Gå til innhold

Droneangrep på flyplasser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, russere...

Danmark har i det siste engasjert seg mer industrielt og lager dronekomponenter for ukraina. Russerne ønsker å skape usikkerhet og redsel i dansk oponion rundt dette, ideelt at danskene reduserer støtte til ukraina for å prioritere egen beskyttelse. Dessuten skader det ikke å fremstille en vestlig regjering som 'svak', siden de ikke klarer å holde droner unna eget luftrom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
11 minutes ago, Klote said:

Jeg trodde forsvaret hadde kompetanse på droner. Dette var pinlig avslørende. Sikkert meget informativt for Russland. De har opparbeidet mye moderne stridserfaring i Ukraina nå. Jeg tror Putin humrer litt over våre woke-politikere og vestens tutti-frutti-forsvar. En får ikke akkurat forsikringer om at vi er trygge. Jeg tenker det er fullt kaos i "kommandotårnet" til NATO nå. Det bøttes innpå med kaffe. Det eneste som mangler er at nettet jammes sønder og sammen.  Jeg har ikke fulgt så nøye med, men jeg mener det sto i VG at de fra dansk side mente å ha funnet sikre indikasjoner på at dronene ikke var private, men statlige(?).

Tviler på at NATO landene ikke ser hva som skjer eller er inkompetente. Saken er vel heller den at man fortsatt ikke vil ha en atomkrig og derfor venter litt med å begynne å skyte ned russiske fly og droner som kommer inn i NATO området.

Endret av Ove38
Skrevet
Klote skrev (5 minutter siden):

fra dansk side mente å ha funnet sikre indikasjoner på at dronene ikke var private, men statlige(?).

statlig aktør ja. basert på omfanget og flygemønster etc.

Klote skrev (8 minutter siden):

Jeg trodde forsvaret hadde kompetanse på droner. Dette var pinlig avslørende.

danske Ekstra Bladet skriver at myndighetene er "sjakkmatt"

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/skakmat-af-ny-dronetrussel-det-er-uholdbart/10956525

• Liker 1
Skrevet
Ove38 skrev (3 minutter siden):

Tviler på at NATO landene ikke ser hva som skjer eller er inkompetente. Saken er vel heller den at man fortsatt ikke vil ha en atomkrig og derfor venter litt med å begynne å skyte ned russiske fly og droner som kommer inn i NATO området.

Det kan du ha rett i. Men hvordan dette håndteres gir et dårlig inntrykk. Det virker ikke som noen hadde sett for seg at noe slikt kunne skje, ingen beredskapsplan, kun måpende politi er jo inntrykket fra de reportasjene som er i avisene. Men så er det journalister da, som dekker overflaten. En kan vel ikke forvente at politi har all verdens kompetanse på dette området, men militæret?

Skrevet
4 minutes ago, Ove38 said:

Tviler på at NATO landene ikke ser hva som skjer eller er inkompetente. Saken er vel heller den at man fortsatt ikke vil ha en atomkrig og derfor fortsatt venter med å begynne å skyte ned russiske fly og droner i NATO området.

Det kan endre seg raskt hvis AI når AGI i 2027. Ikke vet jeg men såkalte eksperter hevder så på tuben.

Det skremte vannet av meg på 90-tallet selv om det var fiksjon. 

<John> Why attack Russia? Aren't they our friends now?

<Uncle Bob> Because Skynet knows that the Russian counter-attack will eliminate its enemies over here.

<Sarah> Jesus.

Skrevet

Jeg kan bare minne om at det er knapt et år siden Droner/UAPer lekte seg over militærbaser i UK over lengre perioder, samt USA og Kina. 

Spoiler
  • China first…. Oct 2024: Tianjin Binhai airport had to delay or cancel dozens of flights after a rogue drone disrupted operations and thousands of passengers affected. The airport didn’t catch an operator or recover an airframe (coverage).

• United Kingdom…. late Nov 2024: swarms over USAF bases at RAF Lakenheath, Mildenhall and Feltwell across multiple nights.... British troops and counter-UAS systems like ORCUS deployed but couldn't manage any intercepts and no attribution. the Air Force said “different sizes and configurations” of UAS were seen across the week. They would also always come at night. (Reuters) (The War Zone).

• United States East Coast…. Nov–Dec 2024: a broader wave radiating out of New Jersey with reports in residential areas, airports and near sensitive facilities and bases across many states throughout the east coast. About at least 9 US bases experienced 'drone' incursions such as Wright-Patterson, Picatinny Arsenal, Naval Weapons Station Eearle, Camp Pendleton, Fort Worth (home to Lockheed Martin), Utah Hill Air Force Base. The FAA was extremely contradictory throughout the process such as threatening ‘deadly force’ against any deemed an 'imminent security threat to then over a month laters saying these were all FAA approved drones.

• Germany…. Dec 2024–Jan 2025: incursions near Ramstein and other sensitive sites. Berlin moved to authorize the Bundeswehr to shoot down illegal drones over critical infrastructure because attribution remained murky (Reuters) (Bloomberg).

Det er nok bare ny drone sesong!

Skrevet
4 minutes ago, BadCat said:

Det kan endre seg raskt hvis AI når AGI i 2027. Ikke vet jeg men såkalte eksperter hevder så på tuben.

Det skremte vannet av meg på 90-tallet selv om det var fiksjon. 

Vi får håpe at AI AGI skjønner at også serverne de er på, blir blåst i filler, dersom de setter i gang en atomkrig.

Skrevet
4 minutes ago, BadCat said:

Jeg hadde mareritt om det da jeg var yngre. 

Litt kraftigere enn bestefars fyrverkeri på nyttårsaften. 

Litt sidespor men, det var en gammel science fiction som het Dark Star. Hvor AI av en eller annen grunn aktiverte atombomben ombord på romskipet, slik at nedtellingen begynte. Etter mye snakk frem og tilbake med AI, greide de å få AI til å stanse nedtellingen i siste sekund og tenke seg litt om. For at AI ikke skulle gjenoppta nedtellingen gikk de inn i en dypere filosofisk samtale med AI. Hvor de bla. argumenterte med at AI ikke kunne vite om universet virkelig fantes og at AI kanskje var helt alene. Hvorpå AI ble helt stille og var borte en stund. For så komme tilbake med ordene "Mørket hviler over det store dyp. La det bli lys !" og smelte av atombomben.

Skrevet (endret)
On 9/23/2025 at 10:04 AM, Salvesen. said:

Droner er en billig måte å skape kaos og store kostnader. Bare tenk på de enorme utgiftene en har hatt i Polen når de sendte inn droner der og de dro opp med kampfly for å skyte de ned også eskalert med mer utstyr i området osv. 

dette er såklart det ‘de’ ønsker og en må ikke falle for dette. Man må finne bedre og mindre kostbare løsninger på dette. En drone med nett løser dette problemet fint, en trenger ikke 3 F35 på vingene…

Det er lite "business" i å utvikle slike billige løsninger. Og skulle en innen det militære prioritere slike nye løsninger - så ville enkelte ledere/mellom-ledere bli mer marginale og "nerdene" fikk mer plass (penger og status). Det tar tid å justere retningen til flokken 🙂

Endret av lada1
Skrevet
Ove38 skrev (10 timer siden):

USA vil jo sterkere inn i Grønlands området. Noe Russland ikke ønsker og derfor legger press på Danmark, siden Grønland er en del av Danmark. 

Om det er Russland som står bak droneflyginga i Danmark så vil det gi motsatt effekt. Når Danmark er trua på heimebane så blir det lite ressursar å sette til side for å sikre Grønland. Vi kan til og med risikere at Danmark endrer meining og tilbyr USA å ta over Grønland fordi Danmark må ha fullt fokus på å beskytte sine grenser i Europa.
Om russerane vil dra i trådane for å holde Grønland under dansk styre så burde dei ikkje lage nye og meir umiddelbare trusslar i Danmark slik at striden mellom USA og Grønland blir gløymt.

Klote skrev (9 timer siden):

Det kan du ha rett i. Men hvordan dette håndteres gir et dårlig inntrykk. Det virker ikke som noen hadde sett for seg at noe slikt kunne skje, ingen beredskapsplan, kun måpende politi er jo inntrykket fra de reportasjene som er i avisene. Men så er det journalister da, som dekker overflaten. En kan vel ikke forvente at politi har all verdens kompetanse på dette området, men militæret?

Forsvaret har nok betre oversikt over situasjonen enn det som er kjent. Det som står i media er eigentleg berre det som sivile vitner har observert, samt pressemeldingar frå politiet som prøver å få klarheit i kva som foregår utan å ha etterretninga som forsvaret sitter på.
Forsvaret går ikkje ut og opplyser om kva opplysningar dei sitter på, og så lenge forsvaret ikkje er forespurt om å konkrete oppgåver som å sette opp antiluftskyts rundt flyplassane, så har heller ikkje forsvaret nokon offentleg rolle i denne hendinga.
Ein skal huske på at det er ein viss strategisk nytte å la russerane tru at Danmark er sårbare, slik at ein eventuelt framtidig angrep blir grovt underdimensjonert og dermed lett for forsvaret å ta ut. 

Det blir interessant å følge utviklinga. Utan at eg har gode holdepunkt for dette så er det ikkje usannsynleg at gårsdagens droneobservasjonar kan vise seg å være copy-cats som av heilt andre grunnar ønsker å lage kaos, samt overivrige vitner som har blitt meir oppmerksome og no ringer inn kvar gong dei ser lys over ein flyplass.

• Liker 1
Skrevet
44 minutes ago, The Avatar said:

Om det er Russland som står bak droneflyginga i Danmark så vil det gi motsatt effekt. Når Danmark er trua på heimebane så blir det lite ressursar å sette til side for å sikre Grønland. Vi kan til og med risikere at Danmark endrer meining og tilbyr USA å ta over Grønland fordi Danmark må ha fullt fokus på å beskytte sine grenser i Europa.
Om russerane vil dra i trådane for å holde Grønland under dansk styre så burde dei ikkje lage nye og meir umiddelbare trusslar i Danmark slik at striden mellom USA og Grønland blir gløymt.

Vi får håpe russerne leser innlegge ditt og lar Danmark være i fred.

Skrevet
Ove38 skrev (42 minutter siden):

Vi får håpe russerne leser innlegge ditt og lar Danmark være i fred.

Du kan regne med at Rassland leser mye av det som blir skrevet om dronene.
Det er alltid interessant for en aggressor å se hvordan forsvar, politi og folk flest reagerer på provokasjoner og desinformasjon.

Hvilke tekniske hjelpemidler og våpen finnes og hvordan er kunnskapsnivået hos offeret ?
Reagerer befolkningen med sinne, aggresjon, likegyldighet eller mistillit til egne myndigheter ?
Kan aggressor gå lenger i en gitt situasjon uten større risiko ?

Ledelsen i Kreml sitter nok og ler så lenge vest-Europa løper rundt som hodeløse høns og kakler.
Signalet er at Nato-land skal holde seg unna Ukraina.
De kommer ikke til å slutte med provokasjonene så lenge Ukrainakrigen fortsetter.

Skrevet

ukrainerne skyter ned 300 droner av en sverm på 350

kanskje på tide å hente inn noen eksperter derfra hit til landet, så noen avdelinger/mannskap kan bli opplært? jo før jo bedre :whistle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...