Imaginacíon Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Charliesmurderers.com er nå offline fordi de ble redd for at en gærning skulle finne på noe og de bli sittende med erstatningsansvar. 1
Krig og fred Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Just now, Jojimbo said: Renessansen kom ikke i et vakuum. Den bygget på antikken, ja, men det var kristne institusjoner som bevarte og videreførte den kunnskapen fram til renessansen. Uten kristendommen hadde vi ikke hatt noe å gjenoppdage. Ja, den eneste måten du kunne lære deg å lese og skrive var gjennom kirken, da den var den eneste utdanningsinstitusjonen som fantes. Men fremskrittene Europa gjorde kom gjennom sekulære strømminger, spesielt etter reformasjonen. Da kirkens definisjons-monopol måtte vike, var da utviklingen virkelig skjøt fart. Vedkommende jeg siterte er uvitende om alt dette. 4
Jojimbo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 5 minutes ago, AtterEnBruker said: Helsetjenester, økonomisk stabilitet for hele befolkningen, tilgang på rent drikkevann som vi har i Norge (absolutt ikke noe å ta for gitt), velvære og psykisk helsevesen, gode sosiale omstendigheter, et effektivt utdanningssystem basert på fakta og forskning, privaliv og religionsfrihet, inkludert frihet fra religion, gode arbeidsmiljøer, sterke fagforeninger, et rikt utvalg av kulturuttrykk, osv... Frihet fra religion er en misforståelse, for religionsfrihet betyr retten til å tro eller ikke tro. Men når du setter opp bare systemer og tjenester, hopper du over det immaterielle som faktisk holder et samfunn sammen, som fellesskap, tillit og verdier. Uten det knekker også systemene til slutt.
Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Imaginacíon skrev (8 minutter siden): Charliesmurderers.com er nå offline fordi de ble redd for at en gærning skulle finne på noe og de bli sittende med erstatningsansvar. Hva var det? Jeg har hørt om listene over de som skrev mindre pene ting, men ikke denne
BadCat Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) NRK får kraftig kritikk for å vise minnemarkering for Kirk. NRK skulle visst komme tilbake til hvem avsenderen er. Jeg gir de kjeft så det går kaldt nedover ryggen på dem, for ikke å vise hele. Eventuelt kjeft med skyhøye kneløft. Oppdatering. Kritikken kommer fra seere, kommentatorer og tidligere ansatte. Endret 2 timer siden av BadCat 1
Jojimbo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 9 minutes ago, Krig og fred said: Ja, den eneste måten du kunne lære deg å lese og skrive var gjennom kirken, da den var den eneste utdanningsinstitusjonen som fantes. Men fremskrittene Europa gjorde kom gjennom sekulære strømminger, spesielt etter reformasjonen. Da kirkens definisjons-monopol måtte vike, var da utviklingen virkelig skjøt fart. Vedkommende jeg siterte er uvitende om alt dette. Jeg oppfattet ikke Klotes kommentar som uvitende av den grunn, det blir litt for lett avfeid fra din side. Man kan gjerne mene at utviklingen skjøt fart med reformasjonen, men det var jo nettopp på grunn av grunnmuren kirken hadde lagt. Kristne institusjoner bevarte språk, filosofi og kunnskap i århundrer. Uten den innsatsen hadde det ikke vært noe for reformasjonen å bygge videre på.
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jojimbo skrev (15 minutter siden): Renessansen kom ikke i et vakuum. Den bygget på antikken, ja, men det var kristne institusjoner som bevarte og videreførte den kunnskapen fram til renessansen. Uten kristendommen hadde vi ikke hatt noe å gjenoppdage. Og hvilke av antikkens filosofer var bakgrunnen for at kristendommen og islam i det hele tatt oppstod? 1
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jojimbo skrev (30 minutter siden): Fastetiden i kirken er riktig nok en tradisjon, men det er ikke det samme som en årlig obligatorisk skikk slik vi kjenner fra islam. Nettopp derfor blir det en avsporing å bruke faste som eksempel i denne sammenhengen. Poenget til Klote (og meg) handler om samfunnsrammer, ikke individuelle praksiser. Så påsken kommer ikke hvert år? 1 1
Imaginacíon Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 11 minutes ago, Tussi said: Hva var det? Jeg har hørt om listene over de som skrev mindre pene ting, men ikke denne Denne siden hadde en liste på 60,000 navn, med detaljer, på folk som hadde sagt noe stygt om Kirk. 3 1
Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Imaginacíon skrev (Akkurat nå): Denne siden hadde en liste på 60,000 navn, med detaljer, på folk som hadde sagt noe stygt om Kirk. Ok, godt de tok den ned. Slike lister er farlige 1
Jojimbo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 3 minutes ago, Boing_80 said: Og hvilke av antikkens filosofer var bakgrunnen for at kristendommen og islam i det hele tatt oppstod? Ja, Platon, Aristoteles og andre la mye av grunnlaget, men den arven hadde ikke overlevd uten kirkens rolle som vokter gjennom middelalderen. Det var der nøkkelen lå, at kunnskapen faktisk ble bevart, ikke bare at den en gang fantes.
Jojimbo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 6 minutes ago, Boing_80 said: Så påsken kommer ikke hvert år? Min kristne familie faster ikke, og det gjelder de aller fleste her til lands. Fastetiden er mer en tradisjon enn en faktisk årlig skikk, så sammenligningen med ramadan blir feil. Det er for å si det sånn, ingen tvang.
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden AtterEnBruker skrev (34 minutter siden): Å ikke behandle arabiske mennesker som en fremmed, konstant og barbarisk trussel som invaderer landet, er ifølge logikken du får servert, en ekvivalens med å i praksis innføre islam i Norge. Ja, det var visst kort vei fra å slå et slag for den offentlige sekulære skolen til å ville innføre kalifatet. Dette må vel være den debattmessige ekvivalenten til å gjøre business med den kristenkonservative svindleren Sæle jr. Religiøs redelighet på sitt beste. 1 1
Krig og fred Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 9 minutes ago, Jojimbo said: Jeg oppfattet ikke Klotes kommentar som uvitende av den grunn, det blir litt for lett avfeid fra din side. Man kan gjerne mene at utviklingen skjøt fart med reformasjonen, men det var jo nettopp på grunn av grunnmuren kirken hadde lagt. Kristne institusjoner bevarte språk, filosofi og kunnskap i århundrer. Uten den innsatsen hadde det ikke vært noe for reformasjonen å bygge videre på. Nå feirer du den absolutt minste fellesnevner. Eter Romerrikets fall, og store deler av Europas befolkning ble tatt av pest, ble kirken motvillig den mest sentrale institusjonen i samfunnet. Før dette hadde kirken en mer tilbaketrukken posisjon. Når jeg sier "på tross av" så mener jeg nettopp det. Kirken lærte folk å lese og skrive, og hvis noen fritenkende gikk på tvers av offisiell dogma så ble det problemer. Og det finnes en rekke kjente eksempler på at kirken fungerte som en bremsekloss. Med andre ord, det motsatte av utsagn som "kristendommen faktisk er den viktigste årsaken til velstand og utvikling i hele den vestlige verden". Utsagnet er direkte feil. Det er sekularismen som har gjort at vi er vi, og ikke som Russland eller land i Midtøsten. 2
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jojimbo skrev (36 minutter siden): Jeg ser at du kun trekker fram de negative sidene ved kristendommen og hopper helt over de verdiene jeg faktisk nevnte. Fellesskap, stabilitet, trofasthet og tilgivelse var en del av rammeverket, og de bidro til å holde samfunnet sammen. Kristendommen kunne være streng, men den hadde en vei tilbake gjennom anger og forsoning. Woke-ideologien har ingen slik vei, den bygger bare på skam og kansellering. Så spørsmålet jeg stiller er fortsatt relevant: var kristendommen virkelig verre, eller er det vi har nå som er det? Jeg hoppet over "rammeverket" ditt fordi jeg ikke ser på dette som kristne verdier, men humanistiske. Det var forøvrig tilgivelse, plikt, trofasthet og nestekjærlighet som var ordene du brukte. Nå har du tilføyd stabilitet. Ser du glatt unnlater å adressere de negative punktene ved kristendommen som jeg nevnte. Men det er nå iallefall godt at du faktisk erkjenner at de er negative da. Selv om jeg syns det er rart at du skriver dette, fordi det vi mister ved å gå vekk fra kristendommen er jo nettopp det vi har fått ved woke, som du kritiserer. Som sagt, jeg syns du overdriver når du kaller "årvåkenhet, bevissthet om og det å være kritisk overfor sosial forskjellsbehandling som en ideologi. Det kan likevel hende at den er det. Så ja, kristendommen var og er verre. Den står enda sterkt i deler av landet. Jeg bruker alltid Agder som eksempel, fordi det er der konsekvensene sosialt er mest negative for befolkningen, ved at de sosiale strukturene er såpass underlagt kristendommen. https://www.uia.no/om-uia/senter-og-nettverk/senter-for-likestilling/Nyheter/agders-modre-svekker-fedrenes-mulighet-til-full-fe.html https://kjonnsforskning.no/nb/2014/03/svak-likestilling-gir-darlige-levekar-pa-sorlandet https://www.uia.no/om-uia/senter-og-nettverk/senter-for-likestilling/Nyheter/kronikkkvinneriledelse.html 4
Jojimbo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 11 minutes ago, Krig og fred said: Nå feirer du den absolutt minste fellesnevner. Eter Romerrikets fall, og store deler av Europas befolkning ble tatt av pest, ble kirken motvillig den mest sentrale institusjonen i samfunnet. Før dette hadde kirken en mer tilbaketrukken posisjon. Når jeg sier "på tross av" så mener jeg nettopp det. Kirken lærte folk å lese og skrive, og hvis noen fritenkende gikk på tvers av offisiell dogma så ble det problemer. Og det finnes en rekke kjente eksempler på at kirken fungerte som en bremsekloss. Med andre ord, det motsatte av utsagn som "kristendommen faktisk er den viktigste årsaken til velstand og utvikling i hele den vestlige verden". Utsagnet er direkte feil. Det er sekularismen som har gjort at vi er vi, og ikke som Russland eller land i Midtøsten. Jeg har store problemer med å kalle det den absolutt minste fellesnevner. Sekularismen i Europa er et fenomen fra nyere tid, i praksis fra 1800-tallet og framover. Den kom altså etter at kristendommen hadde bygget opp både samfunn, kultur og institusjoner i over tusen år. Å påstå at sekularismen alene forklarer vår velstand blir som å påstå at et hus står fordi man malte veggene, ikke fordi man først la grunnmuren. 1
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det korrekte er vel å si at både kristendommen og sekularismen la grunnlaget for verdiene vi i dag holder kjært i Vesten. 1
Letterboxd Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Dette er for langt utenfor temaet til tråden, men folk som Nietzsche mente selv vår sekulære verden følgte kristen slavemoral. 1
Jojimbo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 7 minutes ago, leticia said: Jeg hoppet over "rammeverket" ditt fordi jeg ikke ser på dette som kristne verdier, men humanistiske. Det var forøvrig tilgivelse, plikt, trofasthet og nestekjærlighet som var ordene du brukte. Nå har du tilføyd stabilitet. Ser du glatt unnlater å adressere de negative punktene ved kristendommen som jeg nevnte. Men det er nå iallefall godt at du faktisk erkjenner at de er negative da. Selv om jeg syns det er rart at du skriver dette, fordi det vi mister ved å gå vekk fra kristendommen er jo nettopp det vi har fått ved woke, som du kritiserer. Som sagt, jeg syns du overdriver når du kaller "årvåkenhet, bevissthet om og det å være kritisk overfor sosial forskjellsbehandling som en ideologi. Det kan likevel hende at den er det. Så ja, kristendommen var og er verre. Den står enda sterkt i deler av landet. Jeg bruker alltid Agder som eksempel, fordi det er der konsekvensene sosialt er mest negative for befolkningen, ved at de sosiale strukturene er såpass underlagt kristendommen. https://www.uia.no/om-uia/senter-og-nettverk/senter-for-likestilling/Nyheter/agders-modre-svekker-fedrenes-mulighet-til-full-fe.html https://kjonnsforskning.no/nb/2014/03/svak-likestilling-gir-darlige-levekar-pa-sorlandet https://www.uia.no/om-uia/senter-og-nettverk/senter-for-likestilling/Nyheter/kronikkkvinneriledelse.html Jeg har skummet gjennom linkene du la ved, men ærlig talt endrer de ikke mitt syn. Jeg ser at du beskriver kristne samfunn bare fra en negativ vinkel, og jeg forstår at du kanskje har erfaringer som preger deg. Men bildet er mer sammensatt. For mange har kristne fellesskap også gitt trygghet, stabilitet og samhold. Det blir for snevert å overse den siden, og det er nettopp derfor jeg trekker fram verdiene du hopper over. 1
Krig og fred Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 14 minutes ago, Jojimbo said: Jeg har store problemer med å kalle det den absolutt minste fellesnevner. Sekularismen i Europa er et fenomen fra nyere tid, i praksis fra 1800-tallet og framover. Den kom altså etter at kristendommen hadde bygget opp både samfunn, kultur og institusjoner i over tusen år. Å påstå at sekularismen alene forklarer vår velstand blir som å påstå at et hus står fordi man malte veggene, ikke fordi man først la grunnmuren. Nei, den begynte med reformasjonen. Du kan til og med se det på nord-sør skille i Europa, og i Amerika, hvor den katolske kirke hadde en mye mer hands-on styring av samfunnet. Og resultatet ble av det katolske Europa hang langt etter det protestantiske nord. Og det hele kommer fra en av de kanskje de viktigste setningene noen sinne: Gi keiseren hva keiserens er, og gud hva guds er. Endret 2 timer siden av Krig og fred 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå