Gå til innhold

Meteorologisk institutt vil ikke fortelle hvor det er varmt i høstferien

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Tidligere i september jobbet ABC Nyheter med en sak om hvor i Europa det er varmest i høstferien.

«Takk for henvendelsen, men vi må takke nei. I lys av de menneskeskapte klimaendringene er det ikke i samsvar med våre verdier å bidra i en artikkel som oppfordrer til mer flyreiser».

https://www.abcnyheter.no/nyheter/meteorologisk-institutt-vil-ikke-svare-pa-sporsmal-problematisk/1232821

Kanskje de burde melde dårligere vær i helger og høytider, slik at flere holder seg hjemme?
Da tar de enda litt mer ansvar for å få ned utslippene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minner meg om en gang jeg hadde lyst til å dra en tur på fjellet. Men det var meldt overskyet.

Jeg hadde så lyst at jeg dro likevel.

Det ble strålende sol hele dagen, og jeg lurte gremmelig mye på hvorfor det var meldt overskyet...

"I lys av de menneskeskapte klimaendringene er det ikke i samsvar med våre verdier"

Har meteorologisk institutt en klar og tydelig policy om at deres ansatte ikke skal dra på cruiseskip ferier mon tro? Har de begrensninger på hvor mange flyreiser deres ansatte får lov til å dra på i året? Er de aktive i å fremme alle de løsningene på 'krisen' vår som mange smarte personer allerede har funnet frem til i veldig mange år? Har de overhodet noen gang pålagt styrende organer å begrense bruken av unødvendigheter som skulle bidra til 'krisen'?

Dette er spørsmål som jeg ville trukket frem i møte med gohetsposeringer som dette. Kanskje disse verdiene deres ikke skal gjelde så mye for dem selv... Som forresten er helt vanlig prosedyre for alle profeter av denne avlat inspirerte doktrinen.

• Liker 1
Skrevet

Spørs om ikke Hygen havner i potetkjelleren en liten stund.
Tror kanskje klimakrisen har fått det til å koke i hodet hans?
https://www.journalisten.no/stans-et-minutt-meteorologisk-institutt/653280

Sitat

Altså, all ære til alle som forsøker å gjøre noe for klimasaken. Menneskeskapte klimaendringer er vår tids aller største miljøutfordring, og noe vi er nødt til å håndtere. Nødt til å fikse. 

Men vi gjør ikke det ved å holde tilbake faglig informasjon. 

Her må ledelsen på plass for å forklare hva som faktisk foregår.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sk0yern skrev (20 timer siden):

https://www.abcnyheter.no/nyheter/meteorologisk-institutt-vil-ikke-svare-pa-sporsmal-problematisk/1232821

Kanskje de burde melde dårligere vær i helger og høytider, slik at flere holder seg hjemme?
Da tar de enda litt mer ansvar for å få ned utslippene.

Man kan også snu spørsmålet. Hvorfor skal dem lage en helt egen artikkel og bruke tid, krefter og skattebetalernes penger på en artikkel om hvor hen det er stabilt vær for den reiseglade? Dette er jo noe VG, Aftenposten, Dagbladet, Nettavisen mm kan gjøre. Er jo bare å hente inn info og skrive i vei.

Wheeljack skrev (12 minutter siden):

Så en statlig finansiert værmelder, nekter å svare på hva slags vær det blir... av miljøhensyn?? 

Mer om ansvaret for å lage klickbaits artikler som summerer hvor hen det er best vær akkurat nå. Se svar jeg gav til Sk0yern

• Liker 3
Skrevet
21 minutes ago, ole_marius said:

Man kan også snu spørsmålet. Hvorfor skal dem lage en helt egen artikkel og bruke tid, krefter og skattebetalernes penger på en artikkel om hvor hen det er stabilt vær for den reiseglade? Dette er jo noe VG, Aftenposten, Dagbladet, Nettavisen mm kan gjøre. Er jo bare å hente inn info og skrive i vei.

Artikkelen var det ABC Nyheter som skulle lage. Dem spurte bare hvor det var pent vær hen, og det ville ikke instituttet svare på. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Wheeljack skrev (4 timer siden):

Artikkelen var det ABC Nyheter som skulle lage. Dem spurte bare hvor det var pent vær hen, og det ville ikke instituttet svare på. 

Da må jeg stille et veldig dumt oppfølgende spørsmål. Er selve kritikken at bilde under ikke gir nok info samlet på et sted? Journalister kan selv velge et område og kan med dette se øvrige langtidsvarslinger.

image.thumb.png.afbcac1133e512ce06ebd44f8105d315.png

Endret av ole_marius
Rettet på skriveleif
  • Liker 2
Skrevet
ole_marius skrev (13 minutter siden):

Da må jeg stille et veldig dumt oppfølgende spørsmål. Er selve kritikken at bilde under ikke gir nok info samlet på et sted? Journalister har betalt selv for å velge et område og kan se med øvrige langtidsvarslinger.

Sikkert vært enklere for deg å forstå hvis du faktisk leste saken.

Sitat

Det var svaret fra Meteorologisk institutt da ABC Nyheter ville vite mer om hvorfor vær og temperaturer er behagelige på steder vi hadde lagd en liste over. Vi ville også ha mer bakgrunn, på verdensdelsnivå, om sesongavhengige forhold (som regntid). 

• Liker 3
Skrevet

Og ja jeg bekrefter lest artikkelen flere ganger.

Jeg stiller åpent spørsmål om det er til hensikt at man fortsatt mener man skal bruke statlige skattepenger å lage slike generelle lister for ferier.

• Liker 4
Skrevet

Takk for henvendelsen, men vi må takke nei. I lys av de menneskeskapte klimaendringene er det ikke i samsvar med våre verdier å bidra i en artikkel som oppfordrer til mer flyreiser

Bra av avdelingslederen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Spesifikt for generelle lister for ferievær i Europa? De sier jo selv at de ikke hadde hatt noe problem med å bidra til andre artikler. Om Meteorologisk institutt gjerne bidrar til artikler om sykkelferie, men nekter å bidra til artikler om sydenferie, har vi et problem. Hva om NRK hadde nektet å lage reportasjer fra syden, fordi det oppfordrer til flyreiser?

Om Meterologisk institutt var en privat organisasjon med sine egne midler, kunne de vært så mye aktivister de bare hadde orket. Men de er de ikke, så de har værsågod å svare på spørsmål uhildet.

Endret av likferd
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes det var litt merkelig oppførsel. Jeg har snakket med og kjenner personlig flere av disse som arbeider på meteorologisk - og spurt om ferievær både her og der. Noen av dem som arbeider der reiser ganske mye på fritiden også. Nei - her må denne journalisten ha truffet feil person.

• Hjerte 1
Skrevet
likferd skrev (15 timer siden):

Om Meteorologisk institutt gjerne bidrar til artikler om sykkelferie, men nekter å bidra til artikler om sydenferie, har vi et problem

Tenk om man skal lage en artikkel om å sykle til middelhavet.
Blir vanskelig å være konsekvente her tror jeg :)

• Hjerte 1
Skrevet
18 hours ago, obygda said:

Synes det var litt merkelig oppførsel. Jeg har snakket med og kjenner personlig flere av disse som arbeider på meteorologisk - og spurt om ferievær både her og der. Noen av dem som arbeider der reiser ganske mye på fritiden også. Nei - her må denne journalisten ha truffet feil person.

Det er forskjell på hva man kan uttale som privatperson og hva man kan si på vegne av en organisasjon. I dette tilfellet tipper jeg at saken til ABC Nyheter, med rette, kritiseres for å promotere flyreiser. Da er det naturlig at Meteorologisk institutt ikke ønsker å assosieres med dette, og ettersom de ikke har noe plikt til å bistå med dette så blir det som de sa.

• Liker 2
Skrevet
Feynman skrev (14 minutter siden):

Det er forskjell på hva man kan uttale som privatperson og hva man kan si på vegne av en organisasjon. I dette tilfellet tipper jeg at saken til ABC Nyheter, med rette, kritiseres for å promotere flyreiser. Da er det naturlig at Meteorologisk institutt ikke ønsker å assosieres med dette, og ettersom de ikke har noe plikt til å bistå med dette så blir det som de sa.

Vel..jeg vil ikke si at man promoterer flyreiser ved å fortelle om vær og vind i f.eks Europa i høstferien. Ei heller om man på generelt grunnlag forteller om vær og klima trender ulike steder i Europa. Har diskutert forskningsdata vedr. klima med flere meterologer med tanke på endringer som kan ha betydning for reisemål visse perioder av året. Hvor forventer man mer uvær om sommeren f.eks. Veldig interessant spør du meg. Jeg tror vel at personen som ble spurt her var redd for om instituttet skulle promotere reiser,men det kunne de fint unngått ved å snakke om forventinger til været flere steder kommende uke og holde seg til det. Dessuten kan man alltid be om å få se journalistens sak før den publiseres. Nei. Synes dette var litt firkantet håndtert rett og slett. Mulig journalisten skremte meterologen ved måten saken ble lagt frem. Jeg vet jo ikke fakta her,men generelt bør vi kunne forvente at meterologer forteller om været og så får det bli opp til journalister å bruke data slik de vil. Men et klart skille som ikke legger holdninger,oppfordringer og meninger til meterologer eller instituttet er det journalisten sitt ansvar å se til og meterologen sin plikt å informere om at de kun leverer prognoser.

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 hours ago, Krig og fred said:

Bra av avdelingslederen. 

Jeg lurer på om jeg skal snakke med statens vegvesen i dag, og fortelle dem at det beste valget er å ikke lenger utstede førerkort, fordi det oppfordrer til bilkjøring.

Videre tenkte jeg å snakke med NAV om at det beste valget er å la være å gi trygdede og arbeidsledige penger, fordi det oppfordrer til forbruk, som igjen fører til mer produksjon av varer, som SkaDeR KliMaeT!

Det er også mulighet for å snakke med statlig forbundede firmaer om at de kan begrense eller avslutte sine foretak, slik at de ikke oppfordrer til mer forbruk, reiser, eller bruk av penger som igjen øker etterspørsel etter varer og tjenester. Dette inkluderer Equinor, Statkraft, DNB, Kongsberg Gruppen, Telenor, Yara, Posten Bring, og Vy.

Etter det er det fornuftige steget å fortelle folket at vi må oppløse storting, regjering, alle departementer, domstoler, kongehus, og alle kommunestyrer, fordi det oppfordrer til bruk av ressurser, deriblandt mange flyreiser, og det er bruk av ressurser som sKadEr kLimaEt!

Alt dette regner jeg med du er enig i, og ville hjulpet meg med.

Eller vi kan sette en strek for denne klimafarsotten en gang for alle, fordi alle vet innerst inne at det er en haug med kuavføring for å undertrykke og utnytte folk. Dessverre vil det ta en del tid for folk å riste av seg all kulorten, så i 2032 vil de unge slutte å bli geleidet til å drømme om at så mange som mulig må dø for å redde planeten. En av verdens verste psykologiske operasjoner blir endelig historie.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, Selfuniverse said:

Jeg lurer på om jeg skal snakke med statens vegvesen i dag, og fortelle dem at det beste valget er å ikke lenger utstede førerkort, fordi det oppfordrer til bilkjøring.

MV5BZWU1OTJjZjQtMzhjOC00MWEwLTlhNWQtODBiNzA4M2IxY2FhXkEyXkFqcGc@._V1_.thumb.jpg.e81183e17f1bd1e7afc9c0dc8329a6c0.jpg

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Feynman skrev (2 timer siden):

Synes egentlig de burde endre værmeldingen også da.
Hvorfor skal de egentlig melde hvordan været er rundt middelhavet?
Folk blir jo bare fristet til å reise ned?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

https://www.abcnyheter.no/nyheter/frp-krever-svar-etter-abc-nyheter-sak/1237042

Sitat

«Kan statsråden avklare hvilke instrukser og regelverk det statlige forvaltningsorganet opererer under, utdype hva disse instruksene er, forklare hvem som definerer hva som er moralsk rett og galt å svare ut, og om statsråden deler vurderingen?».

Det står det i et skriftlig spørsmål Frp-politikeren har sendt til klima- og miljøvernminister Andreas Bjelland Eriksen.

Kan jo bli spennende å se hva Bjelland Eriksen svarer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...