Griever Skrevet fredag kl 11:48 Skrevet fredag kl 11:48 (endret) Atib Azzad skrev (32 minutter siden): Ja, forskjellen er ideologi, kvinnen skal være hjemmet, for det forteller gårsdagens misforståtte idéer om biologi og patriarki oss. Det finnes tusen andre grunner til å være hjemme som ikke er forankret i konservativt tankegods, og selv om det i praksis kan se likt ut, er det jo milevis mellom et par som finner en løsning alle er fornøyd med utifra deres preferanser, og et par hvis roller er diktert av ideologiske tanker om kjønnsroller og maktdynamikk. Så, dette med tradwives er i praksis deres eget svar til den eviglange strømmen av videoer der alt for sinte menn forteller unge og sjokkerende vakre kvinner at de ikke har noe å tilby en "high value man", så de skal ikke tro de er noe, og dessuten kan en high value man ligge med så mange han vil, mens de er sluts om de gjør det? Tradwife er med andre ord deres eksempel på hvordan kvinnen skal være, i motsetning til deres syn på den moderne kvinnen, som de mener er slutty, lat, egosentrisk og dum? Eller blir det å trekke det langt? Endret fredag kl 11:49 av Griever 1
Griever Skrevet fredag kl 11:53 Skrevet fredag kl 11:53 leticia skrev (5 minutter siden): Ja, enig i at videoene er teite (og overdramatiske). Syns du har fått greit svar av @Atib Azzad og @Drunkenvalley angående dette. Jeg skjønner din tankegang. (Fordi det virker ikke som det er en konservativ tankegang som er bakgrunnen for dine ønsker / valg, du kunne kanskje liksågodt vært hjemmearbeidende som hun). Men en hjemmeværende mor, og en tradwife er ikke helt det samme. Som nevnt, man trenger ikke være en mor for å være en tradwife. Hun med de mest ekstreme tradwife - holdningene på debatten på NRK, hadde f.eks ikke barn selv. Jo, jeg begynner å forstå 😅 Ja, jeg har jo også vært hjemmearbeidende en stund også. Ingen ideologi her 🤷♂️😅 2
Atib Azzad Skrevet fredag kl 11:54 Skrevet fredag kl 11:54 2 minutes ago, Griever said: Så, dette med tradwives er i praksis deres eget svar til den eviglange strømmen av videoer der alt for sinte menn forteller unge og sjokkerende vakre kvinner at de ikke har noe å tilby en "high value man", så de skal ikke tro de er noe, og dessuten kan en high value man ligge med så mange han vil, mens de er sluts om de gjør det? Tradwife er med andre ord deres eksempel på hvordan kvinnen skal være, i motsetning til deres syn på den moderne kvinnen, som de mener er slutty, lat, egosentrisk og dum? Eller blir det å trekke det langt? Jeg vet ikke nok om den såkalte mannosfæren til å gi deg noe godt svar på det, men det synes som gamle holdninger rundt biologi og kjønnsroller preger begge bevegelser. Jeg tipper man blir ganske populær i en noen kretser dersom man erklærer seg for tradwife. 4
Drunkenvalley Skrevet fredag kl 11:54 Skrevet fredag kl 11:54 4 minutes ago, Griever said: Så, dette med tradwives er i praksis deres eget svar til den eviglange strømmen av videoer der alt for sinte menn forteller unge og sjokkerende vakre kvinner at de ikke har noe å tilby en "high value man", så de skal ikke tro de er noe, og dessuten kan en high value man ligge med så mange han vil, mens de er sluts om de gjør det? Tradwife er med andre ord deres eksempel på hvordan kvinnen skal være, i motsetning til deres syn på den moderne kvinnen, som de mener er slutty, lat, egosentrisk og dum? Eller blir det å trekke det langt? Ehh, eg blei litt usikker kven du meine no når du skriv "dere" i denne paragrafen. Forøvrig så trur eg disse videoene med pottesure menn som syt over kvinner ofte er dei som søker seg "tradwife"... 1
