Gå til innhold

Tradwife-debatten

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (50 minutter siden):

Mange menn er ikke ønsket så nei takk 

Pøh. Jeg ønsker ikke en mann i senga men jeg ønsker de i samfunnet på veldig mange andre måter. 

Enkelte menn må forstå at bare fordi ingen (der er sannsynligvis noen men satt på spissen, da) vil ha sex med de så betyr ikke det at de er verdiløse. Jeg ville aldri pult psykologen min eller fastlegen min, men de betyr likevel ekstremt mye for meg fordi de har vært kjempe viktige menn i mitt liv. Samme med menn i familien, og gode kollegaer. Og dette er jeg ikke alene om!! 

Endret av Grønn420
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grønn420 skrev (3 minutter siden):

Jeg har en teori om hvorfor menn har en tendens til å lytte mer til "husmoarktivister", men jeg tror jeg skal holde kjeft...

Hehe, ja, jeg skjønner hvor du vil. Men husk, det er forskjell på menn også.  Deilig med en som bare tar tak i husarbeidet uten man trenger å si noe 😁👏

Det som er litt merkelig er hvordan enkelte greier husoppgavene når de bor alene. Men med en gang de får en dame i hus så har de visst glemt hvordan man gjør husarbeid 😅

Grønn420 skrev (9 minutter siden):

Av de mange unge kvinnene jeg kjenner så er det èn som har stiftet familie, da både hun og mannen var ferdig med fagbrev veldig tidlig. Hun er ikke hjemmeværende, men har ytret ønske om å være det, men med hans lønn alene går ikke det. Stort, dyrt hus, flott bil og et par unger, det er dyrt, det. 

Jeg vet ikke om noen unge kvinner jeg som ville ha satt seg i en slik situasjon. De fleste er nok veldig interessert i å ta utdanning og selvrealisere seg selv. Heldigvis for både dem, familien og samfunnet. 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (6 minutter siden):

Kanskje ikke. Det er bare det at andre kvinner og menn  må ta kostnaden i stedet for. Menn som ønsker å benytte seg av permisjon, men som plutselig ikke får en selvstendig rett til det. Kvinner som blir mer diskriminert ved ansettelse enn tilfellet er i dag fordi det forventes at hun blir mer borte fra jobb siden hun kan bli gravid og går ut i permisjon. 

Ja, det samme som ble sagt på Debatten ;) Jeg har ikke tro på å inndra kvinners valgfrihet for å unngå teoretiske konsekvenser, og jeg aksepterer ikke en vurdering av oss menn som så tafatte at vi ikke klarer å bli enige med partner eller arbeidsgiver. 

Sitat

Hm, det du ser på som nedlatende og aggressive kvinner, ser jeg på som kvinner som var tydelige, og frustrerte over hva disse unge setter i spill hvis de vil "gå tilbake til kjøkkenbenken ". 

Tydelig frustrert synes jeg var en god oppsummering av hvordan de eldre kvinnene oppførte seg mot de yngre. For meg fremstod det også som en fastlåsthet blant de eldre, der en ikke var interessert i å lytte eller tilpasse seg tiden de unge i dag lever i.

Sitat

Problemet her er kanskje at de kvinnene som tok del i debatten på nrk ikke nødvendigvis er så veldig representative for dagens unge kvinner. Ja, vi må lytte. Men da må vi lytte til flere kvinner enn 4 "husmoraktivister"... 

Da er jeg redd du karikerer de unge kvinnene og som de eldre i debatten er uinteressert i hva de har å si. Hovedbudskapet var valgfrihet, ikke "husmoraktivisme", og det tror jeg egentlig du vil finne at ganske mange unge kvinner er for. 

Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Når kona ikke har råd til å skille seg og begge ønsker det, blir det også mannens problem. En økonomisk uavhengig og selvstendig kone er bra for begge parter.

Vel, dersom det er vondt blod inne i bildet er det lite som hindrer en mann i å skille seg og la kvinnen seile sin egen sjø. Det kreves kun 1 partnfor å få skilsmisse i Norge så vidt jeg vet, og ved samboerskap kreves det jo ingenting 

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Vel, dersom det er vondt blod inne i bildet er det lite som hindrer en mann i å skille seg og la kvinnen seile sin egen sjø. Det kreves kun 1 partnfor å få skilsmisse i Norge så vidt jeg vet, og ved samboerskap kreves det jo ingenting 

Ja, enig. Den var litt naiv.

• Liker 1
Skrevet
Griever skrev (1 time siden):

Men jeg synes det virker som det er en del som har vanskelig for å akseptere at dette på absolutt ingen måte er å sette livet på vent, tvert imot. Det er ikke å redusere egen frihet på en måte som ikke er velkommen, og på noen måter gir det langt større frihet. Det er veldig mange som ikke har noe problem med at hele ens inntekt går til familien istedet for en selv, at man forvalter dem sammen og at ord som "men det er jeg som tjener dem" eller "det er mine penger" aldri blir ytret. Jeg ville også anta at de fleste av de som ønsker å leve på denne måten ikke bryr seg nevneverdig om at ikke flere menn gjør det. Hva har vel det å si for deres liv?

Det er her vi er mest uenige Griever. Kanskje å sette livet på vent er et feil ordvalg av meg. Alle lever jo livet sitt her og nå. Jeg tenker mer på at man "ofrer" livet sitt for alle andre, og tenker ikke på de konsekvensene det vil ha for en selv i det lange løp. 

Å ikke ha selvstendig økonomisk frihet, er å ikke å ha frihet i det hele tatt slik jeg ser det. Det er fint at man har en enighet og løsninger som fungerer her og nå. Jeg mener likevel at friheten ikke er der. Jeg vet om damer som har mistet mannen som ikke vet hvordan de skal betale en regning... 

Jeg håper dagens unge som vil leve slik garderer / sikrer seg for fremtiden. Og den aller beste måten å sikre seg på er å ha en utdanning og egen jobb å gå til. Det er bedre å ha noe tilknytning til arbeidslivet,  f.eks ved å ha en 50 % stilling som kan økes ved behov, enn å bare være hjemmearbeidende. 

• Liker 1
Skrevet
Grønn420 skrev (41 minutter siden):

Helt innafor å stille kritiske spørsmål

100% Men det burde være veldig gjennomførbart å gjøre uten belæringen, nedlatenheten og hersketeknikkene man ser i denne debatten. Jeg begrenser da ikke debatten til hva som har blitt sagt her inne, men tar med medier forøvrig.

Grønn420 skrev (43 minutter siden):

ikke minst, har råd til dette? Det tror jeg er svimlende få.

Det er jeg enig i.

Grønn420 skrev (44 minutter siden):

Og det sier veldig mye om hvordan de ser på relasjonen og kvinnen de setter til å gjøre husarbeid og oppdra unger.

At de har enorm tillit og kjærlighet til henne, mener du?

Jeg mistenker at det ikke var det du mente. Dette er ikke noe "gotcha" forsøk, men jeg er en av de mennene som gladlig hadde gått med på en slik løsning om jeg hadde hatt råd. Hva tenker du det sier om hvordan jeg ser på kona mi og relasjonen vår?

Grønn420 skrev (45 minutter siden):

Vi blir servert løgnen om at monogami fungerer og

Jeg tror basert på dette og annet du har sagt at vi har et grunnleggende forskjellig syn på verden, mennesker og forhold. Det kan være interessant og diskutere, men jeg velger å ikke gå inn i det akkurat nå, da jeg ser det litt som en avsporing.

Skrevet
44 minutes ago, Grønn420 said:

Vi blir servert løgnen om at monogami fungerer og er det eneste riktige i en intim og nær relasjon mellom to mennesker, når sannheten er at det for de aller fleste ikke fungerer. Men dette er en helt annen debatt, men av relevans.

Det fungerer ikke fordi de som har dating-makten tar bedritne valg utifra status som pri 1. Sjokk at det ikke fungerer da...

32 minutes ago, Grønn420 said:

Enkelte menn må forstå at bare fordi ingen (der er sannsynligvis noen men satt på spissen, da) vil ha sex med de så betyr ikke det at de er verdiløse.

Ingen er verdiløse, men å stille opp for noen eller respektere noen som ikke enser deg, som har seg med eliten gang på gang etter flerfoldige mislykkede forsøk, det er sannelig ikke fristende gitt, eller noe man burde forvente. Jo flere som ikke får innpass, jo større skille blir det.

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (9 minutter siden):

jeg aksepterer ikke en vurdering av oss menn som så tafatte at vi ikke klarer å bli enige med partner eller arbeidsgiver. 

Statistikken gir et annet bilde enn hva du aksepterer. Da fedrekvoten var 10 uker så tok menn i all hovedsak ut ikke mer enn 10 uker,  da den var 14 uker, i all hovedsak ikke mer enn 14 uker, nå når den er tredelt så tar menn i all hovedsak ikke ut mer enn de 15 ukene den er på, og omtrent aldri noe av fellesperioden,  den tar mor.  Hvis man gir familiene full valgfrihet, så vil far i all hovedsak ikke ta ut noe permisjon. 

M.a.o, enighet = det som mor til enhver tid bestemmer... 

herzeleid skrev (14 minutter siden):

Tydelig frustrert synes jeg var en god oppsummering av hvordan de eldre kvinnene oppførte seg mot de yngre. For meg fremstod det også som en fastlåsthet blant de eldre, der en ikke var interessert i å lytte eller tilpasse seg tiden de unge i dag lever i.

Jeg syns sidene var like fastlåste begge 2, og at heller ikke de unge var villige til å lytte til de eldre. 

herzeleid skrev (16 minutter siden):

Da er jeg redd du karikerer de unge kvinnene og som de eldre i debatten er uinteressert i hva de har å si. Hovedbudskapet var valgfrihet, ikke "husmoraktivisme", og det tror jeg egentlig du vil finne at ganske mange unge kvinner er for. 

Ja, de konservative (her representert av KRF og FRP) liker å bruke begrepet valgfrihet når det egentlig i mange tilfeller blir en begrensning av frihet. Valgfrihet for kvinnene begrenser f.eks friheten til mennene. Hvis flere kvinner velger å være hjemme,  la oss si i 3 år, så begrenser det som sagt muligheten for andre kvinner i arbeidslivet. Men sånn er det vel med mye i samfunnet. Noens frihet begrenser andres frihet, som f eks røyking / røykeloven. 

Når jeg sier husmoraktivist, så tenker jeg mest på hu med forkleet altså, ikke like mye de andre, som tidvis faktisk hadde noen gode poenger. At endel kvinner kunne tenkt seg å ha mer tid hjemme forstår jeg, og det har de mulighet til. Spørsmålet vi må stille er hvem som skal ta kostnadene av dette ønsket. Jeg syns verken at staten  (økonomisk) eller fars selvstendige rettigheter skal måtte ta støyten for dette ønsket.  Men det er samtidig på sin plass å advare kvinnene at de selv økonomisk vil gå tapende ut av det hvis de tar det valget om ulønnet permisjon,  eller enda verre, velger å gå hjemme i mange år uten egen inntekt. 

• Liker 4
Skrevet
Griever skrev (4 timer siden):

Hva er nonsens med det? Jeg har riktignok ikke hørt 3 år, men 2, selv om 3 år definitivt ikke ville overrasket meg.

Og hva er greia med trangen enkelte tilsynelatende har til å være så nedlatende mot dette og de som ønsker å være hjemmeværende foreldre? Det er for meg helt uforståelig at "jeg ønsker å være hjemme med hus og barn" blir møtt med noe som helst negativitet forbi hvilke fallgruver man skal passe seg for.

Jeg har ingen trang til å være nedlatende mot "dette" og de som ønsker å være hjemmeværende foreldre. At det kalles for dette sier vel litt om hvor lite presis denne debatten er. Det som gir utslaget er ikke at de vil være hjemme, men at de i stor grad trekker generelle slutninger basert på generelle argumenter. En ting er å si: Jeg er hjemme fordi jeg har lyst, en annen ting er å argumentere ut fra om damers hormonsyklus tilsier at de bør være mer hjemme og feilaktige påstander om barnets beste.

Det ser dårlig ut for de som ønsker å bevise at senere start i barnehagen er det beste for barn. Forskningen trekker den andre veien, mot at tidlig barnehage gir bedre kognitive ferdigheter. Hvor tidlig er de ikke sikre på, men jeg leste i hvert fall en studie fra Norge der de så forskjell på barn i syvårsalder, som viste at også de som hadde startet før 18 måneder hadde et fortrinn fremfor de som startet senere.

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Griever skrev (14 minutter siden):

100% Men det burde være veldig gjennomførbart å gjøre uten belæringen, nedlatenheten og hersketeknikkene man ser i denne debatten. Jeg begrenser da ikke debatten til hva som har blitt sagt her inne, men tar med medier forøvrig.

Det er jeg enig i.

At de har enorm tillit og kjærlighet til henne, mener du?

Jeg mistenker at det ikke var det du mente. Dette er ikke noe "gotcha" forsøk, men jeg er en av de mennene som gladlig hadde gått med på en slik løsning om jeg hadde hatt råd. Hva tenker du det sier om hvordan jeg ser på kona mi og relasjonen vår?

Jeg tror basert på dette og annet du har sagt at vi har et grunnleggende forskjellig syn på verden, mennesker og forhold. Det kan være interessant og diskutere, men jeg velger å ikke gå inn i det akkurat nå, da jeg ser det litt som en avsporing.

Løsningen jeg presenterer om fullstendig økonomisk trygghet for henne i tilfelle brudd, samt oppsparing til hennes pensjon? Ja, da klapper jeg i hendene, sånn oppriktig. For da er det jo ikke noe problem med den livsstilen i det hele tatt. Ingen taper. Begge vinner. Likestilling. ;) 

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (13 minutter siden):

M.a.o, enighet = det som mor til enhver tid bestemmer... 

For et mørkt og negativt syn du har på kvinner. 

Jeg tror kvinner og menn stort sett sammen blir enige om det som passer dem, og jeg er ikke med på din moralisering og nedlatende holdning ovenfor norske par og kvinner spesielt. Med en slik innstillig er det kanskje ikke så rart at du ikke ønsker at kvinner skal få ha valgfrihet. 

Skrevet
Grønn420 skrev (59 minutter siden):

Pøh. Jeg ønsker ikke en mann i senga men jeg ønsker de i samfunnet på veldig mange andre måter. 

Enkelte menn må forstå at bare fordi ingen (der er sannsynligvis noen men satt på spissen, da) vil ha sex med de så betyr ikke det at de er verdiløse. Jeg ville aldri pult psykologen min eller fastlegen min, men de betyr likevel ekstremt mye for meg fordi de har vært kjempe viktige menn i mitt liv. Samme med menn i familien, og gode kollegaer. Og dette er jeg ikke alene om!! 

De er ønsket så lenge de betaler regningen kjenner til det der 

Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

De er ønsket så lenge de betaler regningen kjenner til det der 

Den som sier sånt har selv valgt kvinnen de betaler regninger for. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (6 minutter siden):

For et mørkt og negativt syn du har på kvinner. 

Jeg tror kvinner og menn stort sett sammen blir enige om det som passer dem, og jeg er ikke med på din moralisering og nedlatende holdning ovenfor norske par og kvinner spesielt. Med en slik innstillig er det kanskje ikke så rart at du ikke ønsker at kvinner skal få ha valgfrihet. 

For du har ikke moraliserende og nedlatende holdninger ovenfor for eksempel kvinner, eller? :whistle:

Endret av Grønn420
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
30 minutes ago, Ole-Br said:

Jeg har ingen trang til å være nedlatende mot "dette" og de som ønsker å være hjemmeværende foreldre. At det kalles for dette sier vel litt om hvor lite presis denne debatten er. Det som gir utslaget er ikke at de vil være hjemme, men at de i stor grad trekker generelle slutninger basert på generelle argumenter. En ting er å si: Jeg er hjemme fordi jeg har lyst, en annen ting er å argumentere ut fra om damers hormonsyklus tilsier at de bør være mer hjemme og feilaktige påstander om barnets beste.

Godt formulert, jeg bryr meg ikke hvordan folk velger å være i forhold, men jeg er skeptisk til at folk skal lage kulter rundt gårsdagens smale ideologiske kjønnsroller, en må gjerne ta seg av huset, men gjør det fordi du og partneren din vil, ikke fordi en nazi på internett fortalte deg at sånn det skal være.

• Liker 2
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (1 time siden):

Hvis du tror at ikke det er kvinner som styrer hvor stor del av fellesperioden far skal ha så får du deg muligens en AHA - opplevelse hvis du noen gang kommer i en slik "valgsituasjon"...

Den "valgfriheten" du mener kvinner skal ha er vel også i strid med EØS - lovgivningen. Fedrekvoten har også stor oppslutning i befolkningen. 

Bare 15 prosent av fedrene og 12 prosent av mødrene svarte at det ikke bør være noen fedrekvote.

Mens den norske foreldrepermisjonsordningen er en blandingsmodell bestående av individuelle og familiebaserte rettigheter, har de andre nordiske landene gjort foreldrepermisjonen til en individuell rettighet og fjernet den tidligere oppdelingen i mors-, fars- og fellesdel.

Målet om å fjerne fedrekvoten helt, slik det står i partiprogrammene til Fremskrittspartiet og KrF, er trolig i strid med EØS-lovgivningen. Prinsippet om fedres individuelle rett til foreldrepenger er nedfelt i Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/1158 om balanse mellom arbeidsliv og familieliv. Dette er innlemmet i Norges EØS-avtale.

Direktivet innfører minstekrav som landene må oppfylle. Ifølge direktivet skal begge foreldre ha rett til fire måneder betalt permisjon, og to måneder av permisjonen kan ikke overføres til den andre forelderen.

Formålet med direktivet er blant annet å fremme likestilling av kvinner, herunder kvinners deltagelse på arbeidsmarkedet, og en mer lik fordeling av omsorgsansvaret for barn mellom kvinner og menn.

Fedrekvoten: et utdatert familiepolitisk minefelt?

Endret av leticia
link
  • Liker 1
Skrevet
Griever skrev (1 time siden):

Hva tenker du det sier om hvordan jeg ser på kona mi og relasjonen vår?

Altså folk er forskjellige. Men jeg ville tenkt at du ikke respekterte henne som menneske, og jeg ville ikke gått med på en slik løsning hvis jeg var henne. Sannsynligvis hadde jeg heller ikke blitt sammen med en som har et såpass forskjellig livssyn som meg selv. Om dette er noe hun har lyst til selv, så hadde jeg håpet at hun (og du) tok nødvendige forholdsregler for å sikre hennes økonomiske fremtid :) 

Skrevet (endret)

Det er avslørende når gjengen som ellers prater om viktigheten av at folk er i arbeid (og hvordan innvandrere ikke er det) plutselig argumenterer for at halve befolkningen ikke skal være det. Det er akkurat som om eldrebølgen ikke eksisterer så lenge man kan gå tilbake til tradisjonelle kjønnsroller, hvor kvinner skal være under mannens «beskyttelse».

Hadde disse folkene hatt noe som helst peiling, hadde de visst at en viktig del av vestens fremgang kommer fra kvinners inntog i arbeidsmarkedet. Dette er grunnleggende samfunnsfag.  

Endret av Krig og fred
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...