Gå til innhold

Norgespris, men hvilken leverandør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vi som ikke har gjennomfakturering får mest sannsynlig samme strømregninger som før, men får lavere regning på nettleie fordi det er på nettleien man får tilbakebetalt differansen mellom Norgespris og spotpris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Så vi som ikke har gjennomfakturering får mest sannsynlig samme strømregninger som før, men får lavere regning på nettleie fordi det er på nettleien man får tilbakebetalt differansen mellom Norgespris og spotpris?

Ja, det vil jeg tro, på samme måte som idag, men da trolig en mnd forsinket?

Skrevet (endret)
6 minutes ago, FrihetensRegn said:

Det stemmer! Og hvis summen av denne støtten er høyere enn kostnaden for nettleie og fastledd, så får du det resterende utbetalt på konto etter nettleie og fastledd er trukket fra.

Se paragraf 8 i Lov om Norgespris og strømstønad til husholdninger:

image.png.80c82d05a2650f59c6a068b66922f996.png

https://lovdata.no/lov/2025-06-20-44/§8

Endret av Sjulimann
Skrevet
Tussi skrev (10 minutter siden):

Ja, det vil jeg tro, på samme måte som idag, men da trolig en mnd forsinket?

Ikke mer forsinket enn i dag. Du mottar gammel strømstøtte på samme måte allerede.

Skrevet
Sjulimann skrev (13 minutter siden):

Det stemmer! Og hvis summen av denne støtten er høyere enn kostnaden for nettleie og fastledd, så får du det resterende utbetalt på konto etter nettleie og fastledd er trukket fra.

Se paragraf 8 i Lov om Norgespris og strømstønad til husholdninger:

image.png.80c82d05a2650f59c6a068b66922f996.png

https://lovdata.no/lov/2025-06-20-44/§8

§ 8.Ordning for sikring av strømpris

På forespørsel fra nettkunden skal nettselskapet tilby deltagelse i ordning for sikring av strømpris. Nettkunder som har husholdnings- eller fritidsboligforbruk, kan delta i ordningen. Nettkundens målepunkt bindes ut prisperioden hvis nettkunden velger å inngå avtale om sikring av strømpris. Nettkunden taper rett til strømstønad i samme tidsrom som nettkunden deltar i ordning for sikring av strømpris.

Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

§ 8.Ordning for sikring av strømpris

På forespørsel fra nettkunden skal nettselskapet tilby deltagelse i ordning for sikring av strømpris. Nettkunder som har husholdnings- eller fritidsboligforbruk, kan delta i ordningen. Nettkundens målepunkt bindes ut prisperioden hvis nettkunden velger å inngå avtale om sikring av strømpris. Nettkunden taper rett til strømstønad i samme tidsrom som nettkunden deltar i ordning for sikring av strømpris.

Det er jo egentlig logisk, da prisen man betaler aldri kommer opp i strømstøttebeløpet

Skrevet

Jeg lurer på om denne avtalen da vil lønne seg istedenfor spot (NO5):'

Screenshot2025-09-22212259.thumb.png.75ad47cb225ac6c9c2ed8faa4437b123.png

Jeg har ganske god spotavtale kombinert med strømstøtte i dag, men det er jo om vinteren at strømregningen har størst utslag.

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det er jo egentlig logisk, da prisen man betaler aldri kommer opp i strømstøttebeløpet

Jeg får bare to valg her hos min kraftleverandør:

1. Norgespris

eller

2. Timespot med strømstøtte, slik som nå.

Kan ikke kombineres.

Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

1. Norgespris

eller

Kan ikke kombineres.

Jo, men hvis  du velger norgespris så er den prisen lavere enn kriteriet for strømstøtte hver eneste time

Skrevet
Jarmo skrev (3 minutter siden):

1. Norgespris

eller

Kan ikke kombineres.

1. er den som ikke er helt riktig her. Norgespris må også kombineres med f.eks. timespot.

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Jo, men hvis  du velger norgespris så er den prisen lavere enn kriteriet for strømstøtte hver eneste time

Velger Norgespris ja. NO5. Er så drittlei av alt dette der nå at da får jeg fred litt over et år. På årsbasis blir prisen ca. +/- 0.(kanskje)

Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Velger Norgespris ja. NO5. Er så drittlei av alt dette der nå at da får jeg fred litt over et år. På årsbasis blir prisen ca. +/- 0.(kanskje)

Bor i NO2, er vel ikke et spørsmål engang... 

Skrevet
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på om denne avtalen da vil lønne seg istedenfor spot (NO5):'

Fastpris vs spot er umulig å spå med sikkerhet. Det som er sikkert er at strømleverandøren beregner fastpris ut fra hva de selv tror spotpris blir i snitt fremover og legger på litt risikotillegg. De må derfor ta feil for at det skal lønne seg for deg.

Se på fastrente. Svarer seg sjeldent, men gud bedre de som valgte fastrente før post-covid-inflasjonen kom gjorde det bra.

Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

1. er den som ikke er helt riktig her. Norgespris må også kombineres med f.eks. timespot.

Har/får ikke valg, står på nettsider til Kraftselskapet.(vi har konsesjonskraft her, kanskje derfor)

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Jarmo said:

1. Norgespris

eller

Kan ikke kombineres.

Du misforstår. Norgespris er ingen strømavtale. Norgespris er en strømstøtteordning.

15 minutes ago, Jarmo said:

Nettkunden taper rett til strømstønad i samme tidsrom som nettkunden deltar i ordning for sikring av strømpris.

"Ordning for sikring av strømpris" = Norgespris. Norgespris er en strømstøtteordning.

Den gamle strømstøtteordningen = Strømstønad. Strømstønad er en strømstøtteordning.

Du kan kun ha en av de, som jeg skrev tidligere. Begge administreres av netteierne (IKKE strømselskapene)

Hvilken strømavtale (f.eks. fastprisavtale eller spotprisavtale) du har med ditt strømselskap har ingen ting å si for hvilken strømstøtteordning du kan velge.

Edit: Det med konsesjonskraft kan sikkert ha noe å si ja, det kjenner jeg ikke nok til. 

Endret av Sjulimann
  • Liker 1
Skrevet
Sjulimann skrev (1 time siden):

Jeg tegnet nettopp fastpris-avtale med strømselskapet mitt, til 99 øre/kWt og 39kr/mnd i abonnementsavgift. Bindingstid 12mnd (Prisområde NO1).
Dette skal jeg kombinere med Norgespris så snart man kan aktivere dette. Så krysser jeg fingrene for høye strømpriser i vinter 😄

Jeg vurderer 6mnd til 120øre. Litt mindre gambling, men man er nok avhengig av å f.eks lade når spotprisen er ekstra høy. 

Skrevet
Sjulimann skrev (12 minutter siden):

Edit: Det med konsesjonskraft kan sikkert ha noe å si ja, det kjenner jeg ikke nok til. 

Her er kraftselskap også selger av strømmen. Og nettselskap er under samme tak, dog 2 forskjellige selskaper. Alt på samme faktura.

• Liker 1
Skrevet
Sjulimann skrev (1 time siden):

Jeg tegnet nettopp fastpris-avtale med strømselskapet mitt, til 99 øre/kWt og 39kr/mnd i abonnementsavgift. Bindingstid 12mnd (Prisområde NO1).
Dette skal jeg kombinere med Norgespris så snart man kan aktivere dette. Så krysser jeg fingrene for høye strømpriser i vinter 😄

man kan kun ha 1 avtale av gangen.

eks. meg sjøl, har pr. nå time-spot avtalen hos Fortum, den blir erstattet med Norgespris-avtale, når jeg velger den senere i uka.

i ditt eksempel, kommer du til å ligge å betale 99 øre/kWt i 12 mnd. fremover hvis du ikke bestiller/registrerer at du vil bytte til Norgespris-avtale 40 øre/kWt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...