Gå til innhold

Frekke eller kunnskapsløse syklister?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, frohmage said:

Noen bilister bremser ned om de ser noen skal over fotgjengerfeltet, selv om de sykler. Da blir det ikke verken bråbremsing eller kjeft.

Og noen gjør det ikke.

Og noen syklister kan fort komme opp i 40+ km/t. Da er det ikke mye tid å reagere på når de suser rett ut i fotgjengeroverganger.

Endret av sedsberg
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (4 timer siden):

Bare observert ved selvsyn 

Aner virkelig ikke hva du har sett. Du har vel enkelt nok sett en el-sykkel og kommer med egne konklusjoner tenker jeg.

Det er ikke de som har potensiale til å kjøre fortest hvis du ønsker å hevde det. Motoren kutter på 25 km/t.

Og det er heller ikke blant disse vi finner de mest hasardiøse syklistene. Det er hos gutta med pulsklokker og bein som tømmerstokker og som ønsker og utvide disse tømmerstokkene på trening mot Birkebeinern. Og endel slike med kun fokus på seg selv. Den gruppen trafikanter er av verste sort og overgår hastigheter til en el-sykkel med god margin.. 

Min kone ble skumpet i skulderen av en sånn idiot, hun var på vei til jobb på egen sykkel. Hun holdt på å miste styringen av sammenstøtet. Ingen unnskyldning fra den kanten selvsagt, der var det fortsatt fokus på pulsklokka.

Og er det forøvrig så livsfarlig om Olga på 67 vil slippe litt lettere unna de verste motbakkene med sin el-sykkel?

Til syvende og sist. Det finnes tullinger av alle slag i trafikken være seg myke eller harde trafikanter. 

Endret av Sovna
Skrevet
3 hours ago, Sovna said:

Aner virkelig ikke hva du har sett. Du har vel enkelt nok sett en el-sykkel og kommer med egne konklusjoner tenker jeg.

Det er ikke de som har potensiale til å kjøre fortest hvis du ønsker å hevde det. Motoren kutter på 25 km/t.

Og det er heller ikke blant disse vi finner de mest hasardiøse syklistene. Det er hos gutta med pulsklokker og bein som tømmerstokker og som ønsker og utvide disse tømmerstokkene på trening mot Birkebeinern. Og endel slike med kun fokus på seg selv. Den gruppen trafikanter er av verste sort og overgår hastigheter til en el-sykkel med god margin.. 

Min kone ble skumpet i skulderen av en sånn idiot, hun var på vei til jobb på egen sykkel. Hun holdt på å miste styringen av sammenstøtet. Ingen unnskyldning fra den kanten selvsagt, der var det fortsatt fokus på pulsklokka.

Og er det forøvrig så livsfarlig om Olga på 67 vil slippe litt lettere unna de verste motbakkene med sin el-sykkel?

Til syvende og sist. Det finnes tullinger av alle slag i trafikken være seg myke eller harde trafikanter. 

Så du tror ikke på vad maskinfører sier sig ha sett och kommer istället med det du sier du har sett ... som jag nog skulle si mest er baserad på fordommar. 

Tycker de flesta uppför sig greit vid fotgjenger overganger, både syklister och bilister. 

Att el-syklar i en del tillfällen er de värsta bland syklisterna er jag enig med som kanske ikke er så rart då många av dem ikke har fördas så mye i trafiken på sykkel. 

Skrevet
fredrik2 skrev (1 time siden):

Så du tror ikke på vad maskinfører sier sig ha sett och kommer istället med det du sier du har sett ... som jag nog skulle si mest er baserad på fordommar. 

Tycker de flesta uppför sig greit vid fotgjenger overganger, både syklister och bilister. 

Att el-syklar i en del tillfällen er de värsta bland syklisterna er jag enig med som kanske ikke er så rart då många av dem ikke har fördas så mye i trafiken på sykkel. 

Jeg har sett hva jeg har sett, så får han se hva han har sett om han vil.

Fordommer? Man danner seg et inntrykk når man har sett endel opp igjennom. Kall det gjerne statistikk. En personlig en.

Selv kommer du med rene spekulasjoner vil jeg påstå. At mange el-syklister ikke har erfaring med trafikk.

Skrevet
1 minute ago, Sovna said:

Jeg har sett hva jeg har sett, så får han se hva han har sett om han vil.

Fordommer? Man danner seg et inntrykk når man har sett endel opp igjennom. Kall det gjerne statistikk. En personlig en.

Selv kommer du med rene spekulasjoner vil jeg påstå. At mange el-syklister ikke har erfaring med trafikk.

Jag og maskinførare kommer med varken mer eller mindre spekulationer än vad du gör. 

Vi har våra egna erfarenheter. 

Skrevet
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Jag og maskinførare kommer med varken mer eller mindre spekulationer än vad du gör. 

Vi har våra egna erfarenheter. 

Nei jeg får vel bare slutte med å tro på det jeg ser da. Det er sikkert eventyrbrillene mine som har skylda. I virkeligheten kan det bare ha vært korv i potatismos..

• Liker 1
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (33 minutter siden):

At mange el-syklister ikke har erfaring med trafikk.

Dette er vel nr.1 på lista av spekulasjoner som vi har snakket om.

Ville vært fristet til å be om link..

Forøvrig har jeg ikke hørt ett eneste konkret tilfelle fra egen bevitnelse på gæærne el-syklister. Hverken fra deg eller maskinfører.

Kanskje den verste for enkelte el-syklister er hukommelse, dumskap eller fjernhet om du vil. De står eksempelvis og venter på rødt lys. De har giret seg ned til lavere gir mot lyset. Det de har glemt er å slå motoren ned på kraften. Når de da skal starte å sykle igjen så steiler hele dritten og syklisten får seg evt en skikkelig smell i rygg og bakhode. 

Kona har fått inn pasienter med hjerneblødning og med denne bakgrunns historikken. De har riktignok ikke forvoldt skade på andre enn seg selv hvis nå det skal ses som et gledelig budskap.

Har også lest en artikkel for flere år siden på dette. Ikke link nei.

Endret av Sovna
Skrevet
Sovna skrev (8 timer siden):

Kjøre mye bil i jobben i går var jeg nesten i en kollisjon med en 70 åring på Elsykkel 

Skrevet
Drunkenvalley skrev (14 timer siden):

Beste praksisen er å hugse at den farligste må vera mest varsom. I praksis betyr det at biler bør vera meir varsomme rundt syklister, og syklister meir varsomme rundt fot-trafikk, uavhengig av kven som teknisk sett har vikeplikt.

Det er beste praksis, men en livsfarlig tankegang å ha. Er du motorsyklist må du tenke motsatt, at her må jeg gjøre det jeg kan for å unngå bilister som gjør feil vurderinger. 
Det er liksom ikke så viktig at man har rett, dersom man blir drept. 

Med andre ord, jo mykere trafikant jeg er, jo mindre stoler jeg på de hardere trafikantene rundt meg. 

Skrevet
4 hours ago, Sovna said:

Nei jeg får vel bare slutte med å tro på det jeg ser da. Det er sikkert eventyrbrillene mine som har skylda. I virkeligheten kan det bare ha vært korv i potatismos..

Poenget er at du ser ut til å avskrive maskinførers observasjoner på grunnlag at det er subjektive opplevelser:

..For deretter å følge opp med dine egne subjektive opplevelser, som om dine anekdoter på en eller annen måte skulle veie tyngre enn noen andres.

Ingen ber deg slutte tro på hva du ser, men det er ikke åpenbart hvorfor dine erfaringer fordrer mer gravitas enn noen andres.

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Sovna said:

Dette er vel nr.1 på lista av spekulasjoner som vi har snakket om.

Ville vært fristet til å be om link..

Du kommer med en massa påstander baserad på dina erfarenheter utan att komma med noe link... 

Når sen andra kommer med påstander baserad på sina erfarenheter så trengs det tydligen linker, forskning etc. 

Ser att jag var otydligt över. Många el-syklister har ikke speciellt mye erfaring av sykling i trafikk och framför allt ikke i 25 km/h. Erfarhet som bilist och gående har de nog. 

4 hours ago, Sovna said:

Forøvrig har jeg ikke hørt ett eneste konkret tilfelle fra egen bevitnelse på gæærne el-syklister. Hverken fra deg eller maskinfører.

Ok, jag har hållit på att blivit nedsyklad av en person på el-sykkel. Jag har ofta blivit passerad alltfør nära av folk på el-sykkel. 

4 hours ago, Sovna said:

Kanskje den verste for enkelte el-syklister er hukommelse, dumskap eller fjernhet om du vil. De står eksempelvis og venter på rødt lys. De har giret seg ned til lavere gir mot lyset. Det de har glemt er å slå motoren ned på kraften. Når de da skal starte å sykle igjen så steiler hele dritten og syklisten får seg evt en skikkelig smell i rygg og bakhode. 

Kona har fått inn pasienter med hjerneblødning og med denne bakgrunns historikken. De har riktignok ikke forvoldt skade på andre enn seg selv hvis nå det skal ses som et gledelig budskap.

Har også lest en artikkel for flere år siden på dette. Ikke link nei.

Trodde el-syklister var flinka och erfarna i trafikken enligt dig ...

4 hours ago, Sovna said:

Skrevet
Sovna skrev (4 timer siden):

Jeg har syklet med El-sykkel i mange år, og har aldri opplevd det du beskriver her. Aldri sett noen gjøre lignende heller.

Hvilke El-sykler er så kraftig?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Poenget er at du ser ut til å avskrive maskinførers observasjoner på grunnlag at det er subjektive opplevelser:

Har ikke hørt noen konkret opplevelse fra han i det hele tatt jeg.

Før nå faktisk. En 70 åring visstnok. På ett eller annet vis.

Ok, jag har hållit på att blivit nedsyklad av en person på el-sykkel. Jag har ofta blivit passerad alltfør nära av folk på el-sykkel. 

Ikke bra. Opplevde du det verre siden det nettopp var en el-syklist?

Trodde el-syklister var flinka och erfarna i trafikken enligt dig ...

Sovna skrev (5 timer siden):

Har ikke noe mer statistikk på dette enn deg. Men jeg kan komme med en forsiktig spekulasjon. Jeg ville tenkt det slik at eldre mennesker uten særlig erfaring på sykling i trafikk ikke ville være den typiske som gir full gass og gir faen i alt og alle rundt seg. M.a.o tar noe forbehold og forsiktighetsregler.

Demens er kanskje ikke fordelaktig.

Fra det motsatte hold derimot har jeg sett mye dritt. Min nabo ble på sykkeltur meiet ned av en annen syklist i blodtrimmet sykkeldrakt og med den forholdsvis nye sykkelkategorien grusracer. Idiot kjøringen er synonymt med sykkel begrepet. Racer. Da har man marka/grusveier som sitt fartsdomene. Jeg sykler mye i marka, de sykler klart fortest.

Én av en slik passerte sammen med sin klubbkamerat meg på min sykkel i kraftig nedoverbakke og mot en blind sving. To turgåere i mot, et stup over styret og vedkommende lå med ansiktet halvveis ned i en bekk. Armene var døde, beina var døde, kun to øyne som blunket. Nakkebrudd.

mandodiao skrev (1 time siden):

Jeg har syklet med El-sykkel i mange år, og har aldri opplevd det du beskriver her. Aldri sett noen gjøre lignende heller.

Hvilke El-sykler er så kraftig?

Vet ikke hvor mye nm du har på din. Men prøv gjerne selv i bratt oppoverbakke og start ett tråkk i første gir og med full motorkraft. Det er lett å tenke seg at noen kløner det til da. Jeg er faktisk kløne, så med meg skjedde det en gang i en grådig motbakke med grus. El-sykkel med 70 nm den gang. Trodde jeg var smart, eller rett og slett måtte for å komme opp bakken. Endte med prolaps.

Artikkelen jeg så engang var fra et forsikringsselskap. 

Endret av Sovna
Skrevet

Det er jo faktisk bevist, de gjør mest trafikkforseelser. 

Egoismen er stor i dagens samfunn. Det handler om meg, meg og atter meg. 

Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

De med Tesla oppfører seg verst i trafikken...

kremt skrev (1 minutt siden):

Det er jo faktisk bevist, de gjør mest trafikkforseelser. 

Egoismen er stor i dagens samfunn. Det handler om meg, meg og atter meg. 

Enig, men det finnes en egen Tesla tråd. Dere kan slakte de nord og ned der. Hvis dere tør da. Har hørt de er ganske psyko😱

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sovna skrev (4 minutter siden):

Enig, men det finnes en egen Tesla tråd. Dere kan slakte de nord og ned der. Hvis dere tør da. Har hørt de er ganske psyko😱

Jeg vet at du finner alle mulige typer syklister i trafikken..men det er vel en del Tesla hoder som kan kjennetegnes med f.eks bekledning,sykkell osv? Jeg har en arbeidskollega som nektet å sykle på  egen asfaltert sykkelsti 3-4 meter bred - dette fordi de andre som syklet der syklet for sakte...så vedkommende bruker veien..en vei som er så smal at man ikke kan passere syklister med bil...og konsekvensen av dette er kilometer med bilkø hver bidige dag...Vedkommende er opptatt av å ha dyrt sykkelutstyr...og bekledning som passer til...Og vedkommende eier Tesla....

Endret av obygda
  • Liker 2
Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

Jeg vet at du finner alle mulige typer syklister i trafikken..men det er vel en del Tesla hoder som kan kjennetegnes med f.eks bekledning,sykkell osv? Jeg har en arbeidskollega som nektet å sykle på  egen asfaltert sykkelsti 3-4 meter bred - dette fordi de andre som syklet der syklet for sakte...så vedkommende bruker veien..en vei som er så smal at man ikke kan passere syklister med bil...og konsekvensen av dette er kilometer med bilkø hver bidige dag...Vedkommende er opptatt av å ha dyrt sykkelutstyr...og bekledning som passer til...Og vedkommende eier Tesla....

Skjønte ikke helt. Han var redd for å kjøre forbi andre syklister, det du mente?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...