nirolo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Zepticon skrev (6 timer siden): Om eieren sitter på 100% av aksjene så må han betale skatt av hele bedriftens verdi. Om bedriften da kjøper halve denne aksjeandelen fra eieren så har eieren halvert sin formue, og dermed redusert skatten betraktelig. Så kan disse verdiene redistribueres til de ansatte som jobber i selskapet gjennom bonusordning. Hvis en bedrift skal kjøpe tilbake halvparten av aksjene sine så må bedriften betale ut halvparten av verdien sin til den opprinnelige eieren. Dette er definisjonen på å tappe en bedrift for kapital. De færreste bedrifter er i stand til å oppdrive denne mengden kapital og vil neppe overleve dersom de fikk tak i det. Når man selger så selger man til høystbydende og det er i praksis aldri til egen bedrift. For den vil nesten alltid være verdt mye mer enn kapitalbeholdningen den sitter på. Men la oss late som at man gjorde som du foreslo. Videre skisserer du å dele aksjene ut til de ansatte igjen som bonuser. Mener du da at bedriften som nettopp har tappet seg for masse kapital og antagelig har tatt opp lån skal øke lønnskostnadene sine på toppen av dette, bare for å få enda dårligere økonomi? Eller skal dette erstatte deler av vanlig lønn? Videre må de ansatte skatte av disse bonusene som går på verdier av aksjer de antagelig ikke har muligheten til å selge, da dette neppe er et børsnotert as du beskriver. Dette er heller ikke akkurat optimalt nå som du har skakkjørt bedriften etter å ha tappet ur alt av kapital og tatt opp lån. Hele denne flotte løsningen din høres ut som en oppskrift i hvordan man får bedrifter til å gå konkurs og samtidig gjøre konkursen enda dyrere for de ansatte . 1 1
nirolo Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Sjørøver skrev (2 timer siden): Hva mener du egentlig her? Skal bedriften kjøpe seg selv? Tilbakekjøp av egne aksjer er helt innafor det. F.eks Apple gjør det nå for tiden. 1
Krig og fred Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 1 hour ago, Vokteren said: Aldri hørt at pensjonsreformen ble innført med stort tverrpolitisk flertall ? Ryggmargsrefleksen din er farget av politikk og ikke realiteter….. Du svarer ikke på spørsmålet, som ikke ble stilt til deg. 2
Olavxxx Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Man må zoome ut litt og tenke at en dag tar oljen slutt, eller blir verdiløs. Hva skal Norge da leve av, særlig om man skremmer ut de smarteste folkene som kunne bygd nye bedrifter i Norge? Selskapsskatten påvirker ikke meg direkte, men jeg er litt redd for Norges fremtid. Man sløser mer og mer, alle tjenestene blir dårligere, helsekøene er lange, skoler legges ned. Vi har høye skattenivåer og vi har mye oljepenger som går inn i budsjettet, allikevel klarer man ikke opprettholde gode tjenester, korte sykehuskøer osv? Hva er det som skjer? Zoom ut.. Hvordan får vi folk til å investere mer i Norge, bygge mer, hvordan får vi flere grundere? Jeg personlig er jo ikke en som blir direkte påvirket av formuesskatten, men jeg tror det er flere problemer her: 1) Exit skatt (som vil gjøre at folk da ikke tør/vil starte opp i Norge, fordi de blir låst til Norge hvis det skulle gå bra med selskapet 2) Formuesskkatten, den er urettferdig for norske eiere vs utenlandske og da kan i praksis utenlandske eiere (som ikke har samme skatten) - konkurrere på skjeve vilkår. 3) Formuesskatten må betales på beregnede verdier, da må eierne selge seg ned. SÅ må de skatte på aksjesalget også, for å kunne betale skatt på en teoretisk verdi. Så kan man selvsagt si: "de fleste grundere...", men husk at hvis man lager en tilstand hvor folk kanskje ikke vil starte opp i Norge, eller ikke vil investere i Norge, da har man tapt. Da hjelper det ikke å påpeke at grundere flest ikke har mye penger. Dilemmaet er jo at Norge trenger noe etter Oljen, vi må ikke skremme vekk alle som kan starte opp nye ting. 2 1
logaritmemannen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Olavxxx skrev (11 minutter siden): Man må zoome ut litt og tenke at en dag tar oljen slutt, eller blir verdiløs. Hva skal Norge da leve av, særlig om man skremmer ut de smarteste folkene som kunne bygd nye bedrifter i Norge? (...) Vi skal leve av NAV, subsidier og høye skatter. Det er også fint om vi slipper smarte folk / gründere, fordi de risikerer å kunne lykkes og tjene mer enn en vanlig lønnsmottaker, noe som vil øke forskjellene. (sarkasme) 2
obygda Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Formueskatten legges frem som rettferdig - men den er jo ikke det. Se på LO lederen, med en lønn på 1.6 millioner, hytte på Hedmark, bolig i Nordland og fri leilighet I Oslo. Dersom vedkommende faktisk SOLGTE alt hun eide og ble boende i denne leiligheten som LO stiller til disposisjon - så ville hun garantert vært formuende med verdier sikkert i 10-20 millioner eller mer. Hun skulle da altså betale formueskatt. Klart hun eier masse verdier - men de er skjult. Og så lenge man har skjulte verdier så kan man jo tråkke ned på de som faktisk betaler formueskatt. Jeg skulle likt å sett en oversikt over LO ledere og deres FAKTISKE verdier - og så skulle man regnet ut hvor mye formueskatt man egentlig burde betalt. Kanskje pipen fikk en annen låt da! 1 1
Vokteren Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden obygda skrev (19 minutter siden): Formueskatten legges frem som rettferdig - men den er jo ikke det. Se på LO lederen, med en lønn på 1.6 millioner, hytte på Hedmark, bolig i Nordland og fri leilighet I Oslo. Dersom vedkommende faktisk SOLGTE alt hun eide og ble boende i denne leiligheten som LO stiller til disposisjon - så ville hun garantert vært formuende med verdier sikkert i 10-20 millioner eller mer. Hun skulle da altså betale formueskatt. Klart hun eier masse verdier - men de er skjult. Og så lenge man har skjulte verdier så kan man jo tråkke ned på de som faktisk betaler formueskatt. Jeg skulle likt å sett en oversikt over LO ledere og deres FAKTISKE verdier - og så skulle man regnet ut hvor mye formueskatt man egentlig burde betalt. Kanskje pipen fikk en annen låt da! Godt poeng. Jeg vurderer nå å kjøpe enda en bolig eller enda en fritidsbolig (som jeg egentlig ikke trenger) for å «skjule» de verdiene jeg i dag har i innskudd, aksjer og fond. Verdier som hovedsaklig er investert i fremtidsrettede arbeidsplasser. Enda en eiendom ville for meg blitt et utleieobjekt for alle de som aldri får anledning til å komme inn på boligmarkedet. Dagens formueskatt inneholder flere usosiale incentiver. 2
Sjørøver Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden nirolo skrev (2 timer siden): Tilbakekjøp av egne aksjer er helt innafor det. F.eks Apple gjør det nå for tiden. Ja, jeg kjenner til det. Mange bedrifter holder på med det. Men jeg ser Ikke hva det skal løse i denne sammenhengen. Formuen til eier blir uendret og bedriften blir tappet for penger. Akkurat det vi ikke ønsker. Vokteren skrev (17 minutter siden): Enda en eiendom ville for meg blitt et utleieobjekt for alle de som aldri får anledning til å komme inn på boligmarkedet. For et merkelig syn på det. Det høres ut ikke ut som du burde drive med utleie. 1
Drunkenvalley Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 1 hour ago, Olavxxx said: ... Ein exit skatt er heilt greit det, fordi det er absolutt litt av poenget at ein ynskje nokon i Norge starter i og forblir i Norge. Heller enn å sjå på korleis me kan runke rike til å forbli her på liv og død, og samtidig gje opp heile verdien med å ha dei her, meine eg det er mykje meir produktivt å fokusere på å forenkle og tilrettelegge oppstart og drift av nye bedrifter. 4
Red Frostraven Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) logaritmemannen skrev (1 time siden): Vi skal leve av NAV, subsidier og høye skatter. Det er også fint om vi slipper smarte folk / gründere, fordi de risikerer å kunne lykkes og tjene mer enn en vanlig lønnsmottaker, noe som vil øke forskjellene. Samtidig så er grundere som lykkes 40-åringer med arbeidserfaring, som ofte har feilet med å starte for seg selv minst en gang tidligere. Ved å sørge for at vanlige folk som ikke allerede er rike har muligheten til å bli gründere, så maksimerer vi verdiskapingen: Lave klasseskiller skaper langt bedre innovasjon enn om bare øvre middelklasse har råd til å iverksette ideene sine. Hvis vi ser på analyser av hvorfor grundere feiler, så er ikke skatt på topp 10. Endret 10 timer siden av Red Frostraven 2
Vokteren Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Sjørøver skrev (10 minutter siden): For et merkelig syn på det. Det høres ut ikke ut som du burde drive med utleie. Men dette er resultatet av formueskattens incentiver. Hva bør jeg ellers gjøre ?
