Gå til innhold

Demotiverende lønnssamtale. "Du har alt en høy lønn og det er uaktuelt å løfte deg særlig fra dette nivået."

Gjest 406d8...dc4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, da har du fått et ganske klart signal som sier at utdanning er nøkkelen til videre opprykk. Så enten kan du gjøre en innsats der, eller så er den triste sannheten at lojalitet ikke belønnes. Mao så kan det være lurt å ha noen søknader i sirkulasjon. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gavekort skrev (På 27.9.2025 den 23.31):

Vil si den viktigste forskjellen er transparens, der lønn tilhører en definert rolle. Det er ikke å si at man ikke kan ha et ~5% slingringsmonn til å belønne prestasjon med.

Eg synes ikkje det er rett å definere lønn berre til rollen. Det bør også være rom for å premiere tilsette som fyller rollen sin godt. Det er mange som har fått samme stillingstittel men som representerer svært ulik verdi for firmaet.
Ein 5% differanse mellom dei som så vidt klarer å unngå oppsigelse og dei som presterer 200% synes eg er lite.
Eg er likevel heilt einig i at transparens er viktig, det er langt lettare å akseptere store lønnsforskjellar også innafor samme rolle om lønnsforskjellen kan forklarast med objektive kriterier.

Det som ofte er utfordringa med store lønnskeivheiter innafor samme stilling er at lønnsforskjellen i liten grad kan forklarast objektivt. Typisk grunn til store lønnsforskjellar er at dene eine tilsette klarte å forhandle seg fram til høg startlønn som ein aldri klarer å utlikne med vanlege lønnsforhandlingar.

Gjest 406d8...dc4 skrev (På 28.9.2025 den 1.36):

Problemet jeg opplever er at jeg har fått et signal fra min leder om at det ikke vil lønne seg for meg økonomisk å øke kompetansen min ytterligere. Med økt kompetanse mener jeg ikke en teoretisk mastergrad, men å utvide repertoaret mitt med mer praktisk bredde slik jeg blir en bedre, utøvende fagperson.

Dette vil vanlegvis være heilt rett. Typisk så bruker det å være slik at den som har skaffa seg ekstra kompetanse får ei lita påskjønning men ikkje i nærheita av nok til å forsvare innsatsen.

Eit tips her er å inngå avtale om lønnsregulering før du skaffar deg meir kompetanse. Typisk at grunnlønna skal aukast med f.eks. 20 000 kr ved innlevering av godkjent kursbevis. Det gir deg forutsigbarheita til å vurdere om det er verdt å legge ekstra innsats i å bygge kompetanse, og du har sikra deg at arbeidsgivar berre seier nei når du spør om meir lønn basert på auka kompetanse.
Utan slik avtale så vil sjefen berre være glad for at du har skaffa firmaet meir gratis kompetanse.

Skrevet
The Avatar skrev (25 minutter siden):

Eg er likevel heilt einig i at transparens er viktig, det er langt lettare å akseptere store lønnsforskjellar også innafor samme rolle om lønnsforskjellen kan forklarast med objektive kriterier.

Hvorfor ikke ta det enda et hakk og forbinde det med en objektiv rollebeskrivelse og stillingstittel?

Presterer man 200% så tilsier kanskje det at man skulle vært en senior i rollen sin. I motsetning til at lønn er totalt bingo og senioropprykk er en prosesjon når man har vært i selskapet i X antall år, men fortsatt ikke klarer å levere noe av kvalitet på en selvstendig måte.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har TS sagt noe om firmaet har tariffavtale?

I så fall er det veldig begrenset hva de kan gjøre med lønnen din.

Fargforeninger har både positivite og negative sider, en av de negative er at de først og fremst belønner slasker og dårlige arbeidere.

• Liker 2
Skrevet

Søk ny jobb. Det kan tjene to formål: 1. Du får et lønnstilbud fra en annen bedrift og kan gjøre en vurdering på om det økonomisk lønner seg å bytte, og 2. det er en realitet at mange først får gjennomslag for lønnskrav når bedriften står i fare for å miste en ansatt de trenger.

Når det kommer til dette med tariffavtaler, er det få (ingen) slike jeg har sett som setter et tak på lønnen for en ansatt. Det opereres stort sett med satser for minstelønn, slik at man sikrer at en ansatt med en gitt ansiennitet eller utdanningsnivå er garantert et visst lønnsnivå.

• Liker 2
Skrevet
59 minutes ago, John-B said:

Fargforeninger har både positivite og negative sider, en av de negative er at de først og fremst belønner slasker og dårlige arbeidere.

Våge påstå at denne forståelsen av tariffavtaler er fødd av propaganda du har blitt eksponert for, heller enn korleis tariffavtaler eller fagforeninger fungerer.

Skrevet
John-B skrev (58 minutter siden):

At mange bruker garantilønna (minstelønn) som lønnstak er ikkje uvanleg, då det er både billegare og enklare for sjefen å gi alle samme låge lønn.

Det er berre nokre få tariffavtalar som opererer med lønnstrinn der det finnes ei makslønn ved at den aktuelle stillinga er definert opp til eit bestemt lønnstrinn, men også for slike stillingar er det fint mogleg å gi meir lønn ved å endre stillingstittelen.

Det er også mange tariffavtalar som ikkje har definert verken maks- eller minstelønn for bestemte stillingar og overlet dette heilt til lokale partar å forhandle kva lønna skal være.

Gjest 406d8...dc4
Skrevet

Vi har en tariffavtale, men det er ikke noe lønnstak så vidt jeg vet. I så fall tror jeg leder ville sagt det. Men det som er veldig vanlig er å se på bransjestatistikk gitt eksamensår. Dette har også ulike trinn (lav, middels, høy). Generelt mener vel leder at om man ligger i midtre del av sjiktet gitt ditt eksamensår skal du være fornøyd. Men strengt tatt ingenting som hindrer leder i å løfte lønnen over det, skjønt det er nok noen retningslinjer leder må følge. 

Som alt nevnt har jeg nok en god lønn alt i alt. Jeg synes bare det er demotiverende å høre indirekte at innsats fremover (eller gjennom tidligere år) er irrelevant. Tok kun 2 uker sommerferie i år fordi jeg leder et prosjekt med knappe frister, men det har visst ingen betydning.

Får se når lønnsoppgjøret endelig kommer. 

Lønn er dog ikke alt, men om det blir skuffende vil det nok gi meg et spark i baken til å søke etter noe nytt. 

Anonymous poster hash: 406d8...dc4

Skrevet
On 9/30/2025 at 12:28 PM, Drunkenvalley said:

Våge påstå at denne forståelsen av tariffavtaler er fødd av propaganda du har blitt eksponert for, heller enn korleis tariffavtaler eller fagforeninger fungerer.

Det er basert på firmaet vårt før og etter vi innførte tariffavtale. Før hadde de beste arbeiderene forhandlet seg frem til god lønn. Etter innføringen av tariffavtalen måtte alle lønnes likt etter kriterier, og vi har ikke lenger noen reell mulighet for å gi noen arbeidere høyere lønn bare fordi vi synes de er "bedre", så lønnsforskjellen mellom en dårlig arbeider og en ekstremt dyktig arbeider er marginal.

Skrevet

Lønnsforskjellen mellom en som er god til å prate for seg og en som ikke er det blir mer korrekt. Jobbet med flere latsubber som hadde høyere lønn enn andre utelukkende fordi de visste hvordan de skulle prate for seg. Samt tilfeller av kameraderi med sjefen. Da foretrekker jeg tariff.

Skrevet
5 hours ago, sedsberg said:

Lønnsforskjellen mellom en som er god til å prate for seg og en som ikke er det blir mer korrekt. Jobbet med flere latsubber som hadde høyere lønn enn andre utelukkende fordi de visste hvordan de skulle prate for seg. Samt tilfeller av kameraderi med sjefen. Da foretrekker jeg tariff.

Om du er smart og har en god idé, holder det ikke i seg selv. Du må kunne presentere den godt, få andre med deg på gjennomføringen og vurdere om den faktisk er verdt å prioritere.

Jeg har sett mange dyktige ansatte realisere prosjekter som endte opp med å dø fordi de var for vanskelige å bruke eller vedlikeholde, og til slutt ga for lite verdi. Slike personer lykkes ofte bedre når de har noen som kan snakke og prioritere for dem.

Det er selvfølgelig mye kameraderi, og det er ofte ikke de beste som blir forfremmet. Men det gjelder like mye i bedrifter med tariffer som uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...