Gå til innhold

Høyresidens nyttige idioter: Hvordan milliardærenes PR-maskin fikk arbeidsfolk til å tro at formuesskatten angår dem.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mange på høyresiden har i senere år lykkes med å skape et inntrykk av at formuesskatten rammer “vanlige folk”, “småsparere” og “gründere”.

Dette er en fortelling som ikke stemmer med tallene. Formuesskatten er utformet slik at det først og fremst er de aller rikeste som betaler den, og at vanlige lønnsmottakere og småbedriftseiere i praksis ikke er berørt.

1. Hvem betaler formuesskatt – og hvor mange er vi snakk om?

I 2023 var det rundt 14,3 prosent av skattebetalerne som faktisk betalte formuesskatt – omtrent én av sju.

Bunnfradraget ligger på 1,7 millioner kroner i nettoformue for enkeltpersoner, og 3,4 millioner for ektepar. Har du mindre enn det, betaler du ingen formuesskatt.

(Conta.no, Lendo.no)

Av de som faktisk betaler, er flertallet personer med betydelig kapital – i form av aksjer, næringseiendom, eller arvede verdier.

(Civita, Eierbeskatningen i 2025)

2. Bare de aller rikeste bidrar med de største beløpene

De én prosent rikeste betaler nesten to tredjedeler av all formuesskatt som samles inn.

I 2023 sto de ti prosent høyeste nettoformuene for 26,9 av totalt 28,8 milliarder kroner i innbetalt formuesskatt.

(FriFagbevegelse)

Kort sagt: Det er et lite mindretall av svært formuende mennesker som står for nesten hele inntekten staten får fra formuesskatt.

3. “Vanlige folk” betaler minimalt – eller ingenting

Medianbeløpet for formuesskatt blant dem som betaler, er 11 600 kroner.

Det betyr at halvparten betaler mindre enn dette.

(FriFagbevegelse)

I 2022 var det 623 400 personer som betalte formuesskatt.

Blant disse var 24 800 personer som ikke betalte inntektsskatt – hovedsakelig eldre med lav inntekt, men som eier bolig med høy markedsverdi.

(SSB)

For folk flest er formuesskatten dermed en teoretisk størrelse, ikke en reell belastning.

4. Hvorfor fortelles det likevel som om alle er rammet?

Det er ikke tilfeldig. Norske milliardærer har investert tungt i PR og påvirkningsarbeid for å snu opinionen.

Budskapet “formuesskatten skader arbeidsplasser og gründere” spres gjennom påvirkningskampanjer, betalte innlegg og såkalte «økonomiske influensere».

Resultatet er at mange med vanlige lønninger begynner å identifisere seg med toppsjiktet, og forsvarer skattepolitikk som først og fremst gagner dem med hundretalls millioner i formue.

Dette er en klassisk propagandateknikk: Man får folk til å tro at deres interesser sammenfaller med elitens.

I praksis betyr det at vanlige lønnsmottakere kjemper for skattelette til de få prosentene som allerede eier mest.

5. Hva skjer om formuesskatten fjernes eller kuttes kraftig?

Da går milliarder tapt for fellesskapet – penger som i dag finansierer helsevesen, skoler, kollektivtransport og velferd.

Et kutt i formuesskatten gir størst gevinst til dem som allerede har mest, mens “vanlige folk” får marginal eller ingen effekt.

Dette bekreftes i flere analyser fra SSB og Finansdepartementet:

De ti prosent rikeste får nesten hele gevinsten av slike skattelettelser.

Når man fjerner inntekter fra toppen, må pengene hentes et annet sted – enten i form av kutt i tjenester eller høyere skatt for resten.

6. Myten om at formuesskatten kveler gründerskap og start-ups

Et sentralt argument mot formuesskatten er at den “straffer gründere”. Dette stemmer ikke.

Norge er et av verdens beste land å starte bedrift i

Ifølge Verdensbanken, OECD og Global Innovation Index ligger Norge stabilt i topp 10 internasjonalt når det gjelder hvor enkelt det er å starte og drive virksomhet.

I Ease of Doing Business 2020 rangerte Norge som nr. 9 i verden – foran USA, Tyskland og Danmark.

(World Bank, 2020)

Norsk oppstartsmiljø er sterkt og voksende

Over 70 000 nye selskaper ble registrert i 2023.

(Brønnøysundregistrene)

Norske start-ups hentet over 10 milliarder kroner i venturekapital i 2022.

(Innovation Norway / Dealroom)

Flere norske teknologiselskaper – som Kahoot!, Oda, ReMarkable, Spacemaker og Cognite – vokste frem under dagens skatteregime.

Reelle utfordringer ligger andre steder

Rapporter fra Menon Economics og Abelia (NHO) peker på at hovedutfordringene for norske gründere er mangel på risikovillig kapital, tilgang til kompetanse og internasjonal skalering – ikke skattenivået.

(Menon, Gründervirksomhet i Norge 2023)

Selskaper betaler ikke formuesskatt – personer gjør det

Et selskap betaler ingen formuesskatt.

Skatten ilegges privatpersoner, og rammer først når eierens totale formue overstiger bunnfradraget.

De fleste gründere i oppstartsfase har lav eller negativ formue – og betaler derfor ingen formuesskatt i det hele tatt.

7. Konklusjon

Når høyresiden hevder at formuesskatten rammer “folk flest” og “gründere”, er det en strategisk feilframstilling.

Fakta viser at:

De aller fleste nordmenn betaler ingenting i formuesskatt.

Den økonomiske hovedbelastningen ligger hos de rikeste 1–2 prosentene.

Norge har sterk gründervirksomhet og gode rammevilkår – med formuesskatt.

Fortellingen om at formuesskatten hemmer vekst, innovasjon eller folk flest, er ikke dokumentert i data, bare i politiske kampanjer.

Endret av JornHansen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
  • JornHansen endret tittelen til Høyresidens nyttige idioter: Hvordan milliardærenes PR-maskin fikk arbeidsfolk til å tro at formuesskatten angår dem.
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
JornHansen skrev (2 timer siden):

Hvem betaler formuesskatt – og hvor mange er vi snakk om?

Jeg straks. Men jeg kjører bare lastebil så da var det nok fortjent (sykemeldt akkurat nå)

Setter av noen tusenlapper av lønna i aksjer hver måned, så da forstår jeg jo at jeg må tas og betale skatt noen ganger til på dette.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet

Lukter CHATGPT. Gidder derfor ikke å lese hele. Men du kan jo snakke med forskjellige mindre bedriftseiere som betaler formueskatt om hva de synes om det. Hadde bedriftene betalt den hadde det vært lite problematisk, for da måtte du ikke betalt den når du ikke tjener penger. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Formuesskaten rammer alle som evner å leve noe mer enn lønning til lønning.

At skatt kun rammer rike er ei nesten like stor løgn som at det er ei investering å låne i 30 år for å kjøpe egen bolig.

Det finnes mange mekanismer for å holde  folk nede og sikre at det fortsetter med lønnsslaveri. Ikke fordi de kan, men fordi de må.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
JornHansen skrev (3 timer siden):

Medianbeløpet for formuesskatt blant dem som betaler, er 11 600 kroner.

[...]

Blant disse var 24 800 personer som ikke betalte inntektsskatt – hovedsakelig eldre med lav inntekt, men som eier bolig med høy markedsverdi.

Så det å skattlegge eldre med lav inntekt med 1000 kr ekstra pr mnd, da har man en treffsikker skatt?

Jeg ville tro at dersom målet faktisk var å ramme de superrike, så kunne man sette bunnfradraget til 50 mill. Da ville de superrike fortsatt betale ca like mye og statskassa di ville fått nesten like mye inn, samtidig som at ingen vanskelig folk hadde blitt rammet.

Det største problemet med formueskatten er dobbeltkommunikasjonen: Politikerene hevder de skal skattlegge milliardærer uten inntektsskatt, og så setter de grensen for hvem de skal skattlegge på 1,7 mill. Her henger faktisk gjennomføring ikke sammen med argumentasjonen.

Endret av nirolo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er smått utrolig å se folk ignorere alle faktiske tall for å så agere papegøye for folk man aldri noen gang kommer til å spise sammen med.

• Liker 4
Skrevet (endret)
JornHansen skrev (3 minutter siden):

Det er smått utrolig å se folk ignorere alle faktiske tall for å så agere papegøye for folk man aldri noen gang kommer til å spise sammen med.

Det er smått utrolig å se at folk ikke evner å svare på konkrete spørsmål men kun komme med generiske intetsigende svar.

Du har forøvrig dokument at over 600.000 betaler formuesskatt. Hvordan kan du late som at det et en elite ingen her i det hele tatt vil ha noe med å gjøre? Som du sa så er det 1 av 7. Det er garantert mange på forumet som betaler formuesskatt. 

Hvordan vet du at jeg ikke er pensjonist med nesten ingen inntekt med med formue? Det er 24.000 av dem i Norge. 

Endret av nirolo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
JornHansen skrev (4 minutter siden):

Disse kan jo uansett bare stikke til Sveits eller andre land hvis skattesystemet blir for ille her. Vi andre som også rammes av at sosialistene skal ha verdens høyeste skatter på fond osv kan ikke nødvendigvis det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Jeg straks. Men jeg kjører bare lastebil så da var det nok fortjent (sykemeldt akkurat nå)

Setter av noen tusenlapper av lønna i aksjer hver måned, så da forstår jeg jo at jeg må tas og betale skatt noen ganger til på dette.

Siden du sier at du straks må betale formueskatt:

Har du nedbetalt hus? Husk at ligningsverdien er 25% av boligens reelle verdi. 

Hvor mye ligger du an til å betale i formueskatt? 

• Liker 1
Skrevet
afterall skrev (3 minutter siden):

Siden du sier at du straks må betale formueskatt:

Har du nedbetalt hus? Husk at ligningsverdien er 25% av boligens reelle verdi. 

Hvor mye ligger du an til å betale i formueskatt? 

ja. 1%. Så for hver 1000-lapp jeg setter inn så blir det altså 1% til DNB og 1% til Jens. Jeg tar all risiko, og hvis jeg skulle gå i pluss så kan jeg se frem til at sosialistene skal ta minst 37% og helst 50% av det igjen. 

Dette er ikke å "ta de rike", dette er å holde mest mulig folk nede.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

ja. 1%. Så for hver 1000-lapp jeg setter inn så blir det altså 1% til DNB og 1% til Jens. Jeg tar all risiko, og hvis jeg skulle gå i pluss så kan jeg se frem til at sosialistene skal ta minst 37% og helst 50% av det igjen. 

Dette er ikke å "ta de rike", dette er å holde mest mulig folk nede.

DU tar ALL RISIKO? Hvordan tar du all risiko i et land der du har så mange støtteordninger og sikkerhetsnett egentlig?

• Liker 3
Skrevet
Kakkelfant skrev (4 timer siden):

Hva betaler man egentlig i formueskatt? Er det 1, noe % av det som overskyter 1,7 million eller er det av hele beløpet om man overskyter fribeløpet?

Det som overskyter fribeløpet. Det heter "bunnfradrag". Derfor er det også slik at de som gråter over de 25 000 eldre som ikke betaler inntekstskatt men formueskatt er på bærtur, man må nemlig ha en bolig til 6-7 millioner før skatten i det hele tatt trer i kraft. Det finnes ikke eldre som sitter i en liten leilighet og betaler formueskatt slik at de ikke har mat på bordet, slik enkelte vi ha en til å tro.

• Liker 3
Skrevet
JornHansen skrev (5 minutter siden):

DU tar ALL RISIKO? Hvordan tar du all risiko i et land der du har så mange støtteordninger og sikkerhetsnett egentlig?

Med disse pengene tar jeg all risiko selv ja. Jeg kunne selvsagt brukt det opp på tull og tøys som jeg gjorde før, men jeg synes dette er gøy det også. Så kan jeg bruke litt penger på fjas bare. Det jeg ikke liker er at sosialistene har hjernevasket den store dumme saueflokken til å tro at de tar "de rike" ved å stikke så mye kjepper i hjulet i prosjektet mitt som mulig. Hvis alt hadde blitt brukt på bare skikkelige ting og vi hadde en mer gjennomsnittlig skatt på ting så hadde jeg ikke hatt noe imot det.

• Liker 3
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (46 minutter siden):

Med disse pengene tar jeg all risiko selv ja. Jeg kunne selvsagt brukt det opp på tull og tøys som jeg gjorde før, men jeg synes dette er gøy det også. Så kan jeg bruke litt penger på fjas bare. Det jeg ikke liker er at sosialistene har hjernevasket den store dumme saueflokken til å tro at de tar "de rike" ved å stikke så mye kjepper i hjulet i prosjektet mitt som mulig. Hvis alt hadde blitt brukt på bare skikkelige ting og vi hadde en mer gjennomsnittlig skatt på ting så hadde jeg ikke hatt noe imot det.

Jeg sparer også i DNB teknologi, men har fire barn og betaler dermed totalt over 8 000 000 til fellesskapet, over 2 000 000 hver i løpet av hver av deres 18 år -- i løpet av 28 år av mitt liv hvor jeg også dedikerer halve min fritid til deres behov -- ved å gi dem alt de trenger før de alle selv blir skattebetalere, og forelde.

...

Er dette du sparer penger du skal kjøpe gull for slik at du kan reise i en gullbåt inn i etterlivet..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Skrevet (endret)
JornHansen skrev (1 time siden):

Det er fascinerende hvordan du flytter målstengene. Først rammet skatten bare de rikeste, nå har samfunnet urelaterte støtteordninger så da er det greit at hvermannsen betaler formuesskatt ...

Høres mest ut som du er den nyttige idioten og ikke de som faktisk har et nyansert syn på dette.

Formuesskatten blir ikke riktig eller treffsikker av at samfunnet har andre gode ordninger. Formuesskatten har store problemer slik den er i dag uavhengig av alle andre ordninger. Det betyr ikke automatisk at den burde fjernes fullstendig, men det er åpenbart at det store flertallet av de som betaler formuesskatt ikke er den gruppen du og venstresidens politikere hevder at dere er ute etter å treffe. Det er også ganske påfallende at dere ikke evner å se hvordan dere lett kunne ordnet opp i dette.

Endret av nirolo
Skrevet
5 hours ago, JornHansen said:

1. Hvem betaler formuesskatt – og hvor mange er vi snakk om?

I 2023 var det rundt 14,3 prosent av skattebetalerne som faktisk betalte formuesskatt – omtrent én av sju.

Bunnfradraget ligger på 1,7 millioner kroner i nettoformue for enkeltpersoner, og 3,4 millioner for ektepar. Har du mindre enn det, betaler du ingen formuesskatt.

Det var mye feil i dette innlegget, men la oss starte med dette, formuesskatten rammer langt flere enn dem som betaler direkte.

Når eierne må ta ut penger fra bedriften for å betale formuesskatt, forsvinner penger som ellers kunne gått til investeringer, arbeidsplasser eller lavere priser. Selskapet tappes for kapital, og kostnaden sendes videre til lavere lønn for ansatte og høyere priser for kunder. Så selv om det bare er en av syv som betaler formuesskatt direkte, er det i praksis hele økonomien som betaler den.

Skrevet (endret)
Camlon skrev (7 minutter siden):

Når eierne må ta ut penger fra bedriften for å betale formuesskatt, forsvinner penger som ellers kunne gått til investeringer,

I teorien.

...og i undersøkelser på hvor mye av formuesskatten som ville gått til investeringer om eierene fikk beholde pengene, så sier forskning hva..?
Jeg er ikke interessert i teori eller folk som snakker om teori -- men interessert i forskning på praksis, fakta om hva som faktisk skjer med pengene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Red Frostraven said:

I teorien.

...og i undersøkelser på hvor mye av formuesskatten som ville gått til investeringer om eierene fikk beholde pengene, så sier forskning hva..?
Jeg er ikke interessert i teori eller folk som snakker om teori -- men interessert i forskning på praksis, fakta om hva som faktisk skjer med pengene.

Forskningen viser at dette også skjer i praksis.

Når formuesskatten øker, tar eierne ut mer penger fra selskapet for å betale skatten, og det reduserer investeringene. En norsk studie (ECGI working paper) finner at når eierens formuesskatt øker i forhold til likviditeten, faller investeringene i selskapet året etter. Salgsveksten og lønnsomheten går også ned.

https://www.ecgi.global/sites/default/files/working_papers/documents/berzinsbohrenstacescufinal_4.pdf

En annen studie fra NBER viser at når rike eiere flytter ut av landet for å slippe formuesskatt, blir bedriftene deres igjen i Norge, men de investerer langt mindre etterpå. Investeringene faller med rundt 20 prosent, og både antall ansatte og verdiskapingen går kraftig ned.

https://www.nber.org/system/files/working_papers/w32153/w32153.pdf

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det å kalle andre idioter er en treffsikker måte å få dem til å lytte, og jeg tror i alle tilfeller mye av argumentasjonen bommer når en fokuserer mer på direkte konsekvenser enn indirekte. Når mange av de som starter og driver bedrifter som bidrar med enorme inntekter til fellesskapet og skaper arbeidsplasser velger å flytte ut og drive fra andre land, samtidig som utenlandsk eierskap favoriseres gjennom at utenlandske eiere ikke betaler formueskatt, så rammer det ‘vanlige arbeidsfolk’ også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...