Krig og fred Skrevet søndag kl 22:52 Skrevet søndag kl 22:52 1 minute ago, wampster said: I hvilken verden er 10 millioner "stygg rik"? Ikke Norge i hvert fall I han jeg siterte sin verden. 1
DukeNukem3d Skrevet søndag kl 22:54 Skrevet søndag kl 22:54 Krig og fred skrev (Akkurat nå): I han jeg siterte sin verden. Er du i gang igjen? 2
wampster Skrevet søndag kl 22:55 Skrevet søndag kl 22:55 Krig og fred skrev (2 minutter siden): I han jeg siterte sin verden. 🙄😂 3
FrihetensRegn Skrevet mandag kl 04:21 Skrevet mandag kl 04:21 Om jeg tjener 200 kr og betaler 100 kr i skatt så får jeg ca 50 kr igjen i form av tjenester og ytelser fra det offentlige, resten sløses bort på byråkrati og ineffektivitet. Mye av skatten staten tar inn sløses også bort på prosjekter som politikerne kanskje synes er en god ide, men som jeg synes er bortkastet, for eksempel elektrifisering av sokkelen, batterifabrikker, bistand til korrupte land og konfliktsoner. Jeg vil heller flytte dette over til veier, sykehus, skoler og eldreomsorg. Forhåpentligvis kan vi betale mye mindre skatter og avgifter i fremtiden ved at politikerne og byråkratene byttes ut med AI slik at man kan redusere og effektivisere det offentlige ned til hver minste detalj. La heller milliardærene beholde og forvalte sine egne verdier, de gjør en mye bedre jobb med det enn staten. 3 1
23:4 Skrevet mandag kl 05:49 Skrevet mandag kl 05:49 Drunkenvalley skrev (På 29.9.2025 den 8.49): Skammelig å sjå folk prate som om rike betal i nærleiken av kva dei egentlig skal. Det som er skammelig er din misunnelse ! Altså sosialistene ! Jeg er ikke rik, men har så jeg klarer meg fordi jeg har arbeidet har over mange år, og vært økonomisk fornuftig. Og hatt god helse ! Du er bare ute etter andre sine penger ! Det er skammelig ! 5
Jobs Skrevet mandag kl 05:55 Skrevet mandag kl 05:55 JornHansen skrev (8 timer siden): En kommende milliardær som henger rundt på diskusjon.no ? Gratulerer med millionen din, nå har du bare 999 igjen å tjene. Kan du ikke heller forklare hvorfor vi skal ha en skatt som et selskap som Tesla ikke hadde overlevd i Norge om de hadde startet her ? Spør du meg så er det samme som og gå bakover i tid med hode under armen. 3
Krig og fred Skrevet mandag kl 07:01 Skrevet mandag kl 07:01 1 hour ago, Jobs said: Kan du ikke heller forklare hvorfor vi skal ha en skatt som et selskap som Tesla ikke hadde overlevd i Norge om de hadde startet her ? Spør du meg så er det samme som og gå bakover i tid med hode under armen. Listen over amerikanske selskaper som ikke hadde klart seg i Norge er lang, for amerikanske selskaper driver rovdrift på sine ansatte. Ubetalt overtid, liten til ingen betalt ferie, osv osv. Vi hadde Think, men de gikk dukken da de ikke designet biler som folk faktisk ville ha. 5
Camlon Skrevet mandag kl 07:10 Skrevet mandag kl 07:10 9 hours ago, JornHansen said: Hadde enda flere tenkt slik...Du er nok ikke den kapitalisten jeg sikter til. Her viser du en klassisk misforståelse fra venstresiden. Kapitalisters formue er ikke som din eller min; den representerer verdien av bedriftene de eier. Å si at de ikke bør bry seg om å øke formuen sin, er derfor det samme som å si at vi ikke bør ønske at norske bedrifter vokser. En annen vanlig misforståelse er forestillingen om at all formue er lik. Hvis for eksempel Novo Nordisk hadde vært eid av en dansk person og blitt solgt på toppen, da selskapet var verdt rundt 7 000 milliarder kroner, kunne salget gitt omtrent 2 500 milliarder kroner og rundt 1 450 milliarder etter skatt. Hvis denne personen så plasserte alt i det danske boligmarkedet, ville boligprisene eksplodert. Det ville vært svært skadelig for økonomien, selv om rikdommen på papiret ble "bedre fordelt". 3
Abigor Skrevet mandag kl 07:43 Skrevet mandag kl 07:43 8 hours ago, wampster said: I hvilken verden er 10 millioner "stygg rik"? Ikke Norge i hvert fall I denne verdenen er man vel blant 1% verdens rikeste om man har 10 mill? 1
AtterEnBruker Skrevet mandag kl 08:10 Skrevet mandag kl 08:10 Abigor skrev (25 minutter siden): I denne verdenen er man vel blant 1% verdens rikeste om man har 10 mill? Kommer bl.a. an på om man allerede har kommet seg inn på boligmarkedet. Og ikke minst hvor man har kommet seg inn på boligmarkedet. 2
wampster Skrevet mandag kl 09:12 Skrevet mandag kl 09:12 Abigor skrev (1 time siden): I denne verdenen er man vel blant 1% verdens rikeste om man har 10 mill? Så vi i Norge skal sammenligne oss med hele Afrika, Sør Amerika, Asia, Russland osv? Det gir jo mening Så har man nedbetalt bolig i Oslo og en liten buffer banken er man pr def "styggrik" Skal ikke mye til med andre ord 1
Abigor Skrevet mandag kl 09:17 Skrevet mandag kl 09:17 (endret) Hvilken verden ble det spurt om. Og verdenen er ikke denne verdenen da? Verdenen er Norge... hvis du har 10 mill i Norge, hvilken prosentil er det da? 2%? 5? AI sier: Det finnes ingen helt fersk oversikt, men en rapport fra «Dagens Perspektiv» fra 2020 estimerte at det var rundt 182 000 personer i Norge med en nettoformue på over 10 millioner kroner. Ta det med en klype salt. Da er det 3-4% rikeste i den norske verdenen. Endret mandag kl 09:22 av Abigor 1
wampster Skrevet mandag kl 09:30 Skrevet mandag kl 09:30 (endret) Abigor skrev (14 minutter siden): Hvilken verden ble det spurt om. Og verdenen er ikke denne verdenen da? Verdenen er Norge... hvis du har 10 mill i Norge, hvilken prosentil er det da? 2%? 5? AI sier: Det finnes ingen helt fersk oversikt, men en rapport fra «Dagens Perspektiv» fra 2020 estimerte at det var rundt 182 000 personer i Norge med en nettoformue på over 10 millioner kroner. Ta det med en klype salt. Da er det 3-4% rikeste i den norske verdenen. Ok, og da er man "stygg-rik" ? Underforstått uspiselig rik? Eller skal man tolke "stygg-rik" på en annen måte? edit: Hvor går grensen mellom rik og stygg-rik? 5 mill, dvs en liten toroms i Oslo? Endret mandag kl 09:32 av wampster 2
Camlon Skrevet mandag kl 09:34 Skrevet mandag kl 09:34 12 minutes ago, Krig og fred said: Listen over amerikanske selskaper som ikke hadde klart seg i Norge er lang, for amerikanske selskaper driver rovdrift på sine ansatte. Ubetalt overtid, liten til ingen betalt ferie, osv osv. Vi hadde Think, men de gikk dukken da de ikke designet biler som folk faktisk ville ha. Det handler ikke bare om arbeidsforhold, og det vet du godt. Tesla har for eksempel en P/E-ratio på 252, så i Norge ville de betalt fire ganger mer i skatt enn de faktisk tjener. De samme problemene gjelder mange andre teknologiselskaper om de skulle operert her. Men det er kanskje ikke så farlig? Vi kan jo bare fortsette å jage bort dem som prøver å skape nye norske selskaper, og leve av olje og gass til evig tid. Klimaet tåler vel det? 3
Inge Rognmo Skrevet mandag kl 09:36 Skrevet mandag kl 09:36 DukeNukem3d skrev (12 timer siden): Det var slikt babbel jeg falt for da jeg var blakk, uansvarlig og skyldig 25.000 kr på Mastercard. Heldigvis begynte jeg å ta mer ansvarlige valg i 2020 og etter det har det ballet på seg i riktig retning og snart er jeg en av de stygge rike som blir pålagt formueskatt Stor milepæl nå forrige fredag Krig og fred skrev (10 timer siden): Det er noe du må forklare. Du har tidligere skrevet at du nærmest lever hånd til munn pga skatter, at du var helt blakk for fem år siden, og at du livnærer deg ved å kjøre lastebil. Og snart skal du bli «stygg rik». Hvordan, involverer det investeringer i Nigeria via e-post? Krig og fred skrev (10 timer siden): I han jeg siterte sin verden. wampster skrev (4 minutter siden): Ok, og da er man "stygg-rik" ? Underforstått uspiselig rik? Eller skal man tolke "stygg-rik" på en annen måte? Man skal tolke det akkurat slik DukeNukem3d skrev det. 1 1
wampster Skrevet mandag kl 09:39 Skrevet mandag kl 09:39 Duke Nukem skrev "en av de stygge rike som blir pålagt formuesskatt" Krig og fred skev "snart skal du bli stygg-rik" Vesentlig forskjell. 1
Inge Rognmo Skrevet mandag kl 09:42 Skrevet mandag kl 09:42 wampster skrev (Akkurat nå): Krig og fred skev "snart skal du bli stygg-rik" Les om igjen. Jeg ser ingen bindestrek, gjør du? "riking" hadde kanskje vært en bedre omskrivning av "rike" enn bare "rik". 1
wampster Skrevet mandag kl 09:43 Skrevet mandag kl 09:43 Inge Rognmo skrev (Akkurat nå): Les om igjen. Jeg ser ingen bindestrek, gjør du? "riking" hadde kanskje vært en bedre omskrivning av "rike" enn bare "rik". ok "stygg rik" bindestreken utgjør ingen forskjell Hvor går grensen mellom stygg rik og rik? man er etter sigende stygg rik med 10 mill 1
FrihetensRegn Skrevet mandag kl 10:06 Skrevet mandag kl 10:06 Krig og fred skrev (2 timer siden): Listen over amerikanske selskaper som ikke hadde klart seg i Norge er lang, for amerikanske selskaper driver rovdrift på sine ansatte. Ubetalt overtid, liten til ingen betalt ferie, osv osv. Vi hadde Think, men de gikk dukken da de ikke designet biler som folk faktisk ville ha. Dette er rene sprøyt og propaganda mot USA. Mange amerikanske selskaper tar godt vare på sine ansatte, ofte bedre enn norske bedrifter. Noen av godene de tilbyr er også mye bedre enn det man får i Norge, for eksempel et antall timer hos tannlege, optiker og psykolog inkludert i arbeidsavtalen. Drømmen blant mennesker over hele verden, inkludert her i Europa, er å få jobbe i Google, Microsoft, Tesla og Meta. Altså amerikanske tech selskaper. Jeg er urolig for fremtiden til Europa når man ser hvor få, nye, hurtigvoksende industrier og selskaper man har i forhold til Kina og USA. De største selskapene i Europa sliter og er etablert for mange tiår siden. Dette inkluderer bilprodusenter, energiselskap, banker og andre finansinstitusjoner, luksusmerker og produsenter av enkle varer som øl, legoklosser og møbler (Ikea). Innovasjon er nærmest ikke-eksisterende i Europa. Mer og mer av unge i vesten inkludert europa blir mer radikalisert og spesielt blant venstreekstreme unge er det gjort undersøkelser om at vold mot meningsmotstandere er akseptabelt og at mye høyere skatter og store, offentlige utgifter er et mål, samtidig som man ikke skal begrense masseinnvandringen. Dette kan fort føre til demonstrasjoner, borgerkrig, revolusjon og kommunisme. Jeg tror Frankrike kan få store problemer de neste ti årene der de vil få vansker med å finansiere generøse pensjoner og utgifter til arbeidsløs ungdom. USA vil derimot greie seg helt fint. 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå