Gå til innhold

Hvorfor går så mange Mekk butikker konkurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her nede på Sørlandet har de fleste Mekk butikker gått konkurs. Og sikkert mange andre plasser i landet også.

Det er jo enorm konkurranse i den bransjen med mange billigkjeder samt mye greit og rimelig på nett både i Norge og resten a Verden.. 

Er konseptet helt feil?

Hva med kunder som har kjøpt en dl der før de gikk konkurs? All reklamasjon/garanti borte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker tatt over av eurodel og autodoc, bilxtra kanskje. Men folk som mekker på egen bil blir jo bare færre og færre ettersom årene går.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel stor konkurranse ja, spesielt der det er flere butikker å velge mellom.

For reklamasjon/garanti kan en vel gå på importør/produsent i noen tilfeller.

• 2 uker senere...
Skrevet

handlet mye NGK tennplugger hos Mekk, beste/største utvalget.

da lå det en butikk i Sarpsborg, men forsvant dessverre for endel år siden.

Skrevet (endret)

El-bilene er mye mer holdbare, trenger nesten ikke service, reservedeler og reperasjon.

Eksosanlegg, tennplugger, registerreim og oljeskift, hva er det?

Endret av Karltorbj
Skrevet

Det er nok sterk konkurranse som er mest utslagsgivande. Både frå nettbutikkar og frå dei store kjedene.

Om konseptet er feil er litt vanskeleg å seie. I dag har disse butikkane mykje meir enn bil og motordelar, og har eit utvalg som likner meir på utvalget til Biltema, Jula, Europris, Rusta, osv.
På den eine sida så må dei sikkert ha bredden i å også selge hageutstyr og skjøyteledningar, men samtidig så går disse varene utover det utvalget dei kunne hatt for kundar som skal ha bildelar. På den andre sida så spørs det om det blir for smalt å ha ein heil vegg berre med tennpluggar sidan kundegrunnlaget sikkert er litt smalt.

Spesialbutikkar klarar sjeldan å konkurrere på pris, og om kundane heller velger å bestille ting via internett for å få det billig framfor å bruke den fysiske butikken så går dei etterkvart konkurs.
Som nemnt så har det komt mange konkurrentar til, så fordelen av å kunne ha ting på lager slik at kunden kan stikke innom for å hente ut varene ein treng med ein gong har blitt mindre. Både fordi også nettlevering går veldig fort i dag, og fordi det er ganske mange andre butikkar enn Mekk å velge mellom om du treng ei lyspære akkurat no.

Skrevet

Mange slike butikker har alt for dårlig utvalg, alt for høye priser og tilbyr ingenting som gjør de unike, de er rett og slett irrelevante.

Selv Biltema begynner og prise seg helt ut på endel ting, når du kan gå til Tess og kjøpe merkevarer til lavere pris en f.eks Biltema er valget lett.

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (14 minutter siden):

Mange slike butikker har alt for dårlig utvalg, alt for høye priser og tilbyr ingenting som gjør de unike, de er rett og slett irrelevante.

nå overdriver du vel? eller, du tar direkte feil vil jeg påstå 👍

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (6 minutter siden):

nå overdriver du vel? eller, du tar direkte feil vil jeg påstå 👍

Tja, det er vel veldig avhengig av hva du driver med.

Endret av agvg
  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (4 minutter siden):

Tja, det er vel veldig avhengig av hva du driver med.

ja, du nevnte TESS

Sitat

TESS er en norsk handels- og tjenestebedrift fokusert på slanger, slangetilbehør[1] og ledningsteknikk samt forsyningstjenester innen drifts- og vedlikeholdsprodukter for profesjonell bruk

du har nok rett at hvis man trenger noe innen den sjangeren, kanskje noen nipler eller annet småtteri, så koster det kanskje ikke mer hos slike aktører.

Kan vel kanskje legge til Wurth og Tools butikker og. Eneste jeg har kjøpt hos de er syrefaste/rustfrie skruer og bolter jeg ikke har funnet på Clas eller Jula.

men de er vel fortsatt først og fremst butikker rettet mot bedrifter, håndverkere, næringsliv.

Skrevet

Men generelt så er ofte både leveringstid utvalg og pris helt bak mål i Norge, har nå og da opplevd og bestille komponenter fra USA, mye billigere og levert på tre dager med DHL.

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (2 minutter siden):

ja, du nevnte TESS

du har nok rett at hvis man trenger noe innen den sjangeren, kanskje noen nipler eller annet småtteri, så koster det kanskje ikke mer hos slike aktører.

Kan vel kanskje legge til Wurth og Tools butikker og. Eneste jeg har kjøpt hos de er syrefaste/rustfrie skruer og bolter jeg ikke har funnet på Clas eller Jula.

men de er vel fortsatt først og fremst butikker rettet mot bedrifter, håndverkere, næringsliv.

Tess selger til alle, hvor billig det blir er litt avhengig av trynefaktoren som alle slike leverandører, jeg har aldri vært proff kunde hos de men får bra priser.

Men det er fortsatt interessant at de selger produkter til lavere pris til meg enn Biltema selger noname greier over disk med veldig varierende kvalitet.

Og skruer er fryktelig dyrt, de selger det jo bare i svindyre småpakker.

• Liker 1
Skrevet

Det som tar de fleste slike butikker er kostnader. Og en stor del av kostnaden blir innkjøpspris, det er volum som gir gode innkjøpspriser, og det er gode innkjøpspriser som gjør at man kan være konkurransedyktig. 

Når man opplever at konkurrenten har lavere utsalgspris enn man selv har innkjøpspris blir det ikke lett å drive butikk. Var selv medeier i et uavhengig bilverksted for 15år siden og satt og gjennomgikk leverandøravtaler for å forsøke å finne marginer, det var bare å gi opp å bli medlem av en kjede (Mekonomen).

Skrevet
The Avatar skrev (57 minutter siden):

På den andre sida så spørs det om det blir for smalt å ha ein heil vegg berre med tennpluggar sidan kundegrunnlaget sikkert er litt smalt.

ikke undervurder behovet for tennplugger 😋

altså, det fins rundt 1 million fritidsbåter med enten påhengsmotor eller innenbordsmotor bensin/diesel. Så har vi vel minst en halv million gressklippere og snøfresere, og sleng på hundretusen motorsager. de siste kategoriene blir delvis erstattet av elektriske/batteri redskaper, men på sjøen kommer bensin/diesel være dominerende i mange tiår til vil jeg spå.

Skrevet (endret)

@bzzlink

Og jeg har aldri opplevd at deler kjøpt via Mekonomen noen sin har vært i nærheten av rimelig, fikk pris på ett sett bremseskiver med lager, tror det var noe noname greier Mekonomen førte, fikk merkevarer fra England til under en tredjedel av prisen. Det er nesten ikke noe poeng i og kaste bort tiden på og innhente priser på slikt i Norge.

Endret av agvg
  • Liker 1
Skrevet
Just now, agvg said:

Tess selger til alle, hvor billig det blir er litt avhengig av trynefaktoren som alle slike leverandører, jeg har aldri vært proff kunde hos de men får bra priser.

Men det er fortsatt interessant at de selger produkter til lavere pris til meg enn Biltema selger noname greier over disk med veldig varierende kvalitet.

Og skruer er fryktelig dyrt, de selger det jo bare i svindyre småpakker.

Og det er dette som gjør at Biltema blir konkurransedyktige. De har så bra distribusjon/plassering at de kan selge overprisede komplementærprodukter med høy margin.

For mange vet ikke at man kan handle hos Tess, og ikke hvor Tess ligger, eller om det er noe Tess.

Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Og det er dette som gjør at Biltema blir konkurransedyktige. De har så bra distribusjon/plassering at de kan selge overprisede komplementærprodukter med høy margin.

For mange vet ikke at man kan handle hos Tess, og ikke hvor Tess ligger, eller om det er noe Tess.

Min store utfordring med biltema er liten kontinuitet, helt merkelig hull i vareutvalget, så etter en 1" flenspakning, de hadde størrelsene under og de hadde 1 1/4 men 1" hadde de ikke i sortimentet, finnes endel slike eksempler.

Og for og ikke nevne ringkabelsko, det at kabeldimensjon ikke nødvendigvis har noe med diameteren på bolten du skal skru den fast i er noe mange slike sjapper ikke helt forstår..

• Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Jeg liker Biltema jeg, er der mange ganger i uken men man må ikke falle for ideen at at de er billige på mye av det de selger.

Dessuten er det jo ei sjappe med greit utvalg, Aliexpress var vel navnet .. ;)

Endret av agvg
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...