Gå til innhold

Norgespris, men hvilken leverandør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mr.M skrev (5 minutter siden):

man kan kun ha 1 avtale av gangen.

eks. meg sjøl, har pr. nå time-spot avtalen hos Fortum, den blir erstattet med Norgespris-avtale, når jeg velger den senere i uka.

i ditt eksempel, kommer du til å ligge å betale 99 øre/kWt i 12 mnd. fremover hvis du ikke bestiller/registrerer at du vil bytte til Norgespris-avtale 40 øre/kWt

Nei, feil. Screenshot_20250922_215641_Chrome.thumb.jpg.d4a6cbbdbeb3de274e766e60e6669cc9.jpg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr.M skrev (6 minutter siden):

eks. meg sjøl, har pr. nå time-spot avtalen hos Fortum, den blir erstattet med Norgespris-avtale, når jeg velger den senere i uka.

Nei, du vil beholde time-spot når du bestiller Norgespris. Det som blir erstattet er den gamle strømstøtten.

Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Nei, du vil beholde time-spot når du bestiller Norgespris. Det som blir erstattet er den gamle strømstøtten.

ok, ser den.

trodde jeg hadde et godt poeng poeng her :p

Skrevet (endret)
34 minutes ago, sk0yern said:

Jeg vurderer 6mnd til 120øre. Litt mindre gambling, men man er nok avhengig av å f.eks lade når spotprisen er ekstra høy. 

Ja, det blir litt omvendt tankegang enn man er vandt med. Med denne kombinasjonen lønner det seg å bruke minst mulig strøm når spotprisen er lav, og legge mest mulig av forbruket når spotprisen er høy.

Jeg tenker som så at prisene på vinteren såpass ofte er oppe i 200-300 øre ++, at dette lett vil utligne de gangene spot er under 50 øre.

Det som ville vært krise er om man plutselig skulle få minuspriser på 2-3-4-500 øre over tid, men det ser jeg på som svært lite sannsynlig. Skulle det skje har man alltids muligheten til å betale bruddgebyret på 1500kr for å komme seg ut av fastprisavtalen.

Endret av Sjulimann
Skrevet (endret)

Slik jeg har forstått det:

Man må velge mellom strømstøtte (90% rabatt på spotprisene fra 75 øre/kWt og opp) og Norgespris (50 øre/kWt inkl. moms fastpris med ett års bindingstid). Nettleien får ingen forandringer.

Norgespris lønner seg i den sørlige halvdelen av landet, i midten er det ikke så stor forskjell og i nord lønner det seg ikke med Norgespris.

Norgespris utbetales/kompanseres ved at man får redusert nettleien om spotprisen er over 50 øre/kWt ved at differensen mellom 50 øre og spotpris trekkes fra, for eksempel om spotprisen er 250 øre/kWt så får man 200 øre utbetalt/redusert nettleie for hver kWt man bruker.

Er spotprisen under 50 øre/kWt, for eksempel 15 øre/kWt om sommeren, får man strømregning og nettleie som om spotprisen er 50 øre/kWt

Fastprisavtale med Norgespris kan lønne seg om det blir høye strømpriser i vinter, for eksempel om man signerer en ettårsavtale med 99 øre/kWt, så betaler man mindre for strømmen om den for eksempel koster 150 øre/kWt, men kompensasjonen ved redusert nettleie er fortsatt like stor som om man betaler spotpris.

Om spotprisene i vinter er lave, for eksempel 80 øre/kWt, vil fastprisavtale på for eksempel 99 øre/kWt ikke lønne seg, men Norgespris vil fortsatt lønne seg mer enn strømstøtte så lenge spotpris er over 50 øre/kWt.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Skrevet
FrihetensRegn skrev (12 minutter siden):

Fastprisavtale med Norgespris kan lønne seg om det blir høye strømpriser i vinter, for eksempel om man signerer en ettårsavtale med 99 øre/kWt, så betaler man mindre for strømmen om den for eksempel koster 150 øre/kWt

litt vanskelig å forstå at fastprisavtale lønner seg, all den tid Norgespris dekker alt som overstiger over 40 øre (50 øre/inkl. mva) :roll:

Skrevet
21 minutes ago, FrihetensRegn said:

Slik jeg har forstått det:

Man må velge mellom strømstøtte (90% rabatt på spotprisene fra 75 øre/kWt og opp) og Norgespris (50 øre/kWt inkl. moms fastpris med ett års bindingstid). Nettleien får ingen forandringer.

Norgespris lønner seg i den sørlige halvdelen av landet, i midten er det ikke så stor forskjell og i nord lønner det seg ikke med Norgespris.