obygda Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Vokteren skrev (45 minutter siden): Men dette er resultatet av formueskattens incentiver. Hva bør jeg ellers gjøre ? Formueskatten gjør at folk vil skjule sin reelle formue. Selv om LO lederen tjener 1.6 millioner er det ingen naturlov som sier at hun ikke kan leve som sine medlemmer med 400.000 i lønn og på den måten akkumulere formue. Om noen med hennes lønn gjør det..så ser man formueskatten fort. Forøvrig medlem i fagforbund selv...og betaler formueskatt. Så denne skatten treffer folk med ordinær lønn. Den er totalt ødeleggende for bedrifter og den fremmer agering på de som tjener godt å løfte eiendomsmarkedet og således gjøre det vanskeligere for neste generasjon å komme inn. En totalt misforstått,ødeleggende skatt fordi man ensidig fokuserer på dette med mulige nullskatteytere Endret 10 timer siden av obygda 2
Klote Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Formueskatten er bare enda en unødvendig skatt i dette landet. Alle forstår at norske politikere har mer enn nok penger til å utføre sine oppgaver for å tjene befolkningen, og for å utjevne urettferdighet og store forskjeller. Mer skatt vil aldri gjøre samfunnet mer rettferdig, det vil bare gjøre politikerne enda mektigere, på vår bekostning.
Drunkenvalley Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden For min del er det viktiste å tilrettelegge at fleire kan starte som gründer komfortabelt. Heile ideen at ein gjennomsnittlig gründer vurderer å ikkje investere i Norge fordi det er ein exit-skatt er kvalmende, ettersom det indikerer at folk flest - som på ingen måte har tenkt så langt som skattelegging når dei er rike - rett og slett ikkje har tilgang til å få startet egen bedrift på lik linje. Så då er det viktigere for meg at me fokuserer på gründere som ikkje allereie er så økonomisk komfortable i sin situasjon at dei berre kan velje å forlate Norge før dei starter bedrift. Den økonomiske komforten kan få skryte på seg. 1
Krig og fred Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 4 hours ago, Olavxxx said: Man må zoome ut litt og tenke at en dag tar oljen slutt, eller blir verdiløs. Hva skal Norge da leve av, særlig om man skremmer ut de smarteste folkene som kunne bygd nye bedrifter i Norge? Norge har mye kompetanse. I dag befinner den seg i olje og marinesektoren, men den kan legges om den dagen oljeeventyret er over. 1 1
Camlon Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 40 minutes ago, Krig og fred said: Norge har mye kompetanse. I dag befinner den seg i olje og marinesektoren, men den kan legges om den dagen oljeeventyret er over. Dette er en naiv tankegang som bygger på forestillingen om at Norge alltid vil klare seg. Grunnen til at Norge har gjort det bra, er oljeinntektene. Uten oljen ville vi kanskje vært det fattigste landet i Skandinavia og nå står vi overfor enda større utfordringer fordi vi er blitt så avhengige av oljen. Nye eksportsektorer må bygges opp gradvis. De oppstår ikke automatisk bare fordi oljesektoren kollapser og mange ingeniører mister jobben. Endret 7 timer siden av Camlon 2 1
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg fikk lyst til eksemplifisere galskapen ved å bruke meg selv som referanse. Jeg eier en bolig med markedsverdi 6 millioner - det er null gjeld på denne. Jeg har egenkapital i banken på ca 10 millioner - og betaler litt over 100.000 kroner i formueskatt hvert år. Om jeg nå kikker på eiendomsmarkedet etter ny bolig - så finner jeg f.eks leliligheter til 12-13 millioner. Jeg kan gå inn i budrunde på disse og strekke meg f.eks til 16 millioner. Ligningsvedien er ca 3.5 millioner. Jeg har samboer - om vi to kjøper denne sammen til 16 millioner etter en budrunde der vi løfter prisen fra f.eks 13 millioner til 16 millioner - så sitter jeg igjen med NULL i formueskatt. Boligen er mer moderne, bruker mindre strøm osv..så de løpende utgiftene blir mindre. Jeg kan altså gå opp i standard - betale mindre løpende og slippe 100.000 kroner i eiendomsskatt -ENE OG ALENE ved å agere annerledes i eiendomsmarkedet. Men ikke nok med det - min agering vil LØFTE prisen i området og DRA STIGEN ETTER MEG for andre som kommer senere og vil kjøpe. Mao det vil være ekstremt usosialt overfor de som kanskje ikke har så mye penger å rutte med. Slik kan altså denne skatten som f.eks LO skryter så mye av -faktisk bidra til at jeg som "riking" betaler MINDRE skatt og samtidig gjør det vanskeligere for de med mindre råd å komme seg inn på boligmarkedet. Det virker som en naturlov for venstresiden at ALLE vil løpe etter større og