Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjempegodt argument! Et av verdens verste diktaturer har det sånn - da bør vi også få det sånn.. :roll:

Har du mer på lager? Flere arbeidsforhold fra uhyrlige regimer i ondskapens akse du vil importere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Kjempegodt argument! Et av verdens verste diktaturer har det sånn - da bør vi også få det sånn.. :roll:

Har du mer på lager? Flere arbeidsforhold fra uhyrlige regimer i ondskapens akse du vil importere?

Argumentet var mest for tilgjengelighet, har ikke nevnt at jeg vil ha det grunnet at dem har det i Russland. Som jeg startet med, tilgjengelighet setter jeg pris på. Da må jeg jo også komme med eksempel om hvor jeg har opplevd det, og da var det Russland. 

Siste der kan du spare deg for.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er hverken fattig eller rik, men jeg hadde såvisst ikke giddet å handle på en søndag (selv med normal åpningstid og hele butikken tilgjengelig) hvis de kompenserte for høyere lønnskostnader pga. helgetillegg med økte priser. Så hvis det ble en ting tviler jeg på at søndagsåpne butikker hadde fått nok salg til at de anså søndagsåpent som verdt det.

Det vil nok stadig være noen som er "desperate" nok til å søndagshandle, selv på bensinstasjon med de høye prisene de har, i spesielle situasjoner som bursdagsfeiring hvor man mangler en viktig ingrediens til bursdagskaka e.l., men hvor ofte skjer sånt?

• Liker 1
Skrevet

Søndagsåpent burde koste mer for varer, f.eks 50 % dyrere for det meste. Volumet er lite, mange kunder som handler for 50-100 kroner. Tar bare omsetning fra den samme kjedens kiosker og bensinstasjoner. Litt som å skyte seg selv i foten. 

Skrevet
kremt skrev (7 minutter siden):

Søndagsåpent burde koste mer for varer, f.eks 50 % dyrere for det meste. Volumet er lite, mange kunder som handler for 50-100 kroner. Tar bare omsetning fra den samme kjedens kiosker og bensinstasjoner. Litt som å skyte seg selv i foten. 

For dagligvarebutikker med brustadbu er det ofte søndagene den beste dagen målt i omsetning, fordi de har åpent når de fleste andre holder stengt. Er enkelte av tilbudene som kuttes før søndagene, typisk i Joker-butikker, så prisene er nok noe høyere i brustadbuene uten et eget "søndags"-tillegg. I tillegg er det enkelte, særlig de som har brustadbu på siden av ordinær butikk, som kjører mer premium-varer og mindre lavpris-EMV i søndagsbutikkene, kanskje dropper 1,5-literne med brus i 4-pk og den typen ting, som gjør at bruttofortjenesten kan økes noe på den omsetningen de har. I tillegg selges det utvilsomt mer søppelmat og mye butikkstekte bakevarer på søndager enn på andre ukedager, varegrupper som gjerne driver opp fortjenesten. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Du er veldig bombastisk, har du noe dokumentasjon for påstandene dine eller er det bare synsing? Det er ingen grunn til at noen skal endre sine daglige handle vaner pga søndagsåpent

Det finnes flere undersøkelser som støtter min "synsing". Her er noen eksempler (disse understøtter de fleste av mine påstander i forrige post):

Søndagsåpent kan gi færre matbutikker i distriktene

Søndagsåpent gjør maten enda dyrere

Selger ikke mer med langåpent

d 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
engavif skrev (7 timer siden):

Jeg er veldig for at butikker skal være åpne på søndager. Jeg har ikke noe spesielt gode argumenter for det, eneste er at jeg liker tilgjengelighet. Har bodd en del år i Russland, ikke at man trenger å sammenligne så mye. Men der er mye tilgjengelig hele tiden, spesielt i Moskva. 

Hadde man lyst til å gå på kino om natten  så var det mulig. Spise på resturant kl 03.30, ja går det. Beste biffen jeg noen gang har spist var nettopp på natta. Mulig en kombinasjon av alkohol som gjorde det så bra. Trengte man noe i en sportsbutikk, ja det var åpent.

Selvfølgelig så har man jo ekstra tillegg I Norge om man jobber natt, helg osv. Pluss at det er litt flere folk i for eksempel Moskva enn det er i hele Norge.

Jeg har vært i Sør-Korea og Japan, og syntes det var veldig kjekt å kunne ha tilgang til søndagsåpne butikker. Hvis alt hadde vært stengt så hadde det vært en kjedelig dag på hotellet på de søndagene jeg var der.

Endret av DJViking
Skrevet (endret)
kremt skrev (5 timer siden):

Butikkene tjener godt nok allerede. Det sitter ekstremt rike kakser på toppen av hver butikk-kjede (Rema, Coop, Norgesgruppen) og håver inn og blir enda mer rikere på bekostning av folk som ikke har noe annet valg og må kjøpe mat for å leve.

Endret av DJViking
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Butikkene tjener godt nok allerede. Det sitter ekstremt rike kakser på toppen av hver butikk-kjede (Rema, Coop, Norgesgruppen) og håver inn og blir enda mer rikere på bekostning av folk som ikke har noe annet valg og må kjøpe mat for å leve.

Det er et godt poeng, men mange av butikkene er franchise-eide (jeg tror alle Rema er det, og det finnes mye av det også både i Norgesgruppen og Coop). Det vil si at økonomien til de på toppen ikke kommer butikkeierne til gode, og de er avhengige av riktig forhold mellom kostnader og fortjeneste for å overleve.

• Liker 1
Skrevet
Nukleosid skrev (15 timer siden):

Det finnes flere undersøkelser som støtter min "synsing". Her er noen eksempler (disse understøtter de fleste av mine påstander i forrige post):

Søndagsåpent kan gi færre matbutikker i distriktene

Søndagsåpent gjør maten enda dyrere

Selger ikke mer med langåpent

Ingen av disse undersøkelsene sier noe om det jeg kommenterte, så hva er relevansen?

Sitat

Det er ingen grunn til at noen skal endre sine daglige handle vaner pga søndagsåpent

Det nærmeste du kommer er denne delen👇, det virker nesten som du har lenket til hva som helst negativt som du finner om søndagsåpent?

Våre tall viser at utvidet åpningstid ikke nødvendigvis resulterer i økt salg. Men vi har ikke tilgang til hvordan åpningstidene påvirker lønnsomheten. Det kan tenkes at det gir et annet bilde, sier Alexander Schjøll, som har undersøkt sammenhengen mellom åpningstider og omsetning i Rema 1000 og Bunnpris.

Det kan være at noen taper penger på søndagsåpent, mens andre igjen tjener mer. Det jeg ikke ser noe som helst om er endring av handle vaner. 

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor noen andre enn den som driver butikken for sin regning skal ha noe som helst å si om åpningstiden.

Arbeidstakere er beskyttet gjennom arbeidsmiljølov. Dersom vi skal verne arbeidstakere mer, så er det her vi endrer disse forutsetningene.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Ingen av disse undersøkelsene sier noe om det jeg kommenterte, så hva er relevansen?

Seriøst?

Disse linkene underbygger en lang rekke av de påstandene jeg har kommet med så langt i denne tråden, som du bare kaller synsing. Og i tillegg så mener du at jeg bare har søkt etter alt som er negativt... dette er artikler skrevet som et resultat av seriøse rapporter og forskning som er gjort på feltet.

Og jeg har ikke sett at du har kommet med noen som helst form for dokumentasjon? Nå er det din tur til å finne dokumentasjon som motsier min dokumentasjon, i stedet for å bare avfeie det som ikke relevant. Det blir en mer seriøs diskusjon om begge sider kan fremlegge kilder for sine påstander.

Jeg ser imidlertid de positive sidene ved søndagsåpent, men jeg mener de negative veier tyngre. Det krever ingen endring for folk flest å planlegge slik at man slipper å handle på søndager (ettersom det blir som i dag), mens det krever mye av hele handelsstanden og fører til store omveltninger i livet til en stor gruppe mennesker om man skal tillate at alle butikker som vil, skal få lov til å ha åpent på søndager, som i praksis nok betyr at i hvert fall alle matvarebutikker gjør det. Over tid er det sannsynlig at dette vil spre seg til andre butikker og tjenestetilbydere også.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (19 minutter siden):

Ja seriøst, skal du svare meg på en påstand så må jo faktisk påstanden å dokumentasjonen du kommer med ha noe med hverandre å gjøre.

Hvilke påstander mener du dokumentasjonen ikke underbygger?

• Liker 1
Skrevet
Cascada81 skrev (På 4.10.2025 den 15.48):

Med tilfeldige og latterlige løsninger mener jeg for eksempel ordningen med at "turiststeder" skal kunne ha søndagsåpent, mens andre ikke. Selv bor jeg et sted med omfattende turisme og hvor turistnæringen regnes som en av hovednæringene i kommunen. Likevel ikke butikker over 100 kvm ha søndagsåpent, uten at butikkeierne har noe de skulle ha sagt.

Eg forstår poenget med å definere ei lita bygd med 200 innbyggarar der cruisskipet med 10 000 passasjerer ligger til kai frå laurdags kveld til søndags formiddag som ein turiststad. Det å kunne selge varer og tenester til disse turistane akkurat denne dagen kan fort avgjere forskjellen på om bygda overlever eller om den blir fråflytta og ikkje lenger kan ta impot cruiseskip. Eg ser likevel at ordninga er under hardt press der også fleire norske byar prøver å få fylkesmannen til å vedta at også byane skal være turiststadar.

Omtrent 2/3 av alle norske kommuner har ein eller fleire lokasjonar i eiga kommune som er definert som typisk turiststad av fylkesmannen, så nå begynner unntaket å bli regelen.

Eg synes at heile ordninga bør skrotast til fordel for eit nytt system. Der ein enten bestemmer seg for at søndagen skal være fridag for alle som ikkje har tvingande samfunnsbehov for å jobbe slik at helsevesen og kollektivtransport kan drifte som normalt. At bensinstasjonar skal få holde åpent berre fordi dei er bensinstasjon til tross for at 90% av søndagsomsetninga er pølser er berre tull.

På eit overordna plan så handler dette med søndagsåpne butikkar mest om kva slags samfunn vi ønsker. Til tross for at "slippery slope" ikkje er eit godt argument, så meiner eg at det å normalisere søndagsåpne butikkar er eit steg i retning av å fjerne helga som konsept. Om alle 7 dagane i veka kan være arbeidsdagar så faller også mykje av argumentet for at det skal være ekstra godt betalt å jobbe i helg, for om alle 7 dagane er like så så er det ikkje meir ubeleileg å jobbe på ein søndag enn det er å jobbe på ein onsdag.
Min meining er likevel at dersom det blir heilt valgfritt kva to dagar mesteparten av arbeidstakarane skal ha som fridag så fører det til at nesten ingen har fri samtidig, og at vi taper mykje på dette reint sosialt og kulturelt ved at vi ikkje kan samlast rundt ei helg der mesteparten av befolkninga har fri samtidig og kan då delta på samme aktivitet, enten det er å gå på fotballkamp eller café.

• Liker 1
Skrevet

https://www.nord24.no/flertall-i-naringslivet-vil-ha-sondagsapent-sentrum/s/5-32-227745

Sitat

Et flertall av butikkene i sentrum ønsker mulighet til å ha søndagsåpent. Det gjelder spesielt klesbutikker og restauranter. Også av øvrig detaljhandel er et lite flertall positive.
Tjenesteytende næringer som frisører er mer avmålt.

Det viser en spørreundersøkelse gjort for Næringsforeningen i Tromsøregionen og Tromsø Sentrum AS. Denne er laget i forkant av at MIKS-utvalget neste tirsdag skal vurdere om kommunen skal søke om å bli definert som turiststed og dermed gi butikker mulighet til å ha åpent søndager om de selv ønsker det.

Skrevet (endret)
DJViking skrev (2 timer siden):

Et flertall av butikkene i sentrum ønsker mulighet til å ha søndagsåpent.

Næringsforeningen har en klar agenda og fikk det resultatet de på forhånd designet undersøkelsen for å få.

De spurte ikke:

- de ansatte

- "studentene" som ofte skyves fram i debatten

- fastboende, potensielle kunder

- turister, potensielle kunder

- familiene til de ansatte

- fagforeningene

- kommunen

- beboere og andre næringsdrivende i samme gate

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...