Gå til innhold

Kjøpe huset til min far mot at han får borett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens. Skal prøve å ikke gjøre dette innlegget så altfor langt!

Har seg sånn at jeg pr idag leier ett hus av min far på 64 år som jeg hjelper mye grunnet sykdom, nede er det en kjellerleilighet hvor min far bor. Vi vurderer nå at jeg og min kjæreste skal kjøpe dette huset mot at han får borett resten av sitt liv eller til han eventuelt må på pleiehjem en dag i fremtiden, han har igjen ca 850.000 på dette lånet og jeg har også en bror, så har noen spørsmål rundt dette.

Beste måten å gjøre dette på mtp min bror å arv og beste måten å gjøre dette på økonomisk for alle? 

Takker så meget for svar på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få en takstmann,event. megler, oppnevnt av din bror til å gjøre en verdivurdering og gjør opp arven med dette som referanse. Arv kan fort bli et helvete..så jo mer ryddig dette gjøres jo bedre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Tja, det letteste er bare at du kjøper det til markedspris. Få en megler til å gi en markedspris, snakk med din bror og så kjøper du ut far din. Da blir det ikke noe arv involvert (enda).

• Liker 2
Skrevet

Enig med de over. Takst + utkjøp til takstverdien. Din bror må få uttale seg og si sin mening og dere bør ta hensyn til det han sier, men salgsavtalen er strengt tatt kun en sak mellom dere som par og din far. Men uansett greit å gjøre det ryddig og åpent så ikke din bror føler seg lurt eller overgått.

Når salget er overstått så tenker jeg det er naturlig med en leieavtale og evt litt økonomisk støtte (symbolsk eller rabattert) for den hjelpen du gir din far. Jeg foreslår dette fordi gjenstående levetid og gjenstående evne til å bo hjemme kan være vanskelig å gjette på og derfor også vanskelig å prise inn som rabatt på huskjøpet. Leieavtalen bidrar til din økonomiske sikkerhet ovenfor banken.

Med tanke på senere fordeling av arv så er det også lurt at man ikke sitter og venter på en større del en broren pga hjelp og utleie til din far, for det kan fort komme overraskende på en bror og føles urettferdig / ut av lufta. Så jeg mener det er riktig å sørge for betaling for leie og annen støtte under veis. Dette vil naturlig nok også skalere med hvor lenge han kan bli boende der. Broren bør informeres om leieavtalen selv om det strengt tatt er en sak mellom dere som par og din far.

Skrevet
superjan87 skrev (På 24.9.2025 den 7.12):

Vi vurderer nå at jeg og min kjæreste skal kjøpe dette huset

det lønner seg å ta høyde for alle mulige scenario, hvis du skal sikre faren din evig borett.

f.eks. ved samlivsbrudd eller du plutselig skulle falle fra.

man kan tinglyse borett og legge til vilkårene man mener er nødvendige.

• Liker 3
Skrevet

Eg skulle til å sei at far din, om han ender på pleiehjem, vil betale mykje av inntektene sine. Rundt 85%. Med det sagt vil det neppe inkludere sparepenger og verdier han allereie sitt på osv om eg hugse rett.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Med det sagt vil det neppe inkludere sparepenger og verdier han allereie sitt på osv om eg hugse rett.

nei, kun renteinntektene blir lagt til i beregningsgrunnlaget.

Skrevet

Enig i at alt må være gjennomsnakket med broren din før du gjør noe.

Hus har også verdistigning, i og med at du kjøper boligen før faren din går bort, og det er huset som er arven etter han. Alle papirer i orden løser vel dette. Jeg hadde spurt en advokat.

• Liker 1
Skrevet

Arv (og eventuell gave som du vel også spør om) er opp til din far, innenfor rammene av arveloven.

Den eneste ryddige verdien er markedspris, med tanke på at du ikke er enearving. For bolighandel og leie.

Eller vil du diskutere med bror at vi fikk huset X billigere, men han leide kjelleren Y for billig, men så levde han Z år lengre enn vi trodde, så arven må da deles 3?x/5pi%f:måned...

Du trekker fram din hjelp til han i det økonomiske spørsmålet, det er uvanlig å ta penger for å hjelpe foreldre på samme adresse, men full frihet til å avtale det.

ps.  Fremtidsfullmakt er også nyttig.

Skrevet

Start med eit familiemøte der dykk diskuterer ulike måtar å gjennomføre eit slikt kjøp på. Litt avhengig av dykkar personlegheit og viktigheit av pengar så kan det være at dykk kjem fram til ei enkel løysing som alle er fornøgde med utan å involvere eksterne rådgjevarar som fordyrer oppgjeret.

Heilt objektivt så er nok den beste løysinga å kjøpe huset til markedspris, og inngå ein formell leigeavtale med din far som betalar markedsleige for kjellarleilegheita. 

Det som er mest utfordrande er å verdifeste ditt bidrag med å hjelpe din far, herunder å finne ut om det skal gi grunnlag for at du skal få ta over huset til under markedspris eller ikkje.
Eg tenker også at det er greit å diskutere ulike alternativ med din far. Det å selge huset kan frigjere kapital som gjer at din far kan velge å flytte til ny og betre leilegheit om han ønsker det. Det er sikkert fint for han å bu heime i huset lengst mogleg, men antagelegvis så er ikkje kjellarleilegheita den beste bustaden å bli gamal i.

Ei fornuftig løysing i forhold til framtidig arveoppgjer er at du kjøper huset og gjer din far gjeldfri og med ein viss formue, og så kan din far gi bort delar av denne formuen til kvar av dykk som gåve.
Om din far er sjuk og ein tenker at neste steg er sjukeheim så er det ikkje eit mål i seg sjølv at han skal etterlate seg så mykje arv.
Sjølv om formen ikkje inngår i inntektsgrunnlaget for eigenandel for sjukeheimsplassen som kan være opptil 85% av inntektene, så vil renteinntektene frå formuen reknast med i inntektsgrunnlaget.
Din far treng ikkje å blakke seg heilt, men samtidig er det liten grunn til å flytte inn på sjukeheim med mykje pengar på konto.
Ovanfor din far så kan du godt argumentere at ved å gi vekk mykje av pengane no så har han større kontroll på kvar pengane havner, og han har moglegheit til å skeivfordele kva han vil gi bort i gåve både mellom dykk to brødrene, men også om han vil donere pengar til gode formål, kjøpe seg ny bil, reise på ferie, osv.

Hadde eg vært din bror så hadde eg ikkje telt så nøye på kronene, det er klare fordelar med å ikkje være sin fars nærmaste nabo med det arbeidet det vil og kan medføre, og litt avhengig av kor stor verdi det er på dette huset sett opp mot vedlikeholdsbehov så har det absolutt ein verdi å sleppe å ta over eit gamalt hus som det må leggast mykje arbeid i å sette i stand.
Om eg var din bror så ville eg også sett på det som positivt at det er familie som skal ta over huset, så eg hadde ikkje stått hardt på at huset skal selgast på det opne markedet for å få flest mogleg kroner igjen i arv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Anbefaler heller ikke å ta penger for å hjelpe foreldre på samme adresse.

Far har hjulpet den ene sønnen med et sted å bo - som er en fordel - i og med at de har et leieforhold i dag. Man har hatt gjensidig nytte av hverandre.

Hvis far får et stort pleiebehov før han går bort, kan mye falle på TS, så det er verdt å tenke over. Det kan ta lengre tid å få plass plass på sykehjem, da far allerede har hjelp i huset. Kanskje han også får pleiebehov om natten og/eller tunge løft som krever tilpasninger huset ikke er bygget for. Ellers ønsker de fleste gamle å bo hjemme så lenge de kan, og han vil bli mindre ensom.

The Avatar skrev (36 minutter siden):

Hadde eg vært din bror så hadde eg ikkje telt så nøye på kronene, det er klare fordelar med å ikkje være sin fars nærmaste nabo med det arbeidet det vil og kan medføre, og litt avhengig av kor stor verdi det er på dette huset sett opp mot vedlikeholdsbehov så har det absolutt ein verdi å sleppe å ta over eit gamalt hus som det må leggast mykje arbeid i å sette i stand.

Ja.

The Avatar skrev (36 minutter siden):

Det som er mest utfordrande er å verdifeste ditt bidrag med å hjelpe din far, herunder å finne ut om det skal gi grunnlag for at du skal få ta over huset til under markedspris eller ikkje.
Eg tenker også at det er greit å diskutere ulike alternativ med din far. Det å selge huset kan frigjere kapital som gjer at din far kan velge å flytte til ny og betre leilegheit om han ønsker det. Det er sikkert fint for han å bu heime i huset lengst mogleg, men antagelegvis så er ikkje kjellarleilegheita den beste bustaden å bli gamal i.

👍

Endret av Subara
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...