dyrere eiendommer og strekke strikken så langt man kan. Og at ALLE som tjener mye må forbruke penger i takt med økende lønn. Det er den ene siden av skatten - en andre er jo den åpenbare som de som er opptatt av næringsutvikling påpeker. Formueskatten vil skremme mange fra å tørre å etablere seg i Norge. Poenget er at man må betale formue på f.eks verdier som kanskje kun finnes på papiret..og som man må ta opp lån for å betale. Jeg ville ALDRI investert penger i Norge som Nordmann - jeg ville da heller flyttet til f.eks Sverige og sittet der og investert i Norge dersom det er slik at forutsetningene for denne bedriften for å lykkes lå i Norge. Jeg har jo sikkert som flere her blitt irritert på slike som Bjørn Dæhlie og Røkke osv..men det er jo ikke deres feil at reglene er slik de er. Man tror også på venstresiden av verdiskapingen ligger hos de ansatte - vel de ansatte hadde ikke klart å generere noen verdier uten startkapital, en ide og kanskje kompetanse som en gründer kunne bidra med. Man kan heller ikke spise penger - for de fleste gjelder også at man ikke kan kjøpe seg lykke for penger. Når man har til det man føler man behøver (og her er behovene ekstremt forskjellig) - så blir jo fokuset på å skape noe. Du har dessverre idioter som Stordalen og noen andre rikinger som velter seg i penger og nyter det - men de aller fleste mennesker tror jeg ikke er ikke slik. Og denne misunnelsen som enkelte på venstresiden føler må jo jo være flere ganger sexdriften - kanskje noen av dem drømmer om luksus selv? Jeg har ikke alle svarene - men formueskatten MÅ VEKK - den er skadelig BÅDE for vanlige folk som står på og jobber , og for samfunnet og kommende generasjoner. Jeg er FOR en progressiv skatt - men skatten må ikke være slik at den står i veien for en fornuftig,ansvarlig og bærekraftig agering. Jeg mener formueskatten gjør det nå. Mulig jeg skal kjøpe meg denne leiligheten jeg IKKE trenger - løfte prisen i området til nye høyder og bare gjøre det ennå verre for kommende generasjoner å komme inn i boligmarkedet..samtidig som jeg kan vise fingeren til Støre og slippe å betale så mye i skatt samt spare løpende vedlikeholdsutgifter. Jeg HADDE foretrukket å vedlikeholde det jeg har - men det er jo ikke det staten vil! 1
Red Frostraven Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden obygda skrev (16 minutter siden): Jeg fikk lyst til eksemplifisere galskapen ved å bruke meg selv som referanse. Jeg eier en bolig med markedsverdi 6 millioner - det er null gjeld på denne. Jeg har egenkapital i banken på ca 10 millioner - og betaler litt over 100.000 kroner i formueskatt hvert år. Om jeg nå kikker på eiendomsmarkedet etter ny bolig - så finner jeg f.eks leliligheter til 12-13 millioner. Jeg kan gå inn i budrunde på disse og strekke meg f.eks til 16 millioner. Ligningsvedien er ca 3.5 millioner. Jeg har samboer - om vi to kjøper denne sammen til 16 millioner etter en budrunde der vi løfter prisen fra f.eks 13 millioner til 16 millioner - så sitter jeg igjen med NULL i formueskatt. Boligen er mer moderne, bruker mindre strøm osv..så de løpende utgiftene blir mindre. ...og pengene går til noen andre, som forbruker av dem -- eller villig betaler skatt -- eller investerer dem på en måte som gjør at de tjener penger på pengene. 1
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Red Frostraven skrev (6 minutter siden): ...og pengene går til noen andre, som forbruker av dem -- eller villig betaler skatt -- eller investerer dem på en måte som gjør at de tjener penger på pengene. Du vet ikke hvor pengene havner - det kan sitte en utenlandsk investeringsselskap som eier av leilighetene for alt du vet. Mao kan pengene havne rett ut av landet...og ikke komme til noen glede for noen i Norge..f.eks kan Bjørn Dæhlie stå som eier.....hvem vet Endret 7 timer siden av obygda 3
Klote Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Camlon skrev (1 time siden): Dette er en naiv tankegang som bygger på forestillingen om at Norge alltid vil klare seg. Grunnen til at Norge har gjort det bra, er oljeinntektene. Uten oljen ville vi kanskje vært det fattigste landet i Skandinavia og nå står vi overfor enda større utfordringer fordi vi er blitt så avhengige av oljen. Nye eksportsektorer må bygges opp gradvis. De oppstår ikke automatisk bare fordi oljesektoren kollapser og mange ingeniører mister jobben. Før oljen hørte vi hjemme på nivå med Hellas og Portugal. Oljen har gjort til superhjerner, frelsere av jordkloden, verdens beste land å bo i osv osv. Alt sammen bare selvbedrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå