Gå til innhold

Tråden om systemisk og strukturell rasisme i vesten

Anbefalte innlegg

Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Holdninger som kan gå over i rasisme, går utover innvandrerne som allerede er etablert her med familie, som prøver å skape gode og trygge oppvekstforhold for barna sine. Ønsket om å bare ville være en vanlig person, gå på jobben, betale skatt og å gjøre det beste ut av livet.

Merkelig at det oppstår konflikter når dette er mål som også er svært utbredt blant etnisk norske.
Erkjennelsen av at kun felles idealer ikke alltid er nok til å gi velstand og harmoni, sitter fortsatt tydeligvis langt inne.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (46 minutter siden):

Merkelig at det oppstår konflikter når dette er mål som også er svært utbredt blant etnisk norske.
Erkjennelsen av at kun felles idealer ikke alltid er nok til å gi velstand og harmoni, sitter fortsatt tydeligvis langt inne.

Mine venner forårsaker ikke konflikter. De klarer seg fint i Norge, innvandret fra både europa og asia.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, Subara said:

Og løsningen er...?

Man bør jobbe med holdningene sine for å bli mindre fordomsfull og mer inkluderende. Det er mulig - og ikke minst - det er et valg.

Er du særlig bedre selv? Det er ganske klart at du har en nedlatende mening om folk med disse meningene. Gjør ikke det deg til en del av problemet i motsatt ende av skalaen? 

Hvis vi kommer dit hen at vi skal endre hva folk mener og tenker så snakker vi ikke lengre om et samfunn som fungerer, og da kan bare hele menneskearten dø ut for min del. Push the red button and reset we go.

2 hours ago, Subara said:

Vel, synes ikke at det diskuteres annet for tiden. Og innvandring blir strammet inn på fra politisk hold (ukrainske flyktninger et unntak).

Holdninger som kan gå over i rasisme, går utover innvandrerne som allerede er etablert her med familie, som prøver å skape gode og trygge oppvekstforhold for barna sine. Ønsket om å bare ville være en vanlig person, gå på jobben, betale skatt og å gjøre det beste ut av livet.

Innvandringen må jo strammes inn fordi kulturkonfliktene vokser. Sagt litt enkelt så tar ny kultur for mye plass, og den sedvante kulturen blir fortrengt. Dette handler om tempo og forutsigbarhet, ikke om menneskers verdi. Den norske kulturen trenger også å bevares - og den er ikke evig, men endringer i kultur tar tid målt i generasjoner. Derfor mener mange, også jeg, at integreringskapasiteten er nådd for noen år siden.

Ønsker du at jeg ikke skal få lov å mene at vi ikke burde ha innvandring? Husk det er en veldig stor forskjell i å mene noe og å gjøre noe ulovlig. Begge er vi mennesker som har forskjellig mening - du på din side fastholder og forankrer dine meninger og jeg gjør motsatt på andre siden. Fortsatt skal vi ha rom for at vi kan ha begge meningene - både i dagliglivet og det skal også tåles å høres i en offentlig debatt.

1 hour ago, Subara said:

Mine venner forårsaker ikke konflikter. De klarer seg fint i Norge, innvandret fra både europa og asia.

Helt fair - og bra det går fint for dem. Enkeltcaser sier lite om helheten. Hva tenker du om å koble nivået/tempoet på innvandring opp mot målbare kapasitetsindikatorer (boligdekning, lærerkapasitet, språkferdigheter, andel i jobb innen 12 mnd, deltagelse i samfunnet som foreldremøter etc)? For å si det litt frekt, så kan man klare seg fint i Norge uten at man er noe annet enn en byrde for samfunnet.

Endret av rozon
stavekontroll
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (8 timer siden):

Det republikanske partiet har messet i flere tiår om der ewige innvandrer, og mange i Norge genuint tror på de forestillingene GOP gir dem.

Men det var aldri en innvandrerkrise i USA. Utfordringer? Joda, sånn er det med alt. Men ingen krise.

Noe trenger ikke å være en krise, før man taper stemmer på det.

Derfor var det mange var frustrerte over at Demokratene gjorde svært lite med å takle utfordringene med innvandringen. 

Som David Frum sa: "If liberals won't enforce the borders, the fascists will".

Dessverre fikk han rett i USA, og han kan få rett i Europa. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

rozon skrev (2 timer siden):

Er du særlig bedre selv? Det er ganske klart at du har en nedlatende mening om folk med disse meningene. Gjør ikke det deg til en del av problemet i motsatt ende av skalaen? 

Hvis vi kommer dit hen at vi skal endre hva folk mener og tenker så snakker vi ikke lengre om et samfunn som fungerer, og da kan bare hele menneskearten dø ut for min del. Push the red button and reset we go.

Innvandringen må jo strammes inn fordi kulturkonfliktene vokser. Sagt litt enkelt så tar ny kultur for mye plass, og den sedvante kulturen blir fortrengt. Dette handler om tempo og forutsigbarhet, ikke om menneskers verdi. Den norske kulturen trenger også å bevares - og den er ikke evig, men endringer i kultur tar tid målt i generasjoner. Derfor mener mange, også jeg, at integreringskapasiteten er nådd for noen år siden.

Ønsker du at jeg ikke skal få lov å mene at vi ikke burde ha innvandring? Husk det er en veldig stor forskjell i å mene noe og å gjøre noe ulovlig. Begge er vi mennesker som har forskjellig mening - du på din side fastholder og forankrer dine meninger og jeg gjør motsatt på andre siden. Fortsatt skal vi ha rom for at vi kan ha begge meningene - både i dagliglivet og det skal også tåles å høres i en offentlig debatt.

Helt fair - og bra det går fint for dem. Enkeltcaser sikker lite om helheten. Hva tenker du om å koble nivået/tempoet på innvandring opp mot målbare kapasitetsindikatorer (boligdekning, lærerkapasitet, språkferdigheter, andel i jobb innen 12 mnd, deltagelse i samfunnet som foreldremøter etc)? For å si det litt frekt, så kan man klare seg fint i Norge uten at man er noe annet enn en byrde for samfunnet.

Nei, men jeg prøver å forbedre meg. Ingen av oss som snakker med hverandre på forumet kjenner hverandre egentlig. Jeg er ikke nedlatende, bare bekymret. Og jeg er ikke i motsatt ende av skalaen, men midt på.

Jeg har ikke løsningen. Å starte med å legge ned nettet hadde vært en god idé, men det er dessverre ikke gjennomførbart. 

Innvandringspolitikken er allerede strammet inn.

Når det gjelder ytringsfrihet setter jeg grensen et sted, så her er vi uenige. Men hva man sier og mener privat har ingen noen ting med.

Kulturen er hele tiden i forandring. Jeg bevarer norsk kultur gjennom slektsforskning og historie. Den er ganske blandet i fra før av, helt fra da vikingene dro på tokt til Konstantinopel. I dag har verden kommet enda nærmere og vi reiser mye mer enn før. Også en årsak til at nordmenn i dag kommer i alle farger, ikke bare på grunn av innvandring.

Å være en byrde for samfunnet er det vel ingen som ønsker å være. Jeg stoler på at politikerne klarer å ha flere tanker i hodet samtidig, både å ta sin del av det internasjonale ansvaret og å ta vare på egen befolkning. Om det er mer press på kommunene nå pga. flyktningene som har kommet fra Ukraina, så får de ordne opp i dette. 

Men nå må jeg gå.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (På 15.9.2025 den 19.41):

Vel. Naboen din er feit og uten ambisjoner.
Vil du være som ham? Er du allerede naboen din?

Snakk om å være konflikt-kåt. Bombe oss med linker og derav egen kunnskap. Kunnskap, den skal du ha. Kanskje ikke like proff på metaforer.

Noe med dette volumet du legger i denne trangen til overbevisninger sier meg at du holder deg mye innendørs. Kanskje like greit.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Minner om at man skal diskutere sak og ikke person. Tråden er ryddet for flere innlegg, samt ett innlegg som hadde skjermbilde av undersøkelser uten lenke til hvor de kom fra. 

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet (endret)
Subara skrev (På 16.9.2025 den 11.27):

Og løsningen er...?

Man bør jobbe med holdningene sine for å bli mindre fordomsfull og mer inkluderende. Det er mulig - og ikke minst - det er et valg.

Om noe så er Norge for tolerant og naivt. Man ser jo ganske tydelig i Europa at det har vært en enorm fiasko å bevege seg vekk fra homogene kulturer. Om man tror det er mye "rasisme" nå, så vil man bli sjokkert i fremtiden. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 3
Skrevet (endret)
On 9/15/2025 at 7:41 PM, Red Frostraven said:

Når de blir voksne, så møter de problemer med å bli undervurdert av potensielle arbeidsgivere -- som i Norge, hvor vi har en rekke tilsvarende undersøkelser:

"White-sounding names get called back for jobs more than Black ones, a new study finds"

Når statistikken viser at svarte er over-repressentert i tyveri og voldelig kriminalitet, og at en veldig stor andel av de fikk hjelp av rasebasert diskriminnering(DEI), og i lys av at ansettelsesprosessen er en dyr og vanskelig prosess, så forstår jeg at de vil følge logikken, og logisk diskriminnere mot den gruppen som har en langt høyere sannsynlighet for å stjele noe, eller den gruppen som i veldig stor grad har fått ting utenfor ett meritt-basert system.
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2019/crime-in-the-u.s.-2019/topic-pages/tables/table-43
Det er en veldig logisk beslutning, du kan kanskje kalle den diskriminerende, kanskje til og med rasistisk, men det er logisk å se på statistikken og konkludere at risikoen er for høy.
Jeg vet ikke om denne typen sortering kvalifiserer til rasisme, det er forøvrig ikke basert på hat, men heller kunnskap og sannsynlighet.

Folk behandles forskjellig, fordi folk oppfører seg forskjellig.
Du kan forsøke å årsaksforklare hvorfor ting er som de er, men de ER likevel.
Jeg får ikke lov å årsaksforklare på min måte, så jeg lar være, med mindre @Forumansvarlig har lyst å ta diskusjon.no litt mer seriøst, og lar alle perspektiver komme til, ikke bare deres trangsynte ramme av godkjente forklaringer.(reffererer til tidligere sensur, advarsel, og rasisme-anklage i juni, ikke dagens moderering pga kildekritikk)

Endret av Nasjonalisten
Skrevet
8 minutes ago, Nasjonalisten said:

Jeg får ikke lov å årsaksforklare på min måte, så jeg lar være, med mindre @Forumansvarlig har lyst å ta diskusjon.no litt mer seriøst, og lar alle perspektiver komme til, ikke bare deres trangsynte ramme av godkjente forklaringer.

Du fikk en helt rimelig oppfordring til å legge ved kilder til grafene du presenterte (da jeg forsøkte søke opp grafens opprinnelse ble jeg tatt til 9gag, og ingen av nettadressene oppgitt under grafen fungerte), tiden er ikke helt moden for offerrolle ennå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...