Gavekort Skrevet søndag kl 13:11 Skrevet søndag kl 13:11 For min egen del så hadde jeg Godt Levert i ganske lang periode. Begynner å bli noen år siden nå (kanskje 2018 jeg sluttet), så vet ikke om de har blitt et offer for enshittification, men den gang så var jeg temmelig fornøyd. Pittelitt dyrere, men gjorde meg interessert i mat og kokkekunst, lærte meg en haug av oppskrifter jeg bruker i dag også, samt ga meg mye variasjon i hverdagene. Eneste ulempen var at det av og til var noen litt trause matretter, og i kombinasjon med tidsknipa og et kjøkken som tilhørte en ungkar så ble det fryktelig tiltak å lage noen av middagene. 1
obygda Skrevet søndag kl 13:37 Skrevet søndag kl 13:37 Vokteren skrev (2 timer siden): «Samkjøring» er ønsketenking fra MDG-lobbyen og som ikke er mulig å praktisere for folk flest. MDG vil jo tvangsflytte folk til et kollektiv i Oslo...å by usentralt er pr def. en synd 1
barfoo Skrevet mandag kl 09:25 Skrevet mandag kl 09:25 22 hours ago, Vokteren said: «Samkjøring» er ønsketenking fra MDG-lobbyen og som ikke er mulig å praktisere for folk flest. Korleis er det ønsketenking at budbilen frå Oda (eller andre) leverer til femten forskjellige hus i samme gate i samme tidsrom? Joda, det betyr kanskje at eg får potetene 16:45, og ikkje 16:30 slik eg aller helst hadde ønska, men det er et stykke fra det til ønsketenking. Samkøyring er jo allereie praksis for t.d. posten. 1
barfoo Skrevet mandag kl 09:25 Skrevet mandag kl 09:25 19 hours ago, obygda said: MDG vil jo tvangsflytte folk til et kollektiv i Oslo...å by usentralt er pr def. en synd Det ter jo blank løgn at MDG vil det. 2
obygda Skrevet mandag kl 09:54 Skrevet mandag kl 09:54 barfoo skrev (27 minutter siden): Det ter jo blank løgn at MDG vil det. I praksis er det jo ikke det. Man foreslår politikk som skal gjøre det dyrere å bo usentralt.
The Avatar Skrevet mandag kl 10:04 Skrevet mandag kl 10:04 Om matkasser er bærekraftig kjem nok heilt ann på kva ein samanlikner det med. At matkassene blir køyrt ut med eigen bil treng ikkje å medføre vesentleg meir utlsepp enn om alle matkassekundane må ta ein 500 meters omveg for å køyre innom og parkere ved ein matvarebutikk på veg heim. Om 10 matkassekunder i same nabolag hadde kunne køyre strake vegen heim så vil varebilen med matkasser kunne køyre opp til 5 km før det er meir bærekraftig at disse kundane tek ein 500 meters omveg. Eg tenker at det som kanskje er minst bærekraftig med matkassene er all den maten som kundane velger å ikkje bruke, enten fordi dei heller vil ha noko anna til middag enn det matkassa legger opp til, eller at ein ikkje er 100% fornøgd med kvaliteten på grønsakene ein har fått levert og derfor heller kjøper eigne grønsaker. Ideelt sett så burde matkasser være ein god måte å få brukt opp f.eks dei grønsakene som butikkundane velger bort når dei får plukke grønsakene sjølv, men tendensen er nok heller omvendt ved at dei som leverer matkasser er så opptatt av kvalitet at dei ikkje vil risikere å tape kunder på å levere ut matvarer med skjønnheitsfeil.
Mbappe09 Skrevet mandag kl 11:28 Skrevet mandag kl 11:28 (endret) Vokteren skrev (På 12.10.2025 den 8.54): Fenomenet med matkasser levert på døren brer om seg. Familien har forsøkt konseptet og maten var god, spennende og variert, preget av relativt mye grønnsaker og lite kjøtt/fisk og et kreativt kokketeam. Men er dette så bærekraftig og miljøvennlig som leverandørene skryter av ? Mengden emballasje og individuell transport tyder ikke på det. Dette er kun for de med god råd og lite tid til å lage spennende mat. Det er vel opp til enhver bedrift å vurdere? Om man synes det ikke er bærekraftig får vel konsumentene ikke bestille. Kan ikke være slik at det offentlige skal ta seg av alt. Endret mandag kl 11:29 av Mbappe09
Krig og fred Skrevet mandag kl 11:33 Skrevet mandag kl 11:33 On 10/12/2025 at 8:54 AM, Vokteren said: Men er dette så bærekraftig og miljøvennlig som leverandørene skryter av ? Mengden emballasje og individuell transport tyder ikke på det. Dette er kun for de med god råd og lite tid til å lage spennende mat. I Oslo opererer de fleste med elektriske kjøretøy, og har gjort det i mange, mange år allerede. Selv Posten/Bring gikk over til elektrisk for minst +10 år siden. Nå kan situasjonen være annerledes på småsteder i periferien, slik som Bergen. 1
Maskinfører Skrevet mandag kl 11:35 Skrevet mandag kl 11:35 (endret) Mest bærekraftige er å bedrive Matauk selvfisket fisk smaker alltid best Endret mandag kl 11:36 av Maskinfører
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 15:32 Skrevet tirsdag kl 15:32 Det er jo bærekraftig i den forstand at det viser at man har en enorm tilgang på lett tilgjengelig arbeidskraft som godtar dårlig lønn og dårlige arbeidsvilkår. Wolt og lignende selskaper er nok blant de mest kyniske aktørene som utnytter denne triste utviklingen. Dette viser egentlig at den løgnaktige påstanden om at vi mangler arbeidskraft, er feil. Det har nok aldri vært lettere å få tak i arbeidskraft i Norge enn nettopp nå. Det er noe som brukes for å rettferdiggjøre verdens mest radikale masseinnvandringspolitikk, men det er altså bare en stor løgn.
Uderzo Skrevet tirsdag kl 22:33 Skrevet tirsdag kl 22:33 2 OT innlegg er fjernet. Tilbakemeldinger tas på PM.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå