AlpakkaMafakka Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Nasjonalisten skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig er det sammenliknbart, du har masse sikkerhet rundt våpen, våpensikring, lover om oppbevaring, lover om annskaffelse, bakgrunnsskjekk, lover om produksjon. Problemer med overstadig våpenkontroll er at du fjerner HELE poenget med våpenretten, nemlig å ha våpen, setebelter gjør absolutt ingen ting for å hindre bil-bruk. Problemet med sammenligningen din, og denne kommentaren din er at Charlie Kirk var veldig for mindre regulering av skytevåpen. Sitat Mr. Kirk said the way to reduce gun violence was simple: Put guns into the hands of more Americans. 3
Cyrio Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Griever skrev (2 timer siden): Om det var veldig viktig for personen som døde i bilulykke at bilkjøring var så uregulert som mulig, og kanskje de mente at bilseler skulle fjernes, så kan vi snakke om ironi. De aller fleste skeptiske er ute etter mer våpenkontroll, de færreste, om noen, er ute etter en total ban. I USA er det sterke krefter i sving for å hindre regulering som ville redusert våpenrelaterte dødsfall, og det er nettopp det som er problemet. Bil og bilkjøring, derimot, er noe av det mest regulerte vi har, nettopp for å redusere dødsfall. Så sammenligningen fungerer ikke. Ser at det allerede har blitt besvart, men henger meg på denne da det er en så altfor vanlig feiltakelse. Du skal bli mer konservativ enn NRA før du ønsker "uregulerte" våpentilstander. NRA selv (Den største våpenlobby-gruppa i statene) har ved flere anledninger støttet regulerende tiltak som f. eks bakgrunnsjekk ved våpenhandel og strengere straffer for de som bryter våpenlovene. Det de ønsker er retten til å bære våpen for lovlydige mennesker, uten meningsløst byrokrati som baserer seg på våpenets utseende osv. Nå ser vi jo også at det som skjedde med Kirk like gjerne kunne skjedd i Norge mtp at det var en helt ordinær jaktrifle som ble benyttet. Helt greit å være motstander av både NRA og våpenlobbyen der borte, men viktig å skille på hva de selv har forsøkt å få til kontra hva alle andre sier at de forsøker å gjøre. 1
Griever Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Cyrio skrev (2 minutter siden): Ser at det allerede har blitt besvart, men henger meg på denne da det er en så altfor vanlig feiltakelse. Du skal bli mer konservativ enn NRA før du ønsker "uregulerte" våpentilstander. NRA selv (Den største våpenlobby-gruppa i statene) har ved flere anledninger støttet regulerende tiltak som f. eks bakgrunnsjekk ved våpenhandel og strengere straffer for de som bryter våpenlovene. Det de ønsker er retten til å bære våpen for lovlydige mennesker, uten meningsløst byrokrati som baserer seg på våpenets utseende osv. Nå ser vi jo også at det som skjedde med Kirk like gjerne kunne skjedd i Norge mtp at det var en helt ordinær jaktrifle som ble benyttet. Helt greit å være motstander av både NRA og våpenlobbyen der borte, men viktig å skille på hva de selv har forsøkt å få til kontra hva alle andre sier at de forsøker å gjøre. Det er sant. Jeg mente ikke å påstå at de er for uregulerte våpentilstander. Er du enig i at det er betydelig motstand til yttligere reguleringer og inskrenkninger på våpenbruk enn hva de har? Om det var snakk om våpenlover tilsvarende norske og jaktrifler ville jeg vært enig med Kirk. Og, jeg antat man kunne bygd et argument for at det også ville vært ironisk. Hovedbudskapet mitt er uansett at bilkjøring og våpenlovene i USA ikke er en god sammenligning.
AlpakkaMafakka Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Nok en sentral MAGA personlighet som åpenlyst går til angrep mot hele venstresiden og høyere utdanning. Snart begynner MAGA som helhet å gå i den etablerte takten satt av Trump og Vance tidligere i år, og går til angrep på høyere utdanning fordi de "hjernevasker" folket. Med andre ord, de lærer folket andre muligheter for landet enn en kristenkonservativ republikk. Her er videoen av minnestunden for Charlie Kirk da Kari Lake taler: Sitat Five years earlier, I was told he was a Trump supporter. And we sent our kids off to college and they brainwashed him. I am making a plea to mothers out there. Do not send your children into these indoctrination camps. Don't do it. Do not do it. And by all accounts, those parents did a good job raising him until he was sent off to be brainwashed. We have lived through the most horrific brainwashing campaign in the history of mankind. Sitat ..This is a battle between good and evil. I wish we could compromise, but you can't compromise with evil. You can't compromise with evil. Og så var det noen greier lenger inn i talen om at du kan ikke ha frihet uten religiøs tro og at de skal redde denne republikken, leser noe fra bibelen osv. Universitetene/College i USA vil få en mektig motkamp fremover. Fjerning av utdanning er første instans i å skape en underdanig befolkning som ikke kan slåss i mot. Endret 1 time siden av AlpakkaMafakka 1 3
Cyrio Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AlpakkaMafakka skrev (12 minutter siden): Mr. Kirk said the way to reduce gun violence was simple: Put guns into the hands of more Americans Ja, er jo ikke snakk om mindre regulering av den grunn? Han ønsker bare at flere skal bære våpen. Dette reguleres av lover som lar deg bære våpen, det er særdeles få amerikanere som snakker (offentlig iallefall) om å bare strø om seg med våpen til straffedømte, de med psykiske lidelser og andre som ikke burde ha det. Men de ønsker retten til å bære våpen skjult på flere steder, noe jeg kan forstå all den tid mesteparten av masseskytingene i USA skjer i Gun-Free zones. Griever skrev (1 minutt siden): Er du enig i at det er betydelig motstand til yttligere reguleringer og inskrenkninger på våpenbruk enn hva de har? Ja, det er jeg enig i. Griever skrev (1 minutt siden): Om det var snakk om våpenlover tilsvarende norske og jaktrifler ville jeg vært enig med Kirk. Og, jeg antat man kunne bygd et argument for at det også ville vært ironisk. Nå var det jo faktisk en jaktrifle som ble brukt, så om de hadde bannlyst alt som gikk halvauto der borte hadde dette attentatet fremdeles vært mulig. Griever skrev (2 minutter siden): Hovedbudskapet mitt er uansett at bilkjøring og våpenlovene i USA ikke er en god sammenligning. Det mistenker jeg er fordi du har, eventuelt har hatt, et forhold til bil store deler av livet. Du er vandt med å se de rundtomkring, skjønner at det er farlig når du bryter sikkerhetsreglene osv. Dessverre er det mange som har vokst opp med at "Våpen er kjipe greier", og derfor ikke lærer seg sikkerhetsreglene rundt de. Det igjen fører til at man ikke har noe forhold til de. (Noe som selvsagt er helt greit) Men da må man snakke litt mer med de som har kompetanse/interesse for dette fremfor å basere lovgivning på ubegrunnet frykt. (Som for eksempel "utseendet" på våpnene)
Folkflesk Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (36 minutter siden): Det nynazist-drevne "mediet" Alternativ Media skal arrangere en minnestund for Charlie Kirk foran Stortinget. Alternativ Media er flere ganger blitt anklaget for å publisere falske nyheter og konspirasjonsteorier om anti-rasistiske demonstrasjoner, covid-19-vaksiner og konspirasjonsteorier. De har blant annet intervjuet 5G-skeptikere, Geir Ugland Jacobsen fra Demokratene, Hans Jørgen Lysglimt Johansen fra Alliansen – Alternativ for Norge, Kent Andersen, Svein Østvik og Lars Thorsen. Her antar jeg at du har navnene på omtrent alle deltakerne på dette arrangementet. 1 1
Griever Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Cyrio skrev (5 minutter siden): Det mistenker jeg er fordi du har, eventuelt har hatt, et forhold til bil store deler av livet. Du er vandt med å se de rundtomkring, skjønner at det er farlig når du bryter sikkerhetsreglene osv. Dessverre er det mange som har vokst opp med at "Våpen er kjipe greier", og derfor ikke lærer seg sikkerhetsreglene rundt de. Det igjen fører til at man ikke har noe forhold til de. (Noe som selvsagt er helt greit) Men da må man snakke litt mer med de som har kompetanse/interesse for dette fremfor å basere lovgivning på ubegrunnet frykt. (Som for eksempel "utseendet" på våpnene) Jeg har hatt våpen hele livet, både til jakt, samling og moro. Jeg sitter faktisk litt på gjerdet og vurderer om jeg skal gå all inn nok til å søke om AR-15, men litt usikker på om jeg kan forsvare tidsbruken. Men jeg ser grunnlaget for mistanken din. Jeg fikk politiet på døra for noen år siden fordi jeg hadde blitt observert med en militærrifle på min egen eiendom. Det var en tikka t3 med bipod, lyddemper og miragebånd 😅 Jeg er ingen våpenekspert, men føler jeg ikke har noen irrasjonel våpenfrykt 👍 1
leticia Skrevet 59 minutter siden Skrevet 59 minutter siden AlpakkaMafakka skrev (49 minutter siden): Nok en sentral MAGA personlighet som åpenlyst går til angrep mot hele venstresiden og høyere utdanning. Snart begynner MAGA som helhet å gå i den etablerte takten satt av Trump og Vance tidligere i år, og går til angrep på høyere utdanning fordi de "hjernevasker" folket. Med andre ord, de lærer folket andre muligheter for landet enn en kristenkonservativ republikk. Her er videoen av minnestunden for Charlie Kirk da Kari Lake taler: Og så var det noen greier lenger inn i talen om at du kan ikke ha frihet uten religiøs tro og at de skal redde denne republikken, leser noe fra bibelen osv. Universitetene/College i USA vil få en mektig motkamp fremover. Fjerning av utdanning er første instans i å skape en underdanig befolkning som ikke kan slåss i mot. Wow - dette her som hun sier er jo helt (p)sykt.... Når man snakker om hjernevasking ... 1 2
Folkflesk Skrevet 37 minutter siden Skrevet 37 minutter siden (endret) leticia skrev (22 minutter siden): Wow - dette her som hun sier er jo helt (p)sykt.... Når man snakker om hjernevasking ... Hun der er heldigvis en garantist for valgnederlag, som hun deretter nekter å innrømme. Så man kan godt si at hun er en gave til sine politiske motstandere. Endret 36 minutter siden av Folkflesk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå