Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (På 25.9.2025 den 23.37):

Been there, done that. Når man jobber 24/7 på skift så blir det 4-5-6 dagers friperioder. Hva med oljefolk? 14 dager ute og 2-3 uker hjemme. Godt betalt også.

Hadde selv 2 små og alt gikk helt perfekt. Man tilpasser seg etter livets gang. No problem..

Er mange jobber som ikke har lukrativt "offshore ordninger". De fleste jeg kjenner har 4 uker fri etter 2 uker på slike jobber. Meget bra ordning det spør du meg. Se for deg familiefolk som jobber på kjøpesentre. Ofte annenhver helg og ukurante arbeidstider på ukedager. Nå velger såklart folk jobbene sine selv. 

Endret av Labelle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lokale Bunnpris, den eneste butikken her som har dette, har søndagsåpent 11-23. Mao. 12 timer, noe jeg syns virker for mye, det er tross alt bare fire timer mer enn Extra, Rema og Kiwi som med den lengste åpningstiden har 7-23.

Søndagsåpent er strengt tatt ikke nødvendig i det hele tatt, eneste unntaket jeg kan se er de nevnte tre siste søndagene før jul, dog jeg mener juleinnkjøpene fint kan planlegges og gjøres på de "vanlige" handledagene.

Men jeg tenker - søndagsåpent maks seks timer, f.eks. 12-18, kunne det vært en idé? Hvis man først skal ha søndagsåpne butikker, såkalt Brustadbu, å ha maks seks timer åpent?
Eneste alternativet jeg kan tenke meg er noe a la bensinstasjoner, en permanent, mindre avdeling som har mer plass i bytte mot høyere søndagspriser, men det kan være med på å true bensinstasjonenes inntekter og er ikke et alternativ jeg ser på som realistisk.

Skrevet

Alle butikker burde ha lov å ha søndagsåpne, men det burde være lovfestet rett til å si nei til å jobbe på en søndag. Win-Win.

Dvs, hvis butikken ikke har frivillige som ønsker å jobbe, holder de stengt (med andre ord, en bør ikke planlegge å handle på en søndag, fordi butikken kan plutselig være stengt).

Personlig er jeg helt overbevist om at det finnes nok av personer som ønsker å jobbe på søndager (studenter/andre som vil ha ekstra cash), og så er det faktisk mange folk som synes det er greit å av og til få fri på en hverdag i stedet, siden ironisk nok, ting er åpne da.

Skrevet
John-B skrev (30 minutter siden):

Alle butikker burde ha lov å ha søndagsåpne, men det burde være lovfestet rett til å si nei til å jobbe på en søndag. Win-Win.

For muslimer er vel fredag en helligdag, personlig liker jeg å feire Tors dag med mengder med mjød, den havner på en torsdag 😉 hvorfor søndag spesifikt? kan vi ikke alle velge en dag de ikke jobber på, eller er det bare de kristne som får den retten?

Skrevet (endret)
N-4K0 skrev (5 timer siden):

Søndagsåpent er strengt tatt ikke nødvendig i det hele tatt, eneste unntaket jeg kan se er de nevnte tre siste søndagene før jul, dog jeg mener juleinnkjøpene fint kan planlegges og gjøres på de "vanlige" handledagene.

I følge han som driver butikk som skrev i tråden her, så er omsetningen de desember-søndagene så lav at det ikke er verdt innsatsen, og bare fordyrer varene.

Jeg vet at de få gangene jeg handler på hverdager kl 22.55 så er det ren latskap og elendig planlegging. Jeg kunne godt gjort de samme innkjøpene på et annet tidspunkt hvis jeg bare hadde fått ræva opp av godstolen. Noe jeg hadde fått hvis jeg visste at de stengte f.eks kl 22. Da hadde jeg handlet kl 21.55 i stedet for. Stenger de 20 så hadde jeg handlet kl 19.55. osv. Men bare inntil en viss grense for jeg er avhengig av at butikkene har lengre åpningstider enn jeg selv har arbeidstid. Så de må være betydelig mer enn 37,5 timer åpne i uka, men dagens opp mot 94 timer i uka (7-23 + 8-22) er fullstendig unødvendig. Det er ennå mer unødvendig å strekke det ytterligere med søndagsåpent. Jeg vil heller ha lavere matvarepriser med lovfestet reduksjon til 80 timer i uka (hverdager 8-22 + lørdag 10-20).

N-4K0 skrev (5 timer siden):

Men jeg tenker - søndagsåpent maks seks timer, f.eks. 12-18, kunne det vært en idé? Hvis man først skal ha søndagsåpne butikker, såkalt Brustadbu, å ha maks seks timer åpent?

Kort åpningstid på søndag er egentlig nesten like ille for de ansatte som lang. De må uansett avbryte fridagen sin og da utgår f.eks hyttetur fra lørdag til søndag kveld eller andre dagsaktiviteter. For å sette det på spissen: 1 time åpning på søndag er nesten like ille som 8. Kunne du tenkt deg å få bare 1 time lønn for å binde opp og begrense mulighetene dine en "hel" dag? Litt som åpen soning med daglig meldeplikt.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet

Eg merke det er greit til tider at ein butikk åpner før klokka 8, men det er i hovudsak berre fordi eg har køyrd nokon til flyplassen og ikkje ynskje kjøpe brus på bensinstasjonen til dobbel pris når eg er på veg heim.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (36 minutter siden):

Eg merke det er greit til tider at ein butikk åpner før klokka 8, men det er i hovudsak berre fordi eg har køyrd nokon til flyplassen og ikkje ynskje kjøpe brus på bensinstasjonen til dobbel pris når eg er på veg heim.

Jeg tenker det er et løsbart problem, med ørlite planlegging. Flybilletter kjøper man jo neppe midt på natta for en avgang kl 7 den morgenen. Så man vet jo i god tid i forveien at man skal til flyplassen på morgenen og de fleste har jo kjøleskap hjemme så det burde ikke være noe problem å holde den kald heller.

Skrevet
Just now, Simen1 said:

Jeg tenker det er et løsbart problem, med ørlite planlegging. Flybilletter kjøper man jo neppe midt på natta for en avgang kl 7 den morgenen. Så man vet jo i god tid i forveien at man skal til flyplassen på morgenen og de fleste har jo kjøleskap hjemme så det burde ikke være noe problem å holde den kald heller.

Joda, ikkje uenig, eg berre seie at markedet for å åpne klokka 7 ser veldig tynt ut, og dei gongene eg har vore der så er det ofte knusktørt med andre kunder. Det var ikkje i favør av å åpne så tidlig her, det er rett og slett ikkje nok folk til at eg kan begripe korleis det gjer meining å åpne så tidlig, spesielt når dei som handler så tidlig gjerne berre skal kjøpe fillegreier som ein brus.

• Liker 1
Skrevet

Typisk når man handler rett etter 7, en sjelden gang, er det sånn 2-3 kunder og 7-8 ansatte i butikken. Middels stor butikk. Det er rart at det kreves såpass mange ansatte for å fylle på noen varer. Butikken er ikke akkurat tom for varer fra dagen før og de bruker jo hele dagen på å fylle opp. Det er bare 1 kasse og den er lite betjent, 6 selvbetjente tar det meste av trafikken. Man skulle tro ting kunne effektiviseres noe mer for å senke kostnader og varepriser men dette ser ikke ut til å ha noe særlig fokus. Kanskje mange av de ansatte er 18-19 og går på minstelønn, eventuelt på tiltak fra NAV med ganske lav kostnad. 

Skrevet (endret)
Lagabøter skrev (På 24.9.2025 den 18.19):

Dra på kino, café, museum, badeland, kjøpe is på Narvesen, og mye mye mer. 

Skal ikke de som jobber på nevnte steder få en annerledesdag så de kan være med sine kjære?

I rettferdighetens navn burde jo alle desse tilbudene vært stengt søndager?

Endret av Fibonacci
Skrevet

Eg kan forstå kvifor me har eit veldig snevert utval av ting som er opent på Søndag.

Eksempelvis er det vanskelig for eit badeland å drifte på vinter eller langt på kveldstid. Midt på dagtid på ganske varme dager er når det virkelig er aktuelt for familier å ta barna med seg der. Då er det vanskelig å luke ut Søndag som eit alternativ, for det er ein av dei få pålitelige dagene folk er tilgjengelige utenfor fellesferien.

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Dra på kino, café, museum, badeland, kjøpe is på Narvesen, og mye mye mer. 

Skal ikke de som jobber på nevnte steder få en annerledesdag så de kan være med sine kjære?

Fibonacci skrev (2 timer siden):

Jeg svarte på en lignende påstand lenger bak i tråden. Da skrev jeg omtrent :

Forskjellen er, at om du søker jobb på Narvesen eller andre type steder som har åpent/aktivitet på søndag, så er man klar over det på forhånd. 

Er man gift og med 2,4 barn, så blir det vanskelig å få til en felles fridag ellers i uka.

Søker man jobb på "Narvesen", så har man kanskje ikke dette behovet. Kanskje har man ikke familie (enda), og synes det er topp å kunne jobbe søndager med 100% tillegg. Det kan være veldig verdifullt for unge som ønsker å komme seg inn på boligmarkedet etterhvert. Og en ting til, hva tror du skjer med dette 100% tillegget om søndag blir vanlig åpningsdag? *Poff*

For alle som til nå har jobbet i butikk med mandag-lørdagsåpent, og nå ufrivillig må ta søndagsvakter, kan det gå ut over familielivet/det sosiale livet. Men de som allerede jobber på søndagsåpne steder, har valgt det selv.

Skrevet (endret)

Hehe, jeg har jobbet søndager hele mitt liv, både på Narvesen og som journalist. Alltid på jobb når andre har fri og koser seg. Ironien er stor når "dagligvarebransjen" skal ha fri, men de andre "søndagsbransjene" blir lett ignorert. Det er OK at folk jobber på søndager så lenge det gagner de som nyter godt av å ha fri på søndagene.

Nå er jeg heldigvis selvstendig næringsdrivende, men jobber åkke så i helgene.

Det er bare smått ironisk at søndagsfri-forkjemperne bruker søndagsarbeidere på Narvesen som et eksempel på hva de kan bruke søndagsfritiden sin på.

Endret av Fibonacci
Skrevet (endret)
John-B skrev (På 27.9.2025 den 10.49):

Dvs, hvis butikken ikke har frivillige som ønsker å jobbe, holder de stengt (med andre ord, en bør ikke planlegge å handle på en søndag, fordi butikken kan plutselig være stengt).

Personlig er jeg helt overbevist om at det finnes nok av personer som ønsker å jobbe på søndager (studenter/andre som vil ha ekstra cash), og så er det faktisk mange folk som synes det er greit å av og til få fri på en hverdag i stedet, siden ironisk nok, ting er åpne da.

Blir ofte et press for andre butikker også. Vi hadde rimelige greie åpningstider på vår butikk. Ligger på et lite kjøpesenter med 3 "større" butikker. Det kom en ny Butikk inn som ville ha åpent til 20:00. Og også åpent på søndager. Dette førte til slutt at vi ble presset av åpningstidene av den lokale Næringsforeningen og forventningene av kundene. Rart bare den ene butikken skal være åpent på senteret. Ikke sant? Ja jeg får fri en ukedag nå... Men da er barna i barnehagen og jeg må nå jobbe mere dager hvor de har fri... Man velger såklart jobben selv. Men dette er jo en vanskelig situasjon for oss som er i småbarnsfasen. Dette er grunn nr 1 nå til at jeg er ute etter annen jobb. I denne jobben kan man ikke ansatte studenter/små stillinger. Tar altfor lang tid å lære de opp. Så forlater de iløpet av er år til fordel for studier osv.

Endret av Labelle
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fibonacci skrev (9 timer siden):

Hehe, jeg har jobbet søndager hele mitt liv, både på Narvesen og som journalist. Alltid på jobb når andre har fri og koser seg. Ironien er stor når "dagligvarebransjen" skal ha fri, men de andre "søndagsbransjene" blir lett ignorert. Det er OK at folk jobber på søndager så lenge det gagner de som nyter godt av å ha fri på søndagene.

Nå er jeg heldigvis selvstendig næringsdrivende, men jobber åkke så i helgene.

Det er bare smått ironisk at søndagsfri-forkjemperne bruker søndagsarbeidere på Narvesen som et eksempel på hva de kan bruke søndagsfritiden sin på.

Narvesen er nok litt i gråsonen for nødvendighet på en søndag. Nødetater, hjemmetjenesten, museum, sykehjem/behandlingshjem, restauranter og resepsjonister i hoteller og sånt er tydeligere nødvendig på søndager enn Narvesen.

Jeg synes ikke det er hyklersk å lage et skille mellom nødvendige og unødvendige søndagsjobber for å begrense antall søndagsarbeidende. Spørsmålet er vel hvor vi skal sette grensa. Nødetater er tydelig helt i den ene enden av nødvendighetsskalaen. Bygningsarbeidere og byråkrater er nok helt i den andre enden. Dagligvarebransjen et eller annet sted i mellom.

Dette er et verdispørsmål. Om folk vil verne om søndagen som annerledesdag eller gå på jobb 7 dager i uka eller ha vakter spredt helt tilfeldig utover ukedagene sånn at man aldri får matchet samtidige felles aktiviteter som teltturer, hytteturer til et eller annet vintersportsted, helgeturer til besteforeldre og mye annet. Altså matching av flere personers fridager sånn at man får til å gjøre noe sammen.

Samfunnet består av alt fra hypersosiale mennesker til de ytterste enstøingene som ikke kunne brydd seg mindre hvilken dag de jobber på. Men jeg syns enstøingene burde respektere de sosiale sine behov for samtidig fri, og ta søndagsjobber og søndagsvakter av respekt for andres behov. Det er veldig fint at du som journalist og narvesenansatt har tatt på deg slike jobber som legger til rette for at andre kan ha fri da. Da mener jeg både dine kolleger som jobber mandag-fredag og dine kunder som nyter godt av din jobb på søndager.

Norge har lav arbeidsledighet. Vil man ha jobb så får man jobb. Vil man ha hverdagsjobb så får man det. Det er 100% valgfritt å søke seg til en søndagsjobb. Men de som vil ha sånne jobber bør fordeles i jobbmarkedet sånn at de fyller opp de viktige søndagsjobbene før de mindre viktige.

Skrevet
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jeg synes ikke det er hyklersk å lage et skille mellom nødvendige og unødvendige søndagsjobber for å begrense antall søndagsarbeidende.

Vel noen av det du nevner er jo virkelig ikke nødvendig, om du mener det er nødvendig med Narvesen og museum så er det nødvendig med dagligvare også, det er på ingen måte nødvendig med restauranter, mat har man fra dagligvaren, stemmer ikke det? Om man vil spise ute gjør det på en fredag, helga skal vi ha fri, dette er vår annerledesdag, ikke sant? Denne såkalte nødvendigheten kan ikke bare gjelde for sine egne personlige behov, om du mener det nødvendig med restaurant så er det ikke et mindre behov for dagligvare, så ja jeg synes dette skillet er 100% kunstig. Skal det virkelig bare være søndagsarbeid for det helt nødvendige så er det knapt nødvendig med det noe av det, inkludert Narvesen, museum, bensinstasjoner, og egentlig veldig mange former for matservering, turisme og service, unntaket er det helt åpenbare.

Nukleosid skrev (20 timer siden):

Og en ting til, hva tror du skjer med dette 100% tillegget om søndag blir vanlig åpningsdag? *Poff*

Skråplans argumentasjon, det er absolutt ingen grunn til at dette skal skje. 

• Liker 1
Skrevet

@skaftetryne32

Dagligvarehandel er et "nødvendig onde", man må gjennom for å fylle opp hjemme og noe man ofte gjør alene enten man er alene eller fordi det er unødvendig å drasse med seg flere på å denne "pliktoppgaven". Akkurat som når man vasker klær hjemme så er det ikke så gøy at man drar med seg familien på vaskerommet for å legge inn klær i fellesskap.

Restaurant, museum, kino osv er teknisk mulig å gjøre på hverdager også, men det bygger opp under felles søndagsaktiviteter. Ting man gjør sammen. Restauranter og resepsjonister i hoteller er svært nødvendige for turister. De har sjeldent mulighet til å lage mat på hotellrommet og vil ofte gjøre turen til en opplevelse ikke bare i stedet man er, men også gjøre lage en opplevelse i matveien. Museum støtter opp under det samme. Å be turistene reise hjem på søndager og komme tilbake på mandag er helt absurd.

Narvesen støtter også opp under f.eks kino-kulturen der man drar en gjeng sammen, familieturen til museumet, hvis det ikke er egen kantine der da. Narvesen støtter også opp under turismen når de vil ha seg lunsj uten å måtte gå på restaruant. Restaurant er jo gjerne det kulinariske høydepunktet på dagen og det blir kanskje litt drøyt å dra på restaurant to ganger om dagen bare fordi man trenger et måltid til. To måltider: hotellfrokost før kl 11 eller når de nå stenger + restaurant på kvelden er ofte litt i minste laget. Man trenger noe i mellom og som kan spises uten å trenge kjøkken på hotellrommet. Narvesen er også kjekt å ha når man er langt unna hjemme, fordi man er på urban heldags-utflukt.

Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Restauranter og resepsjonister i hoteller er svært nødvendige for turister.

Jobben til en resepsjonist kan automatiseres, restauranter er ikke nødvendig for turister, ikke svært nødvendig ikke noe som helst nødvendig, om det er nødvendig kan en like greit si at dagligvaren er nødvendig, turister i Norge kommer sjelden hit for de billige å gode restaurantene våre, la oss være ærlige, det er ikke mange av dem.

Simen1 skrev (27 minutter siden):

Museum støtter opp under det samme. Å be turistene reise hjem på søndager og komme tilbake på mandag er helt absurd.

Narvesen støtter også opp under f.eks kino-kulturen der man drar en gjeng sammen, familieturen til museumet, hvis det ikke er egen kantine der da. Narvesen støtter også opp under turismen når de vil ha seg lunsj uten å måtte gå på restaruant. Restaurant er jo gjerne det kulinariske høydepunktet på dagen og det blir kanskje litt drøyt å dra på restaurant to ganger om dagen bare fordi man trenger et måltid til. To måltider: hotellfrokost før kl 11 eller når de nå stenger + restaurant på kvelden er ofte litt i minste laget. Man trenger noe i mellom og som kan spises uten å trenge kjøkken på hotellrommet. Narvesen er også kjekt å ha når man er langt unna hjemme, fordi man er på urban heldags-utflukt.

La meg minne på at det ikke er jeg som er i mot dette, det er deg, og jeg forstår fremdeles ikke dette kunstige skillet du har skapt, enten så har vi denne såkalte annerledes dagen for alle, eller så har vi ikke det for alle, unntakene er de samme. At akkurat dagligvarebutikker skal ha søndagsfri så arbeiderene kan ha en såkalt annerledes dag, det er bare forskjellsbehandling av alle andre som jobber mye av den samme jobben på bensinstasjoner, kiosker, kino og museum osv osv.  

Du lager fremdeles et kunstig skille som tilsynelatende bare er beleilig for dem selv, ikke for å være et rasshøl, men jeg forstår fremdeles ikke hvor denne såkalte nødvendigheten kommer fra, for den eksisterer faktisk ikke, løsningen er å gjøre som du selv foreslår, gjøre det en annen dag, akkurat som andre må, fordi det er stengt på en søndag.  

Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Skråplans argumentasjon, det er absolutt ingen grunn til at dette skal skje. 

Å åpne dagligvarebutikkene på søndager, vil gjøre søndagen veldig lik lørdag. På lørdager har mange kun et lite tillegg, og gjerne kun etter et visst klokkeslett (klokken 13 da jeg jobbet i butikk), og det er ikke lovfestet men bestemt via tariffavtalen man jobber etter. Så jo, det er absolutt en grunn til at det kan skje.

Også søndagstillegget er bestemt via tariffavtalen, og så lenge noe ikke er lovregulert, kan det lettere fjernes eller reduseres. Det er flere, også vestlige land, hvor det ikke er vanlig med søndagstillegg fordi det er så nært opp til lørdag mtp. åpningstider.

• Liker 1
Skrevet
Fibonacci skrev (På 27.9.2025 den 13.40):

Om man skal ha omtanke for de ansatte der, på samme måte som de som jobber i butikk, ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...