Norgespris utbetales/kompanseres ved at man får redusert nettleien om spotprisen er over 50 øre/kWt ved at differensen mellom 50 øre og spotpris trekkes fra, for eksempel om spotprisen er 250 øre/kWt så får man 200 øre utbetalt/redusert nettleie for hver kWt man bruker.

Er spotprisen under 50 øre/kWt, for eksempel 15 øre/kWt om sommeren, får man strømregning og nettleie som om spotprisen er 50 øre/kWt

Fastprisavtale med Norgespris kan lønne seg om det blir høye strømpriser i vinter, for eksempel om man signerer en ettårsavtale med 99 øre/kWt, så betaler man mindre for strømmen om den for eksempel koster 150 øre/kWt, men kompensasjonen ved redusert nettleie er fortsatt like stor som om man betaler spotpris.

Om spotprisene i vinter er lave, for eksempel 80 øre/kWt, vil fastprisavtale på for eksempel 99 øre/kWt ikke lønne seg, men Norgespris vil fortsatt lønne seg mer enn strømstøtte så lenge spotpris er over 50 øre/kWt.

Det ser veldig riktig ut! 

I eksempelet ditt med en spotpris på 80 øre/kWt:
Med en fastprisavtale på 99øre/kWt kombinert med Norgespris, så vil du få 30 øre/kwt i støtte, dermed blir det du faktisk har betalt for strømmen 69 øre/kWt. Dårligere enn Norgespris (slik den er tiltenkt, med spotprisavtale), men bedre enn fastprisen din.

Er spotprisen 100 øre/kWt vil du få 50 øre/kWt, dermed betaler du i praksis 49 øre/kWt, altså Norgespris.

Det fine med dette er at prisene ofte varierer en del gjennom døgnet. Det er ingen krise om spot er i underkant av 50 øre/kWt deler av dagen, hvis den i andre deler av dagen er over 150 øre.

14 minutes ago, Mr.M said:

litt vanskelig å forstå at fastprisavtale lønner seg, all den tid Norgespris dekker alt som overstiger over 40 øre (50 øre/inkl. mva) :roll:

Jeg tror du tenker på Norgespris som en strømavtale hvor du betaler 50 øre/kWt + nettleie. Det stemmer ikke.

Norgespris er en strømstøtte som nettselskapet administrerer. Du må fortsatt ha en strømavtale med et strømselskap.

Har du spotprisavtale (med strømselskapet) + Norgespris som støtteordning (hos nettselskapet), og prisen er 350 øre/kWt, så betaler du 350 øre/kWt til strømselskapet. Deretter får du utbetalt 300 øre/kwt i Norgespris-støtte fra nettselskapet gjennom fakturaen for nettleie. Norgespris-støtte beregnes basert på spotprisen i markedet time for time og tar ikke hensyn til hva du betaler til strømselskapet ditt. Slik sørger Norgespris-ordningen for at du i praksis bare betaler 50 øre/kWt. Nettleie kommer i tillegg.

Derfor kan fastpris på f.eks. 99øre/kWt hos strømselskapet kombinert med Norgespris som støtteordning fra nettselskapet, lønne seg om spotprisen i markedet ligger på 350 øre/kWt. Da betaler man 99 øre/kWt til strømselskapet, og får tilbake 300 øre/kWt i Norgespris-støtte fra nettselskapet gjennom fakturaen for nettleie

• Liker 1
Skrevet
Sjulimann skrev (6 minutter siden):

Med en fastprisavtale på 99øre/kWt kombinert med Norgespris, så vil du få 30 øre/kwt i støtte, dermed blir det du faktisk har betalt for strømmen 69 øre/kWt. Dårligere enn Norgespris (slik den er tiltenkt, med spotprisavtale), men bedre enn fastprisen din.

såvidt jeg kan tolke av sitatet under, må du betale alt over 50 øre, og opptil 99 øre.

MMxqxRt.png

Skrevet
Sjulimann skrev (12 minutter siden):

Er spotprisen 100 øre/kWt vil du få 50 øre/kWt, dermed betaler du i praksis 49 øre/kWt, altså Norgespris.

Det fine med dette er at prisene ofte varierer en del gjennom døgnet. Det er ingen krise om spot er i underkant av 50 øre/kWt deler av dagen, hvis den i andre deler av dagen er over 150 øre.

Jeg tror du tenker på Norgespris som en strømavtale hvor du betaler 50 øre/kWt + nettleie. Det stemmer ikke.

Norgespris er en strømstøtte som nettselskapet administrerer. Du må fortsatt ha en strømavtale med et strømselskap.

Har du spotprisavtale (med strømselskapet) + Norgespris som støtteordning (hos nettselskapet), og prisen er 350 øre/kWt, så betaler du 350 øre/kWt til strømselskapet. Deretter får du utbetalt 300 øre/kwt i Norgespris-støtte fra nettselskapet gjennom fakturaen for nettleie. Norgespris-støtte beregnes basert på spotprisen i markedet time for time og tar ikke hensyn til hva du betaler til strømselskapet ditt. Slik sørger Norgespris-ordningen for at du i praksis bare betaler 50 øre/kWt. Nettleie kommer i tillegg.

Derfor kan fastpris på f.eks. 99øre/kWt hos strømselskapet kombinert med Norgespris som støtteordning fra nettselskapet, lønne seg om spotprisen i markedet ligger på 350 øre/kWt. Da betaler man 99 øre/kWt til strømselskapet, og får tilbake 300 øre/kWt i Norgespris-støtte fra nettselskapet gjennom fakturaen for nettleie

Da skjønner jeg. Du betaler strømpris til strømselskapet ditt, men får nettleie som er endret ift spotpris slik at prisen er 50 øre. Da tjener man på fastpris når prisen er høy

Tok sin tid...

Skrevet (endret)

@Tussi @Jarmo @Mr.M @Nimrad med flere: Strømregninga vil bestå av tre uavhengige komponenter:

1. Støtte fra staten. Du kan velge fritt og uavhengig mellom enten "strømstøtte" eller "norgespris" støtteordning. Dette er kun en sak mellom deg og staten - ingen andre.

2. Strømavtale. Du kan velge fritt og uavhengig mellom mange leverandører og mange avtaletyper, fastpris eller spotpris. Dette er kun en sak mellom deg og strømleverandøren - ingen andre.

3. Nettleie. Dette kan ikke velges fritt siden kablene i ditt område er eid av én eier som du må betale til. Dette er kun en sak mellom deg og nettleverandøren - ingen andre.

Hvilken avtale du velger å ha med 1. staten har ingen krav eller kobling til hvilken strømavtale du velger å ha med 2. strømleverandøren. Dette er to helt uavhengige kundeforhold. Ingen av de to strømstøtteordningene som er vedtatt og du kan velge mellom hos staten setter krav til valg av strømleverandør eller strømavtale. Sitatet Jarmo tok fram på forrige side sier bare at man i kundeforholdet med staten må velge mellom to strømstøtteordninger. Man kan ikke få begge de to statlige strømstøtteordningene samtidig. (logisk: xor)

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (10 minutter siden):

Da skjønner jeg. Du betaler strømpris til strømselskapet ditt, men får nettleie som er endret ift spotpris slik at prisen er 50 øre. Da tjener man på fastpris når prisen er høy

Tok sin tid...

er vel ikke helt riktig det heller? :p

nettleie er basert på forbruk/kWt ikke hva prisen på strømmen er, så å si at nettleie er endret ift. spotpris blir ikke riktig.

Det at vi får kompensasjonen fra Norgespris/strømstøtte som eget punkt på nettleie-delen av fakturaen, er bare en administrativ vri på hvordan det håndteres.

Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):

er vel ikke helt riktig det heller? :p

nettleie er basert på forbruk/kWt ikke hva prisen på strømmen er, så å si at nettleie er endret ift. spotpris blir ikke riktig.

Det at vi får kompensasjonen fra Norgespris/strømstøtte som eget punkt på nettleie-delen av fakturaen, er bare en administrativ vri på hvordan det håndteres.

Ja. Men det trekkes fra nettleien

Skrevet

Jeg lagde en graf for en stund siden som sammenligner totalprisene av 1 + 2 + 3 ved ulike kombinasjoner. Det totalt sprøe her er kombinasjonen 1. statlig norgespris-strømstøtte + 2. kraftleverandør med fastprisavtale. Det høres sikkert totalt bakventland ut, men det resulterer i at summen av 1, 2 og 3 blir lav/negativ når spotprisen er høy, og summen blir høy når spotprisen er lav (Gul linje i diagrammet). Jeg har lest gjennom reglene på lovdata og det er ingen hindringer mot en slik kombinasjon slik reglene er i dag. Det gjelder også det avsnittet Jarmo siterer. Jarmo: Det valget du får opp, det er vel hos kraftleverandøren din? Type strømstøtte fra staten velges ikke der. Den velger du i elhub.no. Staten har ingenting med hvilken kraftleverandør du har eller avtalen du har valg der.

Treprisavtalerstrm.thumb.png.50dde138ede5eb26f725abb06bb092e2.png

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...