjønnheitsfeil.

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 12.10.2025 den 8.54):

Fenomenet med matkasser levert på døren brer om seg.

Familien har forsøkt konseptet og maten var god, spennende og variert, preget av relativt mye grønnsaker og lite kjøtt/fisk og et kreativt kokketeam.

Men er dette så bærekraftig og miljøvennlig som leverandørene skryter av ?
Mengden emballasje og individuell transport tyder ikke på det.
Dette er kun for de med god råd og lite tid til å lage spennende mat.

Det er vel opp til enhver bedrift å vurdere? Om man synes det ikke er bærekraftig får vel konsumentene ikke bestille. Kan ikke være slik at det offentlige skal ta seg av alt. 

Endret av Mbappe09
Skrevet
On 10/12/2025 at 8:54 AM, Vokteren said:

Men er dette så bærekraftig og miljøvennlig som leverandørene skryter av ?
Mengden emballasje og individuell transport tyder ikke på det.
Dette er kun for de med god råd og lite tid til å lage spennende mat.

I Oslo opererer de fleste med elektriske kjøretøy, og har gjort det i mange, mange år allerede. Selv Posten/Bring gikk over til elektrisk for minst +10 år siden. Nå kan situasjonen være annerledes på småsteder i periferien, slik som Bergen.  

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (På 12.10.2025 den 11:02 AM):

Skal man tenke miljø så burde man heller se på vedfyring først og fremst. 

Det er i dag over 2,5 millioner ildsteder i Norge. Nesten en tredjedel av disse er gamle, ikke-rentbrennende ildsteder. 

Over 300.000 av disse gamle, ikke-rentbrennende ildstedene er ofte i bruk, og står alene for 40–60 prosent av utslippene fra vedfyring. 

https://www.abcnyheter.no/stemmer/gamle-vedovner-forurenser-vi-trenger-en-panteordning/1244833

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...