Tussi Skrevet fredag kl 11:58 Forfatter Skrevet fredag kl 11:58 (endret) Drunkenvalley skrev (4 minutter siden): Ehh, eg blei litt usikker kven du meine no når du skriv "dere" i denne paragrafen. Forøvrig så trur eg disse videoene med pottesure menn som syt over kvinner ofte er dei som søker seg "tradwife"... Tror du disse mennene har råd til å forsørge en ordentlig tradwife? 😅 tenker på disse på debatten, de virker ikke til å være fornøyd med lite Endret fredag kl 11:59 av Tussi 2 1
Griever Skrevet fredag kl 11:59 Skrevet fredag kl 11:59 Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): dere Du og @leticia,hovedsakelig. =P Nei, jeg snakker om de som lager slike videoer, og de som mener videoene virkelig gir mening. Det har jo vært en ganske kraftig bølge med content fra den kanten de siste årene. Jeg ville jo tro det er der slikt er mest relevant. Det er jo et ganske ekstremt syn. Ingen av mine konservative venner er så konservative at de tenker at kvinnen aller best hører hjemme i en tradwife rolle, liksom. 2
Drunkenvalley Skrevet fredag kl 12:01 Skrevet fredag kl 12:01 2 minutes ago, Tussi said: Tror du disse mennene har råd til å forsørge en ordentlig tradwife? 😅 tenker på disse på debatten, de virker ikke til å være fornøyd med lite Råd, nei. For all del ikkje. Misery likes company som ein seie da. 3
Griever Skrevet fredag kl 12:11 Skrevet fredag kl 12:11 Drunkenvalley skrev (17 minutter siden): Forøvrig så trur eg disse videoene med pottesure menn som syt over kvinner ofte er dei som søker seg "tradwife"... Ja, det var poenget 😃 2
Subara Skrevet fredag kl 12:40 Skrevet fredag kl 12:40 Det er også en trend som går på å dyrke grønnsaker selv, lage mat fra grunnen av, sy klær og stoppe, snekre drivhus eller flytte til et småbruk å leve enkelt i kontakt med naturen, der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Kan bli vanskelig å rekke som småbarnsforeldre, begge i 100% stilling. Hvis man bor utenfor de store byene og lever enkelt, kan det være en inntekt holder (i hvert fall før dyrtiden). Men man lever nok i fattigdom i forhold til dagens standard. Det er nok ikke for alle. En trend i mot materialisme og forbrukskultur. Og selvvalgt fattigdom er noe annet. 1
Griever Skrevet fredag kl 12:57 Skrevet fredag kl 12:57 Subara skrev (11 minutter siden): Det er også en trend som går på å dyrke grønnsaker selv, lage mat fra grunnen av, sy klær og stoppe, snekre drivhus eller flytte til et småbruk å leve enkelt i kontakt med naturen, der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Kan bli vanskelig å rekke som småbarnsforeldre, begge i 100% stilling. Dette er et viktig poeng jeg nok ofte glemmer litt bort. Vi bor i retning av hva du beskriver her. Det er ikke en trend, det er rett og slett bare videreføring av levesettet. Det sier seg jo selv at et slikt liv, som krever mye tid og energi, fort kan bli mindre forenelig med 100% arbeid og småbarn. Jeg kan fort glemme at man har en betydelig lavere arbeidsmengde på fritiden, om man bor i rekkehus. Det er derfor jeg sier, delvis på spøk, at ideelt sett hadde både kona og jeg gått hjemme 😂 Her er det så mye arbeid man har tid til. 3
leticia Skrevet fredag kl 13:06 Skrevet fredag kl 13:06 (endret) Griever skrev (8 minutter siden): Dette er et viktig poeng jeg nok ofte glemmer litt bort. Vi bor i retning av hva du beskriver her. Det er ikke en trend, det er rett og slett bare videreføring av levesettet. Det sier seg jo selv at et slikt liv, som krever mye tid og energi, fort kan bli mindre forenelig med 100% arbeid og småbarn. Jeg kan fort glemme at man har en betydelig lavere arbeidsmengde på fritiden, om man bor i rekkehus. Det er derfor jeg sier, delvis på spøk, at ideelt sett hadde både kona og jeg gått hjemme 😂 Her er det så mye arbeid man har tid til. Jeg vokste også opp nesten slik. Men likevel så jobbet mannen i huset 100 %, og kvinnen 50 %. (Hun hadde jobbet mer hvis helsa tillot det). De fikk likevel til alt det andre som @Subara beskriver. Poenget, man trenger ikke ha en person som bare går hjemme for å ha et slikt liv. Edit: Hvis man ideelt sett bare vil ha et roligere liv, så er det bedre at begge går noe ned i stilling, enn at en skal sette seg i en ekstremt sårbar situasjon ved å kutte sin kontakt med arbeidslivet. Endret fredag kl 13:08 av leticia edit 6
Griever Skrevet fredag kl 13:16 Skrevet fredag kl 13:16 leticia skrev (6 minutter siden): Jeg vokste også opp nesten slik. Men likevel så jobbet mannen i huset 100 %, og kvinnen 50 %. (Hun hadde jobbet mer hvis helsa tillot det). De fikk likevel til alt det andre som @Subara beskriver. Poenget, man trenger ikke ha en person som bare går hjemme for å ha et slikt liv. Kanskje de bare var flinkere enn oss. 🤷♂️ Og jeg mener ikke det sarkastisk. Jeg har ingen illusjon om at jeg er den beste bonden der ute, og jeg kjenner at energien min ikke når lengre enn den gjør nå. Min kone kjenner på det samme. Arbeidsmengden kan også vanskelig sammenlignes, da maskiner, evner, og ikke minst totalsummen av arbeid som må gjøres kan ha helt enorm variasjon. Det kan være alt fra fritidssyssel til fulltidsjobb. Vi føler i alle fall på å komme til kort, og det står ikke på innsats og vilje, for å si det sånn. Veldig ugrei følelse.
Atib Azzad Skrevet fredag kl 13:30 Skrevet fredag kl 13:30 29 minutes ago, Griever said: Dette er et viktig poeng jeg nok ofte glemmer litt bort. Vi bor i retning av hva du beskriver her. Det er ikke en trend, det er rett og slett bare videreføring av levesettet. Det sier seg jo selv at et slikt liv, som krever mye tid og energi, fort kan bli mindre forenelig med 100% arbeid og småbarn. Jeg kan fort glemme at man har en betydelig lavere arbeidsmengde på fritiden, om man bor i rekkehus. Det er derfor jeg sier, delvis på spøk, at ideelt sett hadde både kona og jeg gått hjemme 😂 Her er det så mye arbeid man har tid til. Helt på siden av temaet, reduserer det potensielt behovet for lønnsarbeid om man dyrker mat i hagen, og behovet for å betale for treningssenter siden man får treningen sin i forbindelse med landbruk. Det er en del problemer man lager seg når man selger tiden sin for penger, som løser seg når man bruker tiden på å dyrke mat e.l. 2
leticia Skrevet fredag kl 13:33 Skrevet fredag kl 13:33 Griever skrev (12 minutter siden): Kanskje de bare var flinkere enn oss. 🤷♂️ Og jeg mener ikke det sarkastisk. Jeg har ingen illusjon om at jeg er den beste bonden der ute, og jeg kjenner at energien min ikke når lengre enn den gjør nå. Min kone kjenner på det samme. Arbeidsmengden kan også vanskelig sammenlignes, da maskiner, evner, og ikke minst totalsummen av arbeid som må gjøres kan ha helt enorm variasjon. Det kan være alt fra fritidssyssel til fulltidsjobb. Vi føler i alle fall på å komme til kort, og det står ikke på innsats og vilje, for å si det sånn. Veldig ugrei følelse. Altså, når man dyrker noe, så er det en annen arbeidsmengde enn hvis man har full gård med dyr. De dyrket diverse grønnsaker, bærbusker og hadde i tillegg høner og gjess. I tillegg var det interesse for hagearbeid, plen, blomster, busker. Man da blir det fritidsaktivitet, ikke som en fulltids greie. Men ja, det var nok mye energi der, en energi som nok jeg har fått i "arv" med å balansere en stor familie og høy utdanning / jobb. 2
Drunkenvalley Skrevet fredag kl 16:09 Skrevet fredag kl 16:09 Trur når folk glorifiserer fortidens bønder så gløyme dei kor mykje av dagen som går bort i det. Og også for mine foreldre så var det i seg sjølv nesten fulltid i tillegg til ein fulltids-jobb. 3
Comma Chameleon Skrevet i går, 10:19 Skrevet i går, 10:19 Drunkenvalley skrev (18 timer siden): Trur når folk glorifiserer fortidens bønder så gløyme dei kor mykje av dagen som går bort i det. Og også for mine foreldre så var det i seg sjølv nesten fulltid i tillegg til ein fulltids-jobb. Jepp. Folk har glemt hvordan det er å gjøre drittarbeid og husker kun det gode og nostalgiske ved det.
Mr.M Skrevet i går, 12:25 Skrevet i går, 12:25 kanskje tiden er inne for å re-lansere husmorskolene igjen? 😋 ble visst nedlagt 1976
BadCat Skrevet i går, 12:41 Skrevet i går, 12:41 Det er på høy tid. Norske menn bør kunne kreve old school kjøttkaker på første date. Da mener jeg de som er så smakfulle at de blir spist opp før man rekker å lage sausen.
Ole-Br Skrevet i går, 13:00 Skrevet i går, 13:00 Atib Azzad skrev (På 10.10.2025 den 13.54): Jeg vet ikke nok om den såkalte mannosfæren til å gi deg noe godt svar på det, men det synes som gamle holdninger rundt biologi og kjønnsroller preger begge bevegelser. Jeg tipper man blir ganske populær i en noen kretser dersom man erklærer seg for tradwife. Klart det. I det minste populær fordi man ikke er hjernevasket av venstresiden og feministene. Til hva kan man spørre? Selvfølgelig til å ta et eget valg. Hva er et eget valg kan man spørre? Selvfølgelig til å ta et valg i tråd med sin egen kvinnelige natur. Venstresiden som ideologi og høyresiden som en gruppe fornuftige formidlere av virkeligheten. Kjøss meg! Dette er en totalpakke, men det er ikke vanskelig å se på hvilke måter det gjerne henger sammen. Like lite fruktbart og frustrerende å måtte stå og stampe her hver eneste gang og når alle videre argumenter, også samfunnsøkonomiske, blir utledet herfra. Det er en skinndebatt og den handler om kjønnslig og politisk identitet, med andre ord kulturkrig. Jeg mener det finnes kimer til interessante debatter, for eksempel hvordan vi mennesker ser på sin åndelighet og plass i det moderne samfunnet og hvordan vi vurderer vår gjøren og laden som meningsfull i de tidene vi lever i. Hva tenker vi om den tiden vi har til rådighet? Hvordan ser vi på livet og denne tiden opp mot lønnsarbeid og den økonomiske levestandarden vi har i dag? Jeg ser Griever kommer inn på dette senere, men i det store og det hele overskygges og svelges disse spørsmålene av gammel møkk. 1
Atib Azzad Skrevet i går, 13:11 Skrevet i går, 13:11 7 minutes ago, Ole-Br said: Jeg mener det finnes kimer til interessante debatter, for eksempel hvordan vi mennesker ser på sin åndelighet og plass i det moderne samfunnet og hvordan vi vurderer vår gjøren og laden som meningsfull i de tidene vi lever i. Hva tenker vi om den tiden vi har til rådighet? Hvordan ser vi på livet og denne tiden opp mot lønnsarbeid og den økonomiske levestandarden vi har i dag? Jeg ser Griever kommer inn på dette senere, men i det store og det hele overskygges og svelges disse spørsmålene av gammel møkk. Enig i at det er et interessant spørsmål, uten at jeg umiddelbart har noe å bidra med, det er kanskje når jeg hjelper fremmede utenfor arbeid at jeg føler meg nærest noen slags filosofi om min verdi eller plass i verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå