Gå til innhold

Tradwife-debatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke bra for reproduksjonen at folk gifter seg i etter fylte 40 i stedet for 20 og skaffer katt eller hund i stedet for å få unger. 

Mange skylder på Internett-generasjonen, men forfallet skjedde før det. På 70- og 80-tallet kom bekvemmelighet og slurv.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BadCat skrev (2 minutter siden):

Det er ikke bra for reproduksjonen at folk gifter seg i etter fylte 40 i stedet for 20 og skaffer katt eller hund i stedet for å få unger. 

Mange skylder på Internett-generasjonen, men forfallet skjedde før det. På 70- og 80-tallet kom bekvemmelighet og slurv.

Hvorfor i alle dager skal vi reprodusere i en slik verden med så mye ondskap? Nei, ellers takk. Det finnes ikke noe jævligere enn menneskeheten. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tenk at mat en gang ble laget fra bunnen og smakte godt.

Sidan 1970-talet har det vore ein sterk auke i førekomsten av overvekt og fedme, noko som truleg har samanheng med miljøet vi lever i. Fedme er forbunde med auka risiko for fleire ikkje-smittsame sjukdommar. Tilrettelegging for sunt kosthald og fysisk aktivitet kan forebygge fedme i befolkninga.

FHI

Ferdigmat er ikke bra å spise.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutes ago, Grønn420 said:

Hvorfor i alle dager skal vi reprodusere i en slik verden med så mye ondskap? Nei, ellers takk. Det finnes ikke noe jævligere enn menneskeheten. 

Mennesker er forskjellige. Problemet ligger nok i at du tenker at "ost er ost".

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (2 minutter siden):

Mennesker er forskjellige. Problemet ligger nok i at du tenker at "ost er ost".

Mennesker er like forskjellige som de er like. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Grønn420 skrev (45 minutter siden):

Har fått opp et par norske damer på sosiale medier, og joda de er uføre. 

Da bør NAV varsles - vi kan ikke ha det slik at mennesker frivillig NAV'er seg. Det går til helvete med samfunnet om vi lar dette skje. Ettersom jeg er gjeldfri og har lite forbruk på meg selv - så kunne jeg også fint bare lagt inn årene og levd på NAV. Jeg har derimot ikke samvittighet til å leve på trygdeytelser - men om alle rundt meg gir blanke - så hvorfor ikke gi f jeg også? Det sender nemlig et ekstremt dårlig signal om det blir slik i samfunnet at folk bare kan leve på offentlige ytelser....

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Da bør NAV varsles - vi kan ikke ha det slik at mennesker frivillig NAV'er seg. Det går til helvete med samfunnet om vi lar dette skje. Ettersom jeg er gjeldfri og har lite forbruk på meg selv - så kunne jeg også fint bare lagt inn årene og levd på NAV. Jeg har derimot ikke samvittighet til å leve på trygdeytelser - men om alle rundt meg gir blanke - så hvorfor ikke gi f jeg også? Det sender nemlig et ekstremt dårlig signal om det blir slik i samfunnet at folk bare kan leve på offentlige ytelser....

Det er ganske åpenbart at vi har ett stort problem med dette i Norge. Spesielt blant unge.

De er syke og ufør helt til drømmejobben dukker opp. Da er alt fint. Ikke alle såklart, men det skjer. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

Flertallet kommer til å leve på ytelser noen tiår frem i tid. Det er bare å venne seg til tanken.

Skrevet
10 hours ago, Fatninja said:

Jeg ser på hva som har fungert før og hva som fungerer i andre deler av verden, som ikke er infisert at woke hjerneviruset.  Storfamilier med kjernefamilier i sentrum, med mann og kvinne som er gift og som har barn.

Du bør flytte til Tyrkia, eller Pakistan. Du ville følt deg hjemme der. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

@Fatninja Hva som fungerer for MENN i andre land, mener du? Hvor mannen er i sentrum og kvinnen og hans barn skal alle tilbe han? 😂 

Den såkalte "kjernefamilien" du gnåler om er kun en fordel for maktsyke menn som bryr seg kun om seg selv. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tradwife er nok ganske dødt fremover. Kvinner ønsker å være selvstendige, og det må de da få være. 

Personlig har jeg fått barn og lever alene. Mat kan jeg få levert om jeg ønsker det, vasking får en utført billig samt en har teknologi til det osv.

Fredagskosen er bare en bytur unna... 

Osv.

• Liker 2
Skrevet
Grønn420 skrev (7 minutter siden):

@Fatninja Hva som fungerer for MENN i andre land, mener du? Hvor mannen er i sentrum og kvinnen og hans barn skal alle tilbe han? 😂 

Den såkalte "kjernefamilien" du gnåler om er kun en fordel for maktsyke menn som bryr seg kun om seg selv. 

Kjernefamilien er jo også dårlig for produktivitet om damen skal være hjemme og ikke jobbe. Samt trenger en bare ett bosted, ikke to. Samt av alle produkter en bruker osv.

For ikke å snakke om advokater, de blir jo arbeidsløse :p

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Grønn420 said:

Satt på spissen:  Nå har vi et samfunn hvor maktsyke kvinner kun bryr seg om seg selv.  Dette fungerer bare så lenge Norge er et rikt land, og det er vi snart ikke lenger, takket være maktsyke kvinner som styrer landet vårt og som bedriver suicidal empati på vegne av de fattige i landet vårt.

Jeg mener at storfamilien med gode, eller tilstrekkelig gode lederskikkelser er det vi må tilbake til når vi etterhvert går tilbake til den naturlige tilstanden, som er at Norge er en av de fattigste landene i Europa.   I fravær av patriarker, kan unntaksvis gode martriarker fungere.  

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (11 timer siden):

Det er liksom poenget mitt da... Før så kunne mannen jobbe og kvinnen være hjemme. Idag må begge jobbe, og så ser vi negativt på de sammensetninger der èn er hjemme og èn sørger for inntekt.  Idag jobber både kvinner og menn, men begge "må" være forsørgere. Det er ikke lenger rom for at kun èn er forsørger. 

Det beste hadde vel vært om en hver familie kunne overlevd med èn forsørger slik det var før i tida, uavhengig om det var mann eller kvinne som forsørget, men det er ikke mulig lenger. 

Så er jeg selvsagt grunnleggende uenig i at staten skal forsørge noen som velger å ikke jobbe. 

Hvis man legger levestandarden ned på samme nivå som på 50-tallet så kan man helt fint leve på én inntekt også i dag.

Skrevet
Fatninja skrev (6 minutter siden):

Satt på spissen:  Nå har vi et samfunn hvor maktsyke kvinner kun bryr seg om seg selv.  Dette fungerer bare så lenge Norge er et rikt land, og det er vi snart ikke lenger, takket være maktsyke kvinner som styrer landet vårt og som bedriver suicidal empati på vegne av de fattige i landet vårt.

Hvilke kvinner er det du sikter til her?

Fatninja skrev (11 timer siden):

Tja, dette kan finanseres med en skatt rettet mot ugifte og / eller barnløse.  

wampster skrev (11 timer siden):

Skal de som spiser seg feite betale en "usunn" skatt og da eller i så fall?

wampster skrev (11 timer siden):

Når mener du den skatten skal inntreffe i så fall? Når man er 18år? 25 år? 30 år?

Skal man ta i betraktning hvor bra foreldre en er også, eller er det bare å "få" en kid for å ikke betale skatten?
Er et barn nok eller må man få flere? Er man bare fritatt for skatten i x antall år eller resten av livet?
Må man ta vare på kidden selv, eller kan man overlate det til noen andre?

Hva hvis noen skiller seg, Straffeskatt?
Hva hvis noen blir sammen med noen som er skilt/har barn fra før, teller det?

Mulig å få noen svar på dette "geniale" skatteforslaget?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har de siste dagene merket meg at ‘tradwife’-merkelappen har blitt en nyttig måte, en hersketeknikk om du vil, å avspore fra reelle utfordringer og problemer unge kvinner peker på i sine egne liv.

Det ble særlig tydelig da flere unge kvinner nylig deltok i Debatten på NRK og tok til orde for økt valgfrihet for unge par og for friheten til å være lenger hjemme med barna sine, og ble høvlet ned av tidvis ganske aggressive og nedlatende eldre feministiske kvinner som overhodet ikke virket interessert i de unges synspunkter og argumenter. 

Akkurat ‘tradwife’, som jeg er usikker på om egentlig har noen god definisjon, er jeg redd blir enda et tøysebegrep som ‘woke’ som begge sider kan bruke for å snakke forbinhverandre og la være å forholde seg til hverandres argumenter. Også når en i hovedsak er enige.

La oss ikke snuble inn i en ny og høylydt ‘ikke-debatt’. 

• Liker 1
Skrevet
Grønn420 skrev (51 minutter siden):

Grønn420 skrev (30 minutter siden):

Mener du disse tingene, eller er du bare veldig gretten i dag, eller hvordan er det?

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Det er ganske åpenbart at vi har ett stort problem med dette i Norge. Spesielt blant unge.

De er syke og ufør helt til drømmejobben dukker opp. Da er alt fint. Ikke alle såklart, men det skjer. 

Mange yngre, ikke alle, er sykelig opptatt av sosiale aktiviteter og sin egen karriere. De reiser gjerne verden rundt på ulike events og er med på alle mulige aktiviteter arbeidsgiver kommer med...Det ender ofte med at den største byrden av oppgaver dyttes over på de som faktisk holder seg borte fra slikt. Jeg opplever en del yngre kolleger som veldig opptatt av at jobben skal være en del av det sosiale livet og gi status - og dersom arbeidsgiver ikke kan gi dem det lille ekstra med lekerom på jobb og sosiale events...og få vist seg frem...så hopper de bare videre. Mulig den yngre generasjonen er blitt for godt vant med å få ting..jeg vet ikke helt..men jeg synes ikke det tegner så bra for velferdssamfunnet på sikt........

• Liker 1
Skrevet
Griever skrev (8 minutter siden):

Mener du disse tingene, eller er du bare veldig gretten i dag, eller hvordan er det?

Du tåler ikke at noen mener noe annet enn deg? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gjerrigknarken skrev (27 minutter siden):

Hvis man legger levestandarden ned på samme nivå som på 50-tallet så kan man helt fint leve på én inntekt også i dag.

Godt poeng, absolutt! 
Skulle en vært aleneforsørger for en voksen, 3-4 barn og gjerne den eldre generasjon idag, så måtte en nok justert helt ned til 50-tallsnivå, altså bo trangt, vaska klær i bekken, og benyttet seg av utedo for å sette det på spissen. 

Det er helt klart mye bedre nå, og at det "kreves" 2 inntekter henger jo selvsagt sammen med feks at staten betaler for barnepass og de eldre. Før tok vi vare på de selv, nå betaler vi skatt for at denne jobben skal gjøres. 

Endret av Baranladion

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...