Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Anbefalte innlegg

Skrevet
mandodiao skrev (2 minutter siden):

Bare slenger inn en "funfact" om at majoriteten av amerikanske menn er omskjært.

Jeg har selv bodd der borte, og blitt gjort til narr for å ha forhud, der argumentene er at det ser dumt ut, og at man er skitten.

Dette sier noe om hvor nummen de er til religiøs hjernevask. 

Vannvittig mange der borte omtaler også seg selv som kristen/jødisk/muslim, men praktiserer ingenting utenom å tilgi sine egne synder.

Trodde det var vanlig av andre grunner enn religiøse også. Ingenting i kristendom som fremmer omskjæring 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (38 minutter siden):

Det var vanskelig å ikke få sansen for henne. 👍 Selv som ateist. 🙂

Du har blitt lurt mann 😅

Så du ikke hvordan det "lynte" sinne ut av øynene hennes rett før hun påstod at hun tilga skytteren? Jeg skjønner hun er sinna altså, full forståelse for det, men tilgivelse, nei det tror jeg faktisk ikke på. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, mandodiao said:

Jeg har selv bodd der borte, og blitt gjort til narr for å ha forhud, der argumentene er at det ser dumt ut, og at man er skitten.

Da burde de tygge på Paulus sin uttalelse
"for i Kristus Jesus gjelder hverken omskjærelse eller forhud noe, men bare tro, virksom ved kjærlighet."

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (6 minutter siden):

Du har blitt lurt mann 😅

Så du ikke hvordan det "lynte" sinne ut av øynene hennes rett før hun påstod at hun tilga skytteren? Jeg skjønner hun er sinna altså, full forståelse for det, men tilgivelse, nei det tror jeg faktisk ikke på. 

Hun var åpenbart sterkt følelsesliv berørt, og noe annet ville vært merkelig. Sint, ja det tror jeg. Men for mange kristne er tilgivelse et valg. Ikke en følelse, selv om det kan diskuteres. 

Man kan ihvertfall si at hun ikke ønsket å eskalere ytterligere, noe hun kanskje hadde mer av i sin første tale

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (20 minutter siden):

Du har blitt lurt mann 😅

Mulig at DT's sinne blindet meg. Hvem vet. 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (26 minutter siden):

Trodde det var vanlig av andre grunner enn religiøse også. Ingenting i kristendom som fremmer omskjæring 

Ja de argumenterer som jeg skriver, for andre grunner enn religion. Men skikken stammer jo fra religion. 

Poenget mitt er bare at dette er så normalt i USA at de mener vi er de tullete som ikke gjør det.

Merker dette ble veldig offtopic, så beklager det.

Endret av mandodiao
Skrevet (endret)

https://www.facebook.com/subjektno?locale=nb_NO

Danby Choi

Spoiler
Charlie Kirk mente wokismen, marxismen og islamismen truet vestlige verdier. Dette er verken sykt eller ondt, men tvert imot fullstendig legitimt å mene.
Magnus Marsdal i Manifest media, som minner mer om et manifest enn et medium, har likevel snudd verden opp ned og finplukket Kirks uttalelser med pinsett for å få det til å passe inn i et mildt sagt selektivt fiendebilde.
For hvem er det som minner om Anders Behring Breivik, for eksempel?
Marsdal har tatt seg god betenkningstid.
Nå, flere dager etter drapet på Charlie Kirk, er Marsdal endelig klar med konklusjonen: Det er visst drapsofferet, og ikke drapsmannen, som delte holdninger med 22. juli-terroristen.
Og langt mer uredelig skal Marsdal bli. Alle eksemplene Manifest media bruker for å karikere Charlie Kirk som en slags fascist, er enten aktivt manipulerte eller fullstendig misforståtte. Det er uansett råttent.
Charlie Kirk opererte i en offentlighet der det ble nødvendig å spissformulere seg. Dette er ingen forbrytelse. Men å ta Kirks spissformuleringer helt ut av kontekst for å slå politisk mynt på en situasjon hvor han er blitt drept for sine politiske og religiøse overbevisninger, er bare så utrolig mye verre, skriver Danby Cho

https://www.nrk.no/urix/dette-var-_fiendene_-i-charlie-kirks-verden-1.17568019

Sitat

Med tiden har Kirk også fått tilhengere i Norge, særlig i kristne og anti-woke-miljøer.

– I norske kristne aviser blir han omtalt som både troshelt og martyr, sier Stephens. 

I hvilke aviser? Lurer på grunn av en venn. 

Sitat

NRK har analysert Telegram-kanalen til Kirk, hvor det er over 20.000 innlegg.

I kanalen pekte Kirk stadig ut «fiender». Denne saken handler om fire grupper som skiller seg tydelig ut:

Sitat

– Han omtalte for eksempel mennesker som kakerlakker i forbindelse med Trumps såkalte «opprensking» av Washington D.C.

Spissformulering av "fiender" som kakkerlakker. 

https://tidsskriftet.no/2023/12/fra-redaktoren/ord-som-dreper

Spoiler

----

Vi er utviklet til å føle avsky for det vi ikke tåler, som bedervet mat og skadedyr. Og nettopp ved å bruke begreper som skadedyr om mennesker eller grupper av mennesker, kan autoritære ledere få folket med seg i forsvar for de frykteligste overgrep. Dette er mest kjent fra andre verdenskrig, der nazistene kalte jødene for rotter, lus, kakerlakker og gribber (5). Men det er aktuelt også i dag: Donald Trump, mannen som kan vinne det viktigste demokratiske valget i verden neste år, kalte nylig sine politiske motstandere for skadedyr og lovte å utrydde dem (6).

Endret av Subara
  • Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (56 minutter siden):

Men for mange kristne er tilgivelse et valg. Ikke en følelse, selv om det kan diskuteres. 

Interessant. Ellers ikke rart at kona til Kirk strevde med å tilgi i talen, under 14. dager etter drapet. Det krever vel et helt liv.

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Du har blitt lurt mann 😅

Den dama gir meg "the heebie-jeebies", heftige Amber Heard vibber, tørker ikke-eksisterende tårer.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Subara skrev (5 minutter siden):

Interessant. Ellers ikke rart at kona til Kirk strevde med å tilgi i talen, under 14. dager etter drapet. Det krever vel et helt liv.

Ja, jeg har selv slitt med disse tingene, å tilgi. Det er nok mye sårhet i kristne kretser knyttet til dette. Også viktig å huske at tilgivelse handler heller ikke om å glemme. Men det handler om å ikke lenger holde noe imot noen. 

Men bibelen er veldig klar. Hvis ikke. I tilgir, blir vi heller ikke tilgitt. Det er harde ord.

Og ord som har blitt misbrukt av mange overgripere oppigjennom 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
Uderzo skrev (4 minutter siden):

Den dama gir meg "the heebie-jeebies", heftige Amber Heard vibber, tørker ikke-eksisterende tårer.

Amber Heard ja. Det var en god sammenligning 😊

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har selv slitt med disse tingene, å tilgi. Det er nok mye sårhet i kristne kretser knyttet til dette. Også viktig å huske at tilgivelse handler heller ikke om å glemme. Men det handler om å ikke lenger holde noe imot noen. 

Men bibelen er veldig klar. Hvis ikke. I tilgir, blir vi heller ikke tilgitt. Det er harde ord.

Og ord som har blitt misbrukt av mange overgripere oppigjennom 

Kan bli et press for kristne å tilgi, når det er en leveregel, et påbud i fra Bibelen. Ellers ikke evig liv.

Man får det i hvert fall bedre med seg selv hvis man klarer å tilgi, med eller uten kristen tro.

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Kan bli et press for kristne å tilgi, når det er en leveregel, et påbud i fra Bibelen. Ellers ikke evig liv.

Man får det i hvert fall bedre med seg selv hvis man klarer å tilgi, med eller uten kristen tro.

Ja, men som jeg sier, det betyr å holde neo imot noen. Men ikke være dum

Har man blitt misbrukt av sin far f eks, kan ikke han påberope seg tilgivelse for å gå lov å være alene med barnebarnet....

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Ja, men som jeg sier, det betyr å holde neo imot noen. Men ikke være dum

Har man blitt misbrukt av sin far f eks, kan ikke han påberope seg tilgivelse for å gå lov å være alene med barnebarnet....

Det er vel litt forskjell på "forgive"og "forget" ja 🤔 hadde vært helt uaktuelt å tilgi noen for noe sånt uansett

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Det er vel litt forskjell på "forgive"og "forget" ja 🤔 hadde vært helt uaktuelt å tilgi noen for noe sånt uansett

Tror dette er noe mange kristne sliter med, fordi vi er mennesker, ikke Gud. For mange er det opplevelser som har formet både liv og helse